• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

HB semestern slut innan den började på allvar!

Bettan o Bernt

HBK Medlem
Inlägg
139
Kommun
Valdemarsvik
HBK-Nr
662
Medlemskap
2024
Sv: HB semestern slut innan den började på allvar!

Vi har lånat ut vår HB. Men innan var jag i kontakt med Folksam. Vi behövde inte någon extra försäkring, utan vår gällde även om vi lånar ut den.
 
F

F.d. 57949

Guest
Sv: HB semestern slut innan den började på allvar!

"
"Särskilt villkor angående utlåning av husbil
[FONT=Times New Roman PS Std,Times New Roman PS Std][FONT=Times New Roman PS Std,Times New Roman PS Std]Kaskoförsäkringen gäller endast då försäkrad husbil brukas av person boende på den adress där försäkringstagaren är folkbokförd. Husbilen får dock framföras av annan person då försäkringstagaren befinner sig i fordonet under färd. Tilläggspremie krävs om person som inte är bosatt på [/FONT][FONT=Times New Roman PS Std,Times New Roman PS Std]försäkringstagarens adress kommer att framföra fordonet.[/FONT]
[FONT=Times New Roman PS Std,Times New Roman PS Std]Kontakta oss för prisuppgift[/FONT]
[/FONT]"

Vet inte hur det fungerar med andra försäkringsbolag, men detta var alltså hos Länsförsäkringar.

har varit i kontakt med Länsförsäkringar Skåne finns inte sådana villkor
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: HB semestern slut innan den började på allvar!

Håller med Juan N.
En slägga några kraftiga träbitar som mellanlägg att slå på, poppnit, tunn aluplåt, silvertejp och lite fantasi samt ev. en sprayfärg som avslutning så går det säkert att använda bilen tillfälligt igen även om skönheten har falnat något.

Måste även tillägga. Det finns en del saker jag aldrig, aldrig kan tänka mig låna ut. Husbilen är en av dem :).

M.v.h. JANKRO.
 

WalsanJ

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
3204
Medlemskap
2024
Sv: HB semestern slut innan den började på allvar!

Vi har lånat ut HB en vecka till vi själva skulle åka på stora resan.
Igår kväll ringer han som lånat HB och är väldigt ledsen och har svårt att prata.
Han förklara att han har sneddat in på en parkering bredvid en restaurang med ute servering, bilen har krokat i staketet och rivit upp plåten skadat hela bodelsdörren knycklat ihop stora delar av höger sidan!

Går det verkligen byta ut en sida på en HB och det blir tätt och bra igen?
Det är ju så klent byggt, så mina tankar snurra kring att det inte kommer bli bra??
Se bilder.....


Såå jobbigt detta måste kännas!
Jag har aldrig, och kommer aldrig att
låna ut någon bil,privat! Alldeles för stor risk
att låna ut sådana saker!
Har haft företag med anställda chaufförer
och då var man tvungen att hålla med bilar
som det kunde hände vad som helst med!
Hoppas att Din försäkring täcker skadorna
och att bilen går att återställa, eller Du får göra ett
"nyköp"...Hoppas ni får en skön semester på något sätt
iaf hälsar vi...
 

KaMa1

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
8710
Medlemskap
2024
Sv: HB semestern slut innan den började på allvar!

Jag gråter med dig, det var någon som föreslog popnitar o släggor... vad det än är, hoppas, att ni kan åka iväg på semester'n, har själv ett olöst problem med vår bil/i en annan tråd/, fast det stör oss inte ett dugg när det är 30° :yes:
Vi har också haft förfrågningar/Intressenter till att låna bilen, men har avböjt...
mvh
KaMa1
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: HB semestern slut innan den började på allvar!

Fick hem bilen i går kväll, tror det blir svårt att reparera provisoriskt, träramen i bilen är krossad, bakom den gåt erl kablar och strax under vatten rören.
Trappan in och dörr ramen är som en konservburk som öppnats med en mora kniv.
Får in hela handen in i HB utifrån.
Sen tror jag utan att va expert att hela bo delen har fått en knäck då plast runt bilen har spruckit även på andra sidan.

Ska plocka all tillbehör och köra den till skadecenter!:(
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: HB semestern slut innan den började på allvar!

Lämnad in HB och fick reda på utav skadereparatören att det inte finns en enda husbil eller husvagn som inte har fukt i sig , speciellt de med alkov.
Frågan jag ställde då vi upptäckte att hela golvet i bodelen har flytta sig 2 cm bakåt.
Får ni den verkligen tät igen?

Snacka om att gradera sig när han svar mig..... så nog kommer det finnas fukt efter lagningen också!!!
:twitcy:
 

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026
Sv: HB semestern slut innan den började på allvar!

Sa han inte att det var även fukt i dyra bilar som concorde oxså.
Det sa han till mig.

Jag skulle nog åka till en husbilsfirma typ codat och höra med dom.
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: HB semestern slut innan den började på allvar!

Ett alternativ kan vara att byta bilen krockad. med en firma som både säljer och reparerar husbilar. Kan bli det minst kostbara och omständiga alternativet Har husbilsfirman och du samma försäkringsbolag, kan det gå riktigt smidigt.
Då har dom ett vinterjobb och en fin bil att sälja nästa vår.Och du en bil snabbt.
bosse b
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: HB semestern slut innan den började på allvar!

