• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karlskrona Kommun husbilsförbud

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

Jag reagerar över att tjänstemän/-man fattar beslut på delegation. Det innebär att politikerna har lämnat ifrån sig makten till tjänstemän, som kanske inte har samma inställning till turism.

Med många års kommunal erfarenhet så har jag absolut inga problem med att det är ett delegations beslut. Politikerna ska inte lägga sej i allt utan dra upp riktlinjerna annars blir det kaos. Politikerna är lekmän med mycket olika kunskap och erfarenhet så det kan bli lite hur som helst då.
 

matse

HBK Medlem
Inlägg
508
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

Har fått reda på dilemmat i vår stad. Själv tänker jag trycka på kommunen i morgon hur de tänkt. Har en svåger som jobbar på tekniska förvaltningen, enligt honom har han påpekat att det kommer att bli kaos. Enligt honom så har någon sett en husvagn tömma sin toa i vattnet vid Preem -macken och då kom frågan upp angående parkeringar för husbilar. Vi hade tänkt tillbringa helgen i stan med vår husbil, vi vill stå centralt p.g.a att vi har hund som inte kan vara med hela tiden och för att vi ska snabbt komma och ta ut honom.Återkommer i morgon när jag fått fatt i berörda personen (skäms över att själv jobba i kommunen) / Cina

mailadress till tjänsteman på kommunen

fråga honom Lars Olofsson <lars.olofsson@karlskrona.se>
 

matse

HBK Medlem
Inlägg
508
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

Om det finns någon idiot, som tömmer sin avfallstank i sjön, innebär det INTE att alla husbilsägare är idioter. Lika lite som att det finns mördare, innebär det inte att alla är mördare och måste straffas för detta.
båtar har fått/får göra så?
 

matse

HBK Medlem
Inlägg
508
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

Håller med klart inte alla gör det. Glömde tillägga att i morgon startar Karlskrona skärgårdsfest med massa festligheter. Därav att vi har tänkt tillbringa helgen i stan p.g.a vi bor 3 mil utanför stan o det inte finns allmänna kommunikationer att tillgå.Har köpt ett festivalpass för 350kr styck som vi hade tänkt utnyttja flitigt. Söker nu med ljus o lykta efter en central plats att stå på./ Cina
Kungsbron har ingen förbudsskylt ännu....
Stod några bilar där innan idag , har för mig att det bara är skyltat med P
 
F

F.d. 50195

Guest
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

Lite märkligt men i beslutet rörande parkeringsförbud i handelshamnen så visar kartan i beslutet att förbudet även gäller i gästhamnen där befintlig ställplats ligger, hur tänker de nu?
 
F

F.d. 55272

Guest
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

Som Karlskronabo och husbilsägare skäms jag för hur husbilsägare behandlas här. Någon som beslutar har bestämt sig för att turister som besöker Karlskrona skall komma med båt eller inte alls. Parkeringsbestämmelserna i centrala staden är en katastrof och alla ytor som står tomma och kan användas förses med förbudsskyltar! Den avgiftsbelagda s.k. ställplatsen i handelshamnen är 14 st vanliga p-platser med armlängds lucka (inga 4 m där inte) som nästan alltid är full! I handelshamnen ca 100 m därifrån står samtidigt ca 500 platser tomma varje natt med p-förbud. Efter en tur till Öland, som är ett föredöme, undrar jag hur man kan tänka så olika om turism. Där har nästan varje by en rejäl ställplats.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

Gästhamnen byggs ju dessutom om nu och på de nya skisserna finns inga ställplatser alls.
Så det är nog även kört vid gästhamnen till nästa år.
 

Tom o Cina

HBK Medlem
Inlägg
189
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
1547
Medlemskap
2024
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

Har varit i kontakt med tekniska det är ok att stå i handelsmannen o betala 40 kr/dygn som de tar denna helgen. Körde runt stan i morse på vägen till jobbet. /Cina
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

Gjorde ett litet inlägg på deras Facebooksida och fick följande kommentar från kommunen:

Karlskrona kommun
Hej Sören
Vid Stadsmarinan (gästhamnen) i handelshamnen finns det möjlighet mot avgift att stanna över natten med husbil. Där ser vi gärna dig som gäst!

På andra platser, till exempel i den östra delen av handelshamnen har vi infört förbud mot att ställa upp husbilar över natten.

Till hösten kommer det här att utvärderas tillsammans med berörda parter och intresseorganisationer och om det visar sig att detta fungerat dåligt så får vi tänka om till nästa år.
Eftersom du skriver att du ofta kommer med båt till Karlskrona vill jag också passa på att tipsa om de båtpendlarplatser som finns tillgängliga vid stadsmarinan, Kungsbron och vid Fisktorget. Där kan du lägga till avgiftsfritt under alla dagar mellan kl. 6-19.

Hoppas att vi trots allt får se dig som gäst i Karlskrona. Till helgen har till exempel premiär för den nya skärgårdsfesten, det vore väl synd att missa den...
mvh/Thomas Johansson, kommunikationsavdelningen
 
F

F.d. 13283

Guest
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

Ser att många är upprörda över Karlskronas regler när det gäller ställplats för husbil.
Någon som ska på Skärgårdsfesten i helgen och är upprörd över detta.
Vänligen kontakta mig på johan.svensson@tv4.se eller 0455-359117
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

Kanske de skulle få upp lite mer information vid informationskartorna som strår vid i stort sett varje infart till Sveriges kommuner.

