• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varning för oseriös husbilssäljare!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Svensson&Svensson

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Bjuv
HBK-Nr
8506
Medlemskap
2024
Köp ingen husbil på AG-Motor i Helsingborg! :mad:

Ett oseriöst företag som säljer (begagnade) icke genomgångna husbilar, fulla av fel som företaget sedan vägrar att stå för. När vår husbil, CI Riviera 55, 2005,skulle levereras, hade de inte ens tömt toan i den! Vi tillbringade en vecka med att städa den, ute och inne. Myggnäten i takluckan var full med döda flugor! Allt detta ett omedelbart kontraktsbrott, då säljaren på köpekontraktet utlovade en fullständig, noga genomgång, samt rekond ute och inne. Husdelen hade ett vattenläckage som vi som tur var upptäckte innan vi körde till 50-årsfesten i Spanien.
Kyl/frys var trasig igenom hela vår jungfruresa ner till södra Spanien och hem-705 mil. Vi blev lurade, då den gick på el och vi kunde inte kolla den på gas/batteri då de behöll den in i det sista för vattenläckereparationen innan färjan skulle gå. Halv-/helljus, bakljus och positionsljus gick sönder på hemväg från Spanien. Den fick stå på verkstad hos AG i veckor innan de gjorde något åt den.Vi kunde inte utnyttja den många veckor 2011 tack vare det.
AG följer ej Konsumentköplagens villkor. Generatorn gick sönder i dec-11,. De första 6 månaderna sedan köpet hade inte passerat, så sex-månadersregeln gällde och AG Motor skulle stå för kostnaden. Det fick vi göra själva och har anmält honom till ARN. Han har inte ens svarat dem! Och han vill inte följa Allmänna reklamationsnämndens beslut. Tänker överklaga det! Lämnar en "garanti" på fordonen som inte visar sig vara en garanti enligt Konsumentköplagen, utan en försäkring hos Solid där kunden tvingas betala självrisk på varje skada, även under de första sex månaderna efter köpet, då företaget enligt ovanstående lag har det fulla ansvaret för att reparera fel som uppstått under den tiden, kostnadsfritt. Informerar inte om denna försäkring vid försäljningen.Informerar heller inte, att försäkringen inte täcker elfel och 90 % av allt i en husbil går på el! Svarar inte på mail eller brev, har en riktigt dålig och kränkande argumentation med sina kunder, ett dåligt kundbemötande och service överhuvudtaget.
Vi är idagsläget 7 pers som har träffats och som fått uppleva samma behandling. Om företaget vill behålla sina kunder och få nya- för sådant här beteende sprider sig - så måste de följa Konsumentköplagen och ändra sitt beteende gentemot kunderna. De måste gå igenom bilarna före försäljningen och lämnar de garanti, så skall det vara en garanti - inte en försäkring som kunden får betala självrisk på!¨
Är det flera därute som råkat ut för AG - Hör av er! Vi vet att ni finns på "Rejta.se" iallafall!

Husbilshälsningar från Hjulias matte och husse; Svensson&Svensson
 
F

F.d. 55334

Guest
Sv: Varning för oseriös husbilssäljare!

Känner med er i denna besvikelsens affär
men ARNs uttalande eller säljarens vägran att följa det kan ni inte överklaga utan i så fall får ni stämma säljaren till tingsrätten. Kostar pengar i och för sig om man förlorar och får betala motpartens rättegångskostnader om man inte har en sådan försäkring att den täcker detta. Värt att kolla innan man sätter igång proceduren - min uppfattning är man man inte ska slänga goda pengar efter dåliga, d v s att man ska kolla NOGA så man inte blir mer besviken. Men väldigt bra att ni berättar om säljaren på denna site som såvitt jag förstår i dagsläget ligger över 9000 medlemmar. Borde ge säljaren skrämselhicka om inte annat.
Agneta W
 
F

F.d. 8863

Guest
Sv: Varning för oseriös husbilssäljare!

Svensson & Svensson

Varför tar ni inte en kopia på ert inlägg ocxh skickar till företaget med ett följebrev om att det är nu utlagt på detta Forum för att ca 8 000 andra Husbilsägare, och presumtiva köpare, skall varnas. Och begär ett genmäle på HBK.

