• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Älgkrock

F

F.d. 8656

Guest
Ja vad säger man? Dom är stora....

Vi sitter i husbilen, det är söndagen den 30/9, och vi ska fota vårt sista jobb på gymnasiet i Oskarshamn.


Solen skiner och klockan är straxt innan fyra på eftermiddagen.

Vi hinner ändå så pass långt som 4mil norr om Västervik, nästan framme.

- En älg!!!
ropar jag
Vi hinner reagera nästan samtidigt och Lasse bromsar.

Vi kör på E22:an i södergående riktning, och plötsligt dyker älgen upp från norrgående körbana, på väg över vajerräcket. Som tur är låg vi bara i 70km/h, så Lasse hinner nog bromsa ner till 40km/h när det smäller.


Tur i oturen har älgen nästan hunnit över när vi kolliderar, så det är "bara" husbilen som går sönder, vi klarar oss. En liten bit efter smällen kör vi in på en liten avstickare och Lasse ber mig ringa polisen.


Jag är väldigt skärrad och tänker:
"Hur ska jag kunna hålla i telefonen, jag skakar ju som ett asplöv?"
-112, vad är det som har hänt?
svarar en vänlig röst. Samtalet går vidare och vi får instruktioner om hur vi går till väga på plats.

Älgen fick nog väldigt ont i baken, men vad som hände med den sen vet vi inte. Men de skulle skicka jägare efter den så kanske sköt de älgen.


Rutan är paj och det är ett stort hål i husbilens front på höger sida. Frågan nu var hur vi skulle kunna ta oss till Oskarshamn. Efter lite tejpande och städande i husbilen efter allt glassplitter bestämde vi oss för att ändå köra vidare de 11 milen vi hade kvar. Bilen är fullt körbar men vi var rädda att rutan ska ramla in. I 40km/h kör vi sakta mot slutmålet och jag kan lova att vi bildade körer med många irriterade förare denna eftermiddag (trots att vi körde med varningsblinkers hela vägen).


På vägen ner fyller jag i en skadeanmälan via datorn till vårt försäkringsbolag. De skulle höra av sig med att svar inom kort.


Att köra 11 mil har nog aldrig tagit så lång tid, det var mörkt ute när vi kom fram. Som tur var fick vi låna ström på platsen där vi stod, annars hade det nog varit väldigt kallt inne i husbilen på morgonen efter.


Vi skulle fota på skolan i 1,5veckor och Lasse la ner sin själ på var enda rast i att försöka få tag en ny ruta, prata med försäkringsbolag, hitta verkstad, bärgningsbil, ny ruta. Han skulle kunna få en tapperhetsmedalj som höll humöret uppe fast allt bara gick honom emot i början.... ända till slutet...


På måndag vid lunch får vi svar av en handläggare via mail och Lasse ringer upp. Det visar sig att i vår företagsförsäkring (företaget äger bilen) står det att vi endast är försäkrade om det skulle hända något på en semester.

Lasse blir lite smått irriterad och förklarar att vi använder bilen i vårt jobb, vi har inte semester med bilen vi arbetar, det är därför vi har en företagsförsäkring. Lasse talar också om att han talat om när han tecknat försäkringen vad den används till och vad som måste ingå.

Det blir många telefonsamtal fram och tillbaka med försäkringsbolaget under veckan...


Lasse får tag på en glasmästare i stan som kommer och tittar på bilen och med godkännande av försäkringsbolaget beställer han en ny ruta från en firma i Sverige som är generalagent för Niesmann-bilar.


Både glasmästaren och vi mailar bilder och alla tänkbara uppgifter för att vi ska få rätt ruta. Två stycken ska det finnas säger generalagenten. Bra, då beställer vi en säger Lasse och glasmästaren åker och hämtar rutan.


Veckan går och vi bestämmer att på söndagen ska vi byta ruta, då är det bara två dagars jobb kvar på skolan.

Väl inne i deras verkstad börjar tre "gubbar" att jobba med att få ut den trasiga rutan. Lasse hjälper till och jag städar undan inne i bilen, mera glassplitter...

Den ena killen som hjälper till går fram och tillbaka mellan vår trasiga ruta och den nya några gånger med en tumstock. Jag känner dåliga vibbar, och jag kan inte ens nått om bilar...


FEL RUTA!!!!!!!!!!!!!!!!


Vi har fått fel ruta, man vill bara gråta...


Nu står vi där med en husbil utan ruta, och får inte tag på generalagenten. Vad gör man? De tre killarna låter oss stå kvar i garaget och de kan inget mer göra. Rutan som kom hade spetsiga hörn och skulle tydligen limmas, vår ruta har rundade hörn och används med gummilist.


Tur att det finns ett jalusi på husbilen så att vi åtminstone kunde dra ner det.

Jaha... Två dagar kvar med fotojobb, ingen framruta, vi "bor" i ett skitigt garage och har större hemlängtan än på länge.

Måndag morgon, vi har fått låna ena glasmästarens privata bil så vi kommer fram och tillbaka till gymnasiet. Alla raster går åt att prata med försäkringsbolaget om hur vi ska komma hem, ingen vet. Känns som ingen vill hjälp till.... Vi är lite mer än 30 mil hemifrån och jag brukar aldrig längta hem, men nu kändes allt så hopplöst. Tur att vi åtminstone kunde stötta varandra och att husbilen kunde stå under tak så att den inte blev mer förstörd.


-Det här är inget för mig.
Var det enda bilmecken sa innan han vände på klacken och gick. Han var utsänd av försäkringsbolaget, de hade hoppats på att en vanlig bilverkstad i Oskarshamn skulle kunnat reparera husbilen.

Efter mycket om och men bestämdes det att bilen skulle bärgas till generalagenten, 20mil bort.


Jag letade förbrilt på internet efter en bärgare som kunde ta en bil i Flairens storlek. Det var inte det lättaste vill jag lova, men till slut hittade vi en som skulle komma på tisdagseftermiddagen och köra iväg oss.


Lättade av beskedet att kunna få åka från Oskarshamn... Men det varade inte så länge... Killen som skulle köra oss hade fått fel på hydraliken, kan man ha mer otur?!?!


Jaha, bara fortsätta leta, sent på tisdagseftermiddagen. Var ringer man???

Till slut, vi hittade en ängel. En ung kille från Assistancekåren i Mjölby kunde hämta oss, fantastiskt. Straxt efter kl. 20.00 kom han och hämtade oss, det var det bästa som hade hänt på snart en och en halvvecka.
Vi elva tiden kom vi fram och eftersom vi hade plastat in "rutan" innan avfärd så gick det nu bra att stå utomhus.

Av generalagenten får vi låna en liten bil så vi kan ta oss hem för att hämta bil och släp. Så, vi kör 20mil hem, hämtar bil och släp, kör 20mil tillbaka. Tanken är att vi ska tömma husbilen och åka hem igen, men vi orkar helt enkelt inte,vi är trötta och har inte kunnat sova på många dagar.


På torsdagen packar vi ur husbilen och in med alla saker i släpet. Man har mer saker än vad man tror när man bor i husbilen som vi gjort sen februari.
:).

Lasse pratar med verkstaden och de och vi ska hålla kontakt med försäkringsbolaget. För än i dag vet vi inte vad som kommer att hända med bilen. Förutom skadan är den ju toppen, den går ju till och med att köra, inget sånt blev förstört.


De förslag som försäkringsbolaget kommit med är att den ska repareras eller att den blir inlöst. Men för att få den inlöst krävs en köpare som på egen hand klarar av att reparera fronten med de skador som den har. (Vem vet, kanske finns det någon på husbilsklubben som vill köpa en billig bil för att iordningställa den.)


Sagan tar ju inte slut än för att vi vet inte hur slutet ser ut, men mer än så här kan jag inte berätta.


Både jag och Lasse är så glada att vi klarade oss ifrån skador, men oerhört ledsna att vår älskade husbil är trasig.


Hur som helst hoppas vi att en lösning är nära.


Kör försiktigt, älgar kan komma komma upp på dagen när solen skiner, inte bara i skymning, tänk på det!


Ha det så bra i höstrusket! Kram Emma

Klicka för fler bilder: Husbil Flair

2012-09-30 16.02.55.jpg2012-09-30 17.02.58.jpg

2012-10-07 09.30.48.jpg2012-10-07 09.31.09.jpg

2012-10-07 09.31.18.jpg2012-10-07 09.31.34.jpg

2012-10-09 17.32.10.jpg2012-10-09 20.11.32.jpg

2012-10-09 20.15.32.jpg2012-10-09 23.02.56.jpg
 

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Inlägg
1.160
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021
Sv: Älgkrock

Usch jag får upp mina hemska minnen. Det var 15:00 på eftermiddagen som vi fick en stor älgtjur mitt i framrutan på vår volvo. Vi slapp dock allt elände som ni har med försäkringsbolaget, här blev det inget att göra bilen skrotades direkt av försäkringsbolagets besiktningsman. Vi klarade oss hyfsat, plockade dock glasbitar i hårbotten ett halv år efteråt. Såg sen älgar överallt när vi var ute och åkte stubbar, stenar små kullar ja allt såg ut som älgar och jag satt på helspänn
Vi är så glada att ni klarade er utan skador. Men förstår att det varit och är tufft med allt krångel ni råkade ut för.
Håller tummarna för att allt ska ordna sig till det bästa snarast möjligt.
Många styrkekramar till er.
Gunilla
 
F

F.d. 55334

Guest
Tog så lång tid
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55334

Guest
Sv: Älgkrock

Vi får väl alla hålla alla våra tummar för att det går bra till slut och en himla tur att det inte blev värre!

Älgar ser jag varje dag utefter vägen och ser de ut att vara på väg åt mitt håll brukar jag tuta, konstigt nog ändrar de riktning - hittills - än så länge - men det hade väl inte hjälpt i ert fall kanske.

Ni tycks vara vid glatt mod i alla fall och berättarådran är det inget fel på!

Sköt om er

Agneta W
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.672
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Älgkrock

Håller tummarna för att allt ska lösa sig vilket det med största säkerhet gör.

Varma kramar till er och det var skönt att inte ni blev skadade, det var ju det viktigaste. Husbilen är enklare att fixa till än trasiga människor.

Ha det så bra och visst är det skönt att man har varandra när sånt här inträffar.
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Älgkrock

Hej!
Lider verkligen med er, har ni haft problem med att betala Premien till försäkringsbol. eller det är nu det kan "strula" Då dom skall.
Hoppas allt löser sej så ni blir nöjda, kämpa!
Ursäkta att jag nämner "viltvarnare" men vem vet om det hjälpt, med god tro & stora skor så kommer man långt!
Mvh.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Älgkrock

Det viktiga är att ni är kroppsligen oskadda även om chocken kommer att kräva tid att bearbeta.
Även om det är problem med försäkringsbolag, verkstad så är det viktiga det jag skrev i första meningen.
Tänker på er!
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.835
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Älgkrock

Kära, goa Emma. Jag lider verkligen med dig och Lasse. Det finns inte alltid logik i hur världen fungerar..., eftersom mycket är bestämt av oss människor! :) Vi vill väl, vi menar väl och vi tror vi kan, men vi är ändå inte mer än människor. Samhälle, företag och organisationer är alla skapade och bestående av människor. Därför blir det inte så sällan så här. Egentligen utan att någon har menat det.

Så var glad för din tålmodighet och din ödmjukhet..., det vinner du enormt mycket på i längden! :)

:-/<rister
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Älgkrock

Hele fronten må byttes, enkleste løsningen er en transport til Polch - mulig de da setter på en nyere front. Vet ikke om noen bytter som er foretatt utenom på fabrikken.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Älgkrock

Lasse: Kör fort, för det är så farligt på vägarna, så det gäller att vara där så kort tid som möjligt
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Älgkrock

Tur det bara var bilen som blev skadad. Era skador ser man inte men de finns. Bra du skrev om det, det är ett sätt att bearbeta händelsen. Prata så mycket du/ni kan om händelsen med alla som ni känner, det hjälper.
 

peppar

HBK Medlem
Inlägg
224
Kommun
Örebro
HBK-Nr
7944
Medlemskap
2024
Sv: Älgkrock

skönt att höra att ni klarat er oskadda från olyckan, hoppas att försäkringsbolaget fixar till eran husbil eller ger er en ny
 
F

F.d. 25060

Guest
Sv: Älgkrock

Ett tips till er som har smartphones: ladda ner appen"viltolycka" och använd den! Man får en tankeställare.
Husbil 5
 
H

hianders

Guest
Sv: Älgkrock

Lasse: Kör fort, för det är så farligt på vägarna, så det gäller att vara där så kort tid som möjligt

Tycker att detta svar var lite konstigt!! Högre hastighet - större skador om man har otur att träffa på ngt vilt el dyl!

Vi var nära att krocka med en bil utanför Insjön för några veckor sen då en bil framför oss blinkar höger och vi tror att han skall stanna på en liten ficka. Helt plötsligt svänger han (utan blinker eller förvarning) tvärs över körbanorna till vänster!!! Hade vi kört fortare hade vi smällt!!

Måttlig hastighet tjänar alla på!! Inte minst bränsleåtgång!

Inger
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Älgkrock

Hade ni kört fortare hade ni hunnit förbi innan den mötande bilisten svängde åt "fel" håll! :D

Farten dödar! Inte "bara" älgar! Det vet ju alla! Eller?

Jappe
 
H

hianders

Guest
Sv: Älgkrock

Jappe! Det var ingen mötande bil, han/den åkte några meter framför oss!!!

Inger
 
Toppen