• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

PB2/Lätt lastbil

F

F.d. 940

Guest
Det talas mycket om PB2 när husbilar diskuteras,men hur många av sveriges
registrerade husbilar är Lätta lastbilar i %.
Arne.
 
F

F.d. 55334

Guest
Sv: PB2/Lätt lastbil

Månne transportstyrelsen kan ge statistik?
I vart fall är Skramlan en LLB. Vilket någon enstaka gång gett mig lite dåligt samvete om vi ställt oss på P för PB!
Tror inte vi kommer upp i 3 % för det men kunde faktiskt vara lite kul att få veta hur fördelningen är! Äldre bilar kanske oftare står kvar som LLB?

Ha det gott!

Agneta W :oops:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: PB2/Lätt lastbil

Hej, det måste vara rätt många. Det är ju inte så många år sedan (någon som vet?) som Sverige hittade på begreppet PB-2.
Innan så var ju alla som vägde under 3,5 ton reggade som lätt lastbil, och alla över 3,5 ton reggde som tung lasbil (nästan alla).
Det finns väl en del lätta som blivit omreggade till PB-2 p.g.av uppvägning och ändå få köras på B kort, och en del tunga som blivit omreggade till PB-2 för att nu få köras med B kort, men då blir man ju tyvärr av med den billiga skatten på en relativt lätt, tungreggad lastbil.
Avgaskraven på rätt gamla lätta lasbilar finns knappt, och jag vet inte om de skärps vid omreggning till PB-2.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

KaMa1

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
8710
Medlemskap
2024
Sv: PB2/Lätt lastbil

Minns inte heller när det började med pb-klass två, men våran är ford/sunlight -08 och den är pb2...
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: PB2/Lätt lastbil

Här hittade jag något.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Den 1 maj 2006 infördes den nya fordonskategorin Pb II efter beslut av Finansdepartementet och skälet var följaktligen av skatteteknisk natur. Som det verkar, föregicks beslutet inte av något samråd med Vägverket eller Näringsdepartementet som normalt sett handlägger trafikfrågor
-----------------------------------------------------------------------------------------------------

JANKRO.
 
F

F.d. 55334

Guest
Sv: PB2/Lätt lastbil

Har hittills inte hittat mer än att det svenska undantaget för pb2 över 3,5 ton=B-körkort är enligt ett EUdokument 31 januari 2005. Men när pb2 infördes har jag inte hittat än.
Någon annan kanske hittar det.
Agneta W:yes:
 
F

F.d. 55334

Guest
Sv: PB2/Lätt lastbil

oooops Jankro,
missade ditt inlägg om datum för införande av pb2.
ber om ursäkt
Agneta W:oops:
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: PB2/Lätt lastbil

Här en till Deffleth -98 3,4 ton totalvikt:)
Vad skiljer på LB och PB II, försäkring dyrare exempelvis?
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: PB2/Lätt lastbil

OK då får vi konstatera att det är mer att besiktiga på en LB 3,4 ton än en PB II 3,4 ton:)

Undrar vad det kan vara:rolleyes:
 
F

F.d. 50199

Guest
Sv: PB2/Lätt lastbil

Hej. Jag har oxså funderat på detta därav tog jag kontakt med transportstyrelsen och fick detta svar ?
Hej kalle!

Tack för din fråga med ärendenummer TSMS 2012/8534.

Fråga: Hej till min förvåning har jag blivit upplyst om at våran husbil är registrerad som lätt lastbil ej PB2.Varför ? Spelar detta någonroll ?Vad är nackdelarna eller fördelarna.Kan jag typa om den till PB2 ?

Svar: När den här bilen registrerades, 2005, fanns inte begreppet personbil klass II. De fordon som vid den tiden registrerades som personbil fick ofta en fordonsskatt kring 15 000 - 20 000 kr per år. Av den anledningen registrerades dessa fordon som lätta lastbilar för att inte få en orimligt hög fordonsskatt. När personbil klass II som fordonsslag infördes 2007 beskattades dessa på samma sätt som motsvarande lätta lastbilar.

Vill du ändra fordonsslag på din husbil ska du låta registreringsbesikta den från lastbil till personbil klass II. För- respektive nackdelar är det upp till var och en att bedöma. För ett fordon som är lastbilsregistrerat gäller ju trafikregler för lastbilar, vilket ibland kan vara en nackdel när det gäller exempelvis parkering och var man får köra.



Med vänliga hälsningar
Cassepierre Hans TRrfo

Supportenheten
Transportstyrelsen
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: PB2/Lätt lastbil

Att det förhöll sig så med klassningen före 2005 är helt klart och faktiskt även klartänkt av en myndighet:):rolleyes:

Några större problem behöver vi nog inte uppleva om bilen är LB eller Kl II vad gäller pakering och framförande för fordon LB >3,5 eller PB Kl II >3,5 ton.
Sedan kommer då de HB som väger över 3,5 ton. Där kan det vid vissa tillfällen bli problem om en väg/pakering har nedsatt totalvikt och liknande.

Men frågan kvarstår vad är det som behöver besiktigas på en LB mer än på en PB II som gör att det kostar mer?

Ingen stor sak egentligen bara en funderare.
Annars måste jag tillstå att detta med klassningen har varit generöst tänkt faktiskt:)
 
Toppen