• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Liten vårresa

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Liten vårresa

Harald Haarfagre är min anfader i trettioandra led.
På den tiden var det mjöd man drack och det var tydligen bra för hårväxten.

image.jpg
Med Foggs simkort i Aabenraa.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Liten vårresa

Du burde få med kallenamnet på kongerekken. Magnus "Berrføtt" Haraldsen

Har nesten hele den gamle kongerekken i mitt slektstre pluss nyere fra mesteparten av Europa frem til 1500 tallet - bruker hvedsaklig My Heritage både på pc g Android som verktøy.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Liten vårresa

Varning för tysk senap!

Det finns många goda senapar i Tyskland från "mittelsharf till scharf" som inte innehåller lika mycket socker som de svenska varianterna. För första gången provade jag en Löwensenf extra scharf och den var otroligt skarp!

lö.jpg

Totalt oanvändbar enligt min mening. Den förstör alla smaklökar i munnen omedelbart om man skulle råka få den i sig.

Finns det någon här som gllar sådan senap och som kan tala om vad man ska ha den till?

Jappe
 
Senast ändrad:

Sander

HBK Medlem
Inlägg
803
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Liten vårresa

Vodafone verkar ha förändrat/försämrat vilkoren nu, 3 euro per dag inkl 50mb, 50sms, 25 min utgående samtal och 25 min ankommande samtal inom europa. Gäller simkort aktiverade efter 13 april.

Alternativet 6 Euro för 150mb finns kvar dock endast i 33 länder
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Liten vårresa

När jag köpte Vodafones Europasimkort så kostade 100 mb 2€. Därefter höjde de till 2.5€ per 100mb och nu tydligen till 3€ för 50 mb. Typiskt Vodafone!

Jappe
 
Senast ändrad:

solsök

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
6826
Medlemskap
2024
Sv: Liten vårresa

Enligt Eurosims FAQ gäller det endast nya abbonemang:

FAQ:
"I activated my SIM-Card before the 12th of April 2013. Is the old tariff still valid for me?
Yes. The new tariff for APN mobile.vodafone.it is valid for all activations starting from the 14th of April 2013"

Men det hinner säkert ikapp oss med äldre abbonemang snart...
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Liten vårresa

Moseldalen och här är 10 grader "varmt", iskalla vindar, stormbyar, dimma och regn. Ha inte för bråttom hit!

Jappe

No problemos. Vi anländer tidigast den 26 Maj och tar med oss solen.
14575448-smiling-sun-cartoon-character-with-sunglasses.jpg
 

framsidan

FD HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023
Sv: Liten vårresa

Jappe just nu är det vad man i Tyskland kallar för "Eisheiligen" den sista är kalla Sofie och är den 15/5. Efteråt planterar man mycket

Ibland är det redan kallt veckan innan men i år är dom punktliga, mellan 11. - 15.

I tysk väderrapport sa dom igår att det blir varma i östra Tyskland än i västra delen.

Löwensenf köper vi aldrig, gillar inte den men man använder den som vanlig senap.

Vi köper alltid "Weisswurstsenf" med oss

framsidan
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Liten vårresa

När jag köpte Vodafones Europasimkort så kostade 100 mb 2€. Därefter höjde de till 2.5€ per 100mb och nu tydligen till 3€ för 50 mb. Typiskt Vodafone!

Jappe

Har beställt idag. Hur lång tid tog det att få leverans?
Hamnade på den högre taxan, men har fortfarande inte hittat något billigare.:cool:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Liten vårresa

Jag köpte kortet i höstas så jag minns inte hur lång tid det tog, några dagar tror jag. I morgon ska jag pröva ett Aldikort på 5 giggar som gäller en månad för 14,99€ + 12,99€ för kortet och telefonnummer. Förra gången jag provade något liknande hos Aldi så "dog" kortet efter ett par dagar och det var himla krångligt att aktivera det. Vi får se hur det går den här gången!

Hit kom jag idag:

hä.jpg

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Liten vårresa

Bad Ems.

vä2.jpg

Hela morgonen har jag försökt få igång Aldi-kortet och med hjälp av ett antal tyskar så kan det ha gått vägen. Den siste tysken ringde upp Aldi Hotline och uppgav sin egen adress m.m. och inom 6 timmar ska kortet aktiveras. Vi får se hur det går! :cool:

Jappe
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Liten vårresa

Kan du gi rapport om hvor bra signal du har med det kortet nå, har tidligere hørt forskjellig om operatøren e-mobil. Ser at Lidl, fonic og Tchibo benytter O2 sitt nett - det var for noen år siden endel bedre enn e. Må skaffe nytt kort - mitt gamle er gått ut på dato og er i Tyskland neste måned - før jeg får Fogg kort.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Liten vårresa

Jag lyckades bara komma ut på nätet en kort stund med Aldi. Enligt nallen har jag uppkoppling med Medion som möjligen nyttjar e-plus men jag får det inte att fungera!!! Detta skriver jag med Vodafones Europasimkort men det är väldigt begränsat med 100 mb per dag.

Jappe
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Liten vårresa

Du er fortsatt i Moselltal? Der var det for 2 år siden ingen dekning for e-plus, og på direkte søk etter dekningskart så får en bare opp et animert kart over utbyggingsplanen fra 2010 og ut 2013 med hele landet synlig og ingen zoom mulighet.

Jeg kommer til å finne en på O2 eller T-Mobil sine nett.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Liten vårresa

Jag har bytt från Mosel- till Ahrdalen.

Undrar om den fina cykelvägen går ända till Blankenheim?

vå3.jpg
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Liten vårresa

Tja! du har ju cykel. Bara att kolla. Vädret ser lite trist ut. Det är samma här i syd Frankrike.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Liten vårresa

Jag lyckades bara komma ut på nätet en kort stund med Aldi. Enligt nallen har jag uppkoppling med Medion som möjligen nyttjar e-plus men jag får det inte att fungera!!! Detta skriver jag med Vodafones Europasimkort men det är väldigt begränsat med 100 mb per dag.

Jappe
Hej Jappe, jag hade i våras problem med att komma ut på nätet med mitt Aldi kontantkort.
Fick då hjälp med att ställa in APN som skall vara internet.eplus.de

Efter det har det funkat bra. Lycka till !
 
Toppen