• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mer kraft i motorn

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Mer kraft i motorn

Jag har på min 2.5 TD med Boschpump öppnat locket över membranet och vred kolven ca kvarts varv. det blev maxinställning av kolven. Vid provkörning såg jag att den svartryker för mycket vid fullgas. Bränslejusteringsskruven på pumpens framkan är sen tidigare uppställd. skall återställa den och prova igen annars får jag väl återställa kolven också. Men drg i motorn blev det. och kostar mej o kr.

Jägarn :D
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Mer kraft i motorn

Hej Jägarn, jag vet inte om du sett det här innan. Jag har lagt in länken tidigare.
Ungfär samma motor och pump från Australien och instruktioner på inställningar på justerskruvar membran m.m. steg för steg. (På engelska, och helst med en avgastempmätare monterad på bilen, som nu finns rätt billig på Biltema.)

http://www.landroverweb.com/Pdf-files/Tuning_Land_Rover_Tdi_engines_Rev_2.pdf

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Mer kraft i motorn

Fin text du hade länkat till JANKRO, mycket bra genomgång med bra anvisningar.
Jag delar dock inte författarens idé om att använda avgastempmätare på vanliga, lätt uppdaterade, dieselmotorer utan partikelfilter.
Först klarar en turboladdare utan VNT Variable-geometry turbocharger - Wikipedia, the free encyclopedia 900 grader problemfritt och sedan är det för mig enbart rökgastäthet som avgör när man har tillräklig dieselmängd i en "vanlig motor".
En rökgasmätare av den typen som dieselverkstäder har säger allt men för vanligt bruk räcker det att kolla när man kör med full last, är röken påtaglig har man för hög dieselmängd.
När man har så stor dieselmängd att avgastemperaturen skenar så kommer även kylvätsketemperaturen att stiga snabbt (och ingen vill ligga bakom dig) så avgastempmätaren känns onödig.

En god vän till mig jobbar med motorutveckling och kör bland annat enorma dieselmotorer i testcell.
Han har berättat om dieslar med lambda 1,0-1,1 (mycket diesel) och nästan vitglödade grenrör samt extrem respons.
Då behöver man avgastempmätning!
Lastbilsteknik är häftigt, europas konstruktörer dominerar totalt då ingen annan bygger något som ens är nära märkligt nog.
BSFC på under 200 g/kWh i en motor som klarar Euro 5 samt håller 100 000 mil, otroligt!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Mer kraft i motorn

Hej Bäckmark, jag tror att texten delvis hänger ihop med en firma i Australien som säljer bildelar och tillbehör, mycket till 4X4. Jag tror bl. a. att de säljer elektroniska avgastempmätare av lite finare och dyrare sort...........Kan kanske ha något med anvisningarna om att inhandla en tempmätare att göra :D.

Men som du också verkar tycka, så ser anvisningarna i stort sätt rätt seriösa ut.

Ja motorutveckligen går framåt mycket i bränsle och reningens tecken. Det man kanske blir lite betänksam över i personbilar är att motorerna blir mindre och mindre kontra mer och mer trimmade, ibland med både turbo och kompressor för att i någon kombination bli rena, snåla och pigga. Frågan är väl hur länge en enlitersmotor på 180hk. och med mer datakraft än fem Apolloraketer krävde, håller, förmodligen inte 100.000mil som en lastbilsmotor :wink:.

M.v.h JANKRO.
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Mer kraft i motorn

Har nu ställt tilbaka kolven ett kavarts varv från maxläget, inte tid att provköra ännu'

2 bilar som skall besiktas, månda och tisdag.

Jägarn
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Mer kraft i motorn

Detta verkar ju välkommet för de äldre kompressormotorerna.

MEN, hur är det med de gamla kompressorlösa motorerna?
Är det samma resultat som för kompressormotorerna eller
blir det "sotsvarta rökfanor" för en kompressorlös diesel?