I vårt fall då just vart man ska sikta med bilen för att hitta parkeringsplatser lämpliga för husbilar samt var man kan övernatta i husbilen om man vill det.
Ibland finns det platser, men man hittar dem inte.
(Fasen vad jag letade P-plats i Amsterdams centrum :oops:)
 

Gillis & Ankie

HBK Medlem
Inlägg
199
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5101
Medlemskap
2023
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

När skall dessa tröga hjärnor fatta att det är ny sorts turism. Varför börjar inte affärsinnehavare att protestera, Kommunerna stoppar ju handeln inte stanna här inte stanna där, ja då sticker man bara vidare och ser om man är välkommen på annat håll.:confused:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

Tror du verkligen att näringsidkare ser oss som en så viktig kundgrupp? :wideeyed:
 

Verkö

FD HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
8482
Medlemskap
2022
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

Här är länkar till artiklar i BLT (2013-08-02):

?Karlskrona tvingar bort turister i husbil?

Och:

Husbilsturisterna riskerar böter i natt

Hela tiden kommer det upp att "husbilarna ska betala för sig." Lite som campingägaren är inne på "varför ska de stå gratis, när jag har tomma platser här?". Det verkar som att man inte kan förstå att det är två olika saker som söks. Dels de som vill stå på en camping och ha fullservice och dels de som bara vill parkera.

En liknelse kan vara att man inför parkeringsförbud på gatan och tvingar in alla bilar i parkeringshus. Istället för att det kostar 20 kr att stå i 4 timmar, så tar man 150 kr för att stå i 4 timmar, men då ingår även fönsterputs utvändigt, som du inte kan säga nej till...

I artikeln nämns att en husbilsägare tömt sin toa i havet. Det är inte bra, men för att komma åt det kan man sätta upp en skylt där man hänvisar till t.ex. reningsverket (som inte ligger långt där ifrån) och gör i ordning en plats för tömning och fyllning av vatten. Det kan kosta 50 kr att använda den. Då har man löst tömningsproblemet för husbilarna i Karlskrona. Vi har hjul på bilarna och kan då åka och tömma.

Det stod även att vissa hade fällt ut markiser, tagit ut bord och stolar och grillat på en parkering. Detta beror nog på att folk bedömer situationer olika. Vissa hade aldrig dragit ut sin markis på en sådan plats, medan vissa är mer av uppfattningen "här står jag och jag gör vad jag vill, så länge som det inte uttryckligen står att det är förbjudet". Detta går enkelt att lösa med en liten skylt att man inte får ta fram bord, stolar, markis eller grilla på platsen.

Jag tror att mycket bara handlar om sunt förnuft och information. Dra upp vilka riktlinjer som gäller på de olika platserna, så blir det mindre konflikter.

Som redan nämnts så har Karlskrona länge satsat på båtturisterna och det finns många gästplatser i hamnen. Nu kanske kommunen får tänka om när många säljer sina båtar och köper husbil istället.

Men man kan inte vara allt för hård mot kommunerna som inte har hängt med i svängarna. Jag köpte husbild för ca 2,5 år sedan och innan dess visste jag knappt att det fanns husbilar, men på senare år känns det som att det har skett en explosion av husbilar över allt. Det man får hoppas på är att kommunerna tar fram en plan/policy för hur de vill behandla husbilar i framtiden, där det framgår t.ex. hur många husbilar de "vill ha" till kommunen, var dessa ska få vara och hur man sköter tömning/fyllning.

Om varje kommun hade en sådan plan/policy hade det underlättat för de som har husbil. Då är det enkelt att se var de vill att man parkerar och lätt att hitta möjligheter till tömning/fyllning. Samt en indikation på om man är välkommen över huvud taget...

Mvh
/Jörgen
 
F

F.d. 50195

Guest
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

"Husbilarna ska betala för sig" Det gör i alla fall jag redan, drygt 5.000 kr/ år, kallas visst vägtrafikskatt och den avgiften borde ge rätt att parkera som alla andra bilar.
Båtar som Karlskrona tydligen gynnar så, hur mycket skatt betalar de?
I övrigt kommer jag inte in i ovanstående länkar utan att betala eller logga in som prenumerant.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

"Husbilarna ska betala för sig" Det gör i alla fall jag redan, drygt 5.000 kr/ år, kallas visst vägtrafikskatt och den avgiften borde ge rätt att parkera som alla andra bilar.
Båtar som Karlskrona tydligen gynnar så, hur mycket skatt betalar de?
I övrigt kommer jag inte in i ovanstående länkar utan att betala eller logga in som prenumerant.

Vi ska nog inte tro att vägtrafikskatten hamnar hos kommunala o privata P-ägares fickor.
Den har inte med saken att göra.

Att jämföra oss husbilsåkare med båtar gynnar nog inte heller oss som grupp.
Det handlar om kommunikation med beslutsfattare och framförallt se till att vi som grupp sköter oss. Det räcker ju inte med att de flesta sköter sig.
 

BenkeUppsala

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6500
Medlemskap
2024
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

Dom kommunala potentaterna, politiker som tjänstemän, kanske kan åka på en konferensresa till Tyskland, för att studera hur det egentligen går till att tillfredsställa både campingägare och att tillhandahålla ställplatser. Det är ju som sagt populärt att förlägga konferenser m m till utlandet..
:)
 
Toppen