Jag tycker att om kritik riktas mot någon bör denne få chans att gå i svaromål.
Möjligheten att svara på kritik tycker jag är en sund principfråga.
Och, även om jag inte tror det gäller era problem utan rent allmänt, men ibland kan det faktiskt bara vara fråga om misförstånd.
Dessutom finns det kanske möjligheten att den kritiserade motpartner blir bättre i framtiden.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Varning för oseriös husbilssäljare!

Är det en kompis till dig eller................ Tror inte att folk ljuger på dettta forum om skit i bajamajan. Men många lycksökare pga av stort intresse av husbil som drar till sig oseriösa säljare tror jag och dom skall hängas ut så vi slipper dom, och dom kan själva säga sin mening om dom har guts.
 
F

F.d. 8863

Guest
Sv: Varning för oseriös husbilssäljare!

Jaktfalken!

"Är det en kompis till dig eller................ "
Var får du det ifrån???

Den stora nackdelen med HBK är att så många tycks bara vilja läsa varje inlägg med negativa ögon och sedan klippa till med personpåhopp. Höjer knappast debattklimatet.

Om du anser att ingen som får kritik skall ha möjlighet att säga sin mening om saken, så får det stå för dig.
Och hur skall någon ha möjlighet att yttra sig om man inte känner till saken, = det kritiska inlägget.

Kan du inte läsa "jag inte tror det gäller era problem utan rent allmänt"?

Om AG-motor får kännedom om vad som skrivs, men sk--ter i att svara, så har ju botten definitivt gått ur för företaget.

F ö enl. obekräftad källa står företaget inför en försäljning.
 

Svensson&Svensson

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Bjuv
HBK-Nr
8506
Medlemskap
2024
Sv: Varning för oseriös husbilssäljare!

Hej TomB!

Oh, nej! Det rör sig inte om något missförstånd från vår sida. Eller från de andra som råkat ut för AG-Motor heller! De tidigare ägarna till vår husbil sa, att de ALDRIG kommer att göra någon som helst affär med AG igen. En timanställd reparatör fick gång på gång ta emot skäll av arga kunder, eftersom AG själv gärna höll sig borta från företaget. Han tröttnade och sade till AG att "så där kan du inte göra mot kunderna! det är ett brott mot KKL". Då fick han sluta...Han har ett annat, lugnt och trevligt jobb nu, där han slipper sitta som en lus mellan två fingernaglar;kunderna och AG själv!

Ett äldre par från Södertälje som vi träffat några gånger köpte också sin bil hos AG och brukar övervintra i Portugal. Deras toa var heller inte tömd när bilen levererades. Full av intorkad avföring...Och de la ut drygt 900 Euro på ursprungsfel på bilen under sista resan och vistelsen där. Samma som våra;kyl/frys la av, vattenläckage, solcellen la av-monterad av AG´s rep. Vattenläckage, generator la av mm. De har fått tillbaka 6000:- av Solid försäkringsbolag. Resten är självrisker. De skall också anmäla till ARN.

Titta på Rejta.se. Där finns ytterligare omdömen om AG.

Vi har hela tiden, sedan vi upptäckte de första felen på vår bil juli-11, stått i kontakt med jurist på Konsumentnämnden. Och tur är det, för hennes hjälp har varit ovärderlig!Hon anser, att med ordet "Garanti"i vårt köpekontrakt, har vi blivit lurade, eftersom det inte är en garanti i hennes ögon, utan en försäkring. Man får heller inte ta ut självrisk på en garanti, enligt lag.Garanti är en garanti. Försäkring en annan sak.

AG säger att han är frikostig med garanti.Hans säljare gav oss 18 månader istf 12 som paret ovan.Den säljaren är också borta från företaget...Men så är det, att den s k "garantin" är i själva verket en försäkring som man inte får någon information om när man köper bilen. Sker en skada ska Solid bedöma om deras villkor täcker skadan. Gäller bl a ej el-fel. Därefter ska man betala 500:- i självrisk. På varje skada.Solid kallar det för att "de första 500:- vid vart skadetillfälle ersätts ej". Allt bara en ordlek från deras sida!

