• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Det tackar man för Affe,
men tror att det blir lite sen passage av Luleå då vi åker först vid tolvtiden på torsdagen. Passerar Luleå vid 22-23 tiden.
Skall byta ett tak på en bod och har en medhjälpare + material med mig.
Tar det gärna vid ett annat tillfälle om det är OK.
Hälsningar

Bror
 

Kallax

HBK Medlem
Inlägg
150
Kommun
Luleå
HBK-Nr
524
Medlemskap
2026
Sv: Fortsatt renovering

Jag förstår att du vill hinna göra så mycket på så kort tid som möjligt men annars är de bara att höra av sig vid tillfälle.Hoppas du hinner de du tänkt göra.Vi har soligt och fint just nu det var helmåne i gårkväll.(vackert)
 
F

F.d. 25423

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror
Skönt att du kunde hanka dig hem. Jag jobbar själv med däck och jag kan verkligen rekommendera Bridgestone. Hoppas du ska slippa såna där otrevligheter i fortsättningen. Det har varit ett nöje att följa hela din renovering.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Jaha det händer inte mycket med husbilen just nu förutom att jag köpt nya däck som skall monteras. Blir nu 15" istället för de 14 tummare som sitter där nu.
Skall montera lufthjälpfjädrinen bak i samma svep. Borde bara ta ca 2 tim per sida att bulta fast dessa grejer och dra plastledningar till hytten. Kompressorn under huven.
Blir nu en veckas uppehåll med hobbyjobb på husbilen och renoveringen av flakmoppen - som för övrigt tar mycket tid då det var en del rost i ramrören som jag tvingats byta. Strax klar för pulverlack. Blir toppen då finns det jobb i garaget under vintern.
I morgon blir det Saab resa till Metropolen Murjek för takbyte på ett uthus/bod inför vintern. Plåttak blir det i stället för takpapp.
Ha det gott
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • ram.JPG
    ram.JPG
    173 KB · Visningar: 10
  • bild.JPG
    bild.JPG
    90,9 KB · Visningar: 7

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Bilen packad för en snabb färd till Norrbotten och Murjek.. Åker tillsammans med min kompis och drar vid sjusnåret. Har ett par stopp efter vägen för att kolla på ett par gamla SAAB bilar från -58 och 60.
Söker något sådant eller DKW AU1000 för renovering men är inte lätta att hitta för överkomliga pengar då min avsikt är total nerplockning och renovering av allt.
Någon här som vet om något vettigt så skicka pm. Tacksam för alla tips.

Roterat runt flakmoppen nu under packningen av bilen och det slog mig att man kanske kan ha denna på ett litet släp efter husbilen men detta kräver lite modifiering så till vida att det krävs en sittplats på flaket för min bättre hälft...
Nämnde detta för henne men blev omedelbart nedröstad:twitcy::twitcy:. Faktiskt utskälld.
Undrar varför--iden är ju fantastisk eller......

Ha en go vecka medans jag är i wonderland.
Återkommer förståss:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar
Bror.
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Vi hade en kanonkväll i Norrbotten i dag, hoppas att vädret forsätter till helgen så ni får en trevlig vistelse här uppe.
jag har ett svårplanerat hemmaprojet på gång just nu men finns det bara en liten lucka på 2-3 timmar så tar jag hojen upp till Murjek i helgen.
Det skulle vara kul att träffas om än bara för en liten stund.
Trevlig resa!
Mvh Alf
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Alf,
Du är välkommen om du får en glugg.
Lätt att hitta också. Om du kommer från Voullerim åk mot Murjek och direkt efter 50 skylten,Murjeks skylten och kyrkogården så är det första höger och direkt vänster. Gult hus på vänster hand och du är framme. Svart Saab på gatan.
Ha det gott
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

God morgon Alf,
du är välkommen om du kan. Åker till Jokkmokk för lite "shopping" vid elvadraget och borde vara tillbaka vid tvåtiden.
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Fortsatt renovering

I mitt carport bygge så kom dessa fram, en del är slitna och en del bra, :wink:

DSC04016.jpg


DSC04015.jpg


DSC04014.jpg
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej uppe Kalix,
har just köpt sådana mattor på en marknad så vad jag söker nu är grå orginalmattor men dessa är svåra att hitta i bra skick.
De mattor som låg på golvet var 1960 inte så bra från början och strimlas isär.
Tack för att du meddelade mig.
Hur går det med ditt bygge?
Ha det så bra i Norrbotten
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hemmavid sedan precis en veckas bygge takläggning mm i Metropolen Murjek. Träningsvärk hör till en veckas vistelse up north och så även denna gång.
Husbilen behöver lite TLC då värmefläkten lämnat in. Mitt i sommaren så har det kanske lite betydelse men nu på höstkanten kan det vara bra med lite ventilation, värme om inte annat så för att hålla imma borta från vindrutan.
Har tagit bort instrument, radio mm i tron att man skulle nå reglaget då det sannolikt är motståndet i reglaget som lämnat in. Inte så enkelt inte. Jobbat flera timmar idag med detta men inser att det bara är möjligt att nå om man tar bort instrumentbrädan. Ruskigt dum konstruktion egentligen. Kostar kanske en mindre förmögenhet om man lämnar in på verkstad vilket de flesta kanske tvingas göra, men inte jag inte.
Pluggat kopplingsschema en stund och har ganska klart för mig hur allt fungerar och kanske fuskar jag lite och kopplar in en extra kabel för att få blås på fläkten. Skulle på detta sätt slippa demontera panelen nu.
Vill använda stölleprovet nästa veckoslut. Bara som sovstuga för oss barn o barnbarn vi skall till Köping och marknad där, allt blir så mycket enklare med eget boende. Ställplats blir mitt gamla föräldrahem utanför Arboga. Skall bli skojigt.
Efter denna tur blir det avställning i väntan på våren. Nästan 300 mil har det dock blivit hittills, ganska problemfritt men alltid finns det lite småskit som kräver åtgärd. Bilen är ju gammal men otroligt pålitlig ändå.
Nu väntar dessutom motorbyte under vintern, montering av servostyrning luftfjädring mm. Intressant att se hur allt kommer att fungera, skall också lämna in insprutningspumpen på kontroll och byte till en annan kolv typ DT men väljer Bosch för dess lägre pris.
Återkommer::music-icon::music-icon::music-icon:.......
Fortsatt trevlig helg trots höstrusk.
Hälsningar Bror
 
