• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inverter

F

F.d. 25310

Guest
Hej
Funderar på att skaffa mig en inverter.
Har 2 batteri AGM, på 95Amp vardera, och solcell 100w.
Vad för storlek på inverter kan man då tänka sig??
Tanken är att köra kaffebryggare, mm på denna.
Vilka butiker skall man handla av, pris o kvalite??


Christer
 

swebhm

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Berg
HBK-Nr
6483
Medlemskap
2024
Sv: Inverter

Hej Christer

i min manual för Hymer så varnas för att koppla in en för stark inverter på bodelsbatteriet. Har för mig att gränsen handlade om ca 200 watt. Orsaken skulle vara att elektronikblocket inte klarade av att tolka förbrukningen till mätaren för återstående AH (amperetimmar) samt att den skulle kunna orsaka skador på densamma.

Jag har valt en 150 w inverter med sinusspänning på bodelsbatteriet för TV, dator och andra elektroniksaker som kräver ren spänning. Sedan köpte jag en 600 w med "fyrkantspänning" som jag kopplade på bilbatteriet. Den får ta hand om fruns hårtork som drar 600 w på halv effekt. 5 minuter drift varje morgon är inget problem.

Jag rekommenderar en 1000 w inverter som du kopplar på bilbatteriet. Kolla kaffebryggaren så att den ligger på max det. Eftersom du har solcell antar jag att den är kopplad så att den också laddar bilbatteriet.

//Björne
 

swebhm

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Berg
HBK-Nr
6483
Medlemskap
2024
Sv: Inverter

Missade tips på försäljningsställen: Kjell & Co finns överallt och har bra priser samt bra support före och efter köpet. Köpte mina invertrar där: 12/24 V till 230 V växelriktare > Omvandlare, växelriktare | Kjell.com

Ser nu att jag hade fel om den med ren sinusspänning, 300 w är den på så gränsen i Hymer-manualen är på minst 300 w. Den med modifierad sinusspänning (fyrkantspänning) jag tipsar om är på 1000 w och kostar 999 kr.
 

Gun & Claes

HBK Medlem
Inlägg
65
Kommun
Vara
HBK-Nr
755
Medlemskap
2024
Sv: Inverter

Hej

Vi har 1200W inverter som vi köpte på elmia för några år sedan. Denna har jag kopplat direkt på våra batteri 2st 105 amp har också solcell på 130w
Vi kör vår kaffebryggare på denna och det fungerar bra. Har dragit en förlängningskabel från invertern till ett nytt eluttag vi köket.

Claes
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Inverter

Hej
Liksom att det bör finnas en rimlig storlek mellan motorn och husbilen storlek, bör det också finnas en rimlig storlek mellan batterier och förbrukning.
På kort sikt förbrukning och under tiden du håller.
Du skulle behöva minst 1000 watt även med minimal inverter tomgång.
Solcellerna bör nog också kunna leverera ström till annat än tomgång.

Det finns flera faktorer du behöver veta innan rådgivning om projektet kan ges.
Vill du veta mer ?
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Inverter

Hej igen.
OK
En liten indikation på effektiviteten i % av bra AGM-batterier vid olika belastningar.

1 time afladning (10,5 v) - 42 Ah - 61 %
2 time afladning (10,5 v) - 53 Ah - 77 %
4 time afladning (10,5 v) - 55 Ah - 80 %
8 time afladning (10,5 v) - 60 Ah - 87 %
24 time afladning (10,5 v)- 69 Ah - 100%
48 time afladning (10,5 v)- 73 Ah - 106%
72 time afladning (10,5 v)- 76 Ah - 110%
120 time afladning (10,5 v) 79 Ah - 114%

afladning = ladda ur

När du använder t.ex. 800watt kaffebryggare, 1000 watt med inverter förlust = 83 ampere vid 12 volt.
Du har 2 x 95 = 190 Ah tillgängliga, eftersom konsumtionen av 83 A endast kommer att användas på ca. 1½ timmar
Sålunda ca. 68% verkningsgrad
Du har ca. 1,8 kilowatt at använda vid jämn förbrukning över 20 timmar.
AGM C20 til 11,5 volt - ca.75% utan destruktion av batterier.

Har du emellertid 3x95 = 285 Ah tillgängligt, blir batteriets effektivitet runt 80% verkningsgrad.
Du får ca. 2,7 kilowatt at använda vid jämn förbrukning över 20 timmar.
AGM C20 til 11,5 volt - ca.77% utan destruktion av batterier.

Du vill förmodligen använda inverteraren som en 100% mobil strömförsörjning.
Så fort du behöver ett batteri mer - jag tror.:)
 
Senast redigerad av en moderator:

C.o.L

HBK Medlem
Inlägg
154
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
912
Medlemskap
2025
Sv: Inverter

Hej.
Nu är jag novis på detta ämne men så här funkar det för mig jag har 2x 80 ah
( vet att det är lite lite skall utöka när det är dags att skaffa nya batterier )
jag har 130 cell och en ren sinus inverter på 1500 watt och använder kaffebryggare 2 - 3 gånger per dygn.
kollade i helgen före jag startade bryggaren då stod ampermätaren på 13,2 och efter bryggningen så var det 12,8 ah, och efter ett par timmar så hade solcellerna laddat den till 13,6 ah.
Under själva bryggningen så dippar amperen ner i mot 11,5 ah och det gör att min efoy startar och går till den är uppe på 13,8 ah så jag stänger av den under bryggningen för jag vet att solcellerna tar hand om det, skillnaden är ju om jag skulle ha väldigt låga ampere då låter jag den gå.

Ha en god helg.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Inverter

Om du använder 9 minuter att göra en halv liter kaffe med kaffebryggare som tillsammans med inverter använder 1000 watt, da använder du 150 watt timme eller ca. 12½ Ampere timme / 12 volt.

Matematiken är nog inte annorlunda i Sverige :)

Jag har dock sett andra tekniska områden där matematiken får ge uppför religionen.

:twitcy:
 
Senast redigerad av en moderator:

sfors

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Västerås
HBK-Nr
20097
Medlemskap
2024
Sv: Inverter

Om man som i föregående exempel tar 1000W från en inverter under 9 minuter blir det såhär:

1000 (W) * 9/60 (timme = h) = 150 Wh = 0,15 kWh som förbrukas av kaffebryggaren

Nu tillkommer att invertern bara klarar av att ge kanske 80% (= 20 % förluster som blir värme). Så resultatet blir då 0,15 (kWh) /0,8 = 0,188 kWh som dras från batteriet. Det motsvarar 15,6 Ah som måste tillföras batteriet genom laddning. 0,188 (kWh) /12 (V) = 15,6 (Ah)

Om man sen antar att hela batteribanken har 150 Ah, man kan i normalfallet ta ut 50% 75Ah. Med 15,6 Ah ser man att man förbrukar ca 21% av tillgängliga kapaciteten som måste återladdas på något sätt. En 100W solcell återladdar under optimala förhållanden på lite drygt 2 timmar, men det blir aldrig optimalt då ett batteri kan bara ta emot lite laddning från kanske 80/85% av att det är fulladdat.
 
Senast ändrad:

KeLa

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
7316
Medlemskap
2024
Sv: Inverter

Hej!

Waeco har inverter, kostar visserligen några kronor extra, där man leder "landströmmen" genom invertern. Det fungerar så att om du har invertern påslagen så har du 220V i uttagen i bilen. Om du då kopplar in dig på "landström" slår ett relä ifrån invertern och du har 220V från stolpen in i samma uttag.
Lasse
 
Toppen