• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LCHF. Läs detta!

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Klart jag är! Jag försöker att bara dricka trocken och inte halbtrocken eller feinherb för att inte tala om auslese, spätlese, trockenbeerenauslese och Eiswein!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Det är inte socker utan vinkristall, som du får googla på för nu går jag och lägger mig! Jag tror det är någon calciumförening, helt ofarligt!

Jappe
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: LCHF. Läs detta!

Det är inte socker utan vinkristall, som du får googla på för nu går jag och lägger mig! Jag tror det är någon calciumförening, helt ofarligt!

Jappe

Du har rätt Jappe.

"Det som ser ut som iskristaller eller t o m glaskross är något som kallas vinsten och tvärtom mot vad man tror, är det snarare ett kvalitetstecken än en defekt. Det är när vinet står kallt över tid som de små kristallerna bildas och det sker lika mycket i rött som vitt vin. I det röda vinet färgas kristallerna och de liknar som vilket annat grums som helst, eller sagt bättre, det ser bara ut som en vanlig vin-fällning. Vinsten bildas…."

Ps! Idag har vi syndat. Åt två kiwi och upptäckte senare att det var över 6 i kolhydrater.:mad:
Kiwi_aka.jpg
 
F

F.d. 8538

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

Jag har kört lågkolhydratkost i snart två år och visst har jag ibland syndat. Vad vore livet utan synd? :)
Det som jag lärt mig av det är att jag snabbt går upp i vikt och faktiskt mår sämre fysiskt. Med lågkolhydratkost fungerar kroppen bättre!
Trots denna erfarenhet är jag säker på att jag kommer att synda nu och då även i framtiden men från en 15 kg lättare utgångspunkt som jag snabbt kan återvända till.
Swerik:)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Det rör på sig!

LCHF börjar bli känt även i Tyskland. På TV har det varit flera program om detta.

I en sändning så fick Unilever en rejält saftig känga när deras "nyttiga margarin Becel" förklarades vara en riktig dålig produkt och som dessutom såldes under falska förespeglingar! Ordet bedrägeri nämndes i sammanhanget! Becel är inte ett dugg nyttigare än andra skräpfetter, snarare tvärtom och dessutom svindyrt i Tyskland!

Jag blev imponerad av tyskarnas sätt att ge sig på de multinationella storföretagen och hoppas på något liknande i Sverige! Livsmedelsverket har ju fortfarande en del att säga till om här trots deras egendomliga kostråd!

Två kg till försvann på Moselresan trots några avsteg från den strikta LCHF-dieten med bl.a Sachertårta (vansinnigt gott),

sach.jpg

Flammkuchen (mycket gott)

flaku.jpg

och en del mer eller mindre söta men goda viner! Här ett exempel från en vingårdsställplats i Mehring.

mehvi.jpg

Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Kostens betydelse för hälsan! Sedan jag började med LCHF har:

jag gått ner 6 kg på 3 månader utan att plågas av dyra och obskyra bantningskurer!
Mitt blodtryck har gått ner så kraftigt att jag måste sluta med blodtryckspillren!
Jag blåser fram bättre värden i PEF-mätaren o.s.v. och idag inträffade något märkligt, mycket märkligt!

Jag var på den årliga lungkontrollen på vårdcentralen och där visade det sig att ett värde på lungkapaciteten hade blivit bättre med 15%! "Omöjligt" sade syster Ursula! "Vi gör om provet"! Samma resultat! Sköterskan tittade storögt på mig och efter en stund kom frågan: "LCHF?" "Just det, LCHF" sade jag.

Förtydligande: Jag Har KOL, svår KOL, stadium 4! (Stadium 5 finns inte)! Kolpatienter blir inte bättre med åren! Sjukdomen är obotlig!

Jappe
 
Senast ändrad:
M

MatsFo

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

Hej o Grattis!

Ja sjukvården är inte så rolig när man börjar inse vad som egentligen är fel med oss människor och alla våra sjukdomar, även en del av de "obotliga".

Jag har hållit på med LCHF sedan starten och har hjälpt en hel del människor så jag har varit med om några fall med förbättrad KOL förr, och det är faktiskt vanligt att det blir så när man börjar äta rätt.

