• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Konstigt förslag från Radiotjänst!

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Konstigt förslag från Radiotjänst!

Lyssnar "någon av ett hushålls medlemmar" på radio eller tittar på TV och vem gör inte det i någon form, t.ex via radio, TV, mobil, platta, mm då ska vad jag förstår licens/skatt betalas av hushållet!

Att följa upp och kontrollera vem som har betalt för vad tycker jag är en dödfödd ide då det är okontrollerbart. Att en svensk ledande person kan kläcka ur sig en knäpp och superbyrokratisk tanke, den är tom värre än de sämsta som kläcks i Brüssel vilket säger en del!

Lägg avgift alt skatt på varje hushåll alt enskild skattebetalare, då slipper vi smitare och extra kostnader för tandlösa sk "kontroller"!
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Konstigt förslag från Radiotjänst!

Det finns ett värde i ett oberoende media. Alla reklamfinansierade kanaler betalas ju av reklam. Detta innebär att de program som inte "gillas" av dem som betalar reklampengarna, dom blir inte ens producerade.
Om vi sätter tv-licensen på skatten kommer detta i förlängningen att innebära att SVT blir den sittande regeringens förlängda arm.
Vid varje års budgetarbete, oavsett vilken regering vi har, kommer alltid besparingar att diskuteras.
Om ett "regeringskritisk" program sänds... Kommer detta att innebära att SVT får mera pengar... eller mindre....
Blotta misstanken att de budgetansvariga har synpunkter på vilka tvprogram vi ska se, får i alla fall mig att ana ugglor i mossen.
För att ta ett drastisk exempel. Vill vi ha det som i Nordkorea?
Jag betalar min tv-licens med glädje. Just för att ha ett media som är oberoende. Även om jag mest tittar på reklamfinansierade kanaler. Men vill jag se ett faktaprogram som jag kan lita på, ja då väljer jag SVT.
Calle/ skrivet som medlem och tv-tittare.
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Konstigt förslag från Radiotjänst!

Programmet sponsras av vattenfall, eon, unionen, osv. Reklam?

Läs på. Svt har rätt att sponsra 20 event årligen. Det är aldrig programmet som sponsras utan sändningen. En stor skillnad. Detta för att möjliggöra för dig att se vissa sändningar utan reklamavbrott.
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Konstigt förslag från Radiotjänst!

Vad skulle anledningen vara att vi ej själva får välja vad vi vill köpa, vem ska bestämma vad vi ska köpa? Om storebror ska bestämma var tar moralen vägen?
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Konstigt förslag från Radiotjänst!

En dröm vore att all reklam försvann men det kommer
nog aldrig att hända. Ett första steg vore högre licens
el skatt(förstår inte protesterna mot detta), då kunde
man pytsa ut en summa till dom där b-kanalerna förlåt
menade reklamkanalerna. Då kunde dom ta bort avbrotten
i programmen. Som sportintreserad är det snudd på
katastrof när andra än svt sänder sport.
Tommy R
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Konstigt förslag från Radiotjänst!

Hej
Många här verkar ju vara förtjusta i svt:s utbud så varför inte i stället ta betalt för de kanaler man vill se, det är rimligare att ta betalt för en vara som levereras.
/Stig


Hej,

Jag tycker det är ett utmärkt förslag!

För inte behöver väl SVT-utbudet ingå i den skattefinanserade svenska välfärden.

Mvh Bengt
 
Senast redigerad av en moderator:

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Konstigt förslag från Radiotjänst!

Läs på. Svt har rätt att sponsra 20 event årligen. Det är aldrig programmet som sponsras utan sändningen. En stor skillnad. Detta för att möjliggöra för dig att se vissa sändningar utan reklamavbrott.

Jag behöver inte läsa på för att förstå att sponsring är reklam. Apropå att SVT är reklamfritt?
 
F

F.d. 53392

Guest
Sv: Konstigt förslag från Radiotjänst!

Tråden handlar om att det ska bli avgiftsbelagt att inneha surfplatta/smartphone som man kan se tv på.

Har man redan tv så betyder inte detta något alls, du betalar redan.
Har man därimot inte tv kan man reagera. Hur många här har INTE tv?

Tycker det låter som att en del hetsar upp sig lite i onödan...
 
F

F.d. 21911

Guest
Sv: Konstigt förslag från Radiotjänst!

Apropå oberoende SVT osv. ta och kontrollera vem som tillsätter SVTs styrelse och hur dess sammansättning förändras efter regeringsskifte efter riksdagsval och säg sedan att SVT är oberoende...
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Konstigt förslag från Radiotjänst!

Har sagt det förr, men förtjänar att upprepas.

Licensavgiften är kvarleva från förr. Att ersätta avgiften med skatt är om möjligt ännu sämre.

Låt oss istället få betala abonnemangsavgift, i likhet med övriga kommersiella kanaler. För även SR är kommersiellt driven.

Abonnemangsavgiften anpassas efter det kanalutbud man väljer. Vill man ha tillgång till hela SR utbud betalar man ungefär i nivå som nu... vill man bara ha tillgång till tv- och radionyheter... så betalar man mindre. Vanlig och simpel inloggning där betalda kanaler ligger i inloggningsuppgifterna. Sen spelar det ingen roll på vilken teknikplattform du tittar. Men det viktigaste... man känner att man inte är med och betalar t.ex. alla dessa fåniga realitysåpor... om man inte vill

Nuvarande indrivningsmyndighet, radiotjänst i Kiruna, kan då privatiseras och få förändrade arbetsuppgifter... att administrera abonnemang.

Läsvärd debattartikel i ämnet:
TV-avgiften har överlevt sig själv - Artikel av Lars Anders Johansson - Newsmill
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Konstigt förslag från Radiotjänst!

Och anställa ytterligare 1000 man, importerade från södra Sverige!

Om abonnemangsavgifterna motiverar sådan nyrekrytering (vilket jag i hög grad tvivlar på).... ja varför inte, men då bättre med lokal rekrytering.
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: Konstigt förslag från Radiotjänst!

Professor varnar för tv-avgift för datorn.

Nu varnar också Gunnar Karlsson, professor i teletrafiksystem vid KTH, för att Radiotjänsts tolkning av lagen får orimliga konsekvenser – också för dem själva.

"I lagen finns också en rapporteringsskyldighet av tv-mottagare. Den som köper en tv måste anmäla innehav, och den som säljer måste rapportera det. Nu plötsligt tvingar lagen Radiotjänst att föra register över i princip all typ av kommunikationsutrustning, och det blir helt orimligt för dem. Jag tror inte att de har tänkt igenom de konsekvenserna ordentligt, säger han."

Professor varnar för tv-avgift för datorn | Sverige | SvD
 
Toppen