• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Slagskepp över 12m

Status
Stängd för vidare inlägg.

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Bläddrade i en husbilstidning som har tema USA-bilar. Stora bilar på 12-13m med all möjlig lyx och lulllull på amerikanskt vis. Får en fundering kring kring vilken målgruppen är.
En stor familj som kräver utrymme, eller ett par som gillar XXL...trenden I Sverige går ju mot mindre och smidigare bilar för 2 personer. Plåtis, Vans, Compact osv.

Undrar oxså om inte vägvalet blir lite begränsat... inga småbyar på kontinenten eller lite smala o krokiga vägar i Norge ...var parkerar man ? Eller övernattar...
Åker man till samma ställe på helger där man vet att bilen får plats ?
Alla ställplatser tar ju inte emot 12m+ bilar och campingar får man väl inte plats på heller. Tittar man på driftkostnader så är väl 2L milen ett minimum.

Kommer ihåg en husbilsägare som jag träffade förra året vid en bensinmack i Åre... om jag inte mins fel var det en amerikansk bil, de kom från Nordkap via Åre
och han sa att de snittade 3lit/milen på resan och hade knäckt reskassan på bränsle bara på ditresan.
De flesta köper väl bil efter behov, men man kan ju undra lite ..Varför XXL... kanske drömbilen!! Tycker själv att det är spännande att kliva in i stor husbil för att se på utrustning m.m konstaterar att det ofta är i toa/duch och sovrummet krutet lagts.

Hur gör ni som har så stora bilar? Resor, ställplatser, driftkostnader osv.

Bosse
 

Monaco

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Västerås
HBK-Nr
6560
Medlemskap
2025
Sv: Slagskepp över 12m

Vi åker perfekt i vår bil, två personer. Vi visste att bränsleåtgången låg runt 2,5 liter och ja det var vårt val. Vi åker dit vi har lust gärna och ofta mycket små vägar, vi stannar där vi vill camping eller mitt ute i skogen vi har inte sett så många problem men klart är att du måste göra ett val. Vi har åkt atlanthavsvägen i Norge eller vad den heter, fungerar bra, vi har parkerat mitt inne i städer, fungerar bra. Vi finns i våran 12 metersbuss med slideouts året runt och vi vill inte byta med någon! Vår bil har ratt, växellåda (automat), gas och broms och om du använder dessa redskap med förstånd så tror jag inte att du får några större problem. Ha det Karin:spinny:Pst. du är välkommen in om vi träffs efter vägen nån gång!



Bläddrade i en husbilstidning som har tema USA-bilar. Stora bilar på 12-13m med all möjlig lyx och lulllull på amerikanskt vis. Får en fundering kring kring vilken målgruppen är.
En stor familj som kräver utrymme, eller ett par som gillar XXL...trenden I Sverige går ju mot mindre och smidigare bilar för 2 personer. Plåtis, Vans, Compact osv.

Undrar oxså om inte vägvalet blir lite begränsat... inga småbyar på kontinenten eller lite smala o krokiga vägar i Norge ...var parkerar man ? Eller övernattar...
Åker man till samma ställe på helger där man vet att bilen får plats ?
Alla ställplatser tar ju inte emot 12m+ bilar och campingar får man väl inte plats på heller. Tittar man på driftkostnader så är väl 2L milen ett minimum.

Kommer ihåg en husbilsägare som jag träffade förra året vid en bensinmack i Åre... om jag inte mins fel var det en amerikansk bil, de kom från Nordkap via Åre
och han sa att de snittade 3lit/milen på resan och hade knäckt reskassan på bränsle bara på ditresan.
De flesta köper väl bil efter behov, men man kan ju undra lite ..Varför XXL... kanske drömbilen!! Tycker själv att det är spännande att kliva in i stor husbil för att se på utrustning m.m konstaterar att det ofta är i toa/duch och sovrummet krutet lagts.

Hur gör ni som har så stora bilar? Resor, ställplatser, driftkostnader osv.

Bosse
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.241
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Slagskepp över 12m

Map längden, mycket smidigt ekipage jämfört med de flesta husvagn/dragbils ekipage.
I vårt fall hamnar vi på ca 15 meter, med en "led" och de bekymmer som följer.
En husbil på 12meter lär vara betydligt smidigare.