Och det värsta är, att AG kräver att kunden ska ringa Solid för en skada om man så ägt bilen bara en vecka! Och att kunden ska betala 500:- i självrisk. Detta strider emot den s k "sex-månadersregeln" i Konsumentköplagen (KKL) som säger att alla fel som uppträder inom sex månader efter ett köp räknas som "ursprungliga" och dessa skall säljaren stå för till 100%.

Och vad gäller att AG inte fått yttra sig, så vet Du inte ett dugg om det! Vi har formligen brevbombat honom ifrån juli-11 till jan-12. Från början vanliga brev, men när vi aldrig fick ett svar, så skickade vi rek med mottagningsbevis. När det gällde vår senaste skada, också ett ursprungligt fel, en havererad generator, så skrev vi i dec-11 först ett vänligt hållet brev med hela berättelsen runt generatorhaveriet. Ett rek med mottagn.bevis, där sista meningen löd;"Vill du vara snäll och meddela oss skriftligen hur Du tänker lösa problemet?". MVH osv. Det hämtade han på posten men hörde aldrig av sig.
I jan-12 skrev vi ett påminnelsebrev som han aldrig ens hämtade ut på posten. Därefter har det vareit knäpptyst ifrån AG Motor i sju månader, tills ARN skickade ett tredskobeslut till dem till vår fördel, eftersom de inte svarade ARN heller! NU har de vaknat och skall överklaga!
Så vem är det som inte fått chans att yttra sig, egentligen?

Det var iallafall ett bra tips att tala om för AG att 8-9000 husbilsägare nu kan läsa vilket kundbemötande han har! Och att företaget skulle vara till försäljning förvånar mig inte ett dugg. Han är 64 nu och vill väl trappa ner. Sedan KAN det ju vara så, att hans rykte har sprungit före honom! Den auktoriserade Fiatverkstaden Agroma i Billesholm, där han brukar lämna husbilar med fel som hans reparatör inte klarar av, har sagt att de egentligen inte vill ha med honom att göra, för han skall alltid argumentera om fakturan och om de tar in en bil, så får han inte ut den förrän han har betalat. De är också visa av tidigare skador...
Och ingen av dem jag nämnt ovan, skulle tro att AG skulle bättra sig av kritik. Tvärtom har vi av flera fått rådet att "släpp det, ni kommer ingenstans med honom. Han sk---er i om han hamnar på Svarta listan". Tycker du att det är god affärssed, det AG sysslar med?

Regniga sommarhälsningar från Svensson&Svensson!
 
F

F.d. 24837

Guest
Sv: Varning för oseriös husbilssäljare!

Nyfiken fråga, har AG några tidigare prickar hos ARN?
 

Svensson&Svensson

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Bjuv
HBK-Nr
8506
Medlemskap
2024
Sv: Varning för oseriös husbilssäljare!

Har faktiskt inte kollat. Har hört att man skall fråga om han har några anmälningar på sig. Inte om han har blivit rekommenderad att betala. Det är viss skillnad för man kan få reda på mer om man undrar över om han har blivt anmäld innan. Flera vi talat med har sagt det, men vi har inte blivit färdiga att kolla själva. För upptagna med annat....:msn_devil:
 

Svensson&Svensson

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Bjuv
HBK-Nr
8506
Medlemskap
2024
Sv: Varning för oseriös husbilssäljare!

Då kanske det blir dax ,då...Men vi får se. Han har begärt omprövning av ärendet... Hör av oss när vi fått ett nytt beslut. Och det kan ta tid, enligt ARN.
Man skall visst ha starka skäl för att få omprövat. Risken är en massa ljug från AG´s sida..Vi har fått rådet att "släpp det. NI kommer ingenstans med honom. Han är hal som ett helt knippe ålar." Men rätt skall vara rätt. Han ska inte behandla kunder hursomhelst!:mad:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Varning för oseriös rättssäkerhet

Stå på dig Svensson&Svensson.... skönt att höra att du inte avsäger dig dina rättigheter.... För tyvärr så är det så i detta "system" som vi lever i dag i... att vi har många bra lagar som skall skydda oss från det ena eller det andra.... Men tyvärr är systemet inte rättssäkert för när någon gör ett lagöverträdande mot en.... så finns det dåligt med sanktioner och dåligt med kunskap hos dem som skall hjälpa en.... Vi hittar detta tydligt inom Staten och kommuner.... vid brott mot regelverken så får de en varning :twitcy: medan den drabbade kan förlora mycket....:swoon:

Lycka till jag håller tummarnar för er
 
Senast ändrad:

JCoMC

HBK Medlem
Inlägg
246
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2025
Sv: Varning för oseriös husbilssäljare!

