• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kan man vintercampa i riktigt gamla husbilar?

F

F.d. 22605

Guest
Hej,

Jag ska köpa min första husbil för att bo där året om, men jag var just hos en bilhandlare som sade att jag nog bör köpa en Knaus med bara ett par år på nacken (för 300,000-700,000:), då han sade att gamla bilar inte riktigt fungerar på vintern.

Min fråga är, vilka bilar kan man egentligen bo i året om?

Och hur billigt kan man komma undan?

Kan man t.ex. köpa riktigt gamla årtal av dessa bilar?

Tack på förhand.
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kan man vintercampa i riktigt gamla husbilar?

Det finnes de som bor i biler fra 90 tallet året rundt, selv biler som ikke er bygget for riktig vinterbruk. En kan finne biler på 30+ år som ble bygget for helårs bruk med alle tanker i oppvarmet rom og bra isolasjon - selv biler med vannbåren varme.

Skal en ha bra komfort og bil for vinterbruk så se etter dobbelt gulv og oppvarmet mellomrom. Er det en alkove så vbør den ha isolering mellom førerhytte og bodel. Andre husbiler trenger en god løsning på å hindre kulderaset fra frontruten og ev uisolerte sideruter foran.

Hvor langt ned i pris du kan komme er vanskelig å gi noen holdepunkter for.
Noe av det viktigste når en skal se på eldre biler er å få kontrollert så det ikke er alvorlige fuktskader, reparasjon av slike skader tar masse arbeidstid og endel materialer.

En annen fallgruve er vekt, endel biler har ikke igjen lastevekt - tomvekten er nesten det samme som tillatt totalvekt.
 
F

F.d. 29979

Guest
Sv: Kan man vintercampa i riktigt gamla husbilar?

En oerhört komplex fråga!
Antagligen hade bilhandlaren en Knaus till salu som han ville bli av med...
Min husbil har några år på nacken och jag skulle inte använda den mer än maximalt 1-2 dygn i vinterkyla.
Allt handlar ju i grund och botten om isolering, ventilation och uppvärmningsmetod.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Kan man vintercampa i riktigt gamla husbilar?

Vi var uppe i Idre då det var -20-nästan -30 och då var en HBKmedlem uppe och dom hade det nog ett jämnare klimat i deras äldre ca 90-95:a och dom har vatttenburen ALDE värme och vi har Truma i våran 2005:a .

Vill du ha en jämn värme i bilen så skall du skaffa en med vattenburenvärme för våran är lite varmluft på varmluft av varmluft på varmluft av ......
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.765
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Kan man vintercampa i riktigt gamla husbilar?

Vår första HB var en LMC 640 -89 Alkov, bensinare med Alde vattenburen värme. Vi var ute flera ggr vid -22grader. Bo var inga problem med vinterkappor för hyttrutorna och tjockare draperi mot förarhytt. Vi hade inte el in i bilen då vi mest "vildcampade". Däremot var hytten kall vid körning, ca 12grader. Det kändes som om det kom in kalluft lite varstans under instrumentpanelen.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25282

Guest
Sv: Kan man vintercampa i riktigt gamla husbilar?

Hej

Alt kan vel bruges men men.... Du kan prøve at se på Husbiler bygget i Sverige, jeg kan anbefale SMC. De har ikke den mest fansige design men det er kvalitet helt i toppen.

Du kan finde SMC husbiler på Blocket.se fra kr. 100.000,-:)

Du vil sikkert også blive anbefalet at se på Nordic Husbil samme gode kvalitet men en smule
kostbar.

Rigtig god fornøjelse, det er skønt med Alde varme på en kold vinterdag.:spinny:
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Kan man vintercampa i riktigt gamla husbilar?

Det kan även bli en kostnadsfråga om det är gasolvärmare i bilen, en gasolflaska varannan dag vid -20 kan bränna stora hål i ekonomin.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Kan man vintercampa i riktigt gamla husbilar?

Om man tittar på 90-tals bilar så kan du hitta Niesman Clou liner till lågt pris.

Dessa husbilar är inte överträffade i dag map kvalitet i bodelen.