Det funkar för de flesta att dra husvagn dit man vill......många husvagnar och dragbilar blir 12+ i längd, inga bekymmer.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Slagskepp över 12m

Karin

Så Väl förklarat!
PS... Hälsa :wink:
Mvh. +10m, Husbil nu då... :D

Vi åker perfekt i vår bil, två personer. Vi visste att bränsleåtgången låg runt 2,5 liter och ja det var vårt val. Vi åker dit vi har lust gärna och ofta mycket små vägar, vi stannar där vi vill camping eller mitt ute i skogen vi har inte sett så många problem men klart är att du måste göra ett val. Vi har åkt atlanthavsvägen i Norge eller vad den heter, fungerar bra, vi har parkerat mitt inne i städer, fungerar bra. Vi finns i våran 12 metersbuss med slideouts året runt och vi vill inte byta med någon! Vår bil har ratt, växellåda (automat), gas och broms och om du använder dessa redskap med förstånd så tror jag inte att du får några större problem. Ha det Karin:spinny:Pst. du är välkommen in om vi träffs efter vägen nån gång!
 
F

F.d. 24356

Guest
Sv: Slagskepp över 12m

Jag har köpt en liten bil 5,4 m med kort hjulbas för jag bor i Alperna har en krokig väg hem och ändå krokigare om jag skall längre upp och jag har ingen annan bil att använda.

Men jag måste erkänna att Monaco skulle också ta sig upp till min by de flesta dagarna på året för det gör landsvägbussen åtta gånger om dan. OK några dagar när det snöat en halvmeter på natten funkar det inte men då kommer inte jag heller upp utan snökedjor.

Ska man ännu högre upp däremot funkar det inte med 12 m buss jag får backa hundra meter ibland för att klara möten och min vändradie på knappt 12 m räcker inte alltid i serpentinkurvorna.

Men jag håller med om att man skall inte överdriva problemen med långa fordon tar sig bussen fram så vad kan det då vara för problem att komma upp med en stor husbil ???
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Slagskepp över 12m

Ha det Karin:spinny:Pst. du är välkommen in om vi träffs efter vägen nån gång!

Jag kommer inte att tveka att knacka på...kul att ni trivs med bilen... ville bara få lite balans på forumet det snackas ju en hel del om plåtisar och hemmabyggen.
Men XXL bilarna hör man inte mycket om. Ni kör ju på vintern oxså vad jag kan se.
Hur fungerar det med alla stora rutor och slideouts då ? Ni kanske bor i bilen året runt-
då förstår jag att man vill ha så stor bil som möjligt...

Bosse
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Slagskepp över 12m

Till många av de fiskesjöar jag besöker på vintern skulle ingen bussförare med självbevarelsedrift köra. Och även för att ta sig ut på allmän väg från där vi bor räcker det ibland inte till med fyrhjulsdriven personbil, hustrun får lämna sin Subaru hemma och antingen ta min 4WD pick-up med rejäl markfrigång, lågväxel och diffbromsar eller också ta husbilen, vilken är ännu mer vinteranpassad. Vi får aldrig våra 800 m privat väg plogade förrän till kvällen och dessutom är vägen tämligen brant.

Men våra bilar är kompromisser, den som vill kunna köra överallt där en fyrhjulsdriven jordbrukstraktor tar sig fram får lov att bygga på en Unimog.

aake
 

Monaco

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Västerås
HBK-Nr
6560
Medlemskap
2025
Sv: Slagskepp över 12m

Vi bor året runt i våran buss, svagaste punkten är väl som hos alla framrutan som är i enkelglas men trots att det varit en kall period så har vi inte haft någon isbildning så nej inga större problem inte heller har vi haft några problem med våra slideouts men till saken hör att vi står still på vintern så vi kör ju inte med dom dagligen. Vi har bara ett underbart liv.
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Slagskepp över 12m

Vi bor året runt i våran buss, svagaste punkten är väl som hos alla framrutan som är i enkelglas men trots att det varit en kall period så har vi inte haft någon isbildning så nej inga större problem inte heller har vi haft några problem med våra slideouts men till saken hör att vi står still på vintern så vi kör ju inte med dom dagligen. Vi har bara ett underbart liv.
Menar du att ni använder bilen året runt eller bor ni fast i den utan annan bostad?
Ove.G
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Slagskepp över 12m

Hur lång kan en bil maximalt vara för att det skall gå vända på fjällvägarna?

På allmänna vägar finns vanligen mötesplatser på de smalaste vägarna och med fyrhjulsdrift och lågväxlar kan man köra ut en bra bit i snövallarna, men enligt min erfarenhet får man problem när bilen växer upp mot 7 meter. Nu hänger det naturligtvis även på axelavstånd och vändradie, men någonstans går gränsen där man för att kunna vända om får antingen köra runt sjöar eller leta upp den vändplats där plogbilen/traktorn vänder vid vägens slut.

Men skall man inte ut på vägarna finns det beprövade alternativ i form av ombonade hus.

aake
 

annie783

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Norge
HBK-Nr
9082
Medlemskap
2024
Sv: Slagskepp över 12m

På smale og svingete veier er vel bredden viktigere enn lengden på bilen.

