• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kabe/Aldevärme

Pensionär

HBK Medlem
Inlägg
284
Kommun
Österåker
HBK-Nr
3142
Medlemskap
2024
Senaste helg ute med vår 740, Det fanns endast tillgång till 10ah stolpe, så det blev till att köra på¨2an. På natten ca 12-13 minusgrader, innetemperatur kom inte över +15.
Blev lite besviken, trodde nog att värmen skulle vara bättre! Hade isolerat fönstren fram.
Trodde inte att jag skulle behöva stödköra med gasol!!!!!!
Jag vet att det kan finnas många orsaker till strömmen kan variera, olika kablar, många nyttjare, (det var inte många campare den helgen)m.m.
Någon som har en bra idé? Eller ska jag utgå från att Kabe är en tresäsongers bil!!!!!!
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Kabe/Aldevärme

Hej Ja du hade bara tillgång till 10A i stolpen o därmed tog du inte mer än 2 Kw
om du har 3Kw ombord så borde de räckt. Men observera att Alden ger 6 kW vid gasoldrift. Alltså en väsentlig skillnad.
Om ni bara är 2 ombord så kan man täcka de extra takventilerna, har avsevärd effekt om det blåser ute.
 

Gun & Claes

HBK Medlem
Inlägg
65
Kommun
Vara
HBK-Nr
755
Medlemskap
2024
Sv: Kabe/Aldevärme

Mina personliga erfarenheter säger att med stora halv o helintigrerade bilar så räcker det inte med 2kw när det blir så kallt ute.
Då måste man hjälpa till med gasol eller ha möjlighet att köra på 3 kw men då måste säkringen vara på 16amp.
Ett invändigt täcke som går ända ner till golvet i hytten skulle troligen göra det bättre.
Vi har samma problem i vår Knaus så det är nog inget fel på din Kabe.

Claes
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Kabe/Aldevärme

Hej
Jag har också samma erfarenhet. Läge ett ger ca 15-20 grader över yttertempen, läge två ca 25-30 grader över och läge tre runt 35-40 grader över. Variationen är troligen beroende på vinden. Allt från min Knaus 800LEG med kraftiga kablar väl utdragna.
För oss gäller start av Gasen eller Webaston när tempen kryper ned under - 15 även med
16 Amp
 

WIRADO

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Härryda
HBK-Nr
3677
Medlemskap
2023
Sv: Kabe/Aldevärme

Senaste helg ute med vår 740, Det fanns endast tillgång till 10ah stolpe, så det blev till att köra på¨2an. På natten ca 12-13 minusgrader, innetemperatur kom inte över +15.
Blev lite besviken, trodde nog att värmen skulle vara bättre! Hade isolerat fönstren fram.
Trodde inte att jag skulle behöva stödköra med gasol!!!!!!
Jag vet att det kan finnas många orsaker till strömmen kan variera, olika kablar, många nyttjare, (det var inte många campare den helgen)m.m.
Någon som har en bra idé? Eller ska jag utgå från att Kabe är en tresäsongers bil!!!!!!
finns inte på kartan ens.Kör Kabe sen drygt 20 år.Vid den temp.håller bilen komfortabel innetemp.Vet ju inte var du var någonstans MEN förmodl.har du inte fått in full effekt.D.V.S strömmen har understiget 220v väldigt vanl.på camp.av"äldre"modell.Förmodar att du har Kabes invändiga vinterkappa monterad?Om inte får du ju ett kallras i fronten.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Kabe/Aldevärme

Under några år på 00-talet hade jag en Kabe (alkovbil på MB-chassie) och jag känner igen bekymren.
Tyvärr så trångt bakom förarhusets stolar att det inte fanns utrymme att låta bygga en isolerad mellanvägg med isolerad skjut- eller stalldörr, vilket skulle ha löst problemet. Så har jag haft det i fem husbilar genom åren och inga draperier kan konkurrera med den lösningen vad gäller värmekomfort. Se mitt inlägg nr 42 i denna tråd: http://www.husbilsklubben.se/forums/t65590-3/

aake
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Sv: Kabe/Aldevärme

Mina personliga erfarenheter säger att med stora halv o helintigrerade bilar så räcker det inte med 2kw när det blir så kallt ute.
Då måste man hjälpa till med gasol eller ha möjlighet att köra på 3 kw men då måste säkringen vara på 16amp.
Ett invändigt täcke som går ända ner till golvet i hytten skulle troligen göra det bättre.
Vi har samma problem i vår Knaus så det är nog inget fel på din Kabe.

Claes

Åtminstone om man ligger på en campingplats med många vagnar är det vanligt att spänningen sjunker. Lösningen är att slå över till 3 kW läget även om säkringen bara är 10 A. Lägre spänning ger lägre effekt och ihop med att säkringen tål viss överström går det bra
/ Thomas
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Kabe/Aldevärme

Åtminstone om man ligger på en campingplats med många vagnar är det vanligt att spänningen sjunker. Lösningen är att slå över till 3 kW läget även om säkringen bara är 10 A. Lägre spänning ger lägre effekt och ihop med att säkringen tål viss överström går det bra
/ Thomas

Tror inte att din teori stämmer. Vid spänningsfall kommer effekten att minska som du skriver just p.g.a. spänningsfallet men strömmen minskar inte. Strömmen beror på motståndet i din värmeelement och motståndet förändras knappast när spänningen sjunker.
/Håkan
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Kabe/Aldevärme

Tror inte att din teori stämmer. Vid spänningsfall kommer effekten att minska som du skriver just p.g.a. spänningsfallet men strömmen minskar inte. Strömmen beror på motståndet i din värmeelement och motståndet förändras knappast när spänningen sjunker.
/Håkan

Hej!
Nja det hänger ihop. Sjunker spänningen sjunker strömmen.
Motståndet är konstant. Effekten är en produkt av spänning och ström.

P=U*I P=Watt (effekt) U=Volt (spänning) I=Ampere (ström)


Men att det skulle funka att köra på 3KW på en 10AT tack vare så stort spänningsfall låter jag vara osagt.
 
Toppen