• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På spåret i Skandinavien

F

F.d. 55374

Guest
Sv: På spåret i Skandinavien

Tack, har en gång i tiden varit långliggare i Norrfällsviken med utsikt mot Ulvöarna.
Nu lite söderut. Vart?
Tommy R
20120814 070.JPG
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: På spåret i Skandinavien

Vi är i norra Dalarna en hembydsgård
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55374

Guest
Sv: På spåret i Skandinavien

Mera hjälp vid en korsning i samhället står det Sälen på en av skyltarna
Tommy R
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: På spåret i Skandinavien

En chansning, men jag tror det finns en skylt som säger Sälen i Älvdalen. Säkert har väl Älvdalen, som alla andra byar i Dalarna, sin egen hembygdsgård.
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: På spåret i Skandinavien

Fel, det finns en metropol i Dalarna som heter Särna, fint läge på campingen där bilden är tagen, kostade heller inte så mycket. Lämnar spåret fritt.
Tommy R
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: På spåret i Skandinavien

En och annan torde undra, varför sakristian ligger i väster och tornet i öster. Förhållandet är ju vanligtvis det motsatta. Praktiska skäl har varit utslagsgivande. Det ansågs lämpligast, att tornets portal, kyrkans enda entré, vette ut åt gatan.

kyrka.JPG
(Det är inte på Gotland)
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: På spåret i Skandinavien

Jag vet inte vad detta är för kyrka men vi kanske ska försöka ringa in landet först,
Arkitekturen säger mig att det skulle kunna vara Danmark?

mvh jocke
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: På spåret i Skandinavien

Landet är Skåneland (Skåne-Blekinge-Halland-Bornholm). Byggnadsstilen är förvisso dansk men den finns även på Gotland (Västerhejde kyrka). Det som är speciellt med denna kyrkan är placeringen i väderstrecken. Lunds stift har ca 500 kyrkor och står man på Glumslövs backar (Landskrona) kan man se 110 kyrktorn.

kyrktext.JPG
Ledtexter i bilden
 

Gun & Roland

HBK Medlem
Inlägg
124
Kommun
Gislaved
HBK-Nr
1725
Medlemskap
2024
Sv: På spåret i Skandinavien

Tack Google... men jag kommer inte att kunna bevaka tråden på ett tag, så jag ber att få skicka vidare till någon som känner sig manad. Varsågoda!
 
Toppen