• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbils Vintips

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.777
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Husbils Vintips

När vår buss tidigare gick som hotellbuss till Europa så fanns "husets vin", det har vi nu ersatt med "bussens svin" - och det är tydligen jag :)

Nädå, frugan brukar ha med sig lite vinvaror - hon tycker Liebfraumilch är bra.

Själv är jag inte så mycket för vin, det beror antingen på att jag inte har hittat rätt sorter eller att jag helt enkelt inte blivit tillräckligt vuxen :)

Helt rätt Tom! När du blir tillräckligt vuxen kommer du att gilla både vin och iPhone! :)

/Krister
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Husbils Vintips

Helt rätt Tom! När du blir tillräckligt vuxen kommer du att gilla både vin och iPhone! :)

/Krister

Då väljer jag att ha barnasinnet i behåll och avstår barnsligt såväl vin som Äppleskruttprodukter. Jag funderar faktiskt på att tejpa fast ett halvätet äpple på min laptop för att blidka Fanboysen :)
Det finns en utmärkt beskrivning av tillvägagångssättet här: Procrastinate Tomorrow » The Cheapest Apple Laptop EVAR!

Jo, förresten (måste ju återknyta till trådens ämne), jag gillar Champagne och andra bubbelviner. Cinzano t.ex. är ju sött o gött!
 
F

F.d. 1286

Guest
Sv: Husbils Vintips

Är det yrseln man är ute efter så duger vårat Tabora från Maxi-Dia för 2.65 € för en 3-literbox alldeles utmärkt!;)
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.777
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Husbils Vintips

Amarone, Ripasso, Appassimento, Russinvin.

Nu är det många tillverkare som vill rida på vågen med lufttorkade druvor även i de lägre prisklasserna.

Castel Forte har en Ripasso på flaska för 79:-

Nu har man också en box, Appassimento för 199:-

Vinexperterna är långt ifrån förtjusta. En del talar om helgerån. Jag tycker däremot det är lite mini-Amarone eller Ripasso light åt folket! :)

Prova gärna. Jag tycker båda är bra för sin prisklass. Ripasson står sig till en smakrik rätt medan Appassimenton är förrädiskt lättdrucken.

:-/<rister
 

Bilagor

  • Cadtel Forte Ripasso.JPG
    Cadtel Forte Ripasso.JPG
    31,8 KB · Visningar: 994
  • Castel Forte Appassimento Box.JPG
    Castel Forte Appassimento Box.JPG
    31,8 KB · Visningar: 1.000
F

F.d. 53141

Guest
Sv: Husbils Vintips

Hej Christer.
Jag tror vi har samma smak. Det du räknar upp är precis det som vi inmundigat sedan i höstas efter tips från Systembolaget. Fantastiskt prisvärda viner i flaska såväl som i box. Vi brukar dricka Il Barone och Castel Forte Appasimento som "vardagsvin" och testa med nya sorter mellan varven. Kan med varmt rekommendera de senaste fynden. Appasimento: IL Cuore per Martina samt en annan höjdare: Cantina Zaccagnini dal Tralcetto i den charmiga flaskan med den fastknutna lilla pinnen. Mycket prisvärda. Vi dricker vinet med en temp av 16-18 grader.
Mycket nöje.
Mvh
Charlie B:)
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Husbils Vintips

Amarone, Ripasso, Appassimento, Russinvin.

Nu är det många tillverkare som vill rida på vågen med lufttorkade druvor även i de lägre prisklasserna.

Castel Forte har en Ripasso på flaska för 79:-

Nu har man också en box, Appassimento för 199:-

Vinexperterna är långt ifrån förtjusta. En del talar om helgerån. Jag tycker däremot det är lite mini-Amarone eller Ripasso light åt folket! :)

Prova gärna. Jag tycker båda är bra för sin prisklass. Ripasson står sig till en smakrik rätt medan Appassimenton är förrädiskt lättdrucken.

:-/<rister

Castel Forte Ripasso helt OK för sitt pris. Blir vårt vardagsvin ett tag framöver.
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Husbils Vintips

Jag som är lite kunnig när det gäller vin, har några tips som jag tänkte dela med mig av.

