• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

cmd63

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
9973
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror!
Har följt ditt och några andras skruvande med lite äldre husbilar och det är alltid lika intressant att se vad som är på gång. Kul att det finns fler än jag som gillar äldre bilar. Våran Cabby på Ducato Maxi chassi håller på att förbättras hela tiden och det senaste var montering av en likadan antenn som du håller på att montera. Kan bara säga att den funkar kanon bra. Hemma på gården där vi har stora problem att få bra mottagning på vår vanliga tv inne i huset funkade det klockrent i husbilen. Även efter en vecka på Gotland där det på sina ställen inte var de bästa förutsättningarna för bra mottagning är jag helnöjd. Vi har vår monterad på en stång eftersom det redan fanns en sån i bilen och där det var dålig mottagning var det stor skillnad när man hissar upp den lite och även om man vrider på den.
Ser fram emot ditt kommande motorbyte går själv i dom tankarna.
/Christer
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Skulle egentligen varit till Töcksfors i Värmland över helgen men mytologerna ingav inget gott hopp om bra väder så vi avstod. Tyvärr för jag tror inte det blev så dåligt som det angavs.

Är ju djupt ( sjukt enligt någon ) intresserad av gamla bilar och skulle besökt en gammal hederlig bilskrot som funnits i årtionden och som jag handlade lite med på tidigt sextiotal. Sådana gamla skrotar finns snart inte längre då miljömupparna m:fl vill ha bort dessa.

Jagar en gammal SAAB 2 takts bil från femtiotalet och som nyast 1964 för total renovering men det verkar svårt att hitta då de som har dessa tror att det är en guldgruva trots värdet av renoverad bil kontra inköp plus renovering. Kan också gå med en DKW 3=6 eller AU 1000. Hade kanske inte hopp om att hitta en bil i Töcksfors men väl delar som jag börjat att samla på. Kommer att hitta en bil att sätta tänderna i....
Kanske någon som läser detta vet om någon.

Nåväl ingen tid förspilld. Min fru hade en del önskemål om div justeringar i husbilen, bl:a en lösning för hur tallrikar och glas kan förvaras utan att de skramlar och far runt. Att få fast tallrikar finns ju massor av ideer och detsamma borde gälla glas men för vinglas som ju är ganska skrymmade får man fundera till lite. För det första så behöver ju inte varje glas rymma en halv flaska så det blir att inhandla passande mindre glas-plastglas? Och sedan fixa hållare som man har i alla barer. Inköp av lite plexiglas som är lätt att såga och forma kan värmas och böjas till passande form.

En ytterligare läslampa har monterats i alkoven naturligtvis med LED lampa, då vi tycker att vi ryms och sover bra up there och dessutom kan man sitta i dinetten även om en – min fru ?– vill sova och jag är en nattuggla. Finns ju också numera tv och DVD förutom tidningar och böcker så att sova i alkoven passar oss bra.
Detta med luckhållare är ett elände. Har köpt ett antal olika stopp men ingen passar riktigt bra. Är för grinig kanske men vill inte ha skåpluckorna i skallen. Löst detta med köksluckorna så att dessa står öppna när de skall och får försöka hitta en lösning för resten av luckorna. Allt gåt ju att lösa till slut.
Ganska härligt att vara och pyssla lite i husbilen. Den är elkopplad och är varm o skön så jag pysslar vidare i veckan.

Nästkommande helg blir det en tur ensam med husbilen - min fru åker till England och besöker barn o barnbarn - till Jäders Bruks dagarna i Arboga med en massa härliga gamla traktorer, tändkulemotorer, lokomobiler, gamla bilar och motorcyklar och några varm korv.
Kallas visst också kulturdagar och det är det verkligen. Man blir som en 15 åring igen.:D
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:.......
Hälsningar Bror
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Håller med om vinglasen. Plastglas blir lätt ving-liga på foten. Dom börjar leta sig mot dörröppningen i vår bil och blir ersatta av något mer hanterligt, utan fot.
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Håller du koll på gamla bilar här uppe med eller? Vet bara av Vauxhall just nu men har dålig koll på vad som sljs här uppe just nu, man har fullt upp med annat.. Har själv en Pv544 -65 och en Vauxhall Victor -68, men fadern min har en -58 renoveringskick.. :wink: Men kan hålla öronen uppe.. om du vill. :wink: Är ju ju en bit upp men men..
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

