• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Camping

F

F.d. 17667

Guest
Sv: Camping

Det vore mycket intressant att få en adekvat förklaring av begreppen betongsosse, när betongsossetiden ägde rum resp vad som var utmärkande för dessa begrepp.

Varför intressegöra dessa begrepp då tråden handlar om husbilsfolks olika åsikter om olika campingkort. Googla på sossebegreppen så får du talrika inlägg om vad folk i allmänhet lägger för betydelse i begreppen..

Själv skulle jag vara intresserad av ett uppslag/flik/tråd som kortfattat objektivt beskriver olika kort och när de behövs. Fördelar och nackdelar och där jag inte kommer uppfatta framförda nackdelar som gnäll.

Ha nu en riktigt bra dag. Nu väntar nationaldagstårta.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Camping

Så länge det inte kan noteras någon seriös och saklig kritik kan nog de styrande och medlemmarna i SCR ånga vidare i sin starka utveckling.

Det finns alltid sådana som gnäller och vill anmäla sig med uppfattningar "om hur man kan göra en bra sak ännu bättre". Det får man ta.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Camping

Undrar om inte SCR´s avgift på 150 kronor för sitt kort, är bland det mest omdiskuterade 150 kronor som jag hört talas om.

150 kr, dvs c.a 80 km med husbilen bara för dieseln!

Så här skriver SCR själv, på sin hemsida för att motivera kostnaden för kortet;

"Camping Key Europe
Camping Key Europe är ett europeiskt samarbete och ett kundkort för dig som bor på campingplats. Kortet är laddat med erbjudanden och du behöver det för att bo på en SCR-ansluten campingplats.

Alla SCR:s medlemmar är anslutna till systemet och antalet gäster som använder det ökar varje år.

Några kortfördelar
- Snabbare incheckning
- Fler än 60 olika rabatter och erbjudanden att välja mellan
- Olycksfallsförsäkring under vistelsen
- SCR:s katalog Svensk Camping i brevlådan varje år

Europeiskt samarbete
Camping Key Europe är ett samarbete mellan campingorganisationerna i Danmark, Finland, Norge och Sverige samt motororganisationerna ADAC och ANWB i Tyskland respektive Holland."


Idag är vi vana med att bli erbjudna olika former av företagsknutna kort, kopplade till olika lojalitetsprogram, typ ICA, COOP, SAS, Rusta osv. Kort som är gratis och som ger konkreta kundfördelar när man använder korten.

SCR har valt en annan väg, enligt mig en märklig väg. Skapat ett kort som man måste köpa för att köpa deras produkter, dvs campingnätter. Man har försökt fylla det med kundfördelar, för att motivera priset.

Men vad är egentligen "snabbare incheckning"? Vad är en olycksfallsförsäkring värd när jag bor på en camping? Troligen ingenting alls.

Själv har jag erfarenhet och arbetat med olika lojalitetsprogram och där har målet alltid varit att få ut så många kort som möjligt, på kortaste tid, bara för att knyta kunden närmare sig.

Nu förstår jag att man gör det här för att på ett enkelt sätt delfinansiera den centrala administrationen utav SCR. Slippa fakturera ut alla kostnaderna på anslutna medlemmar, eftersom det skulle kunna bli diskussioner om kostnaderna och risk på avhopp från medlemmarnas sida.

Men håller med Jappe, det känns inte speciellt modernt.

Nu tycker jag i alla fall att SCR i övrigt är en duktig organisation, som på ett proffsigt sätt bevakar sina medlemmars intressen.

Själva får vi vårt Key Europecard via vårt medelmskap i CC, men hade vi inte varit medlemmar där så hade vi betalat de 150 kronorna, helt utan ångest.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Camping

Jag håller fullständigt med i att SCR är mycket duktiga på att ta tillvara sina medlemmars intressen.

Det intressanta är att dessa medlemmar är våra leverantörer. Jag som kund skall alltså betala för ett kort som ges ut av min leverantörs intresseförening! Ett makalöst system.

Det är ett system som är lika konstigt som om jag slulle vara tvungen att köpa ett kundkort hos till exempel Småföretagarnas Riksförbund för att få handla i butiker vars ägare är medlemmar där.
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Camping

Det är ett system som är lika konstigt som om jag slulle vara tvungen att köpa ett kundkort hos till exempel Småföretagarnas Riksförbund för att få handla i butiker vars ägare är medlemmar där.

Är detta ovanligt?? Som golfare måste du vara betalande medlem i en klubb. Utan detta medlemskort har du bara tillgång till ett fåtal procent av alla banor som finns i Sverige. Tror också att motsvarande finns på andra fritidsanläggningar. Att du är utestäng i den privata kommersen om du inte har rätt kort finns väl massor av exempel på.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Camping

Hos Ica:

"Ett sexpack folköl, tre liter mjölk, 1kg fläskfilé",- det blir 150:- samt 150:- i avgift för att få handla hos oss, men du får ett kort också, kortet är laddat med fördelar - du får handla på alla Ica affärer med det kortet.

:wub:

Jag skulle till nöds kunna leva med detta system, men inte om jag måste köpa ett nytt kort varje gång jag skall handla. Så blir det på campingplatserna eftersom det brukar gå något år mellan mina besök. Troligen är den primära målgruppen långtidsboende husvagnsgäster?

aake
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Camping

Anledningen till att det fungerar med ett sådant upplägg är ju att vi köper det.
Vi snackar mycket om saker som är fel men när det väl kommer till handling så händer sen inget.

