• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bo i husbil

Fager

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
11672
Medlemskap
2024
Ja då var det gjort, har idag sagt upp lägenheten och vi, min fru och jag, kommer från och med den 1 juni att ha husbilen som bostad. Vi kommer att arbeta fram till den 1 nov sedan är det slutjobbat! Därefter kommer vi att bo 6 månader i Brasilien och 6 månader i Sverige i husbilen varje år.
Jag tror att det finns fler än vi som flyttat in i husbilen permanent så jag undrar om ni har några tips, funderingar, saker att tänka på.
:msn_smiley:
 

Diesel Doris

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2024
Sv: Bo i husbil

Det är inte så dumt att ha en "basstation" någon stans med lite förråd, tvättmaskin och vatten, el, verktyg etc. Sen kan det vara klokt att tänka över viktiga reservdelar till bodelen som kan göra livet besvärligt om dom saknas, extra cirkulationspump, vattenpump, olja, frostskyddsmedel. Lycka till // Peter
 

Rolf och Monica

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5639
Medlemskap
2025
Sv: Bo i husbil

Välkomna i gänget!
Vi bor i våran bil på heltid sedan snart 1 år. Åker bara i Sverige hittills och det funkar utmärkt!
Lycka till!
 

Agge&Micke

HBK Medlem
Inlägg
790
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
11636
Medlemskap
2024
Sv: Bo i husbil

Det gör ni rätt i. Jag och min man har några år kvar. Men det ni gör är min dröm. Just nu är vi i Santa
Pola. Vi har bilat hela vägen fån Stockholm. Våran första långa resa.
 
M

mikkis

Guest
Sv: Bo i husbil

Grattis till erat beslut!

Vi har bott i vår husbil i 3 år nu.har aldrig någonsin ångrat beslutet eller saknat annat boende..

Mikkis !
 
F

F.d. 53149

Guest
Sv: Bo i husbil

Låter trevligt...och vågat, att ta ett sådant steg!

Har själv funderat på att göra något liknande, men har inte kommit
dit ännu. Min fundering är:
Vad för storlek på bil är lämpligt att ha för heltidsboende?
Ni som redan bor heltid har väl några idéer om detta?
Husbuss är väl det optimala, men lite klumpigt att ta sig fram med.


/Mariarne
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Bo i husbil

Det beror nog på vart ni ska bo och vad ni vill göra? Vi har bott i vår Plåtis sedan september och det tycker vi fungerar bra när vi är i värmen här i sydeuropa. Men står man mycket stilla och inte rör på sig så mycket som vi gör, kan det nog vara bra med lite större.

Annars är det ju så att man tillbringar rätt mycket tid under markisen när det är varmt.

Hemma i Sverige skulle jag nog vilja ha större bil åtminstone under vintertid.

husbil-possl-roadcruiser-skiss.jpg


Alla husbilar oavsett storlek, har ju oftast två utrymmen. En sittgrupp fram och säng bak. Det betyder att man har lite privat space.

Jag ligger bak i sängen och klickar på HBK. Frugan löser korsord framme i sittgruppen just nu
 
Toppen