• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nitrogen

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Nitrogen

Jeg ser en kjempestor fordel med N2 i dekkene - en får ikke med vatn inn i dekket :D:D. Med normal trykkluft så er det alltid en andel H2O sammen med 80% N2 og 15 til 17% O2. Og nå snakker vi volum-% ved normal trykk.
Vatn komprimeres ikke like lett som de rene gassene og utvider seg også mye sterkere ved oppvarming.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Nitrogen

Teoretiskt kan man ju närmast se en fördel med en mindre del vatten/ånga i däcket?! När belastningen på däcket ökar blir det varmare och trycket ökar, vilket egentligen är bra inom rimliga gränser? :wink:
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Nitrogen

Jag har haft kvävgas i däcken på min personbil. Och en fördel verkar vara att man inte behöver fylla på luft vid säsongsbyte av däck. I flygplansdäck har man kvävgas för att vattenångan i vanlig luft fryser på hög höjd med låg temperatur och lufttrycket då sjunker i däcken. Detta för att undvika punktering vid landning enl. uppgift.
/Åke
 
Senast ändrad:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Nitrogen

Då räcker det med ren, torr luft (utan vattenånga) för att få samma effekt ?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Nitrogen

Det bästa är att få luft ifrån någon industri som använder fina tryckluftsmaskiner, om man vill att sådana skall överleva måste man ha en kyltork och filter i luftsystemet, då är man garanterad torr och ren luft.
 

Leif Edström

HBK ordförande
Inlägg
3.678
Kommun
Piteå
HBK-Nr
2386
Medlemskap
2024
Sv: Nitrogen

Jag är flygtekniker och har arbetat med flygplan i 31 år och min uppfattning är det går lika bra med vanlig luft som med kvävgas i däcken, det är inga problem med ev. vattenförekomst.

Den enda fördel som jag ka se med kvävgas kontra luft är att trycket i däcken håller sig bättre.

Därför är min slutsats att det finns absolut ingen anledning att betala för kvävgas när man kan få luft gratis.......man får kanske kolla däckstrycket lite oftare bara.

/Leif
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Nitrogen

Lite märkligt! Att så många som inte har provat Nitrogen/Kvävgas i sina däck svarar/gör sig lustiga över frågeställningen: Om det är någon som provat Nitrogen i sina däck? Mina egna erfarenheter är att det håller däckstrycket längre. Nitrogen expanderar inte lika mycket vid uppvärmning något som måste vara värdefullt för husbilskörningar på motorvägar i hög fart och höga temperaturer med maxtryck i däcken. Passagerarflyget har använt N. i däcken i generationer och gör så fortfarande av flera skäl. Enligt min åsikt är det en säkerhetshöjande åtgärd att ha Nitrogen i däcken på husbilen.
/Åke
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Nitrogen

Det som folk gör sig lite lustiga över är nog mest att man får ju 80% nitrogen i däcken om man fyller vanlig luft i dem. Sedan påstås det att de övriga 20 procenten har lättare att slinka ut genom gummit m.m. så efter några kontrollfyllningar så har man nästan bara nitrogen i däcken även om man fyllt dem med vanlig luft.

Sedan är det väl det att däckshandlarna valt att kalla kväve för nitrogen och ger sken av att det är någon fantastisk och dyr ädelgas som fylls i däcken.

M.v.h. JAKRO.
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Nitrogen

Precis som många ovan säger så innehåller "vanlig luft" ca 80% kväve (nitrogen) så skillnade är inte stor när däckshandlaren fyller med 99% ren kvävgas istället för luft.

Betänker man också att däcket innehåller "luft" vid normaltryck när det är nymonterat på fälgen, innan handlaren fyller det med nitrogen, så blir procentsatsen med nitrogen i däcken ännu mindre.
Ska det bli bara nitrogen i däcket så måste handlaren vakumsuga det innan han fyller gas och det gör han inte.

Det finns säkert en skillnad, och alla har rätt till sin egen åsikt, men om man som "vanlig användare" verkligen märker denna skillnad håller jag som tveksamt.
 
Senast ändrad:

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Nitrogen

Vad är det för fel att ha ett internationellt gångbart namn på en produkt istället för kvävgas som knappt någon utanför Sverige vet vad det är? Betr. användare av Nitrogen i olika sammanhang så måste dom vara okunniga som inte vet vad dom skall ha i sina däck, flygplankonstruktörer, Formel 1 stall m.fl. räddningsfordon, polisbilar, tunga fordon. Allt är ett geschäft, stackars dom! Alla som varit med om en riktig däckexplosion tar nog chansen att förbättra säkerheten genom att fylla i en gas i däcken som inte är brinner.
Så tycker jag! Glöm inte hissa flaggan idag!
/Åke
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Nitrogen

Ja inte har F1 stallen och andra kväve (nitrogen) för att det inte brinner.... det är en missuppfattning isåfall.

Jag har roat mig med att läsa runt lite och det finns flera vetenskapliga artiklar som handlar om detta med kvävgas i däcken.
Att nitrogen stannar i däcken bättre är inte sannolikt pga molekylstorlekar och annat.
Allt handlar om fukt, eller rättare sagt utebliven fukt, som då gör att däcket håller formen bättre då luftfuktighet bidrar till ökad tryckstigning vid extrema temperaturökningar.
Extrema temperaturskiftningar i våra vanliga person och husbilsdäck är inte ens i närheten av vad ett flygplan eller F1 däck utsätts för.

Som jag tycker det verkar är huvudsakliga anledningen varför racing teamen använder nitrogen är att det är enklare (billigare ?) att torka nitrogen jämfört med att avfukta luft och också enkelt att frakta med sig på och utanför banan. (Man kör också tryckluftsmaskinerna på nitrogen)

Om det stämmer fullt ut ...... tja ?
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Nitrogen

Mycket tyckande, Nitrogen håller inte trycket p.gr. av större molekylstorlek eller annat. Jag som trott att O2-molekylerna läckte ut när trycket inne i däcket blev högre än atm-trycket. Allt handlar om fukt? Ja för flygplan trodde jag. Racingteamen använder Nitrogen för att det är billigare? Att Nitrogen inte brinner eller håller trycket vid olika temperaturer verkar sakna betydelse.
Jag vet inte vad som är rätt eller fel, vem vet?
/Åke
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Nitrogen

Anledningen till att jag började skriva i den här tråden var att jag uppfattade att många verkade vara så rädda att bli lurade att dom inte ville ta till sig ny information. Nu lägger jag ner och hoppas att alla får en trevlig 6:e juni.
/Åke
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Toppen