Här är ett exempel, annonstext från blocket 2003-05-01;


250 000:-
Niesmann Clouliner 700 år 1989. MAN 8.150. Stort garage, 190 lit kyl&frys. AC 220v och från motor. Gasolugn och mickro,golvvärme,solpanel,duschkabin,bred dubbelsäng 155cm. 300lit vattentank. 90 lit toatank. 90lit gråvattentank.

OBS inte min bil eller någon jag känner.

Edit, i Tyskland får du en Clou liner från ca 120 000 kr.
Dessa finns i olika modeller och vikter.
 
Senast ändrad:

Gun & Claes

HBK Medlem
Inlägg
65
Kommun
Vara
HBK-Nr
755
Medlemskap
2024
Sv: Kan man vintercampa i riktigt gamla husbilar?

Hej
Jag rekommenderar att du tittat på SMC. De har Alde värme, invändig vatten och avloppstank. Du stänger till mot hytten men dörr eller matta.

Vår första husbil var en SMC från 1989 riktig bra värme, minst lika bra som många nyare bilar.

Claes
 
F

F.d. 22605

Guest
Sv: Kan man vintercampa i riktigt gamla husbilar?

Hej!

Tack för alla era svar, det är mycket uppskattat.

Jag måste erkänna att jag känner mig mer förvirrad än när jag först ställde frågan. Jag har fått allt från en rad specifika saker att titta efter till anekdotiska berättelser och delade uppfattningar om huruvida man behöver en riktig vinterbil eller inte.

Hur ska jag någonsin kunna göra ett köp när det är så omöjligt att hitta rak och tydlig information, undrar jag?

Allt jag vill ha är en redig billig bil som jag vet att jag kan övernatta i året om, och som är duglig för att leva i utan problem.

Finns det någon vänlig själv som kan bistå med lite vägledning?

Tack igen. :)
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Kan man vintercampa i riktigt gamla husbilar?

Hej!

Tack för alla era svar, det är mycket uppskattat.

Jag måste erkänna att jag känner mig mer förvirrad än när jag först ställde frågan. Jag har fått allt från en rad specifika saker att titta efter till anekdotiska berättelser och delade uppfattningar om huruvida man behöver en riktig vinterbil eller inte.

Hur ska jag någonsin kunna göra ett köp när det är så omöjligt att hitta rak och tydlig information, undrar jag?

Allt jag vill ha är en redig billig bil som jag vet att jag kan övernatta i året om, och som är duglig för att leva i utan problem.

Finns det någon vänlig själv som kan bistå med lite vägledning?

Tack igen. :)

Tyvärr är detta en komplex fråga. Leta runt lite på forumet så hittar du oändligt med trådar där detta debateras flitigt och utan konsensus. Som Knut var inne på, man kan campa i ett tält på mount everest på vintern så för att kunna föra en vettig diskussion måste man ha en gemensamm utgångspunkt i vad man förväntar sig av sitt boende.

Tycker de råd du redan fått har varit ganska heltäckande. Det som saknas är bakhjulsdrift om du tänker förflytta dig med konsekvent framkomlighet vintertid. Och som nämndes, egen naturgaskälla om du skall värma med gasol. I praktiken behövs en elstollpe och aldesystem om man skall bo heltid i kallare klimat.

Mera än som är sagt är svårt stt säga utan att veta hur du tänkt använda husbilen.

Anders
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Kan man vintercampa i riktigt gamla husbilar?

frink

Lite svårt att förstå vad du klagar om. Du har fått klara och rediga svar och jag vill uppmana dig att läsa om svar nr 2 från Knut och inte glömma synpunkterna från JAndersB om du har tänkt dig att bo i och förflytta dig med husbilen vintertid.

Men att hoppas på att kunna leva i en riktigt gammal husbil utan problem låter orealistiskt; går det överhuvud leva utan problem? En husbil är inte fast egendom utan en (förbruknings)vara. Tillverkarna har inte ens skyldighet att hålla reservdelar mer 10 år (om nu tillverkaren finns kvar), rättsfall i denna fråga går att ta del av i senaste numret av Promobil.

aake
 
F

F.d. 22605

Guest
Sv: Kan man vintercampa i riktigt gamla husbilar?

Jag klagar inte, men jag har jättesvårt att bilda mig en uppfattning om hur allt funkar och vad som kommer att hända på vintern eftersom det kommer så många olika och ibland även motsägelsefulla tips från olika håll.