De fleste europeiske er jo ca 230 cm brede. Mens bussar, lastbilar og husbiler fra USA ofte er 255 cm brede.

Kommer fronten på husbilen seg forbi det smale og svingete partiet på veien følger jo resten bare etter nesten uansett lengde på ekvipasjen.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Slagskepp över 12m

Kommer fronten på husbilen seg forbi det smale og svingete partiet på veien følger jo resten bare etter nesten uansett lengde på ekvipasjen.

Det tycks vara många som tror som du. Tills de fastnar i hårnålskurvorna på Trollstigen (max 12,4 m). Det brukar ta halva dan för att med hjälp av domkrafter lyftas på rätt spår.
 

Monaco

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Västerås
HBK-Nr
6560
Medlemskap
2025
Sv: Slagskepp över 12m

Vi bor permanent i vår buss, har ingen annan bostad.
Kommer inte ihåg vad vägen heter, Atlantkustvägen som går från Stavanger och söderut den åkte vi i mars förra året med en Amerikansk 12 metersbuss och ja man får ta det lugnt men problem, NEJ!
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Slagskepp över 12m

Det tycks vara många som tror som du. Tills de fastnar i hårnålskurvorna på Trollstigen (max 12,4 m). Det brukar ta halva dan för att med hjälp av domkrafter lyftas på rätt spår.

Handlar lite om vanan också. Man behöver inte va dumdristig o he sej in på de värsta ställena om man nu har dessa längder. Sen beror det på fordonets konstruktion också, jag har kört 24 m långtradare på vissa ställen för att en 18 m trailer inte kommer genom kurvorna hos bönderna på Värmlandsnäs. Har också kört buss på en hel del knepiga ställen så det är inte bara tro... Menar bara att de som inte har vanan vet inte hur svårt eller lätt det är. Vi kan hitta massor av ställen där en stor HB inte kommer fram men hur många åker där med HB? Jag vet att du Aake mfl gör det men jag tror att majoriteten inte ger sej ut där inte en linjebuss kommer fram kanske har jag fel men...
 
M

mikkis

Guest
Sv: Slagskepp över 12m

Vi bor permanent i vår buss, har ingen annan bostad.
Kommer inte ihåg vad vägen heter, Atlantkustvägen som går från Stavanger och söderut den åkte vi i mars förra året med en Amerikansk 12 metersbuss och ja man får ta det lugnt men problem, NEJ!

atlanterhavsveien: Går från Kristiansund till Averøy
Stavanger ligger ca 80 mil från denna atlanterhavsveien !

Mikkis
 
F

F.d. 30135

Guest
Sv: Slagskepp över 12m

Tror helt klart att det har mycke med vad man är van vid i sin vardag.
Har sett flertalet trafikanter som tror sig reda ut en "stor" golf på små vägarna så man knappt förstår att dom kan ha körkortet i behåll :rolleyes:
Jag kör själv en 7,5 meters hb som jag uppfattar som riktigt smidig i alla lägen jag hamnat i än så länge.
Skulle utan tvekan kunna tänka mig en större hb med mera utrymmen.
Men kanske inte så konstigt när jag kör timmerbil+släp på 23meter dagligen i skogen på mer eller som oftast ruskigt dåliga å ibland väldigt isiga vägar.
Övning ger rutin å man lär sig hitta möjligheter i omöjliga förhållande e klart.:wideeyed:


/LilleMats
 

Monaco

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Västerås
HBK-Nr
6560
Medlemskap
2025
Sv: Slagskepp över 12m

det var säkert rätt med den väg vi körde, till saken hör att jag blir så förbaskat trött på allt gnäll som kommer med "stora bilar" vi älskar vår stora bil vi kommer fram där vi vill och vi är så pass smarta att vi tar reda på om det funkar eller inte... ni som vill gnälla gör det och vi
som gillar det vi håller på med vi fortsätter och ni ska veta att vi lyssnar inte på gnäll. Hoppas ni alla får en fin och underbar sommar, vi hörs eller syns efter vägarna, små eller stora.
 

Monaco

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Västerås
HBK-Nr
6560
Medlemskap
2025
Sv: Slagskepp över 12m

Tror jag med all tydlighet talade om att jag inte hade koll på namnet på vägen men jag visste startpunkt vilket jag talade om.. kan inte förstå vad vi håller på med. Jag är medlem och jag vill fortsätta vara medlem MEN jag hatar gnäll, för i ärlighetens namn inte hade jag så bestämt talat om var vi var jag hade försökt förklara vart vi var. Nu kommer jag inte att kommentera mer i den tråden för den börjar gå över i gnälltråd som vanligt..... Vilket inte alls förvånar mig!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen