• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Huseby Julmarknad ratar husbilar i år!

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
För några dagar sedan gick jag in på deras hemsida för att söka info om julmarknaden, och där står att husbilar inte tillåts övernatta i år.

Mejlade då via en kontaktlänk, och fick nedanstående svar.

Hej Tommy,

När det gäller övernatta med Husbil på Huseby fungerar det inte på vår vanliga stora parkering i år. Det beror i grunden på att parkeringen inte räcker till. Vi har mellan 20 och 30 husbilar som brukar övernatta och de har ökat år för år vilket givetvis är trevligt. Men tyvärr får våra parkeringsansvariga problem eftersom dagen börjar med att en stor del av parkeringen redan är upptagen. Trots att vi har en parkering för 700 bilar räcker den inte till.

Vi har de senaste åren haft ökande problem med parkeringen och tyvärr finns ingen "extra" parkering att ta till på Huseby.

Vi har därför under senare år försökt hitta olika lösningar för just övernattande husbilar. I år kommer vi att kunna erbjuda övernattning för husbilar på en plats vid Torne (några km från Huseby). Det är föreningen som sköter parkeringen som tagit fram den lösningen. De husbilar som vill gå på mässan och bo i närheten kan boka plats av Kenny Lindgard, tel 076-1101210.
Här finns omklädningsrum och duschar för husbilsgäster.
Det är för samma plats som anvisas våra utställare.

Intill finns också en ICA-butik.

Priset som föreningen satt för övernattning är 200:- natt inkl möjlighet till toalett och duschar.

Dagtid går det givetvis bra att komma och parkera med husbil på mässan som vanligt, men tyvärr klarar vi inte av övernattning av ovan angivna skäl.

Jag informerar gärna på ert forum om du kan anvisa mig för att i god tid undvika missförstånd och vi hoppas givetvis på er förståelse. Vi inser att det kan upplevas som en serviceförsämring, men vill förstås att ni trots detta ska känna er varmt välkomna till Huseby julmässa.

Med vänliga hälsningar

Per Johansson,
Arrangör
070-6992515
per@klarkullen.se

OBS! Jag har inte nämnt HBK vid namn, men i mitt mejl meddelat att jag kommer att lägga ut svaret på ett forum för husbilsägare.

//Tommy
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Huseby Julmarknad ratar husbilar i år!

Som jämförelse kan vi nämna Kivik där det finns en särskild husbilsparkering till 120 husbilar ner i hamnen, ca 100 m från entrén. Runt denna parkering finns det flera parkeringar för bilar, också väldigt nära själva marknadsplatsen. All parkering i Kivik är gratis.

Sen har vi ju egen ... :)
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Huseby Julmarknad ratar husbilar i år!

Gokväll

Inget besök från oss heller detta år.
Om vi skulle vara välkomna med husbil på da'n men inte på natten, får dom klara sig utan oss, känns som om dom bara vill ha våra plånböcker o inte oss.
Hur i jösse namn kan vi va ett problem på natten, då finns ju inga dagbesökare!
Efter tre besök ,får dom inget fjärde av oss!!

Hejs
Claes 105
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Huseby Julmarknad ratar husbilar i år!

Ja inte vet jag .,har bara varit där på sommarbesök ,men en tanke slog mig ,om husbilarna tror att 4m regel är använbar på en P då försvinner dubbelt så många platser, men som sagt det var bara en tanke,
 

LasseLarsson

HBK Medlem (P)
Inlägg
551
Kommun
Perstorp
HBK-Nr
1108
Medlemskap
2024
Sv: Huseby Julmarknad ratar husbilar i år!

Lite långt att parkera i Kivik om man skall besöka Huseby julmarknad. Förstår inte vad Kivik har med denna tråden att göra.
Konstigt resonemang av arrangören att husbilar är välkomna på dagen när dom i första meningen var i vägen för personbilarna.
Något stämmer inte i denna krystade förklaring.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Huseby Julmarknad ratar husbilar i år!

så klart ja håller med l.larsson,,oavsett var vi står nattetid??
där verkar det olösliga dilemmat infinna sej,,vi får inte stå för att??dom flesta åkt hem,,bara vi övernattare kvar?? ock alla har intagit sin nattesömn,,
hela tiden har jag undrat??
vem stör vem när man sover??alla sover,,även dom giriga,,
kontentan av detta är att dom med minst fantasi ock överlägset tunnast plånbok,,dom kan aldrig somna:D:D:D

poor peoplee:D
 
L

Lotta och Jan

Guest
Sv: Huseby Julmarknad ratar husbilar i år!

Vi har ett problem med många husbilsägares attityd. Senast i Jönköping på mässan. Man vill ta ut 2 till 3 meters extra plats till grannen. Jag själv som ställde mig 1 meter från nästa husbil blev mycket snäsigt bemött. "Måste du stå så närma". Därefter körde han därifrån. Men parkeringsregler är och förblir samma oavsett vilken bil jag parkerar. Detta medför dessa problem som nu relateras till. Vi får skylla oss själva. Vi kan inte uppträda som en "Biladel".
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Huseby Julmarknad ratar husbilar i år!

Vi brukar säga till p-vakter när det blir trångt att det är ok att parkera in oss med p-bilar eftersom vi tänker övernatta. Brukar uppskattas!

När man tittar på parkeringen vid Huseby med Google Maps o street view så verkar det ju konstigt att inte husbilar skulle kunna stå kvar.

Det är ju bara att börja med personbilar åt vänster och husbilar åt höger.
Husbilar med personbils lucka eller inparkerade med personbilar så förloras ingen plats.
Problemet är nog snarare plats för husvagnar och utställare och då fick jantelagen gälla och campingen fick sitt.

Tänk om alla hjälptes åt att lösa problem i stället för att skapa problem som inte borde finnas.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Huseby Julmarknad ratar husbilar i år!

Tänk om alla hjälptes åt att lösa problem i stället för att skapa problem som inte borde finnas.




tack ,,:D så ser det ut,,men det borde inte,,någon efterlyste en endaste plats från varje medlem,,absolut ingen omöjlighet,,9000 legitima platser,,jag har frågat förut,,bara försöket är en ära,,

vem vet,,det kan bli en berömmelse också,,men bara om man försöker,,
god-natt vänner,,
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Huseby Julmarknad ratar husbilar i år!

Vi har ju Kosta Julmarknad att åka till öppnar 3 nov. Campingen ligger precis intill ( gångavstånd).:yes:
Olle.
 
F

F.d. 25011

Guest
Sv: Huseby Julmarknad ratar husbilar i år!

Varför stå på campingen? Kosta har en jätteparkering där vi stått tillsammans med andra husbilar tidigare år.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Huseby Julmarknad ratar husbilar i år!

Men herre Gud, ni låter som ett gäng bitterfittor....eller som en hög bortskämda snorungar för den delen !

"blir det inte exakt så som JAG vill ha det...ja då tänker minsann inte jag förära stället med min ädla närvaro!
Gratis ska det ju naturligtvis vara också....det är ju nästan så att jag borde ha betalt för att komma! ( röda mattan utrullad hade ju varit ännu bättre )

Men när jag nu insett att det varken blir exakt där JAG vill stå OCH man har mage att ta betalt av MIG :wideeyed:.....ja DÅ ska jag göra allt för att andra ska få veta sickna orättvisa uslingar de är"... (suck):confused:

Jag förstår inte....hur orkar ni att åka omkring i era bilar och känna er som jagade "offer " ??.... Om inte det första alternativet fungerar, är det inte något POSITIVT att personerna i fråga hittat en lösning på problemet??!!

/Carola
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Huseby Julmarknad ratar husbilar i år!

Du har helt rätt, Carola!

Förutom en liten detalj, nämligen den rent av löjliga förklaringen att vi skulle ta upp plats för andra på en begränsad parkering. Vi skall därför parkera några km bort. Tar vi mindre plats om vi kommer på morgonen, besöker Huseby och sedan åker på kvällen? Jag blir väldigt nyfiken på vad som försigår på parkeringen under natten som kräver hela tomma parkeringsytan.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Huseby Julmarknad ratar husbilar i år!

Vi kan tycka vad vi vill. Vill dom inte ha husbilar på natten. Bara acceptera detta oavsett deras förklaring. Vi skapar själv en del problem genom att inte acceptera vad som gäller.
 
Toppen