• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trasiga mörkläggningsgardiner

M

Maggtomp

Guest
Några av gardinerna korvar sig och spårar ur och går ej att rulla upp/ner längre i vår husbil.

Finns det begagnat att få tag på nånstans eller var kan man köpa nytt tyg att sätta i kasetten?:confused:

Tacksam för tips och hjälp!
 
M

mikkis

Guest
Sv: Trasiga mörkläggningsgardiner

hej
vad är det för husbil??? jag har nya mörkläggnings gardiner till Dethleffs i 6501 B som aldrig varit monterade.
Mikkis
 
M

Maggtomp

Guest
Sv: Trasiga mörkläggningsgardiner

Det är en Hymer 654, 93 års modell. Ett mått på ca 107 x 45 cm på ena gardinen, den över disk/spis är också urspårad och omöjlig att spåra i igen.

Kan man byta bara själva gardinen eller måste man byta alltihop dvs upphängning med list nedtill?
Eller vad/hur gör man?
 
Ö

örjan o irene

Guest
Sv: Trasiga mörkläggningsgardiner

Intresserad. Till vilka fönster i bilen passar de, och vad koster de?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.578
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Trasiga mörkläggningsgardiner

Några av gardinerna korvar sig och spårar ur och går ej att rulla upp/ner längre i vår husbil.

Finns det begagnat att få tag på nånstans eller var kan man köpa nytt tyg att sätta i kasetten?:confused:

Tacksam för tips och hjälp!
-----------------------------------------------------------------------------------------------

Hejsan, kompletta satser går oftast att få tag i hos återförsljarna som reservdel. I detta fall, om allt funkar och är helt för övrigt utom själva gardinen så kan man köpa "vanliga" rullgardiner för att få tag på stelt tyg. Jag kommer tyvärr inte ihåg om det var RUSTA eller IKEA som t.o.m. hade rullgardiner med silverutsida, vilket är att föredra i husbilar för att få bort lite av värmen på dagarna.
Alltså köpa rullgardiner, klippa sönder dem för att få nya tygbitar att ersätta de havererade med, lite symaskin m.m. så brukar det det gå att få ordning på gardinerna. Om fjädrarna är slappa så går de att spänna upp på samma sätt som vanliga rullgardiner.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
 
M

Maggtomp

Guest
Sv: Trasiga mörkläggningsgardiner

Tack för tipset, ska grunna vidare och se om vi törs utföra en sådan operation själva.
Vi har inte hunnit undersöka så noga än hur det funkar.

Men det verkar som allt annat än själva gardinen är OK. För den har, som sagt, korvat sig vid sidorna och spårar ur för att vi dragit den upp/ner för mkt så den skrynklat till sig mer och mer allt eftersom!
Vi har tagit ut hela fönsterkassetten där även myggardinen finns, men ej vågat "öppna" vare sig upp eller nedtill.
Nån som vet om det bara är att knäppa upp eller hur gör man?

Kollade på några firmor som säljer husbilstillbehör och varje gardin skulle gå löst på drygt 700 kr. Då var de inte ändå rätt mått utan man fick fixa till det själv.
Kan man komma billigare undan vore det ju tacknämligt!
 
M

mikkis

Guest
Sv: Trasiga mörkläggningsgardiner

hej
Våra mörkläggnings gardiner jag har till salu är till en hel integrerad dethleffs 6501. det är mörkläggningsgardinerna till vindrutan samt bägge sido rutorna fram. det är i kassetter och är oanvända samt all tillbehör medföljer!
Mikkis
 
Toppen