• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Codat i Fritsla

LeifOs47

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
9659
Medlemskap
2024
Hej!Vi var inne på Codat i Fritsla igår och skulle titta på en ny Dethleff,modell större,som var nedsatt pris på.Parkeringen var full,så vi fick ställa oss utanför några andra husbilar.Jag frågade en försäljare om det gick bra,det gick kanske bra blev svaret.Husbilen vi skulle titta på stod ute på gården,försäljaren gick fram till dörren och pekade på den och gick sedan in på sitt kontor.När vi tittade på husbilen kom säljaren utfarande och sa att vi måste flytta våran husbil,men vart vi skulle ställa den det visste han inte.Det var 2 säljare i hallen och vi var dom enda kunder där,men ingen hjälp fick vi.Det är det sämsta stället av alla husbilsfirmor vi har besökt.
 

andgil

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
11699
Medlemskap
2022
Sv: Codat i Fritsla

Hej! Vi var där förra året, träffade en säljare direkt när vi kom in, visade var det fanns begagnade och nya bilar. Vi hade sagt vilken modell vi var intresserade av, när vi hade tittat i bilen, var säljaren försvunnen! Vi gick runt och letade efter honom man han hade bara försvunnit, vi letade efter honom i en halvtimma, sen gav vi upp och bestämde att vi aldrig skulle besvära dem mera...
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Codat i Fritsla

Där ser man hur olika det kan bli!
Mina erfarenheter baserat på 3 st olika besök med flera års intervall! Jag inledde besöket med att tala om för försäljaren vad jag ville och hur under besöket på Codat. De har bla vid varje besök räknat på ny HB med resp utan inbyte, pris och annan info har har jag fått med mig skriftligt.

Kanske är det så att om jag granskar olika HB-alt, så vill jag inte ha någon "försäljningssnubbe i hasorna" innan jag själv har frågor som jag vill ha besvarade = bra att de håller sig undan tills den tid som vi avtalat!

Trots det så har jag inte genomfört något köp hos dem men det har ytterst hängt på att deras "HB produkter" (bla Dethleff) inte svarat upp mot just våra krav - map på "planlösning/teknik inkl value for money"!

Men det är ju en helt annan problematik än deras bemötande som vi uppfattat som mycket korrekt och bra som kund vill jag bli bemött på det sätt som jag begär i besökets inledning!
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Codat i Fritsla

Samma säger jag då jag alltid blivit korrekt bemött på Codat även då jag hade en importbil.
Så jag har bara gott o säga.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Codat i Fritsla

Å ena sidan kan jag förstå att man som besökare kan bli irriterad på att bli bemött på ett sätt som man inte förväntar sig. Men att därifrån skriva gnälliga inlägg om det här på hbk tycker jag är totalt onödigt. Detta för att vi alla kan prestera olika bra beroende på dagsform och annat.

Hade det varit en varning om en firma som sköter reklamationer dåligt eller inte håller vad de lovar, fine. Men att gnälla över att de blev upptagna på annat håll med något - som kan vara superviktigt eller bagatellartat, vad vet jag - känns trist.

Vad vi vet kanske säljaren fick ett viktigt samtal från en kund som satt i riktig knipa någonstans. Varför är första tanken man får att känna sig så förfördelad att man skapar ett inlägg om en sån bagatell?

//Stefan

PS. Jag har varit där, men aldrig handlat av dem.
 
Inlägg
137
Kommun
Herrljunga
HBK-Nr
6701
Medlemskap
2024
Sv: Codat i Fritsla

Vi har alltid blivit väl bemötta av både säljare och verkstadspersonal, så det finns inget att klaga på.
Har varit runt på rätt många ställen innan vi köpte , det var väldigt blandat intresse från säljare ingen nämnd ingen glömd. Hänger inte ut någon för det , det är ju inte som att gå in och köpa en liter mjölk precis. dom kanske var upptagna av andra kunder som inte var inom synhåll
 
F

F.d. 25431

Guest
Sv: Codat i Fritsla

Min erfarenhet är att tjejerna är de som är duktiga och serviceinriktade på det företaget. Killarna sitter kvar vid skrivborden och lyfter inte benen.

Företaget skulle göra en klar vinst av att göra tjejerna till säljare av HB så kan killarna sälja tillbehören.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Codat i Fritsla

Jag har själv ingen erfarenhet av andra HB-försäljare, men av Codat i Fritsla köpte jag en ny bil 2007.

Det är än idag en mycket trevlig erfarenhet, såväl rörande företagets både manliga som kvinnliga säljare, vilka fortfarande är desamma som för sex år sedan. Dessutom har företaget ett gäng synnerligen sympatiska och duktiga killar på sin verkstad, som har hjälpt mig med de små problem jag haft med bilen.

Ett stort undantag i ovanstående bedömning gäller "Sållet"-problematiken. Där intog tyvärr företaget samma trista och avvisande hållning som så många andra i branschen och gjorde ingenting alls för att hjälpa till. Det ska aldrig glömmas bort!!!
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.672
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Codat i Fritsla

Året var 1997 när vi köpte vår första begagnade husbil hos Codat i Fritsla. Vi möttes av trevliga säljare och en trevlig serviceverkstad. Under åren har det tillkommit nya säljare och ny personal i verkstaden. Tjejerna har varit samma men dom har utökats med någon ny och dom är mycket trevliga och kunniga.