Besökte företaget för en tid sedan. Råkade passera i närheten och tittade in. Ägaren var enda person i lokalen och han berättade att han kommer överlåta rörelsen längre fram och just nu är han mest intresserad av att tömma de delar av lagret som inte ska ingå i överlåtelsen.

MVH

JC
 

Svensson&Svensson

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Bjuv
HBK-Nr
8506
Medlemskap
2024
Sv: Varning för oseriös husbilssäljare!

Aha! Det förklarar den Stora Tystnaden från AG. "Råttorna håller på att lämna det sjunkande skeppet.." eller hur var det nu man sa?

Tror nu att vi kan titta i månen efter de dryga 4.000:- som den nya generatorn kostade oss. AG kommer att kursa innan dess. Eller sälja.

AG´s hustru sa till oss vid vårt, av Reklamationsnämnden uppmanat besök där, i slutet av juli, att "det var synd att vi inte tog det här genom Solid, som vi har avtal med". Hon ville inte höra på, att de som företagare har det fulla ansvaret för en skada de första sex månaderna efter köpet. Den s k sexmånadersregeln i Konsumentköplagen. Och det UTAN självrisk för oss! Själrisk är förbjudet i en garanti.

Vi har fortfarande garanti på husbilen till december-12. Vad händer med den om AG säljer företaget? Vad händer med hans skuld för generatorn till oss??

Usch!:msn_angry:

Svensson&Svensson
 
F

F.d. 18420

Guest
Hej! Min mor köpte en husbil av firma Staros i våras. Hon ville ha en som var vinterbonad. Inga problem menade man och hon köpte en Joint. Enligt ägaren var den vinterbonad. Men efter att ha pratat med andra husbilsägare och experter så är det klart att bilen i fråga inte alls är vinterbonad. Ägaren för Staros fortsätter att hävda att den visst är det. Det sade han tom till konsumentombudsmannen som ringde upp honom. Detta anser jag vara en skandal och vill således varna er alla för denna mycket oseriösa firma!
 
F

F.d. 13050

Guest
Sv: Varning för oseriös husbilssäljare!

inte så svårt att bli av med garantiåtagandet man startar ett nytt bolag och köper inventarier etc. Sen kan firman heta nya AG-motor om man har ngt at vinna på det annars kan man heta vad som helst. t.o.m gamla ägarna kan göra det !!!
Då kanske det ställs krav på första bolaget som antagligen inte äger ngt och kan man inte fixa det så går man i konkurs
 
F

F.d. 24837

Guest
Sv: Varning för oseriös husbilssäljare!

inte så svårt att bli av med garantiåtagandet man startar ett nytt bolag och köper inventarier etc. Sen kan firman heta nya AG-motor om man har ngt at vinna på det annars kan man heta vad som helst. t.o.m gamla ägarna kan göra det !!!
Då kanske det ställs krav på första bolaget som antagligen inte äger ngt och kan man inte fixa det så går man i konkurs

Nix, du kan inte bli av med garantiåtaganden utan att gå i konken eller sälja över dem på nån annan.
 

Svensson&Svensson

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Bjuv
HBK-Nr
8506
Medlemskap
2024
Sv: Varning för oseriös husbilssäljare!

Det låter ju försiktigt trösterikt att en ny ägare tar över garantiansvaret. Om han nu inte kursar, förståss. Den mannen har ett rymligt samvete och kan säga vadsomhelst för att komma undan ansvar. Ska för säkerhets skull ringa ARN och fråga hur långt ärendet kommit. Suck! Man har ju roligare saker att göra än detta! Men TACK alla ni som peppar och backar upp! Det värmer!!:spinny:
 
F

F.d. 9829

Guest
Sv: Varning för oseriös husbilssäljare!

