• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med kylskåp

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Hej

Har ett kylskåp Dometic RM 7505. Det fungerar på 12V och på gas men bara ibland på 220 V. Det är ett "automatiskt" kylskåp.

Igår satte jag på kylskåpet med 220 V påkopplat, allt ser normalt ut kylskåpet blir kallt. Idag när jag tittar till det så står det och blinkar rött. Det har då försökt att tända på gasol istället men den var inte på. Jag stänger av skåpet och försöker sätta på det igen men det försöker då bara tända på gasol. Går jag ut om en timme eller så och försöker så kan det mycket väl fungera på 220 V igen. Detta fenomen inträffar med jämna mellanrum.

Kännns inte bra med problem som bara inträffar ibland, känns som det är svårt att lista ut vad det kan bero på. Jag har kollat anslutningarna bak på kylskåpet efter glapp men kan inte hitta något. Därför vänder jag mig nu till er. Är det någon som har varit utför detta eller kan ha en aning om vad som är fel?

Tack på förhand

/Per
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Sv: Problem med kylskåp

hej ! har ett eloctrolux aes kyskåp som betedde sig exakt på samma
sätt blev inte klok på det ? kunde inte lita på det ? så satte in en fläkt
bak på översta gallret med en sensor som gör att den startar vid 50gr
vips så var vi av med problemet ! var i kroatien för ett par veck sen
var varmt som skam inga problem det funkar hela tiden ! mvh per
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.581
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Problem med kylskåp

Tänk på att mellan övergången från 12 volt (stannat motorn) så är det en fördröjning på ca 15 minuter innan gasolen startar.
 

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: Problem med kylskåp

Hej

Vill bara förtydliga att det fungerar på både 12 V och gasol. Det är när det ska köras på 220V som det strular. Försökte några gånger igår kväll utan att det fungerade. Idag på morgonen fungerade det däremot, lustigt att 220V fungerar ibland och ibland inte.......

Det här med fläkt vet jag inte riktigt om det skulle hjälpa i mitt fall, det är ju inte direkt varmt hemmavid för tillfället men tack för tipset.

Ytterligare förslag på vad det kan vara tas tacksamt emot.

/Per
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Problem med kylskåp

Et par mulige feil: releproblem og en dårlig kontakt på 230 tilkoblingen. Kan og være et brudd inne i 230 kabelen. De to siste feil kan utelukkes under ett ved å måle spenningen på koblingsplinten bak på skåpet. Er det 230 frem til skåpet og det ikke kjører på 230 så ligger felet i 230 styringen av skåpet.

På AES skåpene sitter releet på hovedkortet. Så en må ta ut dette og gå over om det finnes en dårlig loddning - evt bytte kortet.
 

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Sv: Problem med kylskåp

Hej
...220 V påkopplat, allt ser normalt ut kylskåpet blir kallt. Idag när jag tittar till det så står det och blinkar rött. Det har då försökt att tända på gasol istället men den var inte på. Jag stänger av skåpet och försöker sätta på det igen men det försöker då bara tända på gasol. Går jag ut om en timme eller så och försöker så kan det mycket väl fungera på 220 V igen. Detta fenomen inträffar med jämna mellanrum.

/Per

Jag har ett RM6505 med samma fenomen.
Köpte bilen i höstas, och i november stod jag utan problem på 220V en vecka (ingen gasolflaska inkopplad) +3 till -8 under perioden.
Nu i vår när det är varmt så kan man starta kylen på 220V, men efter ungefär en timme vill den gå över på gasol. Har den väl körts på gasol så vill den aldrig ens försöka starta på 220V såvida man inte stänger av den under minst en halvtimme. I bästa fall går den då en timme (beroende på hur varm den var innan.
Har fläktpaket vid övre gallret som är igång.

Det känns definitivt som det är ett termiskt problem på något sätt, eftersom den startar med 220V igen när den fått kallna/stått avstängd en tid, eller är kallare ute.
Jag ska koppla in en effektmätare för att se om strömförbrukningen på 220V stämmer med manualen som första steg i felsökningen, men är nyfiken på om nån av er andra med liknande problem kommit på vad som orsakar detta.
 
F

F.d. 53081

Guest
Kylskåpsproblem

Var ute i helgen och upptäckte ett problem med kylskåpet med gasoldrift. Det startar om cirka 10 gånger under natten. Varje gång med ett kraftigt "boff". Omöjligt att sova. Fråga: Ska det starta om? Varför blir det en mindre explosion varje gång?
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Kylskåpsproblem

Var ute i helgen och upptäckte ett problem med kylskåpet med gasoldrift. Det startar om cirka 10 gånger under natten. Varje gång med ett kraftigt "boff". Omöjligt att sova. Fråga: Ska det starta om? Varför blir det en mindre explosion varje gång?

Hej,

Explosionen beror på att gasströmmen inte träffar gnistan direkt.
Det beror (troligen) på att det är smuts eller korrosion i brännaren.

Mvh Bengt
 
F

F.d. 53081

Guest
Sv: Problem med kylskåp

Det konstiga är att när jag först ställer in den på gasoldrift startar den tyst och normalt. Dom här kraftiga poffarna händer bara när skåpet startar om.
 

Gunilla & Bernt

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Håbo
HBK-Nr
1262
Medlemskap
2021
Sv: Problem med kylskåp

Kretskortet ( bilden ) sitter uppe på kylskåpet ca 5 cm in från framkant. Lossa vreden och ta bort 4 skruvar som håller manöverpanelen. Ev. måste du dra fram skåpet 1 dm (lossa först gasledningen ) för att ta loss locket till kretskortet ( skruvas uppifrån ). Den högra kontakten är 220V in. Den andra kontakten från höger är 220V till elpatronen. Kan vara dålig kontakt här. Kan också vara reläet på kretskortet som ej är stabilt. Då måste du förmodligen byta kretskortet ( ca 1100 :- )

Lycka till !
 

Bilagor

  • kylskåp 001.jpg
    kylskåp 001.jpg
    2,5 MB · Visningar: 121

Gunilla & Bernt

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Håbo
HBK-Nr
1262
Medlemskap
2021
Sv: Problem med kylskåp

Ser nu att Per & Camillas problem var nästan ett år gammalt. Vore intressant att veta vad som var felet !

Hälsningar
 

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: Problem med kylskåp

Hej

Vårt problem med kylskåpet löste sig. Nu fungerar det helt plötsligt som det ska igen utan att jag behövde göra något åt det. Vi får se hur länge det varar. Annars var jag mycket nära att beställa ett nytt kretskort då jag tror att det var detta som spökade.

/Per
 

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Sv: Problem med kylskåp

Hej

...mycket nära att beställa ett nytt kretskort då jag tror att det var detta som spökade.

/Per

Ja i mitt fall är kortet ingjutet i epoxi så det är lite svårt att felsöka. Bara översta delen av reläna sticker upp.
Konstaterade nyss att värmeelementet utvecklade exakt de 220W som specifikationerna angav.
Får nog prova att köra skåpet med kortet ute och felsöka det med kylspray. Det vore intressant med ett schema på vad som döljer sig under epoxin.
 

Clapton

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Västerås
HBK-Nr
10179
Medlemskap
2024
Sv: Problem med kylskåp

hej ! har ett eloctrolux aes kyskåp som betedde sig exakt på samma
sätt blev inte klok på det ? kunde inte lita på det ? så satte in en fläkt
bak på översta gallret med en sensor som gör att den startar vid 50gr
vips så var vi av med problemet ! var i kroatien för ett par veck sen
var varmt som skam inga problem det funkar hela tiden ! mvh per

Hmm.. Vi hade också lite blandade problem med aeskylskåpet i Kroatien förra sommaren. Kan det vara så att en fläkt löser mångas problem? Sätter man fläkten på insidan av ventilationgallret som vätter utomhus? Vilken fläkt rekomenderas?
Med vänlig hälsning,
Claes
 

