• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jag är inte bitter, men !!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 1256

Guest
Jag har varit medlem här sedan i November.
Ett fantastiskt forum med mycket kunskap och tips om allt mellan himmel och jord.

Jag håller däremot inte med många som skriver flitigt här och den riktningen klubben jobbar för.
Att allt ska vara gratis.
Att campingägarna och kommuner är maffia som vill tvinga in oss på campingar.
Att alltid jämföra Sverige med övriga Europa.
Att vi i HBK alltid är bror duktig.
Att vi minsann alltid gör rätt för oss.
Att vi bara parkerar. ( vad less jag är på det uttrycket)).
Att inga möbler tydligen behövs ute eftersom vi bara parkera.
Att ingen markis behövs eftersom vi bara parkerar.
Att vi aldrig grillar.
Att vi har allt med oss i form av ström, vatten, toa osv.
Att vi minsann inte använder all service campingar erbjuder oss.
Att vi minsann gynnar näringsidkare runt om där vi far fram.
Att vi tycker det är konstigt att alla tittar snett på oss när vi är så generösa och duktiga.
Att vi vill få alla att tycka som vi.

Jag själv tar mer än gärna in camping.
Betalar och är nöjd med att någon jobbar med detta och är värd att tjäna pengar på detta. ( campingar)
Tycker det är pinsamt när man träffar på en svensk i Andernes (Norge)som stannar och tror att jag också bara irrar omkring för att hitta gratis övernattningsparkering. Nej jag letade efter valsafari. Jag tar sedan in campingen som mer än gärna får mina pengar .
Är det konstigt att det kommer upp skyltar med tydligt budskap på att camping är förbjuden ??? Nej allt för många husbilsåkare har nog varit där innan, tyvärr.
Står nu strax innan Å på Lofoten på en camping, inte en enda svensk på denna camping. Frun sa att dem är nog för snåla . Står i skogen kanske.
Jag betalar med glädje för att tömma gråvatten och tömma toan, någon har ju betalat för att detta ska funka ?? Varför ska vi propsa på att detta ska vara gratis ??
Alla campingar vi besökt från Stockholm till Kiruna. Alla platser med el var upptagna av husbilar såklart. Man väljer alltid elplats framför icke el.
Så mycket av det som förespråkas på detta forum om hur husbilsåkare är stämmer inte !! Bara en ytterst liten klick .

Jag vet att många många i denna klubb håller med mig om detta, ändå förespråkas motsatsen hela tiden.

Varför ??? Är jag helt puckad eller ??

Ludde, ha du din markis ute, ber om ursäkt för mitt påhopp på dig i en annan tråd.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Jag är inte bitter, men !!!

Vi är helt nya med husbil men med 600 färska mil i bagaget efter att ha tillbringat semestern i huvudsak i Frankrike & Kroatien men med övernattningar i Tyskland, Slovenien & Italien.

De flesta övernattningarna var på campingar i Frankrike & Kroatien medan vi stannade för övernattning "på väg" på parkeringar efter motorvägen och i två fall utanför en camping, "transitplats för husbil" kallade dom det i Italien.

Att jämföra oss med Europa är helt rätt då vi startar från noll och måste "lära" oss hur det fungerar och vad folk vill ha. Enklast hade varit för alla som undrar hur det "ska" fungera vore att göra samma resa som vi gjort, och som vi, insett att Sverige är ett U-land när det gäller att ta hand om husbilsåkare (England undertaget, då dom ännu lirar i divisionen under U-land)

Peter :)
 
Senast ändrad:
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Jag är inte bitter, men !!!

Vi är helt nya med husbil men med 600 färska mil i bagaget efter att ha tillbringat semestern i huvudsak i Frankrike & Kroatien men med övernattningar i Tyskland, Slovenien & Italien.

De flesta övernattningarna var på campingar i Frankrike & Kroatien medan vi stannade för övernattning "på väg" på parkeringar efter motorvägen och i två fall utanför en camping, "transitplats för husbil" kallade dom det i Italien.

