• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Plåtisar

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Plåtisar

Tack för tipset! Har registrerat mig och hittat tråden du menar men får inte tillgång till bilderna, tyvärr.....
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Plåtisar

Efter registrering måste du kolla din epost och klicka på aktiveringslänken som skickas från kastenwagenforum.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Plåtisar

Livibil, jag vill minnas att man behövde skriva ett inlägg under "Neuankömmlinge" för att forumet ska börja fungera.
Möjligt att jag blandar ihop forumen man jag har för mig att det var så.

mvh jocke
 
F

F.d. 24356

Guest
Sv: Plåtisar

Italienleif

Behöver du överhuvud en husbil? Om du varken bor eller äter i bilen går det rimligen bra med en personbil.
Även vid turer här hemma i vildmarken i Jämtland blev det i längden alltför trångt med min lilla plåtis (5,85m). Nästan alla lanthandlare har lagt ner, några restauranger finns inte. Viss nödmat kan finnas på bensinstationer men dit kan det när man är ute i periferin vara mer än 100 km enkel resa.
Jag vill ha lite hemkänsla i bobilen och jag vill kunna duscha åtminstone var annan dag.

Jag skall i dag packa för en preliminärt veckolång expedition till gränsfjällen och även ut till Fosen vid Tröndelagskusten och i den gamla bilen skulle alla lastutrymmen ha överfyllts av ryggsäckar, isborr, isbill, skidor, overaller och fiskeprylar om man inte utnyttjade takräcke och takbox så att jag skulle nödgats att ha en del skrymmande gods inne i sängarna och det känns inte så hemtrevligt.

aake

Ja, jag behöver en husbil för jag både sover i bilen och äter flera mål i bilen varje dag men inte alla ibland hamnar jag på en restaurang också för att prova den lokala maten. Men jag har inte ambitionen att allt skall vara som hemma när jag är på resa och jag behöver inte så mycket prylar för det är upplevelser jag letar efter !

Så varma täcken finns i bilen, mat för några dagar men inga grillar isborrar elverk cyklar bränsleceller batterier microvågsugnar kaffebryggare och annat som kan lämnas hemma. Det är sällsynt att jag använder värmen på nätterna det har hänt bara någon enstaka gång den sätter jag igång på morgonen när jag vaknar det blir varmt på en kvart och duschar i bilen gör jag varje dag.

Jag har vandrat många veckor i fjällen i Norrbotten och Västerbotten med allt jag behöver på ryggen oftast mindre än 22 kilo så att få in det jag behöver i en 5,4 meter lång bil är aldrig ett problem oftast är många utrymmet helt tomma.

Vad jag är ute efter är att, det är inte prylarna som man tror man behöver eller som man är van med att ha hemma som gör resan till en upplevelse, utan det är vad man upplever på platsen dit man kommer som är det viktiga, människor man möter samtal mat kultur natur eller vad man nu vill ha.

Ni skall tänka på mig som en före detta vandrare med ryggsäck men som skaffat en bil att bo i och som tycker det är en nästan en obeskrivlig lyx med utrymmen som knappt behövs.

När jag reser är jag inte hemma och vill inte ha det som hemma heller!
 
Senast redigerad av en moderator:

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Plåtisar

Förutom stolar, bord och gasgrill finns i mitt lastutrymme vattenslang med kopplingar, vattenkanna för påfyllning av vatten om det inte funkar med slang, kabel med CEE, liten verktygslåda, nivåklossar + ett par plastbackar med diverse drycker och prylar, ändå plats över. Cyklarna hänger vi upp på utvändigt cykelställ.

Kolla tex. tråden Selbstausbau > Innenausbau om du registrerat en användare på Kastenwagenforum.. en del fiffiga lösningar där.


Hej och tack för tipset om Kastenwagenforum!

Att tyskar ofta är ordningssamma syns på bilder, det är nog ingen skröna.

Har inte provat att skriva på svenska, går det verkligen bra?

L-Å
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Plåtisar

Hej och tack för tipset om Kastenwagenforum!

Att tyskar ofta är ordningssamma syns på bilder, det är nog ingen skröna.

Har inte provat att skriva på svenska, går det verkligen bra?

L-Å

Tror inte du får så många svar om du skriver på svenska men om du känner dig obekväm med tyskan så är google översätt ett alternativ. Översättningarna blir visserligen ganska taffliga men det brukar ändå gå att förstå. Kastenwagenfolket är trevliga och hjälpsamma så jag tror de har överseende med våra språkliga tillkortakommanden.

last.jpg

Ungefär så här har jag tänkt att det ska se ut i mitt lastutrymme under sängen. Det lilafärgade i bilden är en tänkt avdelare som jag planerar att bygga. Detta för att kunna utnyttja utrymmet bättre och förenkla i och urlastning.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55287

Guest
Sv: Plåtisar

Hej.

Så här har vi det när vi inte har cyklarna med oss, i plastbackarna har vi "bra-ha-saker" mycket av det har vi nu plockat bort och en hel del har vi packat ner i de lådfack vi har under huvud/fot-ända.
Hyllplanet går bara över halva utrymmet, framifrån har vi mindre stapelbara plastbackar. Vi har med oss solstolar, brassestolar, bord, 2 parasoller, extra toatank och nytt för i år ska ett elverk med.
Packar övrigt lätt...lätttvättade kläder så behövs inte hela garderoben med och bytt ut alla frottéhanddukar till sidenhanddukar.


Garaget.jpg

Leena
 
F

F.d. 14962

Guest
Sv: Plåtisar

Hej!

Vi får med oss allt i behöver i vår plåtis (2 garderober, överskåp samt förvaring i sofforna) och utemöblerna förvarar vi i skidbox på taket. Det största problemet vi har är dock att den börjar bli för liten när vi nu blivit 3 personer och att vi saknat ett särskilt toa utrymme.
 
Toppen