Vi har varit Codat trogna och bytt våra husbilar hos dom i alla år. Anledningen är det alltid vänliga bemötandet av säljare, personal och den utmärkta servicen i verkstaden med dess mycket trevliga och kunniga killar.

Sist vi bytte husbil hos dom var 2008 och när och om vi ska byta igen så blir det så klart hos Codat Husbilar AB i Fritsla. Dom har bra service och dom litar vi på. Hos dom sköter vi den årliga fukttesten och dom fixar även sådant som har gått sönder under året.

Detta är vår mångåriga uppfattning och den står vi för.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Codat i Fritsla

Jag har roat mej med att pratar med lite olika husbilsäljare om vad dom tycker om sina konkurrenter och tycker då att jag fått svar som stämmer ganska bra överens med olika trådar och medlemmars intryck av de olika företagen. Pratar vi om Codat i Fritisla så anses dom bland konkurrenterna vara ett seriöst och just företag som jobbar på ett bra sätt mot kunder, leverantörer och konkurrenter. Motsatsen har jag hört om Hymer Center som varit på tapeten i flera trådar. Konkurrenterna har inget gott alls att säga om dom.

Detta är ju ingen vetenskaplig undersökning utan bara jag som varit nyfiken när jag varit runt och kikat på husbilar senaste året. Det som fascinerar mej är att svaren jag fått stämmer så väl med majoriteten av vad HBK medlemmarna har för erfarenhet. Enstaka undantag finns alltid. Tycker det är en spännande liten information ändå!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Codat i Fritsla

Bengt det er ikke merkelig at konkurrentene vet hvordan de enkelte fungerer. Ofte vet de også hvor årsaken ligger, det kan være instillingen hos en leder som smitter nedover i organisasjon - eller en dårlig personkjemi (selv om det gjerne viser seg ved mye utbytting av personale).

Ekstremtilfellene er når det er et ab med et styre som vektlegger galt - kortsiktighet i stedet for langsiktighet er dessverre dagens melodi hos profesjonelle styrelser i bolag og konsern.

Ut fra det jeg har lest i denne tråden ser det ut som Codat ikke har personalproblem, men muligens noen selgere som har fastnat i sine rutiner og ikke ser de nye kundene på rett måte hele tiden.

Men jeg vil ikke gi meg inn på en analyse av selskapene på det svenske markedet.
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Codat i Fritsla

Vi har köpt vår husbil av Codat, och har enbart positivt att säga om företaget, och detta gäller både försäljningen och verkstaden.

Vid vårt första besök gick vi runt och tittade och ganska snart kom en av säljarna fram och presenterade sig, bad oss att i lugn och ro titta på det vi var intr av, ta en kopp kaffe osv. Efter ett tag kom hon tillbaks och vi fick svar på våra funderingar.

Dagen efter ringde jag om en offert, och efter lite förhandlande blev det affär.

Vi har vid några tillfällen varit i kontakt med verkstaden både bokat och obokat, och de har ställt upp utan att knorra.

//Tommy
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Codat i Fritsla

Knut har nog mycket rätt i att det kan vara problem med enskilda säljare men att företaget för övrigt är OK.
Min erfarenhet från CODAT var just problem med en enskild säljare. Han försökte att leverera min ny-inköpta husbil (begagnad bil) utan föregående leverans-service vilket innebar lysande servicelampa på grund av utebliven "normal" årlig service. Dessutom var han envis med att jag borde utnyttja bilens maskinförsäkring för att reparera felaktigheter som kvarstod vid avhämtning av husbilen som inte åtgärdats, men som jag påtalat vid inspektion av husbilen tre månader tidigare i samband med genomförande av affären.
Det bör tilläggas att CODAT slutligen åtgärdade påtalade brister, men det innebar mycket påtryckning, flertal resor samt mycket extra besvär. Det är inte kundorienterat uppträdande, men troligen isolerat till denne enskilde säljare !
 
Senast ändrad:

Arne o Elvy

FD HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3076
Medlemskap
2023
Sv: Codat i Fritsla

Inlägget är skrivet under "detta hände mig" och då anser vi att man har rätt att säga vad man anser.
Vi har själva varit hos Codat och haft en toppenfin kontakt med Katrin (osäker om stavningen).
Elvy o Arne
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Codat i Fritsla

Vi besökte Codat att köpa vår första husbil. Efter 10 minuter sade säljare att det är lunchtid så vi fick gå ut.

Vi gick och kommer aldrig tillbaka. Köpte husbilen av ett annat företag dagen efter...

Såhär fungerar det väl? Förstår att det kunde vara en dålig dag eller något annat, men tror att det ligger i företagskulturen, som bevisas i starten av tråden.

hälsning
jyrki
 

WIRADO

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Härryda
HBK-Nr
3677
Medlemskap
2023
Sv: Codat i Fritsla

Detta företag har många år på nacken.Förklara för mig varför man finns så länge om man behandlar sina kunder så dåligt som vissa här påstår.Själv har jag aldrig gjort något köp där men vid mina besök har jag blivit bra bemött.Jag anser att som du själv uppträder blir du bemött
 
Toppen