Fasiken, "dom" har ju t.o.m. fått oss att snällt betala för att få en simpel reklampyntad plastkasse för att kunna bära hem all matvaror vi precis köpt av dem.
"Usch vad snålt" sa vi först, sen hände inte mer..:(

Vi är väl grundprogrammerade att rätta in oss i ledet och ha någon form av förtroende för allt som är organiserat. Det ligger ju lite i linje med att vi alltid tycker att "nån annan" är ansvarig och att "nån annan" borde fixa...

Och ja, jag har ett kort och jag köper de där plastkassarna :D
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Camping

Har inget kort, stannar inte på camping där detta krävs, finns så många bra alternativ.
Att boka hotell kräver inget kort, jämförbart tycker jag.
Köper inte heller plastkassar hos Ica, det finns alldeles utmärkta, slitstarka kassar som håller i flera år att köpa för småpengar.
 
F

F.d. 55521

Guest
Sv: Camping

Jag måste erkänna att måttet blev rågat när man tog bort priserna ur katalogen.
När priset togs bort slutade jag besöka campingplatserna som finns med där.
Har hört att Bredängscamping har lämnat denna organisation. Någon som vet mer om det?
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Sv: Camping

Atle det finnes en liste over de campinger i Sverige som ikke godkjenner CCI og internasjonal godkjent id-dokumentasjon - du kan få fatt på listen fra SCR som er de som utsteder det kortet som kreves på omlag halvparten av de svenske campingplassene.
:)
Hei Knut.
Nå er vi hjemme igjen etter en fin rundreise i sydsverige.
Vi har FC katalogen og bruker den og stellplasslistene til husbilsklubben, men
det som overrasket oss mest var vel at de to nevnte campingplassene er
tilsluttet "Camping Cheque". Vi finner plassene i CC katalogen, men der står
det intet om noe ekstra plastkort i tillegg til de to vi har.
Jeg vil ta kontakt med Camping Cheque og be om at de merker SCR plassene
som er med i deres katalog for Sverige.
Beste hilsen fra Atle.
 

Arne o Elvy

FD HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3076
Medlemskap
2023
Sv: Camping

Tycker att en del av inläggen hör hemma någon annan stans.

Våra danska turister anser att man med Camping cheque inte också skall behöva betala för SCRs campingkort. Vi har mött denna reaktion tidigare då vi var på en campingplats i Tyskland och de i receptionen hade just besökt Sverige och ondgjorde sig över samma sak så det är inget nytt. Håller faktiskt med om att man som turist i Sverige inte skall behöva betala för svenskt campingkort utöver kostnaden för checken. Vi skall vara rädda om våra turister.

Sommarhälsningar
Elvy
 
F

F.d. 30092

Guest
Sv: Camping

Står aldrig på camping i Sverige förutom nån natt på vintern. Då är det irriterande att förutom en dyr avgift dessutom betala för ett årskort.
Flat Mates inställning att man inte får kritisera SCR tycker jag är väldigt gnällig.

På vintern går det bra? Varför då?:quest:
Christer
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Camping

På vintern är det gott om plats, inte en massa campare i vägen och man slipper rökoset från grillarna.
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Sv: Camping

:)
Hei.
Var innom på Lagunen Camping i november 2012. De ville også ha oss
til å kjøpe svensk campingkort, men vi fortsatte til Strømstad camping
og overnattet der. Utmerket plass, med vakker utsikt.
Er muligens greit for campere som bruker SCR plasser mange ganger
i året, men for oss "utlendinger" med 1/2 netter blir det feil.

Hilsen Regent.
 
F

F.d. 25491

Guest
Sv: Camping

Jag tycker att om man vill ligga på campingplatser så är Tessies förslag alldeles utmärkt, skaffa en massa kort och be dem dra ett ur högen som passar då slipper man ju reta sej på olika föreningar, förstöra semestern på sån´t är väl ingen idé.
;)
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Camping

Är i likhet med fler HBK'are även med i Caravan Club (årsavgift 445:), i CC's årsavgift ingår bla SCR's "plastkort" (annars 150:-/år). Visst kan man ifrågasätta kortet men andra länder har sina hyss, t.ex kurortstillägg för mer eller mindre frisk luft/per person på vissa platser i Tyskland.

Betr plastkortet så tycker jag att 150:-/år är en spott i havet bland övriga husbilkostnader, för att få full tillgång till campingar med nödvändig service för att t.ex vid behov tanka va och tömma är Ok, var normalt annars? I Sverige ligger dessutom campingpriset trots allt oftast under 200:-/dygn.

För mig är det aktuellare att ifrågasätta "parkeringsplatser(?)" för 350:-, motsv 40 Euro/dygn som börjat poppa upp (bla i Varberg) - ska den pris-/servicenivån möjligen stå som modell för "stellplätze" i Sverige = dubbelt dyrare än normala campingar?
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Camping

Hej Relax, dom campingar man kan hitta under 200kr är nog lätträknade, möjligen i så fall campingar utanför scr, och då behöver man inget kort.
Olle 1172.
 
Toppen