Vad jag förstår så är kriterierna följande:
- Måste vara vinterbil (de andra blir för kalla)
- Måste vara en ny bil (annars fryser vattnet)
- Får inte vara begagnat (inte som förstaköp)

Om detta är vad jag måste följa för att kunna bo i min bil så kommer ju prislappen att landa up runt 500,000:-?

Måste det verkligen vara så dyrt om man vill kunna bo i sin bil året om?

Tack på förhand.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Kan man vintercampa i riktigt gamla husbilar?

Du kan köpa en gammal husbil och vintercampa i MEN köper du en med vattenburen värme får du en jämnare och inte så torr luft.
Köper du en bil som kan stänga mot förardelen/hytten slipper du kallraset MEN detta kan avhjälpas med en liten tystgående fläkt om du står på elstolpe.
Vad är din budget? Då kan man kanske tipsa om objekt.
 
F

F.d. 22605

Guest
Sv: Kan man vintercampa i riktigt gamla husbilar?

Tack för svaret. :)

Jag har ingen gräns på min budget, men jag vill gärna lägga så lite som möjligt på min första bil så att jag kan känna efter vad mina behov är.

Mina preferenser är:
- Jag måste kunna bo i bilen året om.
- Jag vill kunna modifiera bilen så att jag kan fricampa utan att behöva hyra en plats (t.ex. plats för solceller på taket).
- Bilen får inte "lukta konstigt" eftersom jag måste kunna jobba i kläderna som jag har där.
- Jag vill kunna semestra med bilen i centrala Europa någon gång om året.

Jag vill gärna hamna på 20,000-50,000:- om det går.

Tack igen för all hjälp.
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Kan man vintercampa i riktigt gamla husbilar?

En husbil under 50 000:- är ett reparationsobjekt eller möjligen en fin veteranbil (typ folkabuss från 60-70-talet).
Att reparera/renovera en billig husbil är kul och intressant, att bo i den året runt samtidigt som man renoverar är något för den som gillar utmaningar.
Köra i europa med en en så billig husbil kan nog vara kul, man kommer att få lära känna en hel del folk och bo på intressanta ställen då små och större haverier kan komma var som helst.
En husbil för så lite pengar är dels en mycket gammal transportbil som dessutom har en mycket gammal bodel (eller husvagn om man så vill) fastskruvad.
I denna prisklass är behöver dragbilen mekanisk uppstädning och bodelen en hel del (merparten) arbete för att allt ska fungera och husbilen ska vara kul att använda.
Vår husbil (Pilote 580 -89) kostade 75 000:- och var i behov av stor genomgång för hittills minst 25 000:-, den är nu (efter 1,5 års jobb) ganska fin men den går inte alls att bo i om temperaturen ligger under 0.
Den är inte byggd för det helt enkelt då en mängd tekniska lösningar inte är avsedda för vinterbruk.
Att köra ända ner till europa går kanske men vi håller oss hemma då jag inte vill köra så långt med en så gammal transportbil.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kan man vintercampa i riktigt gamla husbilar?

Helt umulig er det ikke, søkte raskt på mobile.de og fant endel gamle N+B Clou på Fiat under 10 000 euro - Alkovebiler med dør mellom førerhytte og bodel. Tar her med ett eksempel - disse hadde luftvarme:
Niesmann + Bischoff Fiat Ducato >>> GEPLEGT / SEHR MASSIV <<< als Alkoven in Herrenberg

Går en opp til rundt 15 000 Euro finner en de billigste Flair med Alde og dobbeltgulv både Alkove og helintegrert:
Niesmann + Bischoff FLAIR 6000 neuer Motor als Alkoven in Butzbach
Niesmann + Bischoff Flair als Integrierter in Bochum
 
F

F.d. 22605

Guest
Sv: Kan man vintercampa i riktigt gamla husbilar?

Tack för era svar!

Jag tror inte att jag vill reparera bilen eftersom jag måste kunna flytta in om några månader.

Sen är det väl så att det är större risk att bilen går sönder om den är gammal, inte sant? Isåfall är det ju en stor risk för mig.

Knut, jag tittade på dina exempel, men är de verkligen gjorda för vinter? Jag hör ofta att man skall köpa Polar, SMC eller Kabe, så kommer inte dina bilar att frysa till vintern?

Tack igen för allt!
 
Toppen