• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa ny Tv.

birger larsson

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Vikingstad
HBK-Nr
9267
Medlemskap
2024
Dags att skaffa ny Tv eftersom vår gamla (15 år) sjunger på sista versen. Mellandagsrean ligger nära till hands.
Dock är det så att mitt teknikintresse är tämligen svalt, så jag behöver råd om vad jag skall välja.
Jag tror mig veta att det finns LCD, plasma och LED att välja mellan, men har ingen uppfattning om dess olika egenskaper eller fördelar.

God Jul
och hopp om goda råd.
Birger.
 

Bosse Marianne 2075

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2075
Medlemskap
2024
Sv: Köpa ny Tv.

GOD JUL. jag har köpt en samsung 6535 led på Netonnet en kanontv, du skall inte köpa LCD, ELLER PLASMA. Plasma är för dom som spelar spel och tittar på film, LCD HAR GÅTT UR TIDEN.

Bosse 2075
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Köpa ny Tv.

Plasma brukar dra betydligt mer ström, ytterligare en anledning att välja LED.
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Köpa ny Tv.

Viktiga ingångsvärden är användningsområde (husbil eller bostad?) o prisklass. Ett råd är att vända sig till en serviceinriktad tv-butik o diskutera dessa två ingångsvärden före köp.

Jag ser längre ner att alla råd ska glömmas, så bortse från detta råd. :)
 
Senast redigerad av en moderator:

flycn

FD HBK Medlem
Inlägg
84
Kommun
Linköping
HBK-Nr
2105
Medlemskap
2022
Sv: Köpa ny Tv.

Ska du bara ha en tv utan internet och 3d så finns det en mängd bra apparater. Samsung leder ligan med Sony och LG tätt efter. Köp inte för liten tv jag köpte en 46 tum och den är perfekt på 3 meters avstånd. Det finns två olika system LCD och Plasma. LCD behöver en inbyggd ljuskälla som belyser tvskärmen bakifrån. Förr var det lysrör. men nu så har alla LCD tv LED belysning, och kan följaktigen göra väldigt tunna.
God JUL på en alla
Magnus
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Köpa ny Tv.

LED, Plasma eller LCD är inte det första du skall tänka på. Vad har du för mottagning? Kabel-TV, IP-TV, parabol eller egen antenn. Har du egen antenn och vill slippa lös box så skall du tänka på DVB-T2 där tvåan är viktig (DVB-T har vi haft sedan 1998) samt MPEG 4 och att där är en USB ingång där du kan ansluta en hårddisk. Då kan du med ett par knapptryckningar spela in vad du vill och sedan spola förbi reklamen när du tittar.
 
S

StorDansk

Guest
Sv: Köpa ny Tv.

Men Birger,
glöm vad alla har yttrat angående TV till husbilen, för jag förutsätter att det är dit du ska köpa nytt?
Analysera ditt TV tittande först, står du på camping eller har 230V på annat sätt när du är på resa,
eller kör du allt via bodelsbatteriet?
Vid 230 alternativet kan du välja fritt vad som passar smak och plånbok (men köp LED).
är det 12V som gäller väljer du naturligtvis en burk som går på 12V direkt, och där är inte utbudet så stort,
men det finns en del att väla på, omvägen via en inverter är inte särskild logisk, förlusten är påtaglig och vinsten i kvalité försumbar.

God Jul önskar FinnV
 
Senast redigerad av en moderator:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Köpa ny Tv.

StorDansk har kommit med kloka synpunkter. Hur någon kan rekommendera 32 tum och större till husbil förstår jag inte. Det viktigaste enligt min uppfattning är att hålla strömförbrukningen låg och en 16 tum LED drar inte mer än 15W och en 19 tummare inte så mycket mer.

aake
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Köpa ny Tv.

Jag har köpt en Grundig 22", 12/230V, DVB-C/T2, Full HD och framåtriktade högtalare.
Finns lite här och var, hör med din lokala handlare så kan han ta hem.

Peter :)
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Köpa ny Tv.