Det finns ju andra "obotliga" sjukdomar som är relativt lätta att bota, t.ex. diabetes typ 2.
De första varningarna man måste ge dem man hjälper är att hålla koll på blodsockret (för de som har för högt) och blodtrycket eftersom det ganska snabbt kan normaliseras. Tar man då någon form av mediciner också så kan det lätt bli för lågt.

Du måste väl ha en hel del andra förbättringar också, men de står väl redan i tråden som jag inte hunnit läsa ännu.

/Mats F
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Jag har varit LCHF-are i bara 3 månader och med tanke på hur jag slarvat med mat och annat i mitt liv så tycker jag att de framsteg jag har gjort på den korta tiden är remarkabla, minst sagt!

Jappe

PS. I livsmedelsbranschen finns det två bolag som står i särklass när det gäller giftspridning: Unilever och Nestlé! Kellog's har också en framskjuten placering i denna liga och det finns många fler exempel. I princip alla deras produkter borde klassas som hälsovådliga eller giftiga! Eftersom berörda myndigheter inte tar sitt ansvar så ligger ansvaret hos konsumenterna när det gäller att ta reda på vad dessa bolags produkter innehåller! Alla gör inte det! Livsmedelsverkets byråkrater har en uppgift här som de gravt och konsekvent missköter! Ignorans och inkompetens på högsta nivå! Och Arrogans!

Alltså! Läs innehållsförteckningarna på "livsmedlen" hur liten texten än är! Är den väldigt liten och svårläst så be handlaren om ett förstoringsglas!
 
Senast ändrad:
M

MatsFo

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

Ja kroppen är otroligt bra på att laga sig själv när den börjar få rätt energi, eller mer rätt sagt, slipper mycket av den felaktiga.
Jag är rätt övertygad om att det framförallt är de snabba kolhydraterna som ställer till det mesta av våra problem.

Då har du mycket trevliga saker att se fram emot i ditt fortsätta ätande och hälsoförbättringar :)

Sen en sån enkel sak som att våra "experter" inte ens inser att dagens kostråd garanterat måste vara fel, eftersom de bl.a. gör så att vi måste borsta tänder om vi inte vill få massa hål och andra tandproblem.
Då man tänker efter, logiskt och naturligt, så är det ju självklart att det vi äter som är nyttigt för vår kropp till att börja med måste vara bra för våra tänder, utan att behöva (även om vi nu alltid gör det) borsta dem och att de ändå skall hålla hela våra liv utan att få någon tandlossning eller hål....

/Mats F
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: LCHF. Läs detta!

Klart hjärnan behöver kolhydrater, Paolo Roberto är beviset själv, han skyfflar i sig det och det märks väl på hans intelligenta uttalande...
[LCHF] är en metod för lata idioter, man går ner i vikt utan att träna…:D

Tror att han snart överger pastaböckerna och kommer med en LCHF på Italienska

Är själv lite trött på blomkålsmos... finns det nåt alternativ ?

Bosse
 
F

F.d. 55596

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

Jappe

Hur går det med Kolloidalta Silvret ??
Det förbättrar väl lungkapasiteten för kolpatienter också ??
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: LCHF. Läs detta!

Klart hjärnan behöver kolhydrater, Paolo Roberto är beviset själv, han skyfflar i sig det och det märks väl på hans intelligenta uttalande...
[LCHF] är en metod för lata idioter, man går ner i vikt utan att träna…:D

Tror att han snart överger pastaböckerna och kommer med en LCHF på Italienska

Är själv lite trött på blomkålsmos... finns det nåt alternativ ?

Bosse

Stek på lite strimlad vitkål och en tunt skivad rödlök (i smör förstås). När det blivit lite mjukt kryddar du med salt och svartpeppar. Själv tar jag lite chili också.
I med lite....nåja lite är individuellt.... grädde och låt puttra en stund.
Duger till det mesta :)
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: LCHF. Läs detta!

Ett annat alternativ....
Woka lite frysta Wokgrönskar (vi gillar Findus Bali) i lite kokosolja (inte det i silverpaket utan riktig eko virgin kokosolja). Det är gott :)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Jappe

Hur går det med Kolloidalta Silvret ??
Det förbättrar väl lungkapasiteten för kolpatienter också ??

