• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad har folk i sitt gråvatten

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Vad har folk i sitt gråvatten

"Städa efter andra . . ." Hmmm, jag anar den trista attityden "nänänä, det var inte vi, det var så när vi kom, och inte f-n tänker vi . . . .

Är det verkligen så motbjudande att ta upp litet skräp efter andra???? För att själv slippa bli misstänkt för nerskräpning! Det tycker i varje fall inte jag.


Det blir ju nästan som när jag är ute med hunden och denna lilla sätter sig och bajsar så skulle jag plocka upp skiten efter andra hundar.

Visst är det tråkigt att folk grisar ner men får nog tyvärr säga att gå omkring och plocka skit efter andra kommer jag nog inte göra , sorry men bättre dom som skräpar ner lär sig hur man skall göra med sina sopor.

Hoppas ni inte tar illa vid..
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Vad har folk i sitt gråvatten

I mitt förslag skrev jag Varje uppställningsplats . . . . ., dvs där jag ställer mig med min husbil för kortare eller längre tid.

Vad är det då för mening med att dra ut det till att man ska plocka upp hundskit efter andras hundar under rastningspromenaderna???

Men i och för sig är det inte heller någon dålig idé att göra ändå för att bidraga till att folk, som inte gillar hundar, slipper reta sig på att det finns hundfolk som inte gör rätt för sig - när andra inte ser dem!
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Vad har folk i sitt gråvatten

Var och en är sig själv närmast! Likt du själv EPersson...
Lagar, förordningar, tror inte alla håller sig till dem. Men: HBKs Miljö policy är tllkommen av Oss medlemar, för oss medlemar!

Som du väl citerar den; Den är inte på något vis ansträngande att uppfylla!
Det är upp till var & en att påverkat vår policys förädling samt råd i hur 23.000,
förmodat än fler som har tillgång till att följa den, även gör så!

Samtidigt, detta är en Policy, ingen lag... Det sunda förnuftet gällande vår miljö måste få råda!
Vi kan inte påverka miljön mer negativt för att i enskillda fall uppnå önskan i en policy. Då ansvar vi än mindre i miljö tänk/arb.

Citat/ Avslutar nu mitt deltagande i tråden. Då jag inte tror mig kunna påverka de som tycker att andra är värre osv... /Slut citat...
Att med denna hänvisningen avsluta ev. möjlighet till att positivt påverka oss medlemmar känns på något vis rätt underlig?

Men åter igen; Var och en är sig själv närmast! Likt du själv EPersson...

Tror det är detta som avses av Krinil/Krister

Citat ur miljöpolicyn:

"När det gäller att tömma sina avlopp så gör vi det på avsedd plats inte i naturen
eller på andra konstiga ställen typ ”bajamajor”.

Det verkar inte som alla medlemmar har som mål att leva upp till policyn.
Men nog bör väl alla ha policyn som mål?
Policyn har inte högre krav än reglerna/lagarna i detta stycke.

Avslutar nu mitt deltagande i tråden. Då jag inte tror mig kunna påverka de som
tycker att andra är värre osv...
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Vad har folk i sitt gråvatten

Än en gång - denna tråd och diskussion handlar om en lämplig form av policy hur sopor och avfall ska hanteras, ursprungligen utgående från vad som "folks" gråvatten innehåller och som trådrubriken anger.

Om någon tömmer sin färskvattentank - också det naturligtvis på därför lämpligt ställe - och någon åskådare ser och felbedömer det hela, så är väl det inget stort problem!

Världen är full av felbedömningar och missuppfattningar. Och av utlagda dimslöjor över det som diskussionenen egentligen ska handla om.
 
F

F.d. 3255

Guest
Sv: Vad har folk i sitt gråvatten

I tätorter tömmer man inte och framförallt inte i dagvattenbrunnar och campingar där tömmer man på anvisad plats.
Annars så får man tömma på lämplig plats.
Själv har jag en knapp på instrumentpanelen så att jag kan tömma om jag exvis är själv på vägen.
Jag vet att några droppar yes, tandkräm och lite tvål kanske ba sås också inte har någon betydelse, utspritt runt om i Sverige.
Diskutionen är rena lavig.
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Vad har folk i sitt gråvatten

Som jag nämnt tidigare i tråden så uppmanade Motala kommun mig att tömma gråvattnet i en dagvattenbrunn. Men kanske visste han inte vad han pratade om på kommunen

Sedan funderar jag på hur det uppfattas om du tömmer gråvattnet på vägen då du är ensam. Speciellt om du inte ser motorcyklisten som precis kommit ifatt dig. :p:
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Vad har folk i sitt gråvatten

Att tömma i smyg på grusvägar o egna uppfarter m.m. är väl en sak.

Men hur tänker man när nan tömmer på vägen??? Förmodligen går inte hissen inte ända upp och det är otroligt ogenomtänkt och att man även får sin egen bil både under och på bakstammen indränkt i tvättvatten.

Ja vad ska man säga, den siste i....n är inte född
 

California

HBK Medlem
Inlägg
297
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024
Sv: Vad har folk i sitt gråvatten

Diket o liknande är ok om det är gråvatten. Växterna tar hand om det o tackar för näringstillskottet.
Men töm i smyg: alla förstår inte skillnaden mellan diskvatten o toa-tömning.
Det sistnämnda måste alltid ut på rätt plats, dvs där kemikalietoa ska tömmas.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vad har folk i sitt gråvatten

Det är dags att sluta med kemikalier i toaletten! Ingen konst att (låta) eftermontera SOG. Jag tömmer vanligen toatanken i trekammarbrunnen och där vill jag inte störa nedbrytningsprocessen med giftiga ämnen.

aake
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Vad har folk i sitt gråvatten

Att jag vet vad mitt gråvatten innehåller är en sak. En helt annan sak är vad andra tror vad mitt gråvatten innehåller.

Är nog tyvärr rätt säker på att de som ser ett "utsläpp" från en husbil tror att det är frågan om toaletttömning.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Vad har folk i sitt gråvatten

Riktigt kul med en ny gråvattentråd igen. Det är ett säkert tecken på att husbilsässongen är på full gång. Detta ämne är mycket kärt för många. Själv tömmer jag där det finns möjlighet och när jag kommer hem alltid på gräsmattan så den växer fint. När jag var barn hade vi sommarstuga med utedass och allt som var vanligt på den tiden. Disk och tvättvatten tömde vi bakom huset och när dasstunnan var full grävde far ned innehållet.
Det var bra tider och jag tror inte vi förstörde miljön heller. Detta kan kanske vara något att fundera över när vi kör miltals för att tömma våra tankar:)
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Vad har folk i sitt gråvatten

Riktigt kul med en ny gråvattentråd igen. Det är ett säkert tecken på att husbilsässongen är på full gång. Detta ämne är mycket kärt för många. Själv tömmer jag där det finns möjlighet och när jag kommer hem alltid på gräsmattan så den växer fint. När jag var barn hade vi sommarstuga med utedass och allt som var vanligt på den tiden. Disk och tvättvatten tömde vi bakom huset och när dasstunnan var full grävde far ned innehållet.
Det var bra tider och jag tror inte vi förstörde miljön heller. Detta kan kanske vara något att fundera över när vi kör miltals för att tömma våra tankar:)

Nu kom minnen från barndommen fram. Utedass, gräva ner och tömma bakom huset. Så var det också hos min morbror o moster i deras sommarstuga på 50-talet. Men så fanns inte miljötalibaner på den tiden.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Vad har folk i sitt gråvatten

Nu kom minnen från barndommen fram. Utedass, gräva ner och tömma bakom huset. Så var det också hos min morbror o moster i deras sommarstuga på 50-talet. Men så fanns inte miljötalibaner på den tiden.

Detta var också på 50 talet. Hur tusan kunde vi överleva uta miljötalibaner och bli så gamla som vi är idag? Trots att vi både tömde gråvatten och grävde ned svartvatten i naturen:D
 

LGT45

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Värnamo
HBK-Nr
5048
Medlemskap
2024
Sv: Vad har folk i sitt gråvatten

Undrar vad som är sämst för naturen - en enstaka uttömd gråvattentank
på "fel plats " eller kommunens uppsamling av vinterns bortkörda snö från gatorna, lagrat på en ca 2000 m2 stor yta i direkt anslutning till vatten,successivt smälter det och allt skit rinner ut i vattnet ? ?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vad har folk i sitt gråvatten

Menar du att det ena skulle rättfärdiga det andra?`F.ö. lägger man numera upp snön på land i stället för att tippa den i sjöar och vattendrag, för att inte allt skräp skall följa med ut i vattnet, det mesta stannar på land! Vad det gäller gråvattnet får du ju tänka dej tanken att 50.000 husbilar börjar tömma 100 liter vardera lite då och då, det blir inte så försumbart längre?
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Vad har folk i sitt gråvatten

Apropå första inlägget:
Om jag anländer till en camping och hamnar på en tomt som nyss lämnats av en husbil så vill jag inte att den skall vara blöt av duschvatten inkluderande tvål och schampo. Så kan det ju bli om en eller flera tar morgonduschen utanför bilen. Konstig idé förresten att duscha utanför bilen. Då måste man väl ha badbrallor eller t.o.m. baddräkt. Låter inte som det effektivaste sättet att bli helt ren.

Om man sköljer av sig med enbart vatten efter ett sjöbad eller önskar svalka efter solandet är en helt annan sak.

:cool:
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Vad har folk i sitt gråvatten

Numera finns det kommuner som tar hand om sitt dagvatten, t ex Malmö. Dagvatten från trafik innehåller mycket skit, bla diesel, bly, olja, salt mm.

Det har hänt att jag har duschat utomhus med skyddsväst och hjälm. Det funkar om man har bra tryck i slangen. Så när, var och hur jag duschar är upp till mig. Enklast är det ju när jag är naken men det får inte leda till förargelseväckande beteende.

Jag tömmer alltid färskvattentanken i norra Tyskland. Det har aldrig varit någon som lyft på ögonbrynen eller haft synpunkter på det.
 
Toppen