H

hianders

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Helt fantastiskt, drygt 430 000 besökare på denna tråd! Rekord?!!

Man blir så imponerad av ditt engagemang och renovering av denna hb!! Önskar all Lycka fortsättningsvis!! Där kan nog alla nya fina fabrikstillverkade hb "slänga sig i väggen", d v s hur beskriver fabrikanterna tillverkandet av serieproduktionerna??

fru hianders/Inger
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Tack,
för vissa är resan målet då med nya fina dyra husbilar, men för mig gäller förbättringar mm för att till slut ta mig till resans mål var det nu kan vara. Skall bli spännande........
Skämt åsido, jag gillar utmaningar att joxa med gamla bilar, har svårt med dessa nya bilar som är helt beroende av verkstad vid minsta misständning gnissel etter missljud.
Tacka vet jag en gammal hederlig fungerande husbil där man i händelse av störning kanske kan fixa det själv. Vet faktiskt det mesta om vår husbil, gäller både bode loch bil.
Ha det gott.
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Fortsatte med eljobb i försök att hitta ett sätt att få igång värmefläkten utan att behöva demontera instrumentbrädan men det verkar kört. Tyvärr. Har rotat i de flesta kablar och kontaktstycken som hör ihop med kopplingen till fläkten men död i alla fall. Blir att demontera panelen - ett grannlaga jobb men ingen återvändo. Skall imorgon beställa fläktmotståndet då det borde vara det som felar.
Rotade vidare bland kablar mm under huven och hittade en kabel från glödmojängen där en av kablarna legat emot minuspolens jordledning och skavts av in till kabelns kärna. Borde varit någon sorts kortslutning där men har inget märkt. Bort med batteriet och till Mekonomen vid IKEA Barkarby för inköp av ny jordkabel. Fanns på hyllan tillsammans med en jordfläta utan kabelskor så denna följde också med. Monterade dessa jordflätor i hjulhuset på dess gamla plats. Efter rengöring infettning av såväl kaross som motorns jordpunkter med kopparfett. En fläta med kabelsko till batteriet och den andra till motorfästet. Borde bli bra jordkontakt med detta.
Läste också av strömförbrukningen inför kommande vinter och kan se att förbrukningen inte varit så gräsligt hög med tanke på att bilen alltid är kopplad till 220 volt och temp inomhus 12 – 15 grader plus de dagar som vi av någon anledning behöver mera värme så är tempen inomhus 21-22 grader. Skönt om man behöver jobba lite inne eller bara slappa och njuta med lite läsning eller så.
Bilen klar för resa i veckoslutet förutom avsaknaden av värmefläkten men fartvinden gör sitt. Om man får tillräcklig fart förståss!!!!!
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:........
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • sept 2012 010.jpg
    sept 2012 010.jpg
    3,5 MB · Visningar: 14
  • sept 2012 013.jpg
    sept 2012 013.jpg
    3,7 MB · Visningar: 13
  • sept 2012 014.jpg
    sept 2012 014.jpg
    3,4 MB · Visningar: 12
  • sept 2012 006.jpg
    sept 2012 006.jpg
    3,4 MB · Visningar: 12

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.864
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Fortsatt renovering

Jaha det händer inte mycket med husbilen just nu förutom att jag köpt nya däck som skall monteras. Blir nu 15" istället för de 14 tummare som sitter där nu.
Skall montera lufthjälpfjädrinen bak i samma svep. Borde bara ta ca 2 tim per sida att bulta fast dessa grejer och dra plastledningar till hytten. Kompressorn under huven.
Blir nu en veckas uppehåll med hobbyjobb på husbilen och renoveringen av flakmoppen - som för övrigt tar mycket tid då det var en del rost i ramrören som jag tvingats byta. Strax klar för pulverlack. Blir toppen då finns det jobb i garaget under vintern.
I morgon blir det Saab resa till Metropolen Murjek för takbyte på ett uthus/bod inför vintern. Plåttak blir det i stället för takpapp.
Ha det gott
Hälsningar Bror

Hej :)
Kanske inte bara Grålle tur utan en tur med våra flakor med ;)

Körde på en Älg igår... Ja det blir ett eget inlägg lite senare.:(
 
Toppen