Svaret är av intresse för oss "kompressorlösa".
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Mer kraft i motorn

Besiktigade nyligen min husbil med 2,8 iTD motor med trimkolv från Autostable, inga problem med rökgasvärdet. Bränsleförbrukningen verkar vara lika stor som innan jag bytte kolv.
/Åke
 
F

F.d. 27191

Guest
Sv: Mer kraft i motorn

Nu finns snart kolven i lager igen, Bosch kunde inga leverera varför jag valde att tillverka egna. I morgon Onsdag går dom till härdning, så nästa vecka finns dom igen för försäljning. Svensktillverkade 800SEK inkl moms & frakt
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Mer kraft i motorn

Besiktade hjusbilen tisdag14/5. gick igenom med ett nödrop på avgasvärdet.
K värde 2,9 får vara 3.0. men dom mäter så konstigt, ett hastigt kort rusvarv, alltså max acceleration då kommer en rökpuff. Vid körning på motorvägen jämn fart ingen rök alls.
Och den är pigg aom f....

Jägarn.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Mer kraft i motorn

Klarar man byta en sådan själv tro?
1.9tdi 2001 fiat ducato
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Mer kraft i motorn

JO olja olje filter osv löser jag . men sitter inte denna i disel pumpen och om jag fatta rätt så måste den justera in !
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Mer kraft i motorn

I samband med Kristi Himmelsfärdshelgen gjorde vi en tur till Umeå (80 mil tor) och noterade en extrem hög bränsleförbrukning. Ca 1,6 l/mil med tom bil jämfört med det normala om under litern med en fullastad bil!
Vår bil, en Adria Coral 670 SL -11 med Fiat 2,3 MJT 130 hk har rullat 2400 mil.
Vi har en ProMotech CR521+ effektmodul installerad. Kan det ha blivit nå´t programmeringsfel i denna, tro eller vad annat är det som kan spöka?.

Jag har pluggat effektmodulen, men har inte hunnit köra så pass mycket att vi har kunnat kolla bränsleförbrukningen. Skall på Europaturné (minst 800 mil) om tre veckor och har ingen lust att ligga på denna onormala förbrukning.
Tacksam för tips om vad som kan felas vår bil!
Hälsningar Kjell
 
Senast ändrad:

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Mer kraft i motorn

Kolla så du inte har det täppt på luftfiltersidan. Med t.ex. möss som käkat filter.
 

SegDeg

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Härryda
HBK-Nr
629
Medlemskap
2024
Sv: Mer kraft i motorn

Hej.
Jag har en 2.8 itd -99 med mekanisk pump. Var uppe & vred på konen i pumpen samt tog bort den plast distans. Vilken skillnad på bottendraget. Först nu så blev motorn andvändar vänlig. När jag plockade ur konen & ser på den som Dieselmeken säger så är min på den flackare delen av original konens sida. Den som säljs är mycket aggressiv lutning på. Vad gör denna lutning på andvändar vänligheten (skillnad mot originalet)? Hur stor skillnad gör det mot originals maxgräns?
MVH Lars
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Mer kraft i motorn

Hej.
Den som säljs är mycket aggressiv lutning på. Vad gör denna lutning på andvändar vänligheten (skillnad mot originalet)? Hur stor skillnad gör det mot originals maxgräns?
MVH Lars
Om du talar om kolven för industrimotorer så är dessa konstuerade för att gå på ett bestämt varvtal (för att driva generatorer, hydraulic od).
Då vill man att motorn snabbt skall komma upp I varv och behålla det även när belasningen ökar/minskar = snabb reglering av bränslemängd. Därav den "aggresiva" lutningen.
Hurdan är responsen från gasen på mellanvarv när man har industrikolven monterad? Blir den inte väldigt känslig???
 

Her&Hei

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Motala
HBK-Nr
10745
Medlemskap
2024
Sv: Mer kraft i motorn

Japp kan bara intyga att Görans kolv är kanon, inte minst när den gamla kolven dessutom satt fast. Och till sist, gå inte på det häftiga överpriset för DT Piston.

STOR TACK Göran, nu ska jag bara fixa "Turbopyset" :yes:
 
Toppen