• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Handbroms vid nivåklossar?

F

F.d. 25023

Guest
Sv: Handbroms vid nivåklossar?

Vad konstigt detta med problem med nivåklossar. Det hat alltid fungerat bra med våra gula vanliga, mindre Fiamma nivåklossar, fast de nu inte ger plats för hela hjulet att stå på. Vi är ute 8-9 månader om året, fricampar, så behovet har varit stort...

Kör upp, känn i ratten vilken nivå du är på, stanna och låt växeln sitta i och dra i handbromsen. Sitter som berget. Lite träning i början behövdes nog. Om det går ett steg bakåt, gör om.

De lever nu 8:e året och tredje bilen, både under 3,5 ton och 4,5 ton. Fast nog är de lite slitna och brustna på de tunnaste delarna.

hälsning:)
jyrki
 

Gotand

FD HBK Medlem
Inlägg
213
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
Sv: Handbroms vid nivåklossar?

Gotaland, nu blev jag konfunderad, lägger man inte i 1:an om bilen inte ska rulla bakåt och backen om bilen inte ska rulla framåt?
Nej, anser jag. Men du får göra som du vill. Jag försökte förklara, varför, i mitt inlägg. Har själv varit ute för ett haveri, p.g.a att jag bromsade bilen med växel. FEL växel.
Jag har redogjort för det i "Detta hände mig" för ett par år sen.
GOTAND ;) Göte A
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Handbroms vid nivåklossar?

Gotaland, nu blev jag konfunderad, lägger man inte i 1:an om bilen inte ska rulla bakåt och backen om bilen inte ska rulla framåt?
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan, om bilen skulle rulla iväg med växeln ilagd och avstängd motor så skall man helst se till att motorn då snurrar åt rätt håll, d.v.s. åt det håll den normalt snurrar.
Om bilen strävar bakåt så skall backen i. Om bilen strävar frammåt skall ettan i.

Detta för att förhindra att motorn börjar snurra i motsatt riktning än den normalt snurrar.
Om den snurrar åt fel håll så hamnar sträckbelastningen från kamremmen direkt på kamremsspännaren när den skall dra kamaxeln/axlarna och en ev. mekanisk dieselpump åt fel håll i stället som normalt på slacksidan som Göte A påpekar, och risken att remmen kuggar över ökar rejält.

"Bästa" sättet att få en kamrem att kugga över är om man blandar in lite hastighet i förloppet också.
Om man står i en kraftig uppförsbacke med nosen på bilen uppåt, parkerad med avstängd motor och ettans växel ilagd, och av någon anledning släpper handbromsen och trycker ner kopplingen så att bilen börjar rulla bakåt......Kanske försöker med fotbromsen och upptäcker att utan servoverkan så gör den inte så mycket nytta.........Och då i lite panik släpper upp kopplingspedalen för att få stopp på bilen.......Den kraftiga snärten som då blir när motorn knycker till och börjar snurra baklänges åt fel håll har ställt om många timingar på kamaxlar, i bästa fall så går motorn bara dåligt, i värsta fall så smäller det till och går åt h......

Men varför släppa handbromsen över huvud taget, och låta bilen stå och hänga på en växel. Det är ju en parkeringsbroms och man står ju parkerad..........Även om en del kommuner anser att man campar :D men det bryr sig nog inte bilen om.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Nevisen

HBK Medlem
Inlägg
81
Kommun
Ale
HBK-Nr
13240
Medlemskap
2025
Sv: Handbroms vid nivåklossar?

Ok, tack Jankro för den utförliga förklaringen, nu fattar jag.
Gotand, hade tyvärr inte läst ditt inlägg från förr.

Alla är vi barn i början... är ju en viss skillnad på husvagn och husbil, på husvagnen hade man stödhjulet till hjälp vid liten nivåskillnad framåt/bakåt :)

Ha det!
Nevisen
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Handbroms vid nivåklossar?

Lagkravet 71/320 föreskriver att en parkeringsbroms skall kunna hålla fordonet stilla vid en lutning av minst 14 grader, så har vi bara ordning på våra fordon och besiktigar då vi ska så ska vi utan problem stå med bara parkeringsbroms när vi kör upp på våra (i förhållande till 14 graders lutning på hela fordonet) små nivåklossar (hemmagjorda eller köpta)

Ha det gott allihopa :)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Handbroms vid nivåklossar?

Ack ja denna handbroms/parkeringsbroms.
Det är samma sak med den som med den ädlaste delen på mannens framsida. "If you don´t use it, you loose it".

Använd bromsen annars rostar den fast eller kärvar ihop. Den skall motioneras regelbundet:spinny:.

//Hälsningar Evanders
 

Hallonskogen

FD HBK Medlem
Inlägg
247
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
1112
Medlemskap
2022
Sv: Handbroms vid nivåklossar?

Jag höll på 47 minuter för å backa upp på mina nivåklossar men de gick inge bra
då kommer min hustru å undrar va fan ja håller på med, jag försöker förklara men det vet ju alla som har en hustru hur lätt de kan vara, då säjer honan att dedär är inga nivåklossar de är ju förfan mina hundar .
De va väl därför dom inte låg still.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Handbroms vid nivåklossar?

Visst är det viktigt att alltid dra åt handbromsen, men med de nya, svarta och avsevärt större blocken med rundade plan passande däckens rundning, som jag just har provat, behöver man inte dra åt den stackars handbromsen så himla hårt som tidigare var nödvändigt för att få bilen kvar uppe på de tidigare använda blocken.

Man behöver inte heller ha någon växel i, och det kan ju enligt inlägg ovan ha sina betänkligheter. Jag tycker, att denna tråd har givit en klar kvalitetshöjning. Att de nya blocken väger nästan 5 kilo mer och kostar mera var lätt att kompensera.
 
F

F.d. 3136

Guest
Sv: Handbroms vid nivåklossar?

erfarenhet God fortsättning å Gott Nytt År 2014!

Var med om en chokerande insident i smålandsskogarna i somras då vi friställde oss på timmervägsplan för kvällen i något backande sluttande läge. Massor av flugor anfaller p.g.a. kreaturshagar. Öppnar därför inte på en kvart då flygfäna dras mot varmkörd bil initialt. GLÖMMER DRAAA HANDBROMSEN!!!! Växeln i . Frågan är ,back eller ettan? Då PLÖTSLIGT!!!!!!! Knackar det till å bilen frirullar bakåt i god accelererande fart. Friläget nu i. Som tur var bara ödemark runt om och ingen skada skedd. Var snabb som EN cobra å högg parkbromsen. Fem meter ofrivillig backning var en sann chock.
Nån lastbilschaffis som har erfarenhet? Vad hände? Hade ettans växel förhindrat växelurläggningen som motorn hackade ur själv? EN DIESEL KAN JU SJÄLVTÄNDA ELLER? Knacket kan vara en tändning?
ANVÄND ALLTID HANDBROMS. HÄNGSLE Å LIVREM GÄLLER!!!!!!:swoon:

Gott Nytt från erfarnare Göran å Yvonne
 

kulan

HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Kinda
HBK-Nr
10634
Medlemskap
2024
Sv: Handbroms vid nivåklossar?

du är helt enkelt klen i armarna ta i lite så är problemet borta :cool:
 

kulan

HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Kinda
HBK-Nr
10634
Medlemskap
2024
Sv: Handbroms vid nivåklossar?

du måste ha handbromsen åtdragen också annars snurrar motorn i lut.
 
F

F.d. 29979

Guest
Sv: Handbroms vid nivåklossar?

Handbromsen ska klara en lutning av 16 procent. (Upp till 3.5 ton)
Det är rätt mycket i förhållande till några nivåklossar!
Alltså, rubbas bilen. Se över handbromsen!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Handbroms vid nivåklossar?

Det at bilen ruller i veg etter en tid er enkelt forklart: motoren sperrer med kompresjonen, men litt lekasje finnes og etter en tid glipper bilen ett tikk - blir farten tilstrekkelig slår neste kolv over og bilen øker fart uten at motoren starter. Best bremseeffekt blir det om motoren får gå i riktig retning - dvs at vekselen er i ettan når det heller forover og i back når det heller bakover. Motsatt rotasjon gir mindre motstand mot rulling.
 
F

F.d. 19555

Guest
Sv: Handbroms vid nivåklossar?

Varning för Biltemas nivåklossar för husbilar/husvagnar!!
Köpte för ett lite drygt år sedan dessa, dom ska enligt produktinfon klara 5 ton per styck.
Min husbil väger 3,5 ton och trots det har dom gått av!
Skulle reklamera dom för materialfel idag.
Jag kunde få nya utan garanti men inga pengar tillbaka. Dvs skulle även dom nya paja så hade jag inget mer att säga till om. Om jag ville ha pengar tillbaka så var jag tvungen att anlita en oberoende expert på området och bevisa att det var material fel!? Trodde att vi hade 2 års garanti på varor när det gäller fabrikationsfel?!
DÅLIGT BILTEMA! Köp ej dessa nivåklossar!!
 
Toppen