• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nitrogen

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.073
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Nitrogen

Anledningen till att man använder kvävgas i flygplansdäck är att man inte vill mata en eventuell brand med syre.
Använda kväve i bildäck är meningslöst.
 

Toskana650

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
4799
Medlemskap
2024
Sv: Nitrogen

Nitrogen expanderar inte lika mycket vid uppvärmning något som måste vara värdefullt för husbilskörningar på motorvägar i hög fart och höga temperaturer med maxtryck i däcken. Passagerarflyget har använt N. i däcken i generationer och gör så fortfarande av flera skäl. Enligt min åsikt är det en säkerhetshöjande åtgärd att ha Nitrogen i däcken på husbilen.
/Åke

Jag resonerar så här:
Kvävgas bör väl lyda under allmänna gaslagen, vilket innebär att den har samma tryckökning vid temperaturstegring som alla andra gaser.

Vid 20 grader innehåller luften 18 gram vattenånga per kubikmeter vid 100% luftfuktighet. Om vi antar 50% luftfuktighet i den luft som kompressorn har använt blir det 9 gram per kubikmeter luft, vilket motsvarar ett vatteninnehåll på 1%. (En kubikmeter luft väger 1 kg.)

Om man sedan kyler ned däcket så mycket så att nästan all vattenånga har kondenserat till vatten bör väl trycket sjunka med ca 1% eftersom 1% av gasmängden har försvunnit. (Egentligen bör man räkna på molmängden för de olika gaserna i luft, men storleksordningen bör vara korrekt!?). Detta innebär i så fall att vanlig luft eller kvävgas i däcken inte har någon praktisk inverkan på däcktrycket.
/PO
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Nitrogen

Jag resonerar så här:
Kvävgas bör väl lyda under allmänna gaslagen, vilket innebär att den har samma tryckökning vid temperaturstegring som alla andra gaser.

Vid 20 grader innehåller luften 18 gram vattenånga per kubikmeter vid 100% luftfuktighet. Om vi antar 50% luftfuktighet i den luft som kompressorn har använt blir det 9 gram per kubikmeter luft, vilket motsvarar ett vatteninnehåll på 1%. (En kubikmeter luft väger 1 kg.)

Om man sedan kyler ned däcket så mycket så att nästan all vattenånga har kondenserat till vatten bör väl trycket sjunka med ca 1% eftersom 1% av gasmängden har försvunnit. (Egentligen bör man räkna på molmängden för de olika gaserna i luft, men storleksordningen bör vara korrekt!?). Detta innebär i så fall att vanlig luft eller kvävgas i däcken inte har någon praktisk inverkan på däcktrycket.
/PO

Nej, riktigt så enkelt är det inte, för en kubikmeter luft väger c:a 1,3 Kg.
 

Toskana650

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
4799
Medlemskap
2024
Sv: Nitrogen

Nej, riktigt så enkelt är det inte, för en kubikmeter luft väger c:a 1,3 Kg.

Nja, snarare 1,2 kg, vilket jag avrundade till 1 kg i min överslagsberäkning. Men på vilket sätt förändrar det mitt resonemang? Det leder ju bara till att vattenångan har ännu mindre påverkan än vad jag skrev i mitt inlägg! 9 gram vattenånga är då 0,75% av luftmängden.

Du säger att "så enkelt är det inte", men jag förstår inte vad du vill komma fram till med ditt inlägg!
PO
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Nitrogen

Toskana650
Luft innehåller syre och syre är inte en trög gas som Nitrogen är. Lufts egenskaper påverkas av vilken temperatur som den har och temperaturen påverkar därför hur fort lufttrycket i ett däck minskar. Luften inuti däcket expanderar när värmen stiger och drar ihop sig när temperaturen sjunker. Desto varmare luft desto mer tryck tappar däcket. Generellt kan man säga att per varje 10-12 grader i temperaturskillnad ändrar sig däckets lufttryck med 1 psi. Eftersom Nitrogen är en trög gas så ändrar sig inte däcktrycket i ett däck fyllt med Nitrogen på grund av temperaturskillnader.
Hoppas något klarnar!
/Åke
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Nitrogen