Att jämföra oss med Europa är helt rätt då vi startar från noll och måste "lära" oss hur det fungerar och vad folk vill ha. Enklast hade varit för alla som undrar hur det "ska" fungera vore att göra samma resa som vi gjort, och som vi, insett att Sverige är ett U-land när det gäller att ta hand om husbilsåkare (England undertaget, då dom ännu lirar i divisionen under U-land)

Peter :)

Håller helt med dej om att Sverige är ett U-land när det gäller att ta hand om husbilsåkarna. Har åkt i Frankrike, Tyskland företrädesvis under 5 år med husbil. Skillnaden är enorm som du säger alla borde ta en tur utomlands och se hur det är.

Bohman 62 bra skrivit.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Jag är inte bitter, men !!!

Jag vet att många många i denna klubb håller med mig om detta, ändå förespråkas motsatsen hela tiden.
Varför ??? Är jag helt puckad eller ??

På mig verkar det som om du aldrig har besökt en välskött ställplats på kontinenten för en kostnad av 5-10 €. Vem behöver en campings alla faciliteter som i vissa fall liknar ett tivolis för några timmars vila?
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Jag är inte bitter, men !!!

Du har helt rätt Bohman. Jag håller inte med dig!
Jag har mitt sätt att använda husbilen och det tycker jag är bra, men om du tycker annorlunda, så får du acceptera att jag och många i HBK tycker annorlunda.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Jag är inte bitter, men !!!

Jag och min kär.... övernattar mest på campingar vi har inget emot och ha folk runt oss ,är det ett bra ställe stannar vi ett par dagar.
Inte fan smäller jag upp markis möbler torkvindon och tillbringar min tid på en grus el asfaltplan.Men det är upp till var och en ,kalla mig inte för tönt för jag tar in på camping
När vi åkte hem från tyskland stannade vi på ställplatsen i Helinge Hafen (felstavat) En ok ställplats.En fin strand med superfin brygga och en mysig strand krog .Hela ställplatsen var smockfull ,ca fem sällskap på krogen kl 21 00.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.666
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Jag är inte bitter, men !!!

Vi åkte ifrån Rydal veckan innan midsommar och är för tillfället vid Mosjön och står på rastplatsen utanför campingen där vägverket har iordningställt platser där man kan stå med sin husvagn eller husbil. Har på dessa veckor inte besökt någon campingplats och har inte saknat det heller. När vi var i Skellefteå stod vid på ställplats vid Campus där vi betalde 100:- och då kunde vi duscha och använda toalett och bastu om vi ville.

Vattenpåfyllning finns vid många av vägverkets rastplatser och där finns oftast också latrintömning och där kan man även tömma gråvatten genom att använda en hink. För övrigt går jag nästan aldrig på offentliga toaletter (tycker det är äckligt).

Alla "Att vi aldrig" passar faktiskt en hel del in på oss och det tänker jag inte skämmas för för det är så vår verklighet med husbilsliv ser ut.

Men när vi var nya med husbil 1997 och ett par år framåt så tog vi mycket in på campingar men efter som åren har gått så är det nu mest fricamping och ställplatser som gäller. Betalar gärna på en parkeringsplats om också personbilarna gör det. Eller så klart på en ställplats som jag tycker är värd att betala för. Finns en hel del sådana i Sverige.

Vi tillbringar från oktober till april i södra Europa och har nu en hel del erfarenheter därifrån. Dessutom har vi varit i Tyskland och kuskat runt en hel del under åren lopp och funnit att där har dom klart för sig vad husbilsturismen kräver/vill ha och har ordnat det så himla bra, tycker vi.

Vi hoppas på att utvecklingen mot gratis eller billiga ställplatser kommer att utvecklas i Sverige. Har inget emot campingplatser men för närvarande har vi inget behov av dom.
 
Senast ändrad:

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Jag är inte bitter, men !!!

Varför ska vi tvista i klubben om vad vi tycker är bra eller mindre bra med camping/ställplats? De som vill stå på camping får väl göra det, även ställplatsivrare kan få sin del. Jag som bor i Mariestad var vid hamnen i kväll och såg alla husbilar som stod där, och verkade trivas. Hur som helst så är ställplatser centralt det som är bäst för en husbilsåkare.Campingar ligger ofta långt från centrum och då kan husvagnscamparen åka i dragbilen till centrum, medan husbilsåkare är fast där om inte man använder cykel.
Personligen gillar jag ställplats och behöver varken el eller dusch, men behöver vatten och tömning.
Bengt
 

KaMa1

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
8710
Medlemskap
2024
Sv: Jag är inte bitter, men !!!

