• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Callcenter´s uppringningar

H

hianders

Guest
Vi har flera ggr, ibland flera gånger dagligen, blivit uppringda av ett Callcenterföretag (JRM) som (om vi har svarat ngn gång) säger sig ringa för Tele2, 08-50111532. Vi svarar nu inte alls om vi ser att det är 08-nummer och med början på 50......... Vi har googlat på ovanstående telefonnummer och det finns många 08-nummer som de använder. Det är ganska irriterande faktiskt!

Enligt Wikipedia går uppringandet till så här: Telefonförsäljning - Wikipedia

Har flera av er råkat ut för dessa s k försäljare och kan man stoppa samtalen, isåfall hur? Vi är med i Nix.

Av misstag svarade jag en gång och då sa man sig ringa fö Tele2. Den flickan lyssnade överhuvudtaget inte på vad jag sa att vi inte var intresserade av att byta operatör för mobila bredbandet. Tröttsamt.

Som sagt - fler med erfarenhet och hur stoppar man uppringningarna?

hianders/Inger & Hasse
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Callcenter´s uppringningar

Det är nog svårt att stoppa upprigningarna. Själv gör jag som första åtgärd när jag ser att det är ett Callcenternummer, att jag sägr till uppringaren före han hinner presentera sig, att jag spelar in samtalet för att veta vem som jag talar med och vad som blir sagt. Oftast svalnar då deras intresse att prata vidare. Om inte brukar jag då snabbt förklara att om man vill sälja nåt till mig så skall det ske öga mot öga. Samtalen brukar därefter bli korta.
 
H

hianders

Guest
Sv: Callcenter´s uppringningar

Ja ni, Goldfinger och Jappe! Har ni gått in på länken som jag har i mitt inlägg. Det är inte alla ggr någon svarar eftersom det är en dator som skickar ut signaler och det kanske inte finns någon säljare tillgänglig för det uppringande samtalet. Så då hinner man inte säga något av det ni föreslår.

Inger
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Callcenter´s uppringningar

Tänk på att Nix måste förnyas var 3-dje år! Vi blev upplysta av en som ringde som ville pracka på oss något. Vi sa att vi är med i Nix och då får ni ej ringa! Han uplyste oss då om att det måste förnyas och det gjorde vi och oj vad tyst det blev på många av dessa samtal. Nu ringer bara sådana som vi har eller har haft affärer med.
Bengt
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Callcenter´s uppringningar

Lägg in Truecaller, den är bra på många sätt varav detta är ett:

Samtalsfiltret skyddar dig mot bedragare, spam och oönskade samtal med ett flertal unika funktioner. Om ett oönskat nummer som finns i deras register ringer dig så dyker det upp ”Blockerat av Truecaller” samt namnet på företaget/personen i samtalsdialogen. Därefter kan du välja att svara eller lägga på samtalet.

Oönskade nummer består utav:
- Kända listor av bedragare, spamnummer och oönskade nummer
- Nummer som blivit markerade som oönskat av Truecaller-användare runt om i världen

mzl.srauduhj.320x480-75.jpg
 
Senast ändrad:

Gert och Helen

HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
9489
Medlemskap
2024
Sv: Callcenter´s uppringningar

Ja, jag tycker också det är tråkigt med dessa försäljningssamtal. Oftast svarar vi inte när vi inte känner igen numret. Men tycker faktiskt synd om dessa personer, säkert ungdomar, som inte har fått något annat arbete. Så man behöver inte vara otrevlig.// Helen
 
H

hianders

Guest
Sv: Callcenter´s uppringningar

Kära kära Knarrevik!!

Vi har bara en helt vanlig telefon (som snart kanske är ett minne blott)och har blivit uppringda av ett vanligt s k Callcenterföretag på densamma. Vi har inga "appar eller poddar" men inser att snart är väl det ett "måste". Du ligger i teknikens framkant, vi lite bakom dig(kanske i mitten).

hianders/Inger & Hasse
:spinny::yes:
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Callcenter´s uppringningar

Brukar be att dom ska skicka ett brev med posten om vad samtalet handlar om och att jag vid intresse tar kontakt med dom, då brukar samtalet avslutas ganska bums.

Hemma har vi nix & i mobilen har jag TrueCaller som funkar mycket bra.

// Tommy
 
H

hianders

Guest
Sv: Callcenter´s uppringningar

Funkar TrueCaller på en vanlig mobil el måste det vara en padda eller Iphone?

Helen! Håller med om att det är synd om ungdomar som måste ta sådana jobb som ett call-center där de oftast jobbar på provision och möts av många ilskna telefonörer. De blir nog inte långlivade på sådana jobb.

Inger
 
F

F.d. 55334

Guest
Sv: Callcenter´s uppringningar

Faktum är att jag inte svarar när jag ser att det är ett nummer som jag inte känner igen om det inte ligger inom mina närområden för då kan det ju vara ett svar på en utskickad inbjudan, typ, om man är engagerad i något.

Min tanke bakom detta är att OM det är någon som vill just mig någonting, ja då pratar vederbörande in ett meddelande. Om inte, är det ointressant för mig. (Har bara mobil, glesare glesbygd än det här när det gäller "vanlig" telefoni finns nog bara i Norrland).

Så tycker ju jag att den här lilla serieteckningen en bit ner här faktiskt var ganska kul! Ursäkta men man vet ju inte om det ÄR ungdomar på andra sidan, en del är ju rätt påstridiga och då tycker jag nog ska få det de får! T ex elförsäljningsbolag, jo, fick hota ett med polisanmälan innan de drog sig ur, hade ringt en närstående som inte uppfattat vad det handlade om. Så man ska inte vara för mjäkig heller, OK att det kan vara synd om ungdomar som inte hittar annat jobb men för det ska man väl inte behöva finna sig i vilka försäljningsmetoder som helst!!

Agneta W:oops:
 

MaBi

HBK Valberedning
Inlägg
951
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
6550
Medlemskap
2025
Sv: Callcenter´s uppringningar

Vi har också fått dessa samtal och till slut ilskande jag till och förklarade för personen att vi är med i Nix och vill på inga villkor ha dessa telefonsamtal, nu har de varit lugna i flera månader och hoppas att det fortsätter likadant!

mvh Birgittha
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Callcenter´s uppringningar

Funkar TrueCaller på en vanlig mobil el måste det vara en padda eller Iphone? Inger

Den funkar på de flesta smarta telefoner och plattor.

Blockering av samtal är bara en av funktionerna. Sökfunktionen funkar på namn och telefonnummer i de flesta länder.

En annan funktion är att den uppdaterar namn, adress och födelsedata på hela telefonboken.
 
F

F.d. 7311

Guest
Sv: Callcenter´s uppringningar

Hallå eller!
Finns den som app eller hur får man tag i den?::confused:
REt52
 
H

hianders

Guest
Sv: Callcenter´s uppringningar

Kan en Ipad användas som telefon som Iphone? Förklara skillnaden isåfall tack!

Inger
 

benndix

HBK Medlem
Inlägg
595
Kommun
Nacka
HBK-Nr
106
Medlemskap
2027
Sv: Callcenter´s uppringningar

Lägg om till hemligt nummer på alla era telefoner. Mobiloperatörerna har en tjänst där kan ha hemligt och låta visa sitt nummer när man ringer.
Folk som har en i kontakter ser då vem som ringer.
 
Toppen