Bosse b har en poäng i sitt förslag och då skulle det nog gå att få till en snabb lösning.
Men om hela golvet flyttat sig ett par cm i kombination med att hela sidan ska ersättas så har jag svårt att tro att det blir husbil av den här igen. (nu har jag inte sett den iofs)

Jag vet inte om det behövs sägas men ibland måste man stå på sig i såna här situationer, är du inte nöjd med vad ditt försäkringsbolag erbjuder så tala om det för dem och lobba för din egen sak!

Hoppas det löser sig smidigt för er och att ni kan få till en semester med kvalite på något vis ändå, stuga, tält, hyra en husbil åka på kryssning eller nåt annat, även om det inte har blivit som ni tänkt er så kommer det fler somrar och andra resor. :)

mvh jocke
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: HB semestern slut innan den började på allvar!

Förstår inte riktigt, för en krockad bil så skulle de max ge mig nu 100.000kr för den.
Om nu värdet är runt 190000 så tappar jag 90000kr på att byta den hos en firma.

Tänker jag fel?



Ett alternativ kan vara att byta bilen krockad. med en firma som både säljer och reparerar husbilar. Kan bli det minst kostbara och omständiga alternativet Har husbilsfirman och du samma försäkringsbolag, kan det gå riktigt smidigt.
Då har dom ett vinterjobb och en fin bil att sälja nästa vår.Och du en bil snabbt.
bosse b
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: HB semestern slut innan den började på allvar!

Försäkringsbolaget betalar skadorna på husbilen även om du byter in den hos handlaren, men du ska givetvis ha ut ett marknadsvärde på bilen i oskadat skick! och det ligger högre än 100 tusen, du nämde några annonser på blocket runt 200-220000 kr och det är i så fall där någonstans det hamnar om det blir tal om inlösen.

mvh jocke
 
Senast redigerad av en moderator:

stigga

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Linköping
HBK-Nr
3996
Medlemskap
2024
Sv: HB semestern slut innan den började på allvar!

Jag kollade med Länsförsäkringar i Östergötland ang den text som anger begränsningen i försäkringsskydd om man lånar ut husbilen.
Jag fick följande svar:

Det är så att varje Länsförsäkringsbolag ( Länsförsäkringsgruppen innehåller 24 fristående bolag ) sätter sina egna begränsningar och texter
Länsförsäkringar Östgöta har INTE den texten som du bifogat.. således gäller försäkringen hos oss även om husbilen lånas ut
[FONT='Times New Roman','serif'][/FONT]
[FONT='Arial','sans-serif']Med vänlig hälsning[/FONT]
[FONT='Arial','sans-serif']Länsförsäkringar Östgöta
[/FONT]
[FONT='Arial','sans-serif']Box 184, Koppargatan 17
601 03 Norrköping
[/FONT]
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: HB semestern slut innan den började på allvar!

Det går segt detta!
Har legat på som en igel, Skade reparatören har inte gjort en kalkyl än, jag ringde LF och frågade dem 10 min innan de skulle stänga för helgen, han sa att han skulle åka till skadecenter i borås på måndag och kolla på bilen...
Varför?? litar han inte på reparatören??? eller har de en verksamhet vid sidan om tro??
:twitcy:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: HB semestern slut innan den började på allvar!

Det er ikke unormalt at en fagmann fra f-bolaget reiser ut og besiktiger en større skade. I Norge er det endast helt små skader som godkjennes på bilder og offert fra verkstad, alle andre vurderes av en takseringsmann som jobber for f-bolaget - han går gjennom hele vurderingen sammen med fagfolkene på verkstaden.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: HB semestern slut innan den började på allvar!

Skadeinspektören sänds av försäkringen för att ge en priskalkyl vad som försäkringen skall betala.
Är det en liten skada (en buckla) sá vet skadeinspektören om och vad som skall bytas, kostnader mälning mm.

En skada pá nágot ovanligt dá máste reparatören och skadeinspektören vara helt överens om priset. Dom gár igenom tillsammans om vad som skall göras.
Sedan kan du räkna med att det skall begäras priser ifrán tillverkaren och kanske till och med fler uppgifter. F¨rsäkringsbolagets uppgift är att áterställa bilen exakt som den var precis innan skadan i orginalskick.

Jag skulle efter detta fórsöka fá bilen semesterduglig.
En dags reparaation med tejp, polyretanskum, gummifärg eller vad som helst sá är jag helt övertygad att den gár att använda lite reducerat.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: HB semestern slut innan den började på allvar!

Att få den tätt är väl det stora problemet, sedan får man gå ut och in via passagerare dörren!
Känns väl lite halv dant och sen kankse inte LF vill att man ska köra med den!

Vi får nog nått svar på måndag!
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: HB semestern slut innan den började på allvar!

Japp då blir det som man trott hela tiden, krångel med LF.
Varför är de för oss när vi tecknar försäkringar, när vi behöver hjälp är de mot oss!!

Över plåten på HB vill de ej byta för att det är en så lite skada där och det är väldigt mycket jobb att riva hela sidan, de vill skarva den vi dörren!!!

Jag fråga sätter detta för en hel plåt måste vara tätare än en skarvad , men nä då det blir lika bra säger de.
sen kommer bilen se olika ut på höger och vänster sidan... när jag säljer bilen kommer folk undra varför???

Vad ska man ta sig till med dem...???:mad::confused:
 

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026
Sv: HB semestern slut innan den började på allvar!

Men plåten är ju skadad mellan kylskåpsgallren hur gör man med det då?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: HB semestern slut innan den började på allvar!

Det känns som om "Lasseboy" borde anlita en oberoende besiktningsman: Fordon
 
Senast ändrad:
Toppen