LED är samma sak som LCD skärmmässigt. Skillnaden ligger i att gamla LCD-skärmar använde CCFL, dvs i princip lysrör, som bakgrundsbelysning, medan moderna har lysdioder, LED. LED är betydligt energisnålare, men däremot kan edgelit LED, dvs där dioderna bara sitter i kanterna, ge något ojämnare belysning än CCFL, vilket bidrar till minskad kontrast. Man kan dock få väldigt tunna skärmar med den tekniken, LG har bland annat en TV som är knappt 8 mm tjock. Använder man däremot backlit LED, dvs där man har satt dioder bakom hela panelen, får man en oerhört jämn belysning. Man får också möjlighet till något som heter micro dimming, dvs att man kan dimma ner belysningen på områden där bilden för närvarande är mörk, medan man kan ha ljusa områden fortfarande fullt upplysta, vilket ger väldigt hög kontrast. Detta ger något tjockare skärmar, och det sitter generellt sett bara på dyrare TV-apparater.

Hoppas någon blev lite klokare av detta.. :)
 
S

StorDansk

Guest
Sv: Köpa ny Tv.

Jag ser längre ner att alla råd ska glömmas, så bortse från detta råd. :)

Jag syftade nu inte på dig tessie, utan kompisen Magnus (flycn) som ville trycka in
en 46 tummare i husbilen av någon anledning :).

Ber ödmjukast om ursäkt om du på något sätt misstolkade min formulering.

Men innan vi nu går vidare i diskussionen om att köpa TV (hem eller till HB)
får vi väl avvakta att Birger klargör syftet med frågan?

Hälsning FinnV
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Köpa ny Tv.

Jag tolkar det som att det handlar om en ny TV för hemmet - kanske fel?

Vi har en nyare 40 tums Samsung, modell 6005Rwxxe, som har fantastisk bildkvalitet och annat; men denna platta och eleganta apparat har inga framåtriktade högtalare och därför bedrövlig ljudkvalitet. Bäst hör man ljudet om man sitter bakom TVn!!
Likväl fick denna modell omdömet "bäst i test" vid tillfället då vi köpte den.

Det är inte lätt att avgöra hur ljudkvaliteten är när man står där i butiken och ska välja. Vi har nästan slutat se på svensktalande filmer och annat som alltför ofta har bedrövlig ljudteknik och med störande bakomliggande andra ljudkulisser, musik och annat. Om man inte kan se läpprörelser hos de agerande blir det många gånger att det är svårt att hänga med i handlingen.

På Samsungs support och på Siba, där vi köpte TVn, är man väl medveten om problemet med de alltför små högtalarna på apparaterns baksida.

Det finns visserligen externa och framåtriktade högtalare att köpa och koppla till TVn, vi provade en uppsättning av märket Logitech från Siba, men det gav inte särkilt mycket, om ens något.

Så se och hör upp!!
 
Senast redigerad av en moderator:

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Köpa ny Tv.

Jag tolkar det som att det handlar om en ny TV för hemmet - kanske fel?

Vi har en nyare 40 tums Samsung, modell 6005Rwxxe, som har fantastisk bildkvalitet och annat; men denna platta och eleganta apparat har inga framåtriktade högtalare och därför bedrövlig ljudkvalitet. Bäst hör man ljudet om man sitter bakom TVn!!
Likväl fick denna modell omdömet "bäst i test" vid tillfället då vi köpte den.

Det är inte lätt att avgöra hur ljudkvaliteten är när man står där i butiken och ska välja. Vi har nästan slutat se på svensktalande filmer och annat som alltför ofta har bedrövlig ljudteknik och med störande bakomliggande andra ljudkulisser, musik och annat. Om man inte kan se läpprörelser hos de agerande blir det många gånger att det är svårt att hänga med i handlingen.

På Samsungs support och på Siba, där vi köpte TVn, är man väl medveten om problemet med de alltför små högtalarna på apparaterns baksida.

Det finns visserligen externa och framåtriktade högtalare att köpa och koppla till TVn, vi provade en uppsättning av märket Logitech från Siba, men det gav inte särkilt mycket, om ens något.

Så se och hör upp!!

En Yamaha ljudlimpa gör underverk för ljudet. Räddningen för många pensionärer som inte hör ett ord av talet när högtalarna är bakåtriktade.

Peter :)
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Köpa ny Tv.

Är det hela beteckningen på denna Apparat? Har du även aktuellt cirkapris?
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Köpa ny Tv.

Tack för alla tips.

Det blev en LG 42" LED till reapris på Elgiganten.

Gott Nytt Husbilsår.

Birger.

Det var ett mycket bra köp

LG har mycket mera logik i menyerna och inställningen. dessutom har dom inbyggd satellitmottagare så man slipper 2 kontroller.
 
Toppen