Eftersom Nitrogen är en trög gas så ändrar sig inte däcktrycket i ett däck fyllt med Nitrogen på grund av temperaturskillnader.
Hoppas något klarnar! /Åke

det är väl ändå fel..... det ändrar sig visst men inte lika fort (eftersom den är trögare precis som du skriver)
Men nu är det ju inga snabba förlopp på en vanlig bil/husbil vi snackar om, i alla fall inte samma snabba förlopp som inom racing värden.

eftersom skillnaden mellan luft med ca 80% nitrogen och "ren" nitrogen (som aldrig är 100%) bara är då ca 10-18 % så blir skillnaden fullständig försumbar.



allting går att sälja med mördande reklam.... kom och köp konserverad gröt.... :D
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Nitrogen

det är väl ändå fel..... det ändrar sig visst men inte lika fort (eftersom den är trögare precis som du skriver)
Men nu är det ju inga snabba förlopp på en vanlig bil/husbil vi snackar om, i alla fall inte samma snabba förlopp som inom racing värden.

eftersom skillnaden mellan luft med ca 80% nitrogen och "ren" nitrogen (som aldrig är 100%) bara är då ca 10-18 % så blir skillnaden fullständig försumbar.



allting går att sälja med mördande reklam.... kom och köp konserverad gröt.... :D

Nu får du väl ändå ge dig, jorden är rund!
/Åke
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Nitrogen

Nu när alla sk experter skrivit tar vi och fyller däcken med nitrogen sen kan experterna köra med luft som innehåller 80% nitrogen.:D :D
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Nitrogen

Nu får du väl ändå ge dig, jorden är rund!
/Åke

Och med den meningslösa kommentaren vill du säga vad ??
Att du har slut på vettiga argument eller att du bara inte kan tolerera att bli motsagd..... ?

Jag kör med luft i mina däck (som redan innehåller 80% nitrogen) så gör ni andra som ni vill
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Nitrogen

Om man ska försöka sig på att vara saklig är det väl ingen nackdel att köra med Nitrogen.
Det kan väl istället finnas fördelar, nackdelar är väl uteslutna? Eller?

Då återstår kostnaden. Jag betalar inget extra för det så då använder jag Nitrogen i mina hjul. Så mycket det nu bara går i procent....
 
F

F.d. 29910

Guest
Sv: Nitrogen

Om man nu ändå vill betala för att fylla däcken så är Helium en bra gas, med liknande egenskaper som Nitrogen, men med fördelen att man kan lasta några extra gramm i bilen!

:spinny::wub::swoon:

/Malbeck
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Nitrogen

Om AGA sine argument er rett så kjører vi med mer enn 80% N2, under forutsetning om at det stemmer at andre gasser forsvinner sakte ut fra dekket og N2 blir i dekket.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Nitrogen

Om man nu ändå vill betala för att fylla däcken så är Helium en bra gas, med liknande egenskaper som Nitrogen, men med fördelen att man kan lasta några extra gramm i bilen!

:spinny::wub::swoon:

/Malbeck

Det skiter sig på priset. Nitrogenet kostar i princip inget för däckfirman.
Helium finns i förliten mängd i luften.

Men jag förstår att du skojar lite:twitcy:
Kunde ju viktat ned kärran annars....
 

Toskana650

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
4799
Medlemskap
2024
Sv: Nitrogen

Toskana650
Luft innehåller syre och syre är inte en trög gas som Nitrogen är. Lufts egenskaper påverkas av vilken temperatur som den har och temperaturen påverkar därför hur fort lufttrycket i ett däck minskar. Luften inuti däcket expanderar när värmen stiger och drar ihop sig när temperaturen sjunker. Desto varmare luft desto mer tryck tappar däcket. Generellt kan man säga att per varje 10-12 grader i temperaturskillnad ändrar sig däckets lufttryck med 1 psi. Eftersom Nitrogen är en trög gas så ändrar sig inte däcktrycket i ett däck fyllt med Nitrogen på grund av temperaturskillnader.
Hoppas något klarnar!
/Åke

Nu är du ute och cyklar ordentligt! Hoppas du har välpumpade däck (med kvävgas):twitcy:

Att kväve är en reaktionströg gas har ingenting med dess temperaturberoende att göra, redan där har du dribblat bort dig själv! Dessutom säger du emot dig själv med ditt felaktiga påstående "Desto varmare luft desto mer tryck tappar däcket.", men det blev nog fel eftersom du hade bråttom.