Förvirring är ordet som beskriver min livssituation just nu. Trots att jag vandrar i "dödsskuggans dal" så finns det vissa tecken på att situationen inte är helt hopplös. Jag har faktiskt blivit dödförklarad flera gånger under mitt liv men någonstans finns det någonting som får mig att leva vidare och det är att jag vill se när naturens ordning återställs (någorlunda; man kan inte begära allt!) på den här planeten. "Jordens herrar" har ställt till den så förbannat så att även den mest inbitne kapitalist eller industrialist eller vinstmaximerare snart måste inse att det finns andra och viktigare värden än girigheten!

Frågan! Jag vet inte om silvervattnet fungerar, kanske! Jag tycker ibland att jag mår sämre utan det. Det ska ju dämpa inflammationer och det gör det nog. Problemet är att att jag söker många lösningar på mina lungproblem och då kan jag bli osäker på vilka komponenter det är som fungerar!

Jappe

PS. Jag glömde politiker i uppräkningen ovan.
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Kultur! Musik! Amerikansk musik! Vad är det? Alla borde se den här videon!

Louis Armstrong - King Of Jazz - YouTube

För snart 60 år sedan betraktades jag som en "niggerlover" eftersom jag gillade den här musiken !

Just listen to this music!

Vad detta har med LCHF att göra får ni grunna ut alldeles själva!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Himmel och helvete! Rödvängen är slut! Måste dricka något annat. GB är i Skåne och spökskriver för en skytt. Hittade en Single Malt! Kanske värd att prova. Whisky kanske inte är LCHF? Normalt dricker jag inte ensam! Hur ska detta sluta? Om framtiden veta vi intet! Jo en sak veta vi men det förtränga vi emellanåt!

Jappe

PS. Skulle någon till äventyrs "lyssna" på hela filmen så ha i åtanke att den här sortens musik funkar bäst i "nuet"! Hör ni sakillnaden mellan "Hot five" och "All stars"?

The blues! The birth of the blues. Prova Sammy Davis' variant!
Oh, they say some people long ago
Were searching for a diff’rent tune
One that they could croon
As only they can
They only had the rhythm
So they started swaying to and fro
They didn’t know just what to use
That is how the blues really began
They heard the breeze in the trees
Singing weird melodies
And they made that the start of the blues
And from a jail came the wail
Of a down-hearted frail
And they played that
As part of the blues
From a whippoorwill
Out on a hill
They took a new note
Pushed it through a horn
‘Til it was worn
Into a blue note
And then they nursed it, rehearsed it
And gave out the news
That the Southland gave birth to the blues!

The fuuny version: Birth of The Blues - YouTube

An old one: SAMMY DAVIS Jr - THE BIRTH OF THE BLUES - Vidéo Dailymotion

Det finns många andra men Sammy Davis tycks ha första tjing på den låten!

The entertainer: SAMMY DAVIS JR - Vidéo Dailymotion

Rasism: Sammy Davis, Jr.: E! True Hollywood Story (part 3 of 9) - Video Dailymotion

Svensk BoogieWoogie: Boogie Woogie Piano - Vidéo Dailymotion

Endless Boogie (nästan): Endless Boogie Woogie - Video Dailymotion

En intressant upptäckt i sammanhanget:

St James Infirmary Blues - Louis Armstrong - Vidéo Dailymotion

Jag minns faktiskt från femtitalet hurusom den ursprungliga jazzen skulle moderniseras för att anpassas till en ny (vit) publik och att den dog i samma veva! Det blev en konst för en liten publik som ansåg sig vara utvald! Reminiscenser från den sortens musik finns det mycket av i dagens musik! Det lysande undantaget, Swingmusiken fungerar fortfarande!



 
Senast ändrad:
H

hianders

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

Hasse fick ett antal Single Malt (6 st á 20 cl) i present av sonen och vi provade lite av en igår innan middagen. Talisker från the Isle of Skye. På flaskan står det; för 25 ml Energi 64 kcal, Protein 0 g, kolhydrater - spår, fett 0 g.

Vissta kan väl det vara LCHF i måttliga mängder eller?

Inger
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: LCHF. Läs detta!

Jag läst på nätet att alkoholen omvandlas till ättika i levern och, som i likhet glykos, tas om hand av muskelcellerna som energi. Det innebär att det inte behövs något extra insulin. Tvärtom, under tiden som levern pytsar ättikan i blodet så minskar den utpyttsningen av glykos. Därför kan blodsockernivån sjunka till alltför låga värden. Det är kanske det som ger dåligt ölsinne för en del.

Finns det någon sanning i detta eller har jag läst något stolligt på nätet igen?
 
Toppen