Först och främst skiljer man mellan röda och vita viner: Lättast skiljer man dessa båda vintyper från varandra om man skvalpar ut en skvätt på en vit bordduk. Det vin, som lämnar en lila fläck... efter sig, är ett rödvin.
Riktiga kännare kan på bara smaken avgöra om vinet är vitt eller rött.

De vita vinerna ......smakar i regel ättika medan de röda smakar stämpelfärg.
Man kan alltså genom att suga på en vanlig kontorsstämpel och sedan jämföra smaken med ett vin, konstatera om detta är rött eller inte.
Till fiskrätter, såsom fiskbullar och matjessill föredrar de flesta vitt vin, medan man till kötträtter såsom falukorv och sylta bör ta ett rött vin.

Portvin är ett vin som man serverar i porten. Har man inte någon port, kan man bjuda på det i trappuppgången eller i hissen.
När man serverar torra viner bör man se till att det inte är tvärdrag eller att någon av gästerna råkar nysa, ty i sådana fall dammar vinet omkring i lägenheten. När man serverar ett torrt vin är det därför lämpligt att ha en dammsugare i beredskap.

Om man själv ska bära hem sina flaskor från systembolaget gör man klokt i att köpa ett lättvin, så man inte får för mycket att kånka på.
Till vilt bör man välja något vildvin, medan man till grillat och annat vidbränt kött serverar brännvin.
Renstek sköljer man ner med renat.

/Freddy
 

mikesix

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
1317
Medlemskap
2025
Sv: Husbils Vintips

Är ju på väg mot calles o dom andra godisbutikerna,vad finns det som går att dricka av de röda o vita boxvinerna,o vad ska man helst undvika,nån som har koll på läget:twitcy:

Micke:cool:
 

maro

HBK Medlem
Inlägg
946
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: Husbils Vintips

Jag köper nästan bara Italienska viner - Ripasso, Amarone, Valpolicella m m (oftast på flaskor) men ett vin som vi gillar är Raccolto (rund box), finns även en grå rund box som jag glömt namnet på som också är jättegott vin. Appassimento ripasso är ett mycket bra vin på box.

Lycka till!:)
 

Jannez

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Tvååker
HBK-Nr
4858
Medlemskap
2024
Sv: Husbils Vintips

Jag som är lite kunnig när det gäller vin, har några tips som jag tänkte dela med mig av.

Först och främst skiljer man mellan röda och vita viner: Lättast skiljer man dessa båda vintyper från varandra om man skvalpar ut en skvätt på en vit bordduk. Det vin, som lämnar en lila fläck... efter sig, är ett rödvin.
Riktiga kännare kan på bara smaken avgöra om vinet är vitt eller rött.

De vita vinerna ......smakar i regel ättika medan de röda smakar stämpelfärg.
Man kan alltså genom att suga på en vanlig kontorsstämpel och sedan jämföra smaken med ett vin, konstatera om detta är rött eller inte.
Till fiskrätter, såsom fiskbullar och matjessill föredrar de flesta vitt vin, medan man till kötträtter såsom falukorv och sylta bör ta ett rött vin.

Portvin är ett vin som man serverar i porten. Har man inte någon port, kan man bjuda på det i trappuppgången eller i hissen.
När man serverar torra viner bör man se till att det inte är tvärdrag eller att någon av gästerna råkar nysa, ty i sådana fall dammar vinet omkring i lägenheten. När man serverar ett torrt vin är det därför lämpligt att ha en dammsugare i beredskap.

Om man själv ska bära hem sina flaskor från systembolaget gör man klokt i att köpa ett lättvin, så man inte får för mycket att kånka på.
Till vilt bör man välja något vildvin, medan man till grillat och annat vidbränt kött serverar brännvin.
Renstek sköljer man ner med renat.

/Freddy


Så himla kul. Ett gott skratt förlänger livet:twitcy:
 
F

F.d. 55334

Guest
Sv: Husbils Vintips

Åhå,
med risk att reta upp den församlade menigheten vill jag bara tala om vad jag tycker bäst om: Italienska viner. Bara så där utan konkurrens, finns inga godare, bättre. Raccolto är iofs OK, det finns dock 2 boxviner jag tycker bättre om, den ena är Rocca di Montemassi som jag för tillfället övergett till förmån för Pasqua Sentenzalno, risk för felstavning, orkar inte gå ner till skafferiet och kolla stavningen en gång till. Man kan ju snacka hur mycket som helst om viner, somliga anser de unga fruktiga inte är lika goda som de lite åldrade (häpp! jämför det med åldrade män eller åldrade kvinnor) men personligen tycker jag unga fruktiga italienska viner är rätt OK och när de känns för starka, för kraftiga eller t o m för sura så drygar jag ut dem med lite vatten, 30-50 % så där efter smak. Så dyra viner är bara skrytobjekt och inget för mig.

