• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Möjlig husbilsresa men inte våga.

F

F.d. 52986

Guest
Att köra till Flensburg via broarna klarade jag.Att köra vidare ut i Tyskland vågar jag inte p.g.a. dåliga språkkunskaper,oro för hur man gör på ställplatser.Klarar jag trafiken som lär vara hård och intensiv,bilen väger 4000 kg( är säkert inte bra).Är väl för gammal (74 men mår rätt bra).Om man blir sjuk under resan,går det att fixa?Försäkringar finnes för olika
ändamål,jag har i alla fall betalt.Polisen talar tyska antar jag?Det finns en del att oroa sig över men det största problemet är väl att inte kunna språket ?
Min fru( i samma ålder) och jag skulle gärna vilja se Moseldalen men vågar alltså inte.Det känns inte bra att behöva avstå när man har möjligheten med en skaplig bil och mycket ledig tid.
Det finns säkert,som vanligt,massor med tips av medlemmar i HBK om hur vi skall övervinna vår rädsla för utflykter av detta slag.Förslag mottages tacksamt.DET FINNS TROLIGEN FLER KLUBBKOMPISAR SOM TVEKAR, LIKSOM VI.
Kan vi kanske bli flera som kan samlas i "Tveksamma klubben" och hjälpas åt?
Vem vet det kanske kan bli en Moseldalsresa redan i år, med flera husbilar som hjälps åt
och stöttar varandra under resan, när det behövs.
1964 fick jag lära mig en kort bön"Om du tvekar.....låt bli".!!
Tveksamheter finnes, men det vore fint om de gick att övervinna.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Möjlig husbilsresa men inte våga.

När det gäller trafiken så håll bra avstånd.

Kör du fel så stanna och läs in dej på kartan i lugn och ro.

Planera små korta etapper. Stanna där det finns andra husbilar.

Det finns massor av svenska husbilar i Tyskland - där kan du fråga på svenska.

Ta med kanska mycket mynt till automaterna.

Lycka till
 
B

Båtis

Guest
Sv: Möjlig husbilsresa men inte våga.

Inte ska ni stanna hemma för att ni inte kan språket.
Det finns reseparlörer och lexikon och många kan lite engelska. Sen har vi ju kroppsspråket och det förstår de flesta, med gester kan man komma långt :)
Man behöver inte ut på motorvägarna där trafiken kan vara intensiv, det går bra med de mindre vägarna, det tar bara lite längre tid, men det har vi som pensionärer gott om.
Inga problem med läkarhjälp utomlands.
Vi har varit i sydeuropa i två år kan lite engelska och tyska, men ingen spanska, italienska eller portugisiska, men det gick bra ändå.
Vi åker i oktober igen.
Friskt vågat är hälften vunnet :D
//Maggan
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Möjlig husbilsresa men inte våga.

Klart att ni vågar. Vi har precis kommit från en resa i 4 veckor till Frankrike och körde via Moseldalen hem.
Jag tror att det mesta är lättare för en husbilsbilist i Tyskland. Ger man tecken när man skall byta fil, kollar i backspegeln och håller avstånd så går det hur smidigt som helst. De flesta tyskar släpper fram en vilsekommen turist, ytterst få om ens någon visar fingret eller tutar eller visar andra dåliga beteenden.
Språket klarar ni garanterat, ni har ju armar och ben att peka med och många bemödar sig verklligen att hjälpa till. Tag med en liten tysk ordbok så klarar ni er. Glöm inte heller Bordatlas, den tyska ställplatsbibeln. Det står på tyska i den men det finns symboler som hjälper till.
Mynt till automaterna på ställplatserna är ett måste. 1 euro och 50 centare är gångbara.
De flesta tyska ställplatserna är riktigt bra och det finns säkert en och anna svensk som kan hjälpa till om det skulle bli problem.

Moseldalen är kanon och det finns många ställplatser längs floden. Tag med cyklarna om ni har för det finns fina cykelleder vid Mosel.

Tag det bara lugnt och som Kenth säger, stanna till och läs på kartan om det vimsar till sig. Ni behöver ju inte vrålköra ner på autobahn, det finns faktiskt andra vägar än den.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Möjlig husbilsresa men inte våga.

Kolla med ditt försäkringsbolag att de är anslutna till SOS-Alarm i Köpenhamn, de flesta bolagen är det.

Dit kan du ringa, de talar svenska och hjälper till med översättning, om du råkat ut för något med bilen, blivit sjuk eller skadats och behöver akut hjälp.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Möjlig husbilsresa men inte våga.

Inget ovanligt fenomen att folk inte vågar åka utanför Sverige. Gäller även de som kan lite språk. Ta till er alla råd som ni får. Man behöver inte köra på autobahn utan man kan köra på det som heter "bundesstrasse" dvs på vanlig landsväg, då får ni uppleva många trevliga byar och trevligt landskap, sen är hastigheten mycket lägre än på autobahn.

