• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

serviceintervaller

F

F.d. 52945

Guest
Hej!
Någon som vet serviceintervallerna på Fiat 2,3 130 hp (2010) , jag har fått lite olika bud så kanske det finns någon här som vet bättre!

Med vänlig hälsning
Pilot
 
F

F.d. 24443

Guest
Sv: serviceintervaller

4500mil.. inget annat. Dock så bör olja och filter bytas årligen, speciellt om du har partikelfilter. Gärna kupefilter också, det blir liksom mycket fräschare i bilen då om man kör mycket med AC. :)
 

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Inlägg
586
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021
Sv: serviceintervaller

Hej Pilot!

Service intervall 4500 mil eller 2 år beroende på vilket som infaller först. Detta gäller första servicen.

Hälsningar Kerstin
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: serviceintervaller

Hej Pilot!

Service intervall 4500 mil eller 2 år beroende på vilket som infaller först. Detta gäller första servicen.

Hälsningar Kerstin

Hej.
Var står det ? Det nämns inte på Fiats hemsida som hänvisas till tidigare i tråden.
Jag vill gärna ha en källhänvisning tillsammans med sådana tvärsäkra påståenden.

M v h / Roland
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: serviceintervaller

Serviceintervallerna är framtagna för distributionsbilar som går mååånga mil per år. Inte för husbilar. Oljebyte varje år + de åtgärder som behöves per mil gäller för en husbil som kanske rullar 100-1500 mil per år. Snåla inte på oljebytet om du vill ha en problemfri motor.
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: serviceintervaller

Serviceintervallerna är framtagna för distributionsbilar som går mååånga mil per år. Inte för husbilar. Oljebyte varje år + de åtgärder som behöves per mil gäller för en husbil som kanske rullar 100-1500 mil per år. Snåla inte på oljebytet om du vill ha en problemfri motor.

Hej.

Du kan läsa om serviceintervallerna på www.fiatcamper.com , dvs husbilschassien. Jag tror inte att distributionsbilar ingår i Fiatcampers rekommendationer. Däremot håller jag med om oljebyte varje år etc.

M v h / Roland
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: serviceintervaller

Vad grundar du detta på Anga?

Bara nyfiken, har helt andra livserfarenheter!

Mvh Torbjörn
 
F

F.d. 24443

Guest
Sv: serviceintervaller

Vartannat år kan man gott byta både dieselfilter och luftfilter. Varför?

Moderndiesel är benägen att odla alger/bakterier. Detta täpper filtret alt eftersom. Tillslut rycker bilen eller stannar. Speciellt på bilar som står still stora delar av året.

Luftfilter för att man då upptäcker alla möss och andra skadedjur som tagit sig in i filterhållaren... :wink:

Intervallen säger 4500mil.. oavsett skåpbil, flak eller husbil.

Ni som har pertikelfilter ska vara extra noggranna med oljebyten. Då ni inte vill ha en "sliten" olja som ökar askhalten i avgaserna och täpper filtret ( partikelfilter ca 21tkr, beroende på var man handlar).

Källa: Mig själv, Aftersalesmanager och tekniker Fiat proffesional i närmre 6år. Egen företagare med bl.a Husbilsverkstad sedan i Januari i år. :)
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: serviceintervaller

Jaså Björn, så du menar alltså att Fiats egen instruktionsbok för 2012 är felaktig och att Fiat inte själva vet vad de skriver om betr oljebyten?

Enligt Fiats i-bok ska nämligen oljan bytas när färddatorn/instrumentpanelen signalerar oljebyte och ingenting annat! I i-boken hittar man numera inget om fasta oljebytesintervall t.ex 4.500 mil (men det vet du väl som Fiattekniker)!

När oljebyte ska ske signaleras numera enligt "i-boken" via bildatorn som beräknar när oljebyte skall göras. Oljebytesintervallet är numera "flytande" och är avhängigt de körförhållanden som motorn utsatts för. Allt kring dessa signaler/oljebyten finns tydligt beskrivet i Fiats aktuella instruktionsbok för 2012 års modeller och alla dessa har partikelfilter, fö väldigt tydligt beskrivet.
Oljan som används är för övrigt av samma typ som används sedan 2007 års motormodeller kom och gäller alla motorer och storlekar oavsett partikelfilter eller inte.

Sedan är det en annan sak att verkstadsorganisationen rekommenderar att oljebyte, om inte detta tidigare signalerats tidigare av bildatorn, ändå byts efter 2-år troligen enligt något servicemedd inom Fiat-organisationen (rimligt därför att våra husbilar helt enkelt körs mindre än de flesta distr bilarna).
 