Tack Tom B HBK medlem: 9710 för ditt seriösa inlägg
Sedan jag startade mitt företag för 21år sedan, har min ambition alltid varit att vara en seriös handelsman vilket jag tycker jag lyckats riktigt bra med, med tanke på att 99% av mina 2500 köpare genom åren varit nöjda och återkommit ofta samtidigt även rekommenderat oss. Flera av dessa nöjda kunder hade vänligheten att upplysa oss om att det var smutskastning på gång på denna sidan.
Vi visste inte ens att det var uppe hos ARN innan treskobeslutet kom, Arn skickar aldrig ut anmälningar per post fick vi veta då vi ringde utan bara genom mail och detta utan att de tar leveranskvitto så man säkert vet att det når mottagaren det kunde de inte i det systemet de hade idag blev jag upplyst om. En sekreterare hade vänligheten att maila oss den anmälan som inkommit till ARN medan jag väntade i telefonen och hon var tvungen att skicka det i 6 olika mail då filen var så stor för att jag skulle kunna ta emot det överhuvudtaget, och för att kunna göra ett bemötande så behövde vi ju ha detta underlag.
Alla era andra yrkanden bifölls inte av ARN enbart era krav på generatorn som vi vill då bestrida av flera skäl
AG Motor AB köper Solids tjänster till alla begagnade husbilar vi säljer. Solid går in och ersätter de flesta garantiåtagande utom de första 500 kr som vi betalat i Kenneths och Birgittas fall tidigare då det gällde kylen, det som inte ingår i Solid ersättning betalar AG Motor AB de första 6 mån som praxis är. Vad som gäller gick vi igenom muntligt och tillsammans med Solids info folder dels vid köptillfället, som man påstår att vi inte gjort, sedan ytterligare en gång den 20 sept. när kylens problem blev aktuellt.
Det står tydligt och klart att anmälan om skada skall ha inkommit inom 8 dagar från det att skadan upptäcktes, det räcker att man ringer till Solid, inget av detta gjorde man första gången, inte heller denna andra gången och vi hade själva ingen möjlighet att ringa dom i tid då generatorn går sönder den 11 dec vi får info om detta först den 20 dec i ett brev som är daterat den 18 dec.
Det passade er bättre att själva fatta beslut om vem som skulle göra det, vi fick inte en chans utan ni valde att köra till Agroma av tre skäl enligt vad ni skriver till ARN
1.dels för att det var närmare
2.dels för att en släkting arbetade där?!!
3.dels för att de öppnade tidigare
Om något annat företag skall utföra garantireparation så måste vi det betalande företaget upplysas före igångsättning om att en reparation måste utföras, kunden skall även upplysa de företaget att det är en garantireparation. Det företaget skall gå göra en överenskommelse med oss att de tänker utföra en möjligt garantiärende men vi som företag med egen verkstad äger rätt att i första hand ta hand om det själva eller godkänna att ett annat företag gör det
Vi anser att det fanns flera möjligheter att upplysa oss tidigare vilket man inte gjort, därför anser vi att kunden tagit en egen risk att få betala generatorn själv, eftersom man inte följt de regler som gäller för garantiarbete skall de också stå för alla utlägg i samband med denna reparation.
Lögn 1:En timanställd reparatör fick gång på gång ta emot skäll av arga kunder, eftersom AG själv gärna höll sig borta från företaget. Han tröttnade och sade till AG att "så där kan du inte göra mot kunderna! det är ett brott mot KKL". Då fick han sluta...
Vi har ALDRIG haft någon timanställd reparatör !!! Vi har haft en repartör och han arbetar alltjämt här
Vi har haft 2 anställda( ingen timanställd )som fått gå av olika orsaker och varför -tror jag inte någon utav dom vill att vi skall dryfta på denna sidan och hör inte hemma här
Lögn 2Den auktoriserade Fiatverkstaden Agroma i Billesholm, där han brukar lämna husbilar med fel som hans reparatör inte klarar av, har sagt att de egentligen inte vill ha med honom att göra, för han skall alltid argumentera om fakturan och om de tar in en bil, så får han inte ut den förrän han har betalat. De är också visa av tidigare skador...
Vi har alltid betalat mot faktura och gör alltjämt!!! Undrar vad Agroma säger om dessa lögner ni sprider i deras namn om deras kund.
Ni hänvisar också till Rejta.se där vi läser en utav våra fd anställds tyckande och en kund som anmält oss tidigare till ARN men förlorade på alla punkter. Ni säger att antalet anmälningar är mer intressant än prickarna men är man inte enligt lag oskyldig till dess man är dömd, har man blivit frikänd så var ju anmälan felaktig. Det finns även oseriösa kunder.........
För oss så slutar vårat inlägg på denna sidan här i och med detta svar
www.agmotor.se
Helsingborg
 

Svensson&Svensson

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Bjuv
HBK-Nr
8506
Medlemskap
2024
Sv: Varning för oseriös husbilssäljare!

Svar till AG-Motor, Helsingborg 2012-09-07

Anders Gustavsson fick avslaget hos ARN på sin begäran om omprövning i oktober 2012. Vi väntade och väntade på ett svar från ARN och ringde slutligen upp dem för att höra var ärendet låg. Det visade sig att AG hade fått avslag som ovan nämnt. AG har själv inte hört av sig till oss för rättelse, vilket han skall göra. Så här gör ingen seriös affärsman! De följer ARN´s rekommendationer.

AG lär också få det svårare framöver i ARN-avslag eftersom Regeringen nu flaggar för att ARN´s beslut skall bli lag, istället för som rekommendationer, som nu.

Lögn 1: Vi hade inga "alla andra yrkanden" som ARN avslog som du skriver.
Det enda yrkandet vi hade-utöver generatorn - var, att den sk garantin skulle gälla utan undantag OCH självrisker de 18 månader som säljaren utlovade den 30 juni-11 då vi skrev kontrakt. Det var detta som ARN menade, att de var "fel forum" att vända sig till. Det var mer en fråga för Konsumentverket. I övrigt så gav de oss fullständigt rätt.Du skall ersätta generatorn
Din begäran om omprövning har vi också läst, nämligen....

Vår övriga berättelse till ARN runt din hantering av vårt husbilköp hos dig,var med till ARN som målande bakgrund till hur oseriös du var/är. Ifrån där du, redan dag ett, bröt mot köpekontraktet, där det stod att "bilen skulle gås igenom helt och rekonditioneras ute och inne", och inte ETT ENDA dugg av detta hölls. Inte ens kemtoan var tömd! Fluglik, intorkat spill i kylen, smulor, kladdig spis, torra batterier, allt täckt av hundhår, ända in i duschen, bilens sidor tvättade, men inte tak och takluckor, mm. Dessutom vattenläckage från vattenslangar i toadelen som gjorde att hela juni-juli och halva augusti så fick vi använda bilen utan vatten till tvätt, disk mm eftersom bilen skulle in och repareras när reparatören haft semester och skulle vara torr då....

Lögn 2: Du skriver att ni har ett avtal med Solid försäkring och påstod i din begäran om omprövning till ARN att vi hade fått information om denna vid köpetillfället, samt en broschyr. FORTFARANDE FEL! Du var inte med personligen vid köpetillfället och kontrollerade att vi fick den information du påstår. Din säljare då, har slutat/fått slut, och nämnde inte ETT LJUD om någon försäkring eller något Solid.

Första gången vi hörde talas om det och såg broschyren var när din TIMANSTÄLLDE mekaniker visade oss broschyren i september -11, när vi kommit hem från Spanien med ett icke fungerande halv-helljus och en kyl/frys som inte fungerat på annat än el, sedan vi upptäckte felet på väg ner till en bokad färja i Trelleborg. Och som det tog er 1,5 månad att reparera när vi kommit hem. Det var t o m så att den TIMANSTÄLLDE mekanikern hade ombetts av dig att köra ut bilen på gården,UTAN åtgärd, eftersom du sannolikt upptäckt - liksom vi gjort -att bilen inte alls var försäkrad i Solid. Din mekaniker hade bett oss ringa Solid och kolla om bilen var försäkrad. HAN hade nämligen gjort det och fått en överraskning! DET hade din säljare också glömt bort. Nu clearade du det med Solid i efterhand, flera månader efter köpedatum. Du fick alltså ersättning ifrån Solid för reparation av kyl/frys och elsystem, trots att bilen inte var försäkrad hos dem när skadorna upptäcktes.Och trots sex-månadersregeln!Snyggt! Försäkringsbedrägeri??

Och hur skulle vi ha kunnat meddela Solid någonstans ifrån Europa på väg till Spanien, att kyl/frys samt belysning på bilen hade lagt av när vi inte ens kände till att Solid existerade. Fortfarande så HADE VI INTE fått någon, vare sig broschyr eller information om Solid.

Dessutom-och detta är det viktigaste i det hela och något som du hela tiden förbiser, medvetet eller ej- så gäller den s k "sex-månadersregeln" enligt Konsumentköplagen här. Vi kan högaktningsfullt strunta i Solid och allt som ni pratar om att vi skulle ha fått information om, eftersom denna regel står ÖVER försäkringsbolagen. Sexmånadersregeln gäller både för reparation av elsystem och kyl/frys sept-okt 2011 samt generatorn dec-11. Den regeln innebär, vilket du redan fått veta, att du som företagare har det FULLA ansvaret för skador som uppstår på en husbil de första sex månaderna efter köpet. UTAN SJÄLVRISK! De felen räknas som "ursprungliga och fanns där redan vid köpedatumet" enligt Konsumentköplagen. Googla så får du se!

Du sa till oss, när vi skulle hämta hem vår husbil i oktober-11, efter det att skadorna fixats i "långvård", att vi skulle "slippa betala självrisk eftersom vi inte hade fått någon information om försäkringen". Du vägrade inse att det var DU som skulle stå för hela kostnaden de första sex månaderna, enligt LAG! Och Du vägrar uppenbarligen fortfarande!

Vi följde ARN´s order och besökte din fru i somras för att fråga varför ni inte följt ARN´s beslut. Vi hade nämligen fått en blankett från ARN med frågor runt om ni inte ville rätta er efter deras beslut. Den dagen var vi- visa av tidigare skador - buggade med en MP3-spelare som bandade samtalet. Och tur var det....
Där talade också din fru om Solid. Vi försökte att förklara för henne om
sex-månadersregeln, men hon lyssnade inte utan avbröt i ett. Hon hade dessutom den dåliga smaken att kränka min hustru, när hon berättade, att vi inte hade haft en chans att hinna upp till Norrköping till hennes älskade mosters begravning, om vi skulle ha väntat ända till kl 09.00 när ni behagar öppna. Dessutom, och det skrev vi också i
ARN-anmälan, så visste vi ju inte ens om ni HADE en generator hemma. Alla andra reservdelar till tidigare reparationer måste ju skickas efter och den reparationen tog ju 1,5 månader. Då hade vi kunnat vinka adjö till den begravningen och min kusin, som nu är ensam kvar i sin familj.

Din fru sa till min hustru, när vi berättade att vi skulle på begravning, att det var skarpt läge om vi skulle hinna till Norrköping och att klockan var 06.00 när vi skulle köra och upptäckte att generatorlampan lyste; "Ja, det är vad DU säger,ja". Så känslokallt och oempatiskt! Skall vi vara tvungna att visa upp foton på kista och blomstergärden vid mosterns bår för att tros av er båda?? Din hustru kan inte neka att hon sa så. Vi har det inspelat....

Lögn 3: Det var inte den 11 december, som AG säger, utan den 13 december generatorn gick sönder då vi skulle köra till begravningen.Och AG säger att han först fick vårt brev den 20 december, (daterat den 18 december!) Alltså exakt 8 dagar efter det att skadan inträffade. AG hade hunnit kontakta oss, eller Solid! Vi stannade några dagar extra efter ceremonin för att hjälpa kusinen. Därför kom inte brevet till AG dagen efter att skadan inträffat. Men fortfarande; Sex-månadersregeln gällde OCKSÅ DEN dagen i december! Och det är märkligt, att AG hävdar i sitt inlägg till HBK att han "av praxix följer sexmånadersregeln". Vi köpte vår husbil 30 juni-11. Det är sedan sex månader fram till den 30 december-11. Under de sex månaderna går vår kyl/frys och generator sönder. Vet inte AG vad han skriver???
Att vi föredrar att kommunicera med enbart brev med er beror på, dels att Konsument-vägledaren i vår stad har rått oss till detta. Hon har följt oss och kommit med goda råd hela vägen. Dels för att du kan säga vadsomhelst, men du kan inte SKRIVA
vadsomhelst!

Och HUR skulle vi ha gjort, tycker du? Generatorn kunde ju lika gärna ha gått sönder någonstans på E4.an på väg upp. Skulle vi ha kört tillbaka till Helsingborg med en trasig generator till dig då, tycker du?? Du kanske hade fått betala bärgare också! OCH vi hade missat begravningen!! Vi hade dessutom bara hunnit köra c:a 20 mil totalt sedan vi kom hem ifrån Spanien. Bilen hade ju stått still hos er sept-okt-11, så generatorn hade lika gärna kunnat rasa i Europa nånstans. Skulle vi ta oss hem till dig då, med en trasig generator??
Och hur skulle vi kunna upplysa er om att nu kör vi ut till Agroma och fixar den trasiga generatorn? Ni var ju inte på kontoret!! Ni öppnar inte förrän 09.00!Och hur skulle vi kunna veta att vi skulle ha upplyst Agroma om att det var en garantireparation(vilket det ju INTE var - sex-månadsrregeln igen!)när vi inte kände till att vi skulle det! Man måste veta om, vad man skall fråga om, om man skall veta vad man skall fråga om!

Utdrag ur Konsumentköplagen:
27 § "Kräver köparen en annan påföljd än avhjälpande eller omleverans, har säljaren trots detta rätt att på egen bekostnad vidta sådan åtgärd, om han efter det att reklamation har kommit honom tillhanda utan uppskov erbjuder sig att göra detta samt åtgärden kan ske inom skälig tid därefter och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för köparen.
Säljaren får ej åberopa att han inte har beretts tillfälle att avhjälpa felet eller företa omleverans, om köparen har avhjälpt felet och det med hänsyn till omständigheterna inte skäligen kunde krävas att köparen skulle avvakta avhjälpande eller omleverans från säljarens sida. Lag (2005:62)."


Och att säga att Solid ersätter skadorna, utom de första 500:- av varje skada, är inte annat än en omskrivning av en självrisk. Och det får inte, enligt lag, finnas självrisker på garantier, vilket de första sex månaderna är!
Vi har bekanta som har fått betala 1000-tals kronor i "självrisker" till Solid, trots att de också skulle haft rätt enligt sex-månadersregeln till skadeslöshet. Man får nämligen betala 500:- för VARJE skada, så även om t ex generatorn och kylen pajar på samma gång så måste man betala TVÅ självrisker. I och med AG:s bristande genomgång av fordonen innan han säljer dem vidare, så kan det bli en dyrbar historia för kunden!

Vi ringde faktiskt Solid och talade med deras Kundtjänst och den person som vi talade med, var av den bestämda uppfattningen att de första sex månaderna utgår ingen ersättning från dem när det gäller skador. Det är DU, som enligt sex-månadersregeln har det 100%-iga ansvaret då. Självklart skall inte Solid belastas då. Eller...??

Idag i Helsingborgs Dagblad ,föll mina ögon på "Kungörelser". Där stod "Upphävd konkurs".;Adultus 650 Aktiebolag under namnändring till AG Motor AB 556917-6760, försattes i konkurs av Helsingborgs tingsrätt den 12 mars 2013. Hovrätten över Skåne och Blekinge upphävde konkursbeslutet den 25 mars 2013"

Undrar vad det betyder?

Vi hävdar fortfarande, att Anders Gustavsson skall ersätta oss för generatorn eftersom det rådde exeptionella omständigheter när vi upptäckte skadan, samt att skadan omfattas av sex-månadersregeln och därmed inte är något garantiärende för Solid försäkring!
Och "smutskastning" som Anders Gustavsson i början hävdar att vi sysslar med, är också en lögn. det är rena rama sanningen, och det svär Birgitta på sin mosters grav på!

Svensson&Svensson, ur djupet av våra frustrerade hjärtan!

PS.Idag är det den 28 mars och AG har fortfarande inte betalat de dryga 5.000:- som det kostade oss att få generatorn bytt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen