• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

1000 mil Fiat

F

F.d. 24442

Guest
Sv: 1000 mil Fiat

Instämmer, visserligen bara 500mil men allt funkar klockrent.
 
F

F.d. 30239

Guest
Sv: 1000 mil Fiat

Har hittils i sommar kört ca 1000 problemfria:yes: mil med vår ADRIA
 
F

F.d. 29781

Guest
Sv: 1000 mil Fiat

Fiat 130 hk, 3700 mil, går som ett spjut. Va ä dä mä dä ?:twitcy:
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: 1000 mil Fiat

Har min 8. husbil på Fiat chassis, den nåværende har rullet 4700 feilfrie mil. Har også siden 1987 hatt i eie Fiat og Alfa Romeo biler, og ingen av disse er dårligere en det utall av andre merker vi har samtidig, snarere tvert om. Kona har sin 3. Fiat siden 1991, en 2013 500 Twinair Dualogic. Og mer Fiat blir det om de fortsetter å være slikt problemfritt bilhold som de har vært for oss. I tillegg liker vi stramme kjøreglade kjøretøy for aktiv kjøring og aktiv sikkerhet.

:)
 

Johnny o Lisa

HBK Medlem
Inlägg
382
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
7809
Medlemskap
2024
Sv: 1000 mil Fiat

I Fiat sitter det väll Iveco motorer och dom gör i Tyskland?????? tror jag.så det är ingen skit:confused::confused::confused::confused:

Puss o Kram johnny
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: 1000 mil Fiat

Lite trött på alla inlägg om Fiat kan jag rapportera att efter 1000 mil i Europa och 150 hkr + conformatic kan jag inte hitta ett endaste litet fel.

Jag är nöjd med växellådan, kan dock tycka att den i förening med farthållaren låter bilen skena iväg i nedförslut. I min Pb1 med automatlåda sker motorbromsning så att inställd fart bibehålls.
 
F

F.d. 52910

Guest
Sv: 1000 mil Fiat

Har en Fiatmotor 2,8 JTD som har gått 18.900 mil utan några anmärkningar, Jag gör service en gång per år och har aldrig haft någon anmärkning vid besiktningarna. Jag kör vidare.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: 1000 mil Fiat

Är mycket positiv till Fiat som basfordon, baserat på egna ägar-och användarerfarenheter av alla Fiats tre senaste drivlinegenerationer (2,8-3.0 lit både med man och aut) med 4 och 5-tons husbilspåbyggnader! Har alltid servat mina husbilar enligt Fiats anvisningar, därför att jag vet att det skapar bra förutsättningar för att undvika problem.

Vi här i tråden är ingalunda ensamma om positiva Fiat-erfarenheter, läs t.ex en undersökning från 2011 (bifogas) som görs av tyska husbilstidningen PROMOBIL, här rankar läsarna (= tyskar) Fiat som varande bästa basfordon för husbilspåbyggnader före Mercedes!
 

Bilagor

  • Fiat.tif
    10,5 MB · Visningar: 89

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: 1000 mil Fiat

I Fiat sitter det väll Iveco motorer och dom gör i Tyskland?????? tror jag.så det är ingen skit:confused::confused::confused::confused:
Puss o Kram johnny

Dom fabrikerna ligger huvudsakligen i Italien,Spanien ock Kina,samt
många underleverantører i Polen Serbia ock Indien.

Fiat ock Iveco är samma företag på fabriks-sidan(FPT),men marknadsförs
var för seg.(FPT=FiatPowerTrain)

FPT produserar motorer ock växel-lådor til Fiat/Iveco-Groups fordon.

Ottar
 
Senast ändrad:

Johnny o Lisa

HBK Medlem
Inlägg
382
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
7809
Medlemskap
2024
Sv: 1000 mil Fiat

Dom fabrikerna ligger huvudsakligen i Italien,Spanien ock Kina.'

Fiat ock Iveco är samma företag på fabriks-sidan(FPT),men marknadsförs
var för seg.(FPT=FiatPowerTrain)

FPT produserar motorer ock växel-lådor til Fiat/Iveco-Groups fordon.

Ottar


tror även att dom sitter i renaults lätta lastbilar också

Puss o kram johnny
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: 1000 mil Fiat

Hej
Bra att Ni är nöjda.
Men jag har aldrig sett en långtradare med framhjulsdrift.
/Vidhem.
 

saxtorp

HBK Medlem
Inlägg
139
Kommun
Saxtorp
HBK-Nr
2114
Medlemskap
2024
Sv: 1000 mil Fiat

Hej!

Renault, Opel använder Nissans drivlina sen ca tio år tillbaka.
:spinny:
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: 1000 mil Fiat

Hej
Bra att Ni är nöjda.
Men jag har aldrig sett en långtradare med framhjulsdrift.
/Vidhem.
Tack för det Vidhem, jag är som sagts ovan mycket nöjd med Fiat som bas för egen del, det hoppas jag att de med andra basfordon än just Fiat också är!

I tråden är det intressant att utbyta ägarerfarenheter av just Fiat som basbil. Det mot bakgrund av att 80-85% av våra husbilar faktiskt byggs/är byggda på Fiatbas, ännu mer om Iveco inkluderas. I nästan 100 år var "alla bilar" bakhjulsdrivna inte bara lastbilar, vad de nu har med husbilar att skaffa? Nu gäller mer mångfacetterade helhetskrav och egenskapstrender för anpassning av basdrivlinor till olika fordonstyper, deras användningsområde som i vårt fall husbilar.

Fordonsutveckling och marknad utvecklas ständigt och vi husbilsköpare är allt oftare medvetna om vad vi vill ha och vad vi vill betala. Mot denna bakgrund tvingas påbyggare/tillverkare att producera så optimala husbilar som möjligt vad avser handling, komfort, prestanda, boende, etc = det vi vill ha vilket är grunden för vår marknadsekonomi! Det medför ex att dagens moderna husbilar blir tillgängliga för fler husbilister än vad som annars skulle varit fallet!
 
F

F.d. 21092

Guest
Sv: 1000 mil Fiat

Vi har kört ca 1000 mil i sommar och totalt 4250 mil. Aldrig haft ett problem (3.0 och Manuel ) gör service varje vår oavsett körsträcka. Mycket nöjd Fiat Ducato ägare.
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: 1000 mil Fiat

Bra Ni är nøjda.Det är inte dom här iaf.:rolleyes:

http://www.husbilsklubben.se/forums/t70932/

http://www.husbilsklubben.se/forums/t71941/

http://www.husbilsklubben.se/forums/t71735/

http://www.husbilsklubben.se/forums/t70750/

http://www.husbilsklubben.se/forums/t70978/

http://www.husbilsklubben.se/forums/t69294/

Visst ser man många skriver om trassel,så inte
är det konstigt att man undrar på dom här bilarna!

Det tråkiga är ju att det här bara är lite utav
alla klagomål.

Som tur är,är det många som inte har nåt trassel.


Ottar
 
Senast ändrad:
Toppen