Hqhusbil

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024
Sv: Problem med kylskåp

Jag skulle ta en överbliven datorfläkt. Dom går på tolv volt och många är tystgående. Hittade jag ingen skulle jag köpa en på en firma för datortillbehör och då välja en som går tyst. Dom är oftats lite större men det borde väl inte vara nåt problem med tanke på hur stort ventilationsgallret är.
Kan en fläkt skapa problem när man kör på gas? Tänkte närmast på att det blir för blåsigt bakom skåpet.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.009
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Problem med kylskåp

Hmm.. Vi hade också lite blandade problem med aeskylskåpet i Kroatien förra sommaren. Kan det vara så att en fläkt löser mångas problem? Sätter man fläkten på insidan av ventilationgallret som vätter utomhus? Vilken fläkt rekomenderas?
Med vänlig hälsning,
Claes

Hej

AES skåpen är känsliga för spänningsfall.

Har haft 4:a st, o samtliga har varit känsliga.

Brukar yttra sig genom att gasoldriften går igång när 220 är inkopplat.

Har vid flera tillfällen mätt spänningen och ibland varit nere på 206 volt på inkommande ström.( ett flertal ggr i Kroatien)

Spänningsfall har jag fått bl a hemma när jag kör värme och kyl samtidigt.

Har nu ett Dometic 8505 aes , där lågan blåstes ut vid sidvind, detta har blivit ombyggt av BiÖ, o fungerar nu utan problem.

Hejs
Claes 105
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Problem med kylskåp

Om man ringer Electrolux så har de ambulerande servicebilar för Dometic, de kör ut och lagar kylskåpet på plats.

Jag har haft kontakt med dem nyligen då mitt kylskåp var heldött efter vinterförvaringen.
De tog dem tre besök innan de fick kylskåpet att fungera.

Man fick byta kretskortet där ute, sen var det även fel på kretskortet där inne, mikrobrytaren för Mode läget kass.
Även det lilla kretskortet som sköter led-lampans funktion fick bytas ut, mikrobrytaren kass även här.

Man kan undra varför så mycket fick bytas ut samtidigt.

En teori som kanske orsakade felen var att jag satte in skål med ättika för att hålla kylskåpet fräscht.
Troligtvis slog den sura miljön ut kretskortens mikrobrytare.
Dometic tog det som ett garantijobb.
 
Senast ändrad:

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Sv: Problem med kylskåp

Hej

Vill bara förtydliga att det fungerar på både 12 V och gasol. Det är när det ska köras på 220V som det strular. Försökte några gånger igår kväll utan att det fungerade. Idag på morgonen fungerade det däremot, lustigt att 220V fungerar ibland och ibland inte.......

Det här med fläkt vet jag inte riktigt om det skulle hjälpa i mitt fall, det är ju inte direkt varmt hemmavid för tillfället men tack för tipset.

Ytterligare förslag på vad det kan vara tas tacksamt emot.

/Per

Jag har nu kommit till klarhet vad som är felet i mitt kylskåp.
Förmodligen är det en kallödning till reläet som ska dra när det finns 220V tillgängligt. Därav att det fungerade fint när skåpet (inklusive reläet som avger lite värme) var kallt.
Om jag lossar en av de tre fästpunkterna för styrmodulen med kretskortet ovanpå skåpet och trycker in skruvmejseln där under och bänder modulen några millimeter uppåt så säger det klick och kylskåpet går över till den tillgängliga 220V.
Drar jag ut mejseln så att kretskortet inte längre sitter i spänn så hoppar den över till gasol igen. Denna procedur upprepades några gånger tills jag helt säkert konstaterat att felet låg där.
Den temporära lösningen fick bli att helt enkelt dra in en av monteringsskruvarna snett under elektronikmodulen för att hålla den i mekaniskt läge där den fungerar.
Tyvärr kostar modulen enligt uppgift 2700 så jag byter den inte så länge min workaround fungerar.
Dessvärre är kortet även ingjutet i epoxy, så jag har ingen chans att fixa felet som jag skulle gjort annars :(
 

Bilagor

  • 2013-06-05 23.45.29.jpg
    2013-06-05 23.45.29.jpg
    3 MB · Visningar: 106
Toppen