Som jag påtalade tidigare gäller den allmänna gaslagen även för kvävgas. Om du vid 20 grader fyller dina däck till 5,5 bar blir trycket därmed vid 30 grader (273+30)/(273+20)x5,5 = 5,69 bar.
Vid 10 grader temperatur har trycket sjunkit till (273+10)/(272+20)x5,5 = 5,31 bar. Här har jag förenklat och antagit att volymen är oförändrad, i verkligheten förändras ju volymen lite grann eftersom gummi är elastiskt, vilket minskar tryckförändringen något. 10 grader temperaturförändring ändrar alltså däcktrycket med 0,2 bar för ett normalt husbilsdäck (detta motsvarar 2,9 psi).

Det har alltså ingen betydelse om du har kvävgas eller vanlig luft, det blir samma temperaturberoende för däcktrycket. Sedan har luftfuktigheten en mycket liten inverkan som jag skrev i inlägget ovan.

Obs, det finns ett antal sidor på nätet som sprider myten om att kvävgas inte ändrar trycket vid temperaturändringar. Allt på nätet är inte sant...

Hoppas att det har klarnat nu! :)
PO
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Nitrogen

Toskana650 JannneW
Jag är ingen kemist utan anledningen till att jag hamnade i den här sitsen beror på att jag svarade på ett inlägg om det var någon som provat Nitrogen i sina däck. OK, jag fick N. i däcken gratis när jag köpte nya vinterdäck för något år sedan. Vid omläggningar märkte jag att trycket i däcken var kvar. Fantastiskt. Jag googlade runt lite och principen var att O2 passerade ut p.gr. av att syremolekylerna var mindre och N2 med större molekyler stannade kvar. I mitt inlägg skrev jag: Desto varmare luft desto mer tryck tappar däcket. Borde stått "läcker" däcket. Om man pumpar upp en fotboll med en liten läcka så ökar ju mängden utströmmande luft ju mer man ökar trycket. Texten i mitt inlägg kommer från en hemsida Nitrogen - Frösshammar Däck AB - Kvalitén framför allt, priset på köpet - Däck till lastbilar och bussar
/Åke
 
Senast ändrad:

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Nitrogen

Nu är du ute och cyklar ordentligt! Hoppas du har välpumpade däck (med kvävgas):twitcy:

Att kväve är en reaktionströg gas har ingenting med dess temperaturberoende att göra, redan där har du dribblat bort dig själv! Dessutom säger du emot dig själv med ditt felaktiga påstående "Desto varmare luft desto mer tryck tappar däcket.", men det blev nog fel eftersom du hade bråttom.

Som jag påtalade tidigare gäller den allmänna gaslagen även för kvävgas. Om du vid 20 grader fyller dina däck till 5,5 bar blir trycket därmed vid 30 grader (273+30)/(273+20)x5,5 = 5,69 bar.
Vid 10 grader temperatur har trycket sjunkit till (273+10)/(272+20)x5,5 = 5,31 bar. Här har jag förenklat och antagit att volymen är oförändrad, i verkligheten förändras ju volymen lite grann eftersom gummi är elastiskt, vilket minskar tryckförändringen något. 10 grader temperaturförändring ändrar alltså däcktrycket med 0,2 bar för ett normalt husbilsdäck (detta motsvarar 2,9 psi).

Det har alltså ingen betydelse om du har kvävgas eller vanlig luft, det blir samma temperaturberoende för däcktrycket. Sedan har luftfuktigheten en mycket liten inverkan som jag skrev i inlägget ovan.

Obs, det finns ett antal sidor på nätet som sprider myten om att kvävgas inte ändrar trycket vid temperaturändringar. Allt på nätet är inte sant...

Hoppas att det har klarnat nu! :)
PO
xx
 
Senast ändrad:

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Nitrogen

Kommer nog att fylla däcken med nitrogen, måste vara perfekt för mig med värkande rygg att få trycken i däcken att hålla längre ( om det nu är så), det betyder ett antal mindre ryggböjningar för mig och det är värt mycket.

Mvh/pelle
 

Toskana650

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
4799
Medlemskap
2024
Sv: Nitrogen

Toskana650 JannneW
Jag är ingen kemist utan anledningen till att jag hamnade i den här sitsen beror på att jag svarade på ett inlägg om det var någon som provat Nitrogen i sina däck. OK, jag fick N. i däcken gratis när jag köpte nya vinterdäck för något år sedan. Vid omläggningar märkte jag att trycket i däcken var kvar. Fantastiskt. Jag googlade runt lite och principen var att O2 passerade ut p.gr. av att syremolekylerna var mindre och N2 med större molekyler stannade kvar. I mitt inlägg skrev jag: Desto varmare luft desto mer tryck tappar däcket. Borde stått "läcker" däcket. Om man pumpar upp en fotboll med en liten läcka så ökar ju mängden utströmmande luft ju mer man ökar trycket. Texten i mitt inlägg kommer från en hemsida Nitrogen - Frösshammar Däck AB - Kvalitén framför allt, priset på köpet - Däck till lastbilar och bussar
/Åke

Okey, det innebär att hela ditt inlägg #25 är kopierat från en däcktillverkares hemsida! Den däcktillverkaren har ingen större kunskap i ämnet utan har i sin tur stulit hela "budskapet" från en troligen amerikansk hemsida (med lika liten kunskap). Det är därför de (och även du) anger tryckförändringen i enhet psi i stället för bar eller kilopascal. Det här är ett klockrent exempel på hur en felaktighet (dvs att kvävgas inte ändrar trycket vid temperaturändringar) sprids via internet och sedan blir en "vedertagen sanning" som sprids vidare.

Sedan har vi påståendet att kvävgas inte läcker ut!
Om vi antar att det stämmer att kvävgasen är så perfekt att den inte läcker ut ur däcket och endast syrgasen och övriga gaser läcker ut kan vi anta följande scenario:

1) Fyllning nr 1 till 5,5 bar med vanlig luft. (78% kvävgas, 22% syre och övrigt)
2) Syret och övrigt läcker sakta ut. I extremfallet läcker 22% av luften ut och 78% blir kvar. Det är endast kvävgas kvar i däcket. Trycket har då sjunkit till ca 5,5*0,78 = 4,3 bar.
3) Fyllning nr 2 till 5,5 bar med vanlig luft. Vi ökar då kvävgashalten till 78% + 0,22*78% = 95%!
4) Syret och övrigt läcker sakta ut. I extremfallet läcker 5% av totala gasmängden ut och 95% blir kvar. Det är endast kvävgas kvar i däcket. Trycket har då sjunkit till ca 5,5*0,95 = 5,2 bar.
5) Fyllning nr 3 till 5,5 bar med vanlig luft. Vi ökar då kvävgashalten till 95% + 0,05*78% = 99%!

Detta innebär att om kvävgasen har dessa förnämliga egenskaper räcker det med ett fåtal påfyllningar för att öka kvävgashalten till mycket hög nivå i däcket, varefter det inte blir något tryckfall i fortsättningen. Om det stämmer innehåller alla däck med ett antal år på nacken i princip ren kvävgas och behöver inte fyllas på längre!

Enligt min erfarenhet stämmer inte detta, jag har alltid fått fylla på luft i mina däck, oavsett hur många år jag har använt de. Det har alltid läckt ut kvävgas genom ventilen och troligen även genom gummit.

Men det kan naturligvis vara så att kvävgasen läcker långsammare än vanlig luftblandning och att man kan vänta längre till första påfyllningen om man fyller med ren kvävgas från början, men enligt min personliga mening läcker även kvävgas.
Pumpa lugnt!
PO
 
F

F.d. 10098

Guest
Sv: Nitrogen

Fyll inte däcken med Helium även om ni skulle få den gratis! Det är inte för inte som man använder Helium för läcksökning!
Vad gäller frågan om luft eller rent kväve i däcken så har det ingen praktisk betydelse eftersom både kväve (nitrogen) och syre (oxygen) är uppträder som idelala gaser vid aktuellt tryck och temperatur. (Den som har tid över kan läsa igenom "Allmän och oorganisk kemi" av Gunnar Hägg eller liknande.)
Vad som gör skillnad däremot är vem som monterat däcken! Ibland håller lufttrycket i åratal medan i andra fall man får fylla på efter en månad.
Sanningshalten i vad som skrivs på internet är ungefär som i den så kallade kolorerade veckopressen. När man ser hur mycket som är felaktigt inom ens eget fackområde (jodå - jag är kemist) så måste man utgå ifrån att samma gäller även för övriga områden. Tyvärr hittar man ibland även grava felaktigheter i "fackpressen".
 
Toppen