• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Microbrytare i vattenkran

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Jag märkte nu på hemvägen att det inte blev något tryck i varmvattnet i köket och konstaterade att microbrytaren inte ger ström till motorn .

Det fungerar på "kallvattendelen" och det är ju 2 brytare i varje kran , pumpen går inte på tryckfall .

Samt så ökar trycket om jag har varmvattenkranen öppen i köket och sätter på varmvattnet på toa och då startar vattenpumpen .

Kan man byta denna microbrytaren eller är den totalt ihoplimmad/ingjuten i kranen .

Man borde ju även kunna bygla brytaren underifrån så det inte är någon annanstans det är kabelbrott .


Så ser kranen ut : http://www.husbilsklubben.se/forums/vbpgimage.php?do=full&p=4314&d=1241975410
 
Senast ändrad:

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Microbrytare i vattenkran .

Söker en extra mångtrådig enkelledare för ändamålet, gärna silikonisolation för mjukheten. Någon som vet?

Jag fick köpa mig en 12v lödkolv på vår höstresa förra året, först strejkade kökskranen och efter ett par dagar även tvättställskranen. Efter ett x antal öppna/stäng kranen så går ledarna av. Brottpunkten var i anslutning till lödstället på mikrobrytaren.


//Göran

Test sladdar till multimeter instrument har ofta bra kablar, kan kännas lite när man klipper sönder dom men bättre kablar är svårt att hitta.
Har köpt hos Kjell o Company till hyggligt pris.

Hade Lars
 

Gun & Claes

HBK Medlem
Inlägg
65
Kommun
Vara
HBK-Nr
755
Medlemskap
2024
Sv: Microbrytare i vattenkran .

Hej

Så enkel var det. Jag letade efter en skruv men det var bara att skruva loss själva handtaget så kunde jag komma åt brytaren. Och en av ledarna har släppt.
Ska nu försöka löda fast den.
Tack för hjälpen

Claes
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Microbrytare i vattenkran .

En nödlösning, om man inte hinner eller har lust att ta isär, är att koppla en återfjärande brytare parallellt med kranens brytare. En bit nedanför kranen sitter ofta (alltid?) en sk sockerbit att koppla in sig på!
// Göte
 
F

F.d. 12922

Guest
Sv: Microbrytare i vattenkran .

Tusan !! :)

Sitter nu i påsk och njuter av det fina vädret samtidigt som kökskranen inte fungerar.
Vad gör man !!!
Jo man kollar via Husbilsklubben`s forum om det uppstått liknande problem.
Vill bara tacka för den fina beskrivningen och skicka mina tack till den fina beskrivningen / lösningen på likartade problemet .

Stort tack till alla forumsmedlemmar samt dom beskrivande bilderna på problemet / lösningen.

GLAD PÅSK PÅ ER ALLA !!!! :):):)

Mvh: Ippon !!!!
 

Dalton

HBK Medlem
Inlägg
322
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025
Sv: Microbrytare i vattenkran .

Kranen vid tvättfatet ville inte stoppa pumpen. Det var min dotter som var ute med husbilen och ringde om problemet. Sa åt henne att koppla isär ledningarna undet tvättfatet så fixar jag det när bilen kommer hem. Plockade isär kranen. Mikrobrytaren öppnade inte när kranen kom i stängt läge. Fick justera mittre fjädern i mikrobrytaren så att den öppnades då kranen var stängd. Lite pillergöra vid köksbordet med hjälp av Ohm meter för att se att allt fungerade.
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Microbrytare i vattenkran .

Hej,

Har samma problem som ovan, vattenkran i Burstner Argos. Lagat kabeln ett par gånger men nu så var jag tvungen att laga den genom att förstöra isoleringen på mikrobrytaren. Detta funkade bara en dag, idag fick jag vatten i brytaren med följd att pumpen gick konstant.

Behöver alltså en ny brytare. Någon som vet var jag får tag på sådan? På elfa har jag hittat något liknande till formen men den är växlande med tre kablar...
 
Senast ändrad:

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Hej, var kan man köpa en mikro-switch. Kollad sajten Conrad.se men icke. Har hört att det inte tillverkas mer. Utan att man behöver byta hela vattenkranen. Ena sladden till brytare har lossat. Svår att repa
 

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Vill bara dela med mig hur jag fick ordning på vattenkranen+mikrobrytare vid diskhon:

Köpte en ny mikrobrytare ( på Husbilslandet 266kr). Den gamla brytaren lossnade den svarta ledares från själva brytaren, bara för att göra det "intressant". Demonterade diskhon, och drog ut de gamla ledarna (svart+brun) ur kranen. Den nya microbrytaren hade en dm långa ledare, drog dessa genom vattenkranen, och kopplade ihop det hela med en kopplingsplint (sockerbit) under diskbänken. Valde att inte löda ihop ledarna i vattenkranen, eftersom det skulle ta mer plats i vattenkranen än att koppla ihop det hela under diskbänken.. Får väl erkänna att dra om kablarna genom vattenkranen..var "intressant" men det gick bra..med lite tålamod. Själva konstruktionen är kass. Vill inte tänka på hur "utmanande" det är att byta microbrytare i duschen. Man kan få mardrömmar för mindre. Hoppas att detta inlägg inspirerar.
 
Toppen