På mig verkar det som om du aldrig har besökt en välskött ställplats på kontinenten för en kostnad av 5-10 €. Vem behöver en campings alla faciliteter som i vissa fall liknar ett tivolis för några timmars vila?

Man kan nyttja BÅDE camping och ställplats, igår stod vi i Hünfeld, ställplats för 5 euro med el, idag på camping vid Iller för 22 euro,"Das ist egal" som tyskarna säger, man tager vad som är bekvämast för tillfället, man kan stå i småbåtshamnen i Vasa gratis eller ta in på Hafstens camping i bohuslän, inget utesluter det andra!
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Jag är inte bitter, men !!!

Vad är egentligen problemet?

Som husbilsägare väljer jag naturligtvis själv var jag vill övernatta.
Känner jag för att välja en camping för att få tillgång till deras faciliteter, så gör jag det.
Nästa dag kanske jag hittar en perfekt "ställplats" efter vägen.
Jag kanske vill åka till en ort som har en utmärkt ställplats, med eller utan avgift.

Vi bör istället kontakta våra egna hemkommuner, och påverka dem i en positiv riktning.
Tala om för dem vad en husbilsägare vill ha. En plats till en rimlig kostnad, tömningsmöjligheter, bra kommunikationer till sevärdheter, eller en ort.
Dessutom bidrar vi till den lokala näringen när vi handlar i de lokala affärerna, äter på ortens matställen, tankar våra bilar mm.

Sluta att vara så negativa - Se möjligheterna istället.

Detta kommer att gagna oss i våra husbilar.

Ha en trevlig sommar ute på vägarna.
 
F

F.d. 1256

Guest
Sv: Jag är inte bitter, men !!!

Håller visst med att en ordnad ställplats är ett bra alternativ.
Och nej Knarrevik har inte varit i Europa med HB ännu.
Men när man hittar på egna ställplatser ur eget huvud så blir det fel och negativt för alla oss som åker hb. Då tittar gemene man snett på oss.
Har läst vad du Knarrevik har skrivit om Norge i olika trådar. Du rekommenderade att åka ner till Å när man är i Lofoten. Att du sedan rekommenderar ställplats på grusplanen i Å, F n vad fel ute du är då !! Bara för ingen satt upp en skylt om camping förbjuden så ska man dit och snika. Är det rätt herr Knarrevik ?? Det är väl fasen ingen ställplats, eller ?? Du tycker också man ska handla med sig så mycket mat man kan i Sverige och undvika allt vad betalvägar heter. Hur gynnar du den lokale restaurangen eller handlaren ?? Med maten alltså. Vem tjänar på att du står där ? Jo du själv. Åker man tillbaks lite från Å till färjeläget har man en kanon camping med utsikt över havet. Retar ingen. Ställplats är bra men då ska det också vara en ordnad sådan. Inget man hittar på själv.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Jag är inte bitter, men !!!

Har läst vad du Knarrevik har skrivit om Norge i olika trådar. Du rekommenderade att åka ner till Å när man är i Lofoten. Att du sedan rekommenderar ställplats på grusplanen i Å, F n vad fel ute du är då !! Bara för ingen satt upp en skylt om camping förbjuden så ska man dit och snika. Är det rätt herr Knarrevik ?? Det är väl fasen ingen ställplats, eller ??

Jag har aldrig varit i Å med husbil, däremot har jag hyrt rorbu.

800IMG_3816.JPG
 
Senast ändrad:

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Jag är inte bitter, men !!!

Håller visst med att en ordnad ställplats är ett bra alternativ.
Och nej Knarrevik har inte varit i Europa med HB ännu.
Men när man hittar på egna ställplatser ur eget huvud så blir det fel och negativt för alla oss som åker hb. Då tittar gemene man snett på oss.
Har läst vad du Knarrevik har skrivit om Norge i olika trådar. Du rekommenderade att åka ner till Å när man är i Lofoten. Att du sedan rekommenderar ställplats på grusplanen i Å, F n vad fel ute du är då !! Bara för ingen satt upp en skylt om camping förbjuden så ska man dit och snika. Är det rätt herr Knarrevik ?? Det är väl fasen ingen ställplats, eller ?? Du tycker också man ska handla med sig så mycket mat man kan i Sverige och undvika allt vad betalvägar heter. Hur gynnar du den lokale restaurangen eller handlaren ?? Med maten alltså. Vem tjänar på att du står där ? Jo du själv. Åker man tillbaks lite från Å till färjeläget har man en kanon camping med utsikt över havet. Retar ingen. Ställplats är bra men då ska det också vara en ordnad sådan. Inget man hittar på själv.

Alla kanske inte har lika fet plånbok som dig utan valt att lägga slantarna på husbilen och kunna resa omkring och stå på en plats dom hittar själv, och inte bli tvingad att bo på camping och är så gott som säker att det är den sämsta platsen på hela campingen men samma pris som dom på paradgatan.
 

Nisse och Nana

HBK Medlem
Inlägg
263
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
9809
Medlemskap
2024
Sv: Jag är inte bitter, men !!!

Vi känner inte igen oss i denna tråd efter 3 veckor ute i Europa. Som regel bestämmer vi oss för att köra X antal timmar och sen stoppa någonstans och vila, titta runt eller fortsätta nästa morgon. Det kan bli ställplats eller camping ibland har det blivit en bensinstation. Man kör för nöjes skull och njuter av de fina vyerna och spännande vägarna. Om vi skulle köra på plånboken så hade vi aldrig lämnat gårdsplanen hemma. Är det husbils-semester så är det och det vi förlorar på gungorna tjänar vi in på karusellerna som en tivoli-ägare sa en gång :)
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Jag är inte bitter, men !!!

Håller visst med att en ordnad ställplats är ett bra alternativ.
Och nej Knarrevik har inte varit i Europa med HB ännu.
Men när man hittar på egna ställplatser ur eget huvud så blir det fel och negativt för alla oss som åker hb. Då tittar gemene man snett på oss.
Har läst vad du Knarrevik har skrivit om Norge i olika trådar. Du rekommenderade att åka ner till Å när man är i Lofoten. Att du sedan rekommenderar ställplats på grusplanen i Å, F n vad fel ute du är då !! Bara för ingen satt upp en skylt om camping förbjuden så ska man dit och snika. Är det rätt herr Knarrevik ?? Det är väl fasen ingen ställplats, eller ?? Du tycker också man ska handla med sig så mycket mat man kan i Sverige och undvika allt vad betalvägar heter. Hur gynnar du den lokale restaurangen eller handlaren ?? Med maten alltså. Vem tjänar på att du står där ? Jo du själv. Åker man tillbaks lite från Å till färjeläget har man en kanon camping med utsikt över havet. Retar ingen. Ställplats är bra men då ska det också vara en ordnad sådan. Inget man hittar på själv.

Tänk, jag blir så trött.
Ska man nu inte få ha friheten att välja nattparkering efter "eget huvud".
Kunde inte hålla mej från att göra ett inlägg, och beundrar "herr Knarreviks" lugn efter herr Bohmans senaste inlägg.

Natti Natti
Kåre
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Jag är inte bitter, men !!!

............... Bara för ingen satt upp en skylt om camping förbjuden så ska man dit och snika. ...................

Du får gärna ha dina åsikter, men angrip inte andra för deras.

Ingen kritiserar dig för att du väljer att övernatta på campingplatser, det är ditt val och dina behov är väl tillgodosedda med många campingplatser att välja på.

Det finns däremot många andra som inte efterfråga det som campingplatserna erbjuder och söker därför andra alternativ. Detta skall de ha rätt till utan för den skull benämnas för snikna eller snyltare. Dessa väljer istället andra affärsmän än campingägarna att lägga sin pengar på. Det behövs både mat och bränsle och andra förnödenheter även om man väljer bort att tillbringa sin tid på en campingplats.
 

KaMa1

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
8710
Medlemskap
2024
Sv: Jag är inte bitter, men !!!

Summa sumarum, ett exempel: Igår tog vi in på en ställplats/typ parkering med el, och vattenautomat/latrintömning 5€+1€ström 2kv(automaten var trasig, den visade 2 kv fortfarande på morronen) sedan var vi på restaurang, köpte skor för 100€,det är så det fungerar,
ekonomier gynnas, och vi kan fortsätta att njuta av våra semestrar/ledigheter.
mvh
KaMa1
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen