• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hund på färja ?

Conny&Ewa

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Finspång
HBK-Nr
12385
Medlemskap
2021
Vi tänker ta med vår hund till europa i sommar men är osäkra på vilket alternativ som är det bästa för hunden. Ni som rest mycket med hund kanske kan ge lite tips om vilka överfarter som är bäst. Det är en schäferhane på 40 kg med integritet:cool: Får hunden stanna kvar i husbilen på överfarten ? Får man titta till den ibland ? Kanske ska man ta broarna genom Danmark ? Som sagt, alla tips är välkomna.
 

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: Hund på färja ?

Hej

Vi har åkt Trelleborg-Rostock, Trelleborg-Travemunde och Trelleborg Sassnitz med hund. Ena gången hade vi ingen hytt, vi satt då ute och gick till rastgården ibland, det funkade pga bra väder. Det bekvämaste sättet var ändå att boka djurhytt, då fick både vi och hunden välbehövlig vila, dessa överfarter tar ju i alla fall sex timmar.

Nästa gång testar vi nog Öresundsbron och antingen Gedser - Rostock (bättre vägar och lugnare trafikrytm i östra tyskland) eller Rödby - Puttgarden.

/Per
 

Conny&Ewa

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Finspång
HBK-Nr
12385
Medlemskap
2021
Sv: Hund på färja ?

Hej

Gedser - Rostock verkar vara ett bra alternativ eftersom vi tänker dra oss mot
Italien och Kroatien. 1tim 45 min restid är överkomligt.
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Hund på färja ?

Broarna blir ju en liten omväg, men ni slipper alla "bekymmer" enligt ovan och kan planera raster efter hundens bestämmande. Vägnätet i Europa är ju ganska tätt så några mil "åt fel håll" spelar inte så stor roll.

Att åka olika vägar på "transporten är ju inte fel det haller!
 

Lasse W

HBK Medlem
Inlägg
382
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
294
Medlemskap
2025
Sv: Hund på färja ?

Vi åkte färja mellan Göteborg -Kiel i vintras .
Vi bokade djurhytt,och var väl förberedda på att få en hytt för rökare ( så brukar det ju vara när man tar in på hotell med hundar), men hytten var otroligt fräsch och fin.
Det fanns särskilda bäddar för hundarna ,vattenskål och på ett bord stod en stor påse hundgodis!
Rastplats var ordnat på en en undanskymd plats på ett bildäck(?) där det fanns en grusyta med stolpe i mitten.
Våra hundar var mycket nöjda.

Lasse W
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Hund på färja ?

Jag åker Rödby-Puttgarden eller Rödby - Gedser när jag åker båt. Någon gång har jag kört över båda broarna. Färdvägen beror lite på var jag skall i Europa. Aldrig testat de färjor som har rastplats för hund.
 

Conny&Ewa

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Finspång
HBK-Nr
12385
Medlemskap
2021
Sv: Hund på färja ?

Broarna är intressanta p.g.a möjligheten att stanna och rasta när man vill.
Problemet är att man hamnar lite"offside" när man skall till Italien.
Det är ju även en kostnadsfråga så det blir en balansgång för att hitta det mest humana för hunden till ett rimligt pris :confused:
Tack för era svar.
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Hund på färja ?

Vi åker för det mesta Trelleborg-Sasnitz resan tar ca 4tim. Vi har alltid haft hunden med upp egen filt har aldrig varit några problem. Rastat av ordentligt innan ombordkörning har alltid fungerat.
Olle.
 
H

hilding jonasson

Guest
Sv: Hund på färja ?

Stena Line Göteborg Kiel har vi åkt flera gånger och haft djurhytt. Detta har fungerat bra och kostnaden är ungefär lika som att köra vägar och broar eller andra färjor från Trelleborg. Bokar du på deras webb är kostnaden ca 4000 ToR med husbil . Det är bara att testa på deras webb. Vi har redan bokat utresa 15 nov 2013.
Hilding
 
F

F.d. 30064

Guest
Sv: Hund på färja ?

Hej
Vi har tagit bron för att sedan ta Rödby - Puttgarden eller så har vi tagit Varberg-Grenå som tar ca 4 timmar. Samtliga gånger har vi hunden i bilen eftersom han fullkomligt älskar sin husbil. Är de bara bra rastade innan samt har tillgång till vatten är några timmar i bilen ingen fara. Dock åker vi aldrig i juli o augusti när det är som varmast utan föredrar att förlänga den svenska sommaren med att åka senare.

Sylvia
 
F

F.d. 53053

Guest
Sv: Hund på färja ?

Hej
Vi åkte Gedser - Rodstock med vår hund visserligen en liten hund, inga problem men in på taxfree icke fast jag bar henne men det gick bra att sitta i matsalen .... konstigt
mvh Gert:wideeyed:
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Hund på färja ?

Hej
Inför Elmiabesöket förra året åkte jag tur och retur med TT-line mellan Rostock och Trelleborg. Husdjur kostar 15€ per överfart. Man får ha med sej hunden även i restaurangen. På däck fans en liten "rastplats" med ett "träd" och runt om sand. Storleken på "rastplatsen" var ca 1 kvadratmeter. Vid färden mot Sverige var den så nersmutsad med hundlort och ciggarettfimpar så jag lät min hund göra sin behov brevid rastplatsen. Jag hade med egna bajspåsar ock hushållspapper så att jag kunde ta vara på min hunds "problem".
Jag tänkte att det är väl bara en tillfällighet att de inte har städat och fyllt på i bajspåseautomaten, men när det var lika dant på återresan en vecka senare tog jag kontakt med befälhavaren ombord och han lovade att det skulle bli en bättring.
Får väl se nu till sommaren om han har hållit vad han lovat.
Mvh. Klas
 

Conny&Ewa

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Finspång
HBK-Nr
12385
Medlemskap
2021
Sv: Hund på färja ?

Nu har vi bokat nattfärjan Trelleborg - Sassnitz 1:a juli efter ett trevligt telefonsamtal med tillmötesgående kundtjänst. Två vuxna + barn (hund) rekommenderades att skriva vid nätbokning. Färjan Trelleborg ska visst vara lite mer liberal än Sassnitz när det gäller var man får vara med hund under överfarten. Nattfärja verkade lämpligt p.g.a svalare väder och troligtvis sover han gott i husbilen efter en rejäl rastning innan påfart. Om han verkar stressad får han följa med oss upp i båten. Min känsla är ändå att han helst vill stanna i husbilen.
Tack för alla svar och vi önskar er alla en trevlig sommar.
 

quest

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Båstad
HBK-Nr
695
Medlemskap
2024
Sv: Hund på färja ?

Rödby/Putgarden inga problem. Överfarten tar ca 50 min.
 

Bilagor

  • DSC08670.JPG
    DSC08670.JPG
    2 MB · Visningar: 2
Toppen