• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gråvattentank - lukt

F

F.d. 25411

Guest
Vad göra åt lukten från gråvattentanken? Tips jag fått är att hälla i yes i avloppen och att sätta i propparna. Ok, men varje gång vi börjar köra kommer det lukt i 10-15 minuter.
Någon som vet?
Ann
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Gråvattentank - lukt

Nu finns det inte vattenlås i avloppssystemet i alla husbilar. Så var det exempelvis i min gamla (-03) Kabe. Enligt tillverkaren alltför mycket problem med frostsprängningar av vattenlås med fuktskador som följd. Proppar hjäpte inte mot den dåliga lukten om vi slarvade med avtorkning.

Vi har sedan många år som vana att med papper torka av allt som går före disken. Vårt "gråvatten" har också nästan dricksvattenkvalitet och luktar inte illa. Mjölk får man särskilt noga torka bort före disk. Lite krångel, men jag har vant mig av hänsyn till hustruns känsliga nos.

aake
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Gråvattentank - lukt

Vad göra åt lukten från gråvattentanken? ................

Du är inte ensam med detta problem. Börja med att tömma tanken helt, öppna inspektionsluckan och spola rent tanken invändigt med en kraftig vattenstråle, högtryck om du har.

Häll i en liter vanlig såpa och fyll tanken med vatten gärna så hett som möjligt, låt stå några dygn. Det är bra om du har möjlighet att köra med husbilen ett tag innan du tömmer tanken igen.

Låt därefter inte gråvattnet stå kvar i tanken utan töm så ofta som möjligt.

Det som skapar den värsta odören är de partiklar som fastnar på tankväggarna samt de som sjunker till botten och blir liggade kvar i tanken vid tömning. I resterna frodas bakterierna som ger den påföljande stanken.

Det är klart en fördel om det finns vattenlås mellan vaskar och tank.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Gråvattentank - lukt

Jag brukar hälla lite Thetford Tank Cleaner i tanken före varje resa, sedan torka av alla matrester med papper från disken före diskning, då brukar det inte vara något problem med lukt, absolut inte vid den här årstiden när det är förhållandevis kallt. Sedan töms ju alltid tanken efter varje resa och spolas ur med lite hett vatten.
 

sevallbo

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2024
Sv: Gråvattentank - lukt

Hej !Håller med om problem med lukt från gråvattentank.Det här problemet borde inte finnas på moderna husbilar som ofta kan kostar 1 miljon eller mer .Har haft en st Amerikanare + en canadensare ( triple E )utan några som helst problem med lukt för där sitter avluftningen från tanken på taket .Problemen började när jag bytte till Kabe där satt avluftningen under bilen så det till och med luktade utanför bilen .Har pratat med tillverkare av svenska och europeiska husbilar varför dom inte kan sätta avluftningen på taket så problemet försvinner, men får inget svar .Då det gäller Kabe så var det några märkliga instruktioner att man skulle spola ur tanken och fylla på med vatten och rengöringsmedel och köra omkring så ett tag ?????Hade monterat vattenlås på båda Kabebilarna,hjälpte inte ett dugg !Har burstner idag men problemet kvarstår .Tycker att i moderna husbilar ska man kunna använda allting som finns i dom ,t ex toa ,dusch och disk utan problem .När jag tömmer tanken idag häller jag i lite klorin så doftar det fräscht .Emvehå Stefan Ö
 

Kjellberg

HBK Medlem
Inlägg
218
Kommun
Partille
HBK-Nr
213
Medlemskap
2024
Sv: Gråvattentank - lukt

Jodopax som används i djurstallar är ett bakteriedödande miljövänligt alternativ,innehåller jod som bakteriedödande substans finns att köpa där man säljer hästprylar. Jag har provat en del olika medel men detta är det som dödar lukt direkt,Klorin som innehåller klor är absolut inte bra i miljön.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Gråvattentank - lukt

Siden 2001 har vi ikke hatt problem med lukt fra gråvatntanken ved nomalt bruk.
Fikk den gangen montert ekstra vatnlås hos Sog produsenten i Löf. På den nye bilen i 2008 var samme vatnlås standard. Nå kommer lukten frem endast ved tapping av gråvatn, så det å stå med avløpslange og åpen tappekran kan gi noe lukt ute når det tapps vatn.
 

sevallbo

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2024
Sv: Gråvattentank - lukt

Jag tömmer min gråvattentank på tanktömmningsställen,likaså toan.Hur kan det då vara problem med klorin i naturen ?
Problemet med dålig lukt är att det inte sätts en vettig avluftning ,gjordes det så behövs inga medel i tankarna överhuvudtaget.
 

Kjellberg

HBK Medlem
Inlägg
218
Kommun
Partille
HBK-Nr
213
Medlemskap
2024
Sv: Gråvattentank - lukt

Klorinet vi använder går vidare till reningsverken där det ansamlas i rötslammet som klorfenol och det vill inga bönder ha på sina åkrar,även toxiska effekter på fisk förekommer ,då inte klorinet som är basiskt inte bryts ner i reningsverken till skillnad mot naturligt klor som t.e.x finns i havsvatten detta är mycket reaktivt och finns inte länge i denna form i naturen
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Gråvattentank - lukt

Kjellberg har rätt. Fick luktproblem nu i år och slog en sup Jodopax i tvättfat- och duschavloppet. Lukten försvann "omgående". Mycket effektivt.
Minns inte priset, men förhållandevis billigt. Köpte en halvliter där man säljer hästprylar.

Har tidigare använt såpa, ättika, klorin, men Jodopax är snabbare (och drygt)
 

SoT

FD HBK Medlem
Inlägg
201
Kommun
Malmö
HBK-Nr
8036
Medlemskap
2023
Sv: Gråvattentank - lukt

Vi har kört med ogräsättika (som Frankia också föreslår) med perfekt resultat. Billigt blir det också. Det har visserligen bara varit i den svenska sommar som gick och då växte väl knappt ens bakterierna till.
Nu kanske det blir en superhet sommar (klart det blir) och då får vi se om ättikan räcker till. Annars kan man ju ha en flaska Jodopax med sig för säkerhets skull.
 
F

F.d. 51386

Guest
Sv: Gråvattentank - lukt

En fyra liters dunk med avfettningsmedel från biltema löser ditt problem. Dela upp det i samtliga avlopp och kör runt med bilen en stund. Tappa av på en biltvätt eller helst på en återvinningscentral.
Vi gör så en gång om året eller när lukt uppstår, häller på och använder sedan husbilen till någon vardaglig syssla som att åka och handla.
Min erfarenhet är att det inte behövs några dyra produkter för att lösa problemet, avfettningsmedlet löser upp fetter som i sin tur ofta är problemet till lukten eftersom det "binder" både bakterier samt att det bibehåller fukt i tanken. Då bilen ställs under längre perioder kan man också passa på att ta bort bottenventilerna/ locken.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 51386

Guest
Sv: Gråvattentank - lukt

Kanske att jag missförstod ditt inlägg, men klorin är rena pesten för ett avloppssystem oavsett om det är ett tömningsställe eller inte. Alla renisngsverk bygger på både en biologisk och mekanisk rening. Klorin slår ut alla bakterier i ett avloppssystem vilket i sin tur försämrar effekten avsevärt. Förstår inte att det får säljas klorin överhuvudtaget när det finns likvärdiga alternativ som är bättre ur miljösynpunkt.
 
Toppen