En bit upp ja..
Har ju vårt fritidshus i Murjek strax utanför Jokkmokk så vi är frekvent norröver.
Åker upp den 10:eek:nde sept igen.
Hör du något så hör av dig. Rotade länge efter en pv sport men gav upp så det blev en Amazon 1960 istället. Den är nästan klar nu och saknar orginal gummimattor som tydligen inte finns att få tag på varesig nya eller bra beg.
Ha det så gott i goa norrbotten.
Hälsningar
Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Där slog du huvudet på spiken, Alve.
Vänta o se min formidabla lösning på tv antenn höj o sänkbar utan hål i taket.
Huum hur det nu skall gå till
Ha det så gott
Hälsningar. Bror
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Ska höra mig för lite.. :wink:
Menar du dom lösa gummimattorna eller hela stora gummimattan? Har några liggande om det är dom lösa men är osäker på om dom är från gamla 140 eller Amazon eller Pv om det nu är någon större skillnader förutom mellan årtalen då.. Men måste kolla hur många jag har och att jag har nog till till Pv:n.

Vi har precis vart i stugan nu denna helg, men nu får man allt elda under kvällen för natten. Mörkret och kylan kommer sakta men säkert. men skönt med lite skoter körande snart.. :wink:
Mvh/Rolle
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Jadu Rolle
Vintern kommer så sakta, har du servat scotern? Åker till Murjek för att göra just detta då jag vill kunna fara ut med den när jag väl kommer dit.
Golvmattorna är ganska speciella till Amazon 1960 och jag behöver alla gummimattor som orginal ligger på golvet och som utgör en del av orginalutrustningen.
Hittar du några sådana så vore jag tacksam dom är alla grå till färgen.
Ha det så gott i det begynnande mörkret i norr
Hälsningar. Bror
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Jagar en gammal SAAB 2 takts bil från femtiotalet och som nyast 1964 för total renovering men det verkar svårt att hitta då de som har dessa tror att det är en guldgruva trots värdet av renoverad bil kontra inköp plus renovering. Kan också gå med en DKW 3=6 eller AU 1000.

Hej Bror.
Du gillar tydligen gamla 2T?
Min far köpte en ny DKW 3-6 i Luleå 1957 som han senare bytte in mot en ny AU1000 1959(eller 1960).
Han säger än i dag att de fungerade bra och hade en tyst gång, en lätt aptit på vevaxlar var allt.
Original instruktionsbok från hans AU1000 finns kvar hemma hos pappa.
Jag känner till en "skogs"-AU1000 i Krångfors, Skelefteå men den var allt för dyr när jag kollade upp den sist för 5-7 år sedan.
Många vill som sagt ha fantasipriser för orenoverade ex.
Jag funderar på en höst-tur med hojen senare, kanske till Murjek i september.
Är du där då så letar jag upp dig.
Mvh Alf
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fortsatt renovering

Det fantes i Norge et større antall IFA (Øst-tysk bygd DKW / AU) ikke lenge siden jeg såg den siste. Kan være verdt å sjekke - prisen har ikke gått gjennom taket ennå. Grunnen til det relativt store antall av IFA var restriksjonene på salg av nye biler frem til 1960 - Østeuropeisk biler var fritt tilgjengelig.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror.
Du gillar tydligen gamla 2T?
Min far köpte en ny DKW 3-6 i Luleå 1957 som han senare bytte in mot en ny AU1000 1959(eller 1960).
Han säger än i dag att de fungerade bra och hade en tyst gång, en lätt aptit på vevaxlar var allt.
Original instruktionsbok från hans AU1000 finns kvar hemma hos pappa.
Jag känner till en "skogs"-AU1000 i Krångfors, Skelefteå men den var allt för dyr när jag kollade upp den sist för 5-7 år sedan.
Många vill som sagt ha fantasipriser för orenoverade ex.
Jag funderar på en höst-tur med hojen senare, kanske till Murjek i september.
Är du där då så letar jag upp dig.
Mvh Alf

Hej Alf,
ja jag har fastnat lite för gamla tvåtaktare. Har haft några Saab och DKW 3=6 och Au 1000, och det skulle vara skoj att renovera upp en sådan. Gillar ljudet och lukten då dagens bilar luktar lite illa.
Svårt att hitta ett bra objekt då de som har dessa tror att det är en god pensionsförsäkring där den står och ofta förfaller med mindre värde som följd.

Funderar på en tur till Metropolen Murjek i mitten av september. Har att fixa takplåt på en boda före snön, fixa lite med den bil vi har där samt byte batteri och oljor på skotern.
Har du fart på hojen så ta en tur upp.
Vi kan väl höras per tel då jag vet vilket datum jag är där. 070 5145220.
Ha det så gott
Hälsningar. Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Det fantes i Norge et større antall IFA (Øst-tysk bygd DKW / AU) ikke lenge siden jeg såg den siste. Kan være verdt å sjekke - prisen har ikke gått gjennom taket ennå. Grunnen til det relativt store antall av IFA var restriksjonene på salg av nye biler frem til 1960 - Østeuropeisk biler var fritt tilgjengelig.

Hej Knut,
firar du inte din dag med dyra presenter, god mat och tillhörande dryck.

Nåväl, känner till att det fanns och fortfarande finns en del IFA i norge.
Det finns en sida på facebook som heter norske skrotbilar i skog och mark och där kan man få lite tips om bl.a DKW AU1000 med flera, men det är inte så enkelt att köpa därifrån då man hör att det rings från sverige så blir det genast svårare och framför allt dyrare. Av någon outgrundlig anledning.
Jaja det är ju ingen brådska så jag kommer att hitta något passande någonstans.
Ha det så gott och tack.
Hälsningar Bror
 
Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

2 sept 2012

Var på hemväg från ett trevligt besök i mitt gamla barndomshem utanför Arboga på söndagseftermiddagen. En resa som brukar ta drygt en och en halv timma med husbilen men som denna dag tog mer än dubbla tiden.

Strax före Västerås tyckte jag att bilen känndes svajig men visste att det ev kunde vara en del sidvind så jag brännde på som vanligt. Enköping passerades och inget särslikt märktes men strax före Grillbyavfarten blev det ett himla liv i bakvagnen dundrade och small till och grejer sprutade bakom bilen. Stannade på vägrenen och kunde konstatera att slitbanan lossat från däcket på höger bakhjul. Stod där och såg säkert dum ut medan hjärnan funderade på vad att göra härnäst.:confused::confused:;) Tur att inte min bättre hälft var med.......
Väntade en stund och kollade om det också blev punktering men det verkade vara som vanligt så med påslagen varningsblinkers smög jag av motorvägen mot Grillby för att fundera på den fortsatta resan. Smög vidare och hoppades komma närmare hem så med 40-50 km/t tog jag mig hem på min vanliga parkering. Skönt. Det blev ju en ny erfarenhet att åka ca sex mil på däckets kanvas.
Undrar varför ett däck separerar då däcken inte är mer än 2-3 år gamla och med mycket bra mönster kvar.
Funderar inte vidare på det utan monterar andra hjul då 15” eftersom det bara är 14” på bilen nu. Har dessa, behöver bara köpa två nya däck och sedan på med dessa på bilen.
Det gick ju bra trots avsaknaden av reservhjul och denna händelse övertygar mig inte om att släpa med ett tungt reservhjul framledes. Behövde inte ens punkasprayen denna gång.
Återkommer :music-icon::music-icon::music-icon:.......
Hälsningar
Bror
 

Bilagor

  • 2 sept 2012 003.jpg
    2 sept 2012 003.jpg
    3,4 MB · Visningar: 13

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Håller med dig! Vi har ju Falcken, så varför reservhjul:rolleyes:. Du kom hem - jag hade 8km kvar hem. Däckseparation ja, i mitt fall gissar jag på däckens ålder i kombination med vinterplattsjuka.
 

Kallax

HBK Medlem
Inlägg
150
Kommun
Luleå
HBK-Nr
524
Medlemskap
2025
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror.
Var det en regumering? Jag vet att Nokia hade ett däck som kunde separera(äldre årgång) men de gick ändå bra så den inte tömdes på en gång för då kan de gå illa om man har otur.
Affe.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Affe,
hur är det i härliga Norrbotten? Passerar ditt område den 13 på väg till Metropolen Murjek. Åker då SAAB och inte husbil tyvärr.

Nej det är ingen regummering men är nog ett simpelt enkelt däck - Barum!!
Nu blir det Bridgestone 205/65 x 15 eller har du som gammal däckhandlare något bättre förslag?

Ha det så gott
Hälsningar Bror
 

Kallax

HBK Medlem
Inlägg
150
Kommun
Luleå
HBK-Nr
524
Medlemskap
2025
Sv: Fortsatt renovering

De skulle vara kul om du ville ta en kaffepaus när du åker förbi Kallax,när de gäller däck så är Bridgestone ett bra köp fast själv kör jag på Yokohama som jag är mycket nöjd med.
Affe.
 
Toppen