• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kondens på morgonen

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Hej!

Är ny i detta med husbil...och som ny har jag en fråga om kondens på fönster som bildats under natten, framför allt på vindrutan. Har taklucka på glänt.

Fönsterna är utrustade med mörkläggningsgardiner.

Går det att göra något ytterligare, hur gör ni?

 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Kondens på morgonen

Vi har helintegrerat och får bara kondens om någon av ungdomarna sover fram i vår husbil.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Kondens på morgonen

Ordentlig ventilation i bodelen hjälper en del och ett isolerande täcke för vindrutan hjälper ännu bättre, men fritt från kondens blir det inte förrän du låter bygga en isolerad mellanvägg och dito dörrar mellan bodel och förarhus. Så har jag haft det i fem husbilar genom åren och dessa har varit helt fria från kondens (och is) även i strängaste vinterkyla.

Här bilder inifrån min näst sista bil (där Krokoms Träindustri byggde mellanvägg och dörr, med 23 mm PU-skum som isolering) och på min nuvarande bil med fabriksbyggd isolerad mellanvägg och dörr.

Men tyvärr, det är långt ifrån i alla bilar som det finns utrymme för en sådan konstruktion.

IMG_3412 (Large).jpg

RIMG0010 (Large).jpg

aake
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.580
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Kondens på morgonen

Kondens på framrutan - bra eller dåligt?

Som jag ser det så är det bättre att kondensen som uppstår på natten när man sover hamnar på framrutan än någon annanstans i husbilen. Där är den lätt att skrapa bort. :)

Om man lyckas täcka för framrutan så att den inte är den kallaste ytan i husbilen kommer kondensen som bildas att hamna på något annat som är kallt. Det kan vara ytterväggen i något skåp eller garderob där kläderna hindrar värmen att nå fram, kläderna blir fuktiga och i värsta fall börjar mögla. :(

Bästa alternativet är kanske att man har så bra ventilation att fukten vädras ut direkt, men då kostar det värme (gasol eller el).
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Kondens på morgonen

Det stämmer nog inte, väggarna är ändå väsentligt bättre isolerade än rutorna med täcken eller gardiner, Om man har en rimlig ventlation förblir vattenångan i luften och ventileras ut. Kondensen uppstår när temperaturskillnaden på en yta med mycket god värmeledningsförmåga är stor, knappast mot en isolerad vägg.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Kondens på morgonen

Det stämmer nog inte, väggarna är ändå väsentligt bättre isolerade än rutorna med täcken eller gardiner, Om man har en rimlig ventlation förblir vattenångan i luften och ventileras ut. Kondensen uppstår när temperaturskillnaden på en yta med mycket god värmeledningsförmåga är stor, knappast mot en isolerad vägg.

Stämmer bra med mina erfarenheter. Jag har inte haft några kondensproblem i bilar med avskilt förarhus annat än mitt första hembygge från sent 70-tal. I den bilen var ventilationen inte så bra och isoleringen otät (frigolitskivor och mineralull) och det bildades kondens på karossplåtens insida (med rostskador i nederkant som följd efter ett decennium).
Efter detta nybörjarmisstag har de följande bilarna fungerat som önskat i alla slags väder. Luftigt och torrt i alla skåp och gömmen.

aake
 
F

F.d. 50195

Guest
Sv: Kondens på morgonen

Får bara kondens på framrutan vid gasolvärme.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Kondens på morgonen

Tack för att era erfarenheter!! de är guld värda! för oss som inte kan så mycket, än... Detta med täcke på utsidan - är det något man ska ha med sig när man kör söderut, vilket vi gör nästa vecka? Vi har täcke men har inte funderat på att ta med det.

Vi kör ut fyra veckor och vi har planerat att köra till Alicante - finns det någon bra ställplats eller camping i omgivningen?

 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Kondens på morgonen

Får bara kondens på framrutan vid gasolvärme.

Det har inte med värmeslaget att göra, förbränningen sker ju slutet och tar luft utifrån och skickar ut avgaserna genom skorstenen. Däremot använder du väl värmen när det är kallare eller fuktigt, och då blir ju rutorna kallare samtidigt som man ventilerar mindre, då blir det kondens.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Kondens på morgonen

Täcket kan vara bra att ha så stänger man ute den värmen som annars kan bli brännhett (50*c blir det lätt) på instrumentbrädan lika så på vår, höst och vinter isolerar den mot att rutan blir kall och får kondens och kallras.
Det du kan testa nu är att låta gardinerna inte gå ihop för fullt.
Sedan är det stor skillnad om man har en husbil med sängar bak eller som vi har den över stolarna.
Kärsher fönstertvätten funderade extremt mycket bättre efter ombyggnad och du ser hur jag gjorde i Gunnars länk i X antal inlägg ovanför.
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Kondens på morgonen

Det blir väl så med billiga HB:ar,å dålig isolering.


/Vidhem
 

göte27

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
27
Medlemskap
2024
Sv: Kondens på morgonen

Hej!

Är ny i detta med husbil...och som ny har jag en fråga om kondens på fönster som bildats under natten, framför allt på vindrutan. Har taklucka på glänt.

Fönsterna är utrustade med mörkläggningsgardiner.

Går det att göra något ytterligare, hur gör ni?

Hej.Fick tipset att stänga luftintaget framtill nattetid för att slippa kallras mot framrutan och på vår hb har det fungerat utmärkt.Använder också invändigt thermotäcke på rutorna i bildelen.Om det fungerar vintertid vet jag inte då vi använder vår hb fram t.o.m. sista oktober.M.V.H. Göte27
 
Toppen