• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lurad på blocket

F

F.d. 29925

Guest
Nyligen ett inslag i Värmlandsnytt om en Norrman som blev av med husbilen värd 365.000 kronor.
En "firma" i Stockholm var tydligen inblandat i transaktionen där pengarna skulle sättas in på kontot inom en vecka.
Kom ihåg "Cash is King" dvs pengarna på kontot innan bilen lämnas över.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Lurad på blocket

Jag tycker inte synd om de som blir lurade på blocket, tycker man får skylla sig själv. Alla vet om att många luras där. Pengar i handen innan varan överlämnas är det som gäller. Förövrigt köper jag och säljer jag aldrig något på blocket.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Lurad på blocket

Blocket och Tradera är utmärkt om man vill köpa eller sälja prylar. Man förvånas över vilken genomslagskraft och spridning dessa har, det går att sälja nästan allt utom konserverad gröt.

Men att lämna ut bilnycklarna till en främmande person är nästan som att lämna ifrån sig plånboken.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Lurad på blocket

Där håller jag för en gångs skull inte med dig Anders! Det är klart att det går sälja konserverad gröt; med attraktiv förpackning och effektiv reklam så går det säkert. Bara att värma i mikron.
Det går ju sedan länge att sälja kall risgrynsgröt med en liten klick av något syltliknande, "Risifrutti".

aake
 

Roggan & Irene

FD HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2996
Medlemskap
2022
Sv: Lurad på blocket

Jag köpte nyligen min husbil som jag hittade på Blocket. Affären gjordes upp på plats via banköverföring på dator. Vi hade samma bank så båda kunde se att pengarna överfördes direkt. Har handlat mycket dom senaste åren både på Blocket, Tradera och Ebay och jag har hittils aldrig blivit lurad.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Lurad på blocket

Man kan bli lurad var som helst. Blocket och Tradera inget undantag såklart.
Däremot är det en ypperliga platser att köpa och sälja saker eftersom mängden kunder är så stor.

Men vanliga regler gäller även där, sunt förnuft och försiktighet gäller. Det har sagts tidigare i tråden också.
Låter ett erbjudande för bra för att vara sant, är det troligen det också.

Men inte fan kan jag tycka att de som blir lurade skall "skylla sig själva". Det är ju som att säga att buset gör rätt som försöker blåsa folk, för lyckas de så är det inte de som gjort fel...

//Stefan
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Lurad på blocket

Finns fall där personer lämnat sitt fordon till förmedlare och lämnat transportstyrelsens rapportlapp påskriven........sedan är de blåsta på alla pengar.
Det har även hänt att rapportlappen med koden fotas.... Och med resultat som ovan.
Men man får inte vara hur naiv som helst. Bra med varningsklockor här så att inte fler råkar illa ut.
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Lurad på blocket

Nu till det som enligt bankerna ska vara helt säkert. heter tydligen Swish, har inte hunnit kolla ännu. med det föreslog banken mej vid bil affärer.
//
Skoogis
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Lurad på blocket

Har testar Swish, fungerar snabbt & utmärkt. Man måste bara veta mottagarens Swish-konto i förväg (lite tveksamt att alla nappar på det). Har testat inom familjen än så länge. Jag tror att vi kommer i framtiden att betala tom. dagligvaror på detta sättet. Sen vet man inte hur lång tid det tar för hackare att börja "länsa" våra konton på småbelopp, hoppas det dröjer för vi lär uppleva mer och mer elektroniska transactioner för varje år...
 

Toskana650

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
4799
Medlemskap
2024
Sv: Lurad på blocket

Har testar Swish, fungerar snabbt & utmärkt. Man måste bara veta mottagarens Swish-konto i förväg (lite tveksamt att alla nappar på det). Har testat inom familjen än så länge. Jag tror att vi kommer i framtiden att betala tom. dagligvaror på detta sättet. Sen vet man inte hur lång tid det tar för hackare att börja "länsa" våra konton på småbelopp, hoppas det dröjer för vi lär uppleva mer och mer elektroniska transactioner för varje år...

Med Swish behöver du inte veta mottagarens konto. Den som ska betala behöver bara veta mottagarens mobilnummer. Överföringen sker direkt till mottagarens bankkonto och sändaren kan inte återta pengarna efteråt. För säljaren är det en säker betalningsmetod.
/PO
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Lurad på blocket

Det stämmer PO... Nu är det ett tag sedan som jag skickade pengar till grabben, men om jag minns rätt så måste mottagaren koppla upp sig med sitt mobilnr till ett Swish konto på sin bank.
 
Toppen