• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

HJÄLP vad gör vi för få bort lukten efter möss!

Country

HBK Medlem
Inlägg
190
Kommun
Avesta
HBK-Nr
286
Medlemskap
2024
Haft möss, så vi har städat allt.

Och skurat alla mattor och även alla sitt och ryggdynor.

MEN DET LUKTAR I HUSBILEN ÄNDÅ:mad:

VAD GÖR MAN???

KAN DE HA KISSAT PÅ GARDINERNA???

Kan det var någon död som ligger luktar..kanske

Någon som har erfarenhet mer än vi om mösslukt
kan kanske svara och tala om hur

man får bort lukten!!!


country
Wanja & Kalle
 
F

F.d. 27588

Guest
Sv: HJÄLP vad gör vi för få bort lukten efter möss!

Vi tog av tyget från dynorna och tvättade dem i maskin. För skummgummit och andra mjuka detaljer använde vi bikarbonat som fick ligga på i ca 30 minuter, dammsög och eftertorkade med en ättiksindränkt trasa.

Funkade utmärkt.
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: HJÄLP vad gör vi för få bort lukten efter möss!

Vet inte om det enklaste sättet är att tvätta klädseln, kan vara ett helsike att få på den snyggt igen.

Jag skulle rekommendera att du försöker skaffa en produkt som neutraliserar dålig doft (finns både med och utan parfym), kan finnas på välsorterade kemibutiker eller färgaffärer, annars kan du höra med tex Anticimex, eller något saneringsföretag om dom har något som de kan sälja.

//Tommy
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Sv: HJÄLP vad gör vi för få bort lukten efter möss!

Country !

Har tyvärr inga tips på hur ni ska få bort lukten, men däremot hur ni ska slippa dessa möss i fortsättningen.
Lägg gott om enris ovanpå samtliga däck + direkt innanför samtliga dörrar i husbilen - om ni tar för vana att göra detta när bilen står parkerad en längre tid, så kommer inga möss att besvära er mer.
När vi fick detta tips för många år sedan, så tog vi det som en 1:a april skämt, men det fungerar alldeles utmärkt. Vi hade besök i vår första husbil vid ett tillfälle, men efter att ha fått detta tips med enris så har vi inte haft ett enda besök och det under snart 20 års tid och det trots att husbilarna stått parkerade på samma ställe under alla dessa år !!!

Mvh
Bosse och Gerd
 
M

Mindin

Guest
Sv: HJÄLP vad gör vi för få bort lukten efter möss!

Med all säkerhet en död mus någonstans.. det luktar förfärligt och länge dessutom om man inte hittar den. Bara att det varit möss i bilen luktar inte. Vi hade ett par besök i början av säsongen men lyckades få dem i fälla snabbt.
Om man själv eller någon i närheten sätter ut gift eller glykol är risken stor att de tar de sig in i små utrymmen och självdör.
Hade lyckats få en i vår källare för några år sedan som dött..i en tom flaska.. innan vi hittade den höll vi på att bli tokiga.
Man får använda "näsan" för att lokalisera stället, inte alltid helt lätt.
Ett egentips för dålig lukt är ättika i en skål över natten, funkar på många odörer -men först försök hitta otäckingen.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Sv: HJÄLP vad gör vi för få bort lukten efter möss!

Försök att hy en Ozon generator några dagar.
Bauhaus eller Antizimex brukar ha
/ Thomas
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: HJÄLP vad gör vi för få bort lukten efter möss!

Försök att hy en Ozon generator några dagar.
Bauhaus eller Antizimex brukar ha
/ Thomas

Ozon kan påverka gummi & tätningar negativt, då bör man i stället lämna in bilen på en saneringsfirma som gör jobbet.

//Tommy
 
F

F.d. 27588

Guest
Sv: HJÄLP vad gör vi för få bort lukten efter möss!

Vi fångade 5 möss i fälla med början 2 veckor efter att vi ställt av bilen i slutet av oktober. Efter 5 veckor hittade vi den sista...

Vi gjorde en rejäl okulärbesiktning i bodelen i slutet av november, när vi hittade den sista, och noterade att de haft sitt bo bland de ihoprullade sängkläderna bakom förarplatsen som vi åkt ut för att hämta. De hade också varit uppe i alkoven och några andra platser och förorenat.

Sängkläderna slängde vi, dammsög hela bilen och torkade så mycket vi kom åt med vatten och ättika, tog hem 2 dynor, en med och en utan knappar. Att ta bort tyget och tvätta var inga problem, men att efter tvätt och tork sätta på dem igen efter att ha "bikarbonatat och ättikat" skumplasten var inte lätt, särskilt inte dynan med knappar, men det gick. Alternativet nya dynor kändes inte aktuellt.

Vi har hittat det vi tror är ingångshålet, lossat ett antal skivor, b.la. vid toalett kassetten där vi dammsugit och rengjort och tror att problemet är löst.

Är nöjda med resultatet av att dyntyget är tvättat i maskin och skummplasten "tvättat" med bikarbonat och ättika.

Så jag upprepar. Testa bikarbonar, dammsug och antingen torka eller spray med ättika.

För oss funkade det även om det innebar en faslig massa oplanerat arbete.

Kan bara hoppas att de inte gett sig på elledningar. Men det visar sig...
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: HJÄLP vad gör vi för få bort lukten efter möss!

Haft möss, så vi har städat allt.

Och skurat alla mattor och även alla sitt och ryggdynor.

MEN DET LUKTAR I HUSBILEN ÄNDÅ:mad:

VAD GÖR MAN???

KAN DE HA KISSAT PÅ GARDINERNA???

Kan det var någon död som ligger luktar..kanske

Någon som har erfarenhet mer än vi om mösslukt
kan kanske svara och tala om hur

man får bort lukten!!!


country
Wanja & Kalle
hej jag hade en död mus i förrådet,jag tyckte det var en syrlig konstig lukt,som var svår att lokalisera ,när man kom in så kom en odör emot en, sen några sekunder senare så var det borta,jag letade säkert en vecka,innan jag hittade den,under en kasse,mvh, håkan
 

Country

HBK Medlem
Inlägg
190
Kommun
Avesta
HBK-Nr
286
Medlemskap
2024
Sv: HJÄLP vad gör vi för få bort lukten efter möss!

Tack för alla tips!:msn_heart:

Nu har vi städat igen..tvättat allt..

Sen Idag "Nosade" vi oss fram efter den sötsura lukten..

Tog upp skivan över gasolplatsen..

och där hittade vi möss boet..och en död mus i det.

Och de hade knaprat på friggolitet där..smulor..smulor o skit.

Så nu har vi städat där och gjort rent..men lite lukt kvar än

SÅ imorgon ska vi åka köpa nått medel som tar bort lukten riktigt.

Sen får vi Leta efter ingångshålet!

För vill ej ha möss mer!

Country/Wanja & Kalle
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: HJÄLP vad gör vi för få bort lukten efter möss!

Välsorterade djur affärer har ett medel på sprejflaska som heter Piss Off .Det funkar mycket bra.
 
I

Inger & Taeke NL

Guest
Sv: HJÄLP vad gör vi för få bort lukten efter möss!

Hej,
Rådet som jag fick en gång då jag hade glömt ett paket med räkor i frysfacket på husbilen i en vecka med avstängt kylskåp var att ställa in en skål med ättika och låta stå 1 vecka. Det var perfekt vi kunde inte känna någon som helst lukt efter den behanlingen. Kanske hjälper det mot muslukt också !
Hälsningar!
 
Toppen