• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med ac i bodelen

bossebagare

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8546
Medlemskap
2024
Har en Dometic ca1000.Går inte som den skall får fram ett felmeddelande F04 som betyder att dräneringspumpen igensatt eller dräneringsslangen.Hittar ingen dräneringslang.Någon som har haft detta problem.Med vänlig hälsning, bosse
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Problem med ac i bodelen

Vet inte hur det ser ut på just den men det bildas kondensvatten på förångaren och det måste rinna ut någonstans så kåpan måste nog tas bort och man får titta så det inte är en massa lövrester eller annat skräp som hindrar avrinningen, om det fungerar så kommer det rinna ut på ena hörnet på bilen beroende på hur den lutar.
 

göte27

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
27
Medlemskap
2024
Sv: Problem med ac i bodelen

Hej Bossebagare.Börja med att skruva bort kåpan.När du sätter tillbaka kåpan så byt ut skruvarna mot sexkantskruvar så är det lättare nästa gång du skall ta bort kåpan.Längst fram på ovansidan sitter en liten fyrkantig pump c:a tre gånger tre cm. från den går det en liten slang ner till en liten fyrkantig skål varifrån kondensvattnet pumpas ut.Montera bort slangen och se om det sitter ett c:a fem cm. filter i slangen. Rengör filtret. Lys med en ficklampa ner i skålen och se till att den är ren. provstarta.Om det inte sitter något filter där så är nog pumpen slut.Efter första pumphaveriet så gör jag detta två gånger per säsong och har aldrig haft något problem sen dess.Jag köpte också ett skyddskapell till den som hindrar att det kommer in skräp i skålen när inte ac används.Om pumpen är slut brukar den leva en hel jävel.Det går alldeles utmärkt att ringa dometic och få hjälp att lösa ev. problem och reservdelar. M.V.H. Göte27
 

Helena o Tom

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2024
Sv: Problem med ac i bodelen

Pumpen är lätt att byta ,men det verkar som om det är ett allt för vanligt fel och alltid under resa i syd Europa när man behöver den som mes Själv bytte ja 2 ggr under fyra år på våra gamla bil!
Tom
 

göte27

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
27
Medlemskap
2024
Sv: Problem med ac i bodelen

Ska kolla när jag kommer hem och se om jag kan lösa problemet.Om pumpen är kass är det svårt att byta den.

Inte alls.Tilläggas kan att jag investerade i en oljesug från biltema art. nr.20-718 för 79:90 för att skölja och suga rent i skålen, det underlättar rengörningen.Det sitter en liten flottör vid ena kanten av skålen som styr när skålen skall tömmas var rädd om den.Du får gärna ringa om du har frågor när du börjar skruva på tel 0383 50224. M.V.H. Göte27
 
Toppen