F

F.d. 24443

Guest
Sv: serviceintervaller

Jaså Björn, så du menar alltså att Fiats egen instruktionsbok för 2012 är felaktig och att Fiat inte själva vet vad de skriver om betr oljebyten?

Enligt Fiats i-bok ska nämligen oljan bytas när färddatorn/instrumentpanelen signalerar oljebyte och ingenting annat! I i-boken hittar man numera inget om fasta oljebytesintervall t.ex 4.500 mil (men det vet du väl som Fiattekniker)!

När oljebyte ska ske signaleras numera enligt "i-boken" via bildatorn som beräknar när oljebyte skall göras. Oljebytesintervallet är numera "flytande" och är avhängigt de körförhållanden som motorn utsatts för. Allt kring dessa signaler/oljebyten finns tydligt beskrivet i Fiats aktuella instruktionsbok för 2012 års modeller och alla dessa har partikelfilter, fö väldigt tydligt beskrivet.
Oljan som används är för övrigt av samma typ som används sedan 2007 års motormodeller kom och gäller alla motorer och storlekar oavsett partikelfilter eller inte.

Sedan är det en annan sak att verkstadsorganisationen rekommenderar att oljebyte, om inte detta tidigare signalerats tidigare av bildatorn, ändå byts efter 2-år troligen enligt något servicemedd inom Fiat-organisationen (rimligt därför att våra husbilar helt enkelt körs mindre än de flesta distr bilarna).
Nu skrev jag ju inte eller påstod för den delen att instruktionsboken skulle vara missvisande eller felaktig.
Men det finns rekomendationer...
Jag annvänder en annan olja till partikelfilter bilar. Hur många får Selenia (fiat org.) olja i sina bilar vid service?? inte många..... ;)
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: serviceintervaller

Oavsett rekomendationer hit eller dit, vad kostar en motorrenovering? ett oljebyte med filter kostar max 2000kr, jag gör det en gång om året inte för att jag måste utan för att även få en koll på övrigt när bilen ändå är upplyft.
Olle.
 
F

F.d. 24443

Guest
Sv: serviceintervaller

Oavsett rekomendationer hit eller dit, vad kostar en motorrenovering? ett oljebyte med filter kostar max 2000kr, jag gör det en gång om året inte för att jag måste utan för att även få en koll på övrigt när bilen ändå är upplyft.
Olle.

Min senaste motorrenovering på en 3.0 2010. kostade nånstans 110tkr... Orginal delar mm då iof. Den motorn led av ett tillverknings fel dock.. :)
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Sv: serviceintervaller

Ska man tolka nedan som att man ska byta olja varje år om man inte har partikelfilter och vart annat med partikelfilter? :confused:

image.jpg


FAQs :: Extra :: Fiat Ducato Husbil

"Service ska utföras var 45 000:e km ¨på Euro 4-motorer (var 40 000:e km på motorer 2.2). När det gäller motorer Euro 5, ska servicen utföras var 48 000:e km.
Vi rekommenderar dig dock att byta motorolja och bromsvätska vartannat år om den årliga körsträckan är låg.
Mellan servicekontrollerna, rekommenderar vi att du kontrollerar vätskenivåerna och underhåller om ditt fordon på vanligt sätt.
Den faktiska intervallen för byte av motoroljan och oljefiltret beror på användningsvillkoren för bilen och signaleras med varningslampan eller meddelande (om så förutses) på instrumentpanelen (se kapitlet "Varningslampor och meddelanden") eller minst vartannat år."
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: serviceintervaller

Hej!
Jo, det är ju faktiskt så det står. MEN, du behöver nog inte ora dig, efter vad jag läst i andra trådar så kommer troligen den där varningen om oljebyte långt innan två år har gått.
//Göte J
 

BO-A OCH INGEGERD

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Borås
HBK-Nr
5099
Medlemskap
2024
Sv: serviceintervaller

Hej

Lite nyfiken bara. Vi har en likadan motor så vi undrar vad det var för tillverkningsfel?

Hälsningar
Bo-A
 
F

F.d. 24443

Guest
Sv: serviceintervaller

Hej

Lite nyfiken bara. Vi har en likadan motor så vi undrar vad det var för tillverkningsfel?

Hälsningar
Bo-A

En bit gjutgods som reducerade oljetryck/mängd på ramlagertapp 1. Vilket i sin tur gav lager rester i olja, som täppte lite i silen, som gav ännu sämre trck, och till slut general rasade vevaxel och allt vad lager heter.

Skall dock tillägga att det där troligen hände pga någon glömde kontrollera just den vevaxeln innan montering i fabriken. Så att det skulle vara så mycket fler liknanade fall där ute är inte jätte troligt.
 
Toppen