Därmed inte sagt att jag sitter med sanningen!

Agneta W :oops:
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.777
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Husbils Vintips

Det verkar vara många som gillar lite fylligare viner på box. Testa gärna VDV. Det är iofs en spanjor. Ett blandvin på Cabernet, Tempranillo och Merlot. Riktigt hyfsat!

Vi gillar normalt också italienska viner men har för tillfället ett spansk återfall. Campo Viejo Reserva till en grillad biff och välkryddade tillbehör är inte att leka med!

Vi hade dock en italiensk antipastibuffé förra helgen och provade ett lite lättare Masi vin. Masi Valpolicella Bonacosta. En riktigt positiv överraskning i den lite lättare klassen för 87:- flaskan.

Sedan har vi drabbats av några portugisiska viner från en privat importör. De är dock inte testade ännu. Måste ju vara nykter någon dag! :) Men vin är kul! Sedan tycker inte jag att priset är en snobbfråga. Det är en fråga om vad man vill lägga just då. Precis som jag kan njuta av en inbakad oxfile med kronärtskocksbottnar med gorgonzola, rostade grönsaker och en kraftig portvinssås, kan jag också njuta av hemlagad rotmos med fläskkorv. Det är inget motsatsförhållande.

:-/<rister
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Husbils Vintips

Tack Krinil för ditt tålamod med en novis som är uppfödd med nerkyld "Zeller Schwarze Katz" till fisk! Jag sitter nu i Ürzig och har just fått en lektion i Moselvinkunskap av en vinbonde. När jag nämnde det kända kattvinet så använde han uttryck som inte lämpar sig för trycket! Han hade stort tålamod med mig; jag provsmakade vilt och till slut så tog jag en "rövare" och fick med mig detta vin till resebilen:

M-vin.jpg

Eftersom jag osäker på om jag gillar vinet så är jag benägen att använda uttryck som "ett oerhört komplext vin"! Vi får se, jag har precis börjat!

Jappe

PS. Kommen en bit på vinprovarens mödosamma stig så kan jag häpet konstatera att detta halvtorra vin passar utmärkt till en ost som här säljs under beteckningen "Schwedenkäse" men som förmodligen kommer från Danmark med tanke på dess magnifika doft! Världar av villfarelser störta samman; det som gällde igår gäller inte idag! Om morgondagen veta vi intet!
DS.

PS 2. En annan sak som får mig att häpna är att den ljudterror som vissa mindre begåvade motorcyklister med undermåliga avgassystem utsätter hederligt folk för avtar väldigt snabbt mot kvällen! En önskan att de alla har kört ihjäl sig lär väl aldrig bli uppfylld utan förmodligen har de berusat sig så våldsamt så att de icke hitta sina tjocka Harleys! DS 1
 
Senast ändrad:
F

F.d. 14497

Guest
Sv: Husbils Vintips

hej Jappe
kul att du undersöker och bedömer dessa säkert goda viner.
vad skall man göra med mig som gillar, Don Angel, Tinto, vino de mesa, får jag finnas till ??
Annars bra här i Santa Pola, solen flödar och baden likaså

.................................//ove med :dog:Ante
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Husbils Vintips

Ja, vad ska man säga om dem som dricker plastvin? Smaken är olika! Jag pratade med en vinodlare häromdan och han sade att alla människor har sin egen smak och att man inte ska för ett ögonblick inbilla sig att ens egna smaklökar är bättre än andras! Fördelen med att uppskatta plastvin är ju att man sparar pengar!

Nu ösregnar det i Moseldalen! Igår var det 28 grader varmt och sol, massor med sol!

Jag kommer ner till Santa Pola i november eller december om inget oförutsett inträffar vilket det i och för sig alltid gör!

Jappe
 
Senast ändrad:
Toppen