• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

12 volt , små hål .......

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Har 12 volt med så små hål att en cigg kontakt ej går in . All elektronik har den tjockare, finns det adepter eller måste jag byta alla ?
 

Berra

FD HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
536
Medlemskap
2023
Sv: 12 volt , små hål .......

Biltema säljer kontakter som går att annvända i båda modellerna,den är med skruvanslutning lätt att byta,

Hälsningar Berra
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.775
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: 12 volt , små hål .......

En varning för dem med säkring i. Den fjäder som är monterad i många av dem fungerar som ett motstånd. Vid större strömuttag blir kontakten mycket het och det blir stor förlust i den. Jag har några där jag lagt i en naken kabel mellan fjäderns ändar och då fått bort förlusten och därmed värmen. Blir kontakten het är det något kontaktfel eller den är inte gjord för det strömuttaget som man vill använda den till.
 
Inlägg
137
Kommun
Herrljunga
HBK-Nr
6701
Medlemskap
2024
Sv: 12 volt , små hål .......

Jag köpte en övergång mellan cigg.laddaren och 12 volt gav 125kr hos codat. Kama Fritid har så den finns hos många återförsäljare. Släpar aldrig med mig 220 laddaren längre för det fungerar utmärkt till telefon och padda
 
J

Johank

Guest
Sv: 12 volt , små hål .......

Har 12 volt med så små hål att en cigg kontakt ej går in . All elektronik har den tjockare, finns det adepter eller måste jag byta alla ?

En adapter funkar ju men det blir inte snyggt och sticker väldigt långt ut från uttaget. När du kommer hem igen från Danmark så sväng inom en husbils/husvagnssäljare och köp rätt uttag och byt/komplettera.
Inte så svårt att göra själv.
 
T

tomas-o-nilla

Guest
Sv: 12 volt , små hål .......

En varning för dem med säkring i. Den fjäder som är monterad i många av dem fungerar som ett motstånd. Vid större strömuttag blir kontakten mycket het och det blir stor förlust i den. Jag har några där jag lagt i en naken kabel mellan fjäderns ändar och då fått bort förlusten och därmed värmen. Blir kontakten het är det något kontaktfel eller den är inte gjord för det strömuttaget som man vill använda den till.

Kan det bli så här då menar du, eller? :D
 

Bilagor

  • 2.jpg
    2.jpg
    1 MB · Visningar: 5
Toppen