Synd vi inte har tid i år annars kunde ni fått hänga på oss på en resa längs Moseldalen, kommer ni inte dit i år, så åker vi ditt i september 2013 på väg mot Frankrike så då kan ni få ta följe med oss. Bara hör av dej.

Lycka till om ni reser ditt i år
 

staffana

FD HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
8433
Medlemskap
2022
Sv: Möjlig husbilsresa men inte våga.

Det var precis samma som när vi seglade ner till Medelhavet. Det fanns tusen orsaker till varför vi inte "just nu" skulle avgå.

Nu har vi lärt oss att det är bara att "lossa förtöjningarna" och ge sig iväg.

Det är faktiskt som alla andra här har skrivit att allt går och när ni kommer hem och summerar erfarenheterna så visar det sig att "Det var faktiskt inte särskilt svårt"

Så lycka till. Vi skall själva ner till dom trakterna i augusti. Vi kanske ses!!!:spinny:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Möjlig husbilsresa men inte våga.

Enligt Jan från Erikstad lär sig utlänningar fort svenska, så det blir säkert inga problem.

agadir_j.jpg


Agadir - here we kommer - Dokumentärfilm | svt.se
 

Polarissnö

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Tierp
HBK-Nr
487
Medlemskap
2024
Sv: Möjlig husbilsresa men inte våga.

Våga åk. Vi var i samma situation tills i år. Har inte vågat ut i Europa pga. mycket dåliga språkkunskaper. Men vi åkte ner till Rhen och moseldalen. Vi åkte både autobahn och småvägar och allt gick mycket bra. Inga problem med ställplatser eller annat. Säger de något man inte förstår så sa vi att vi var från Sverige och de hjälper till på alla sätt.
Ni kommer inte att ångra er.

Hasse
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Möjlig husbilsresa men inte våga.

Använder man GPS och inte väljer "kortaste vägen" är det sällan problem att komma dit man hade tänkt sig.
Även om man skulle missa en avfart eller något annat kan du lugnt räkna med att de flesta trafikanter har överseende med lite missar för de läser med all garanti dina nummerplåtar som förklarar din eventuella tveksamhet i olika situationer.

För övrigt tror jag faktiskt att utan språkkunskaper kan det bli en upplevelse utöver det vanliga. För att inte tala om alla sevärdheter ni troligen kommer att fara förbi på resan.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Möjlig husbilsresa men inte våga.

Åk. Första gången vi åkte så svarade vi på en förfrågan här i klubben på resesällskap. Gick alldeles utmärkt och språket är inga problem. Som nämnts ovan är tyskarna väldigt hjälpsamma och har alltid tagit väl hand om oss när vi kom till en ny ställplats. Det räckte att vi pekade på något eller såg fundersamma ut så erbjöd dom sig att tala om för oss hur ställplatsen fungerade. Enda nackdelen med dom är att dom har en förmåga att bre ut sig och ta plats. Det åtgärdades snart av andra tyskar som lugnt och sansat sade till att dom att flytta ihop lite så att även vi fick plats.
Ha gärna en svensk flagga på bilen så ska ni se att ni får hjälp.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Möjlig husbilsresa men inte våga.

Sätt GPS'en på "Inte motorvägar", så får ni åka i lugn takt på vackra fina landsvägar med mycket mer att se än vid motorvägar! Jag rekommendera starkt!

Jag är också säker att ni ser ofta ställplatsskyltar till fina ställen att stanna för natten. Kör bara 20-25 mil per dag, ta "fri-dagar" och njut av de fina ställen ni annars bara åker förbi. Små städer, vänligt folk.

Tanka är lätt, kör till tankstation och betala med vensk kort, visa det innan tankning om ni är osäkra. Behövs inte någon språk alls.

med vänlig hälsning
jyrki
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Möjlig husbilsresa men inte våga.

1964 fick jag lära mig en kort bön"Om du tvekar.....låt bli".!!
Tveksamheter finnes, men det vore fint om de gick att övervinna.

Hur var det "blyga pojkar får ej kyssa vackra flickor"

Man är alltid rädd för det mörka och okända tills man upptäcker att det var ljust och vackert.

RES medans ku kan du blir inte yngre. det är väl inte farligt att resa en liten bit ner i Tyskland. Prova bit för bit det går att vända tillbaka när du vill.
Språket? inte skall du väl diskutera politik med tyskarna? Köpa mat tanka mm behöver du inte säga mycket det är samma rutiner där som i Sverige Du plockar dom varorna som du vill ha och betalar i kassan Danke bitte .

Det är nu dax att kyssa den vackra flickan! fast henne tar du väl med dig...
 
Toppen