• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattenslang....hur lång?

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
God morgon.

Behöver byta min vattenslang i HB.

Skaffar en av bättre kvalitet nu, trött på alla veck hela tiden.:mad:

Tror jag har ca: 5 meter nu.

Har varit problem någon gång att den inte har räckt.

Vill inte heller ha för lång då den lätt blir bökig att ha att göra med.

Hur långa slangar har ni?

:)
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Vattenslang....hur lång?

Min erfarenhet är att slangar, sladdar etc. alltid är en halvmeter för korta.....
Calle

Därför har vi varken vattenslang eller elkabel, de väger ju en del också och vi har bara en liten husbil.;)

Däremot har vi solpanel som är i balans till strömförbrukningen samt en vattenkanna. Den räcker hur långt som helst och så får jag smygmotion.:)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vattenslang....hur lång?

Jag har en slang på 5 meter, den har alltid räckt hitills, en kompaktslangvinda på 15m finns också, men den har aldrig använts sedan -07 så nu åker den ut, tillsammans med elkabeln som vi heller aldrig använder. Det blir alldeles för tungt att bara släpa på. Dessutom åker det 2:a batteriet ut över sommaren, solcellerna fyller på allt vi behöver. :)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vattenslang....hur lång?

En sådan här har jag fast 10 meter:

8871357218846.jpg
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vattenslang....hur lång?

2 x 5 meter vanlig grön, genomskinlig, armerad vattenslang med snabbkopplingar + en massa kopplingsdon med invändig gänga från 1/2 tum - 1 1/4 tum har räckt för mig hittills! Dessutom en hemmagjord anordning som man kan fästa på en kran utan gängning.

Det är lätt att glömma kopplingsdonen på kranarna så jag har ett rejält antal sådana i bilen. Relativt dyra i Sverige men otroligt billiga i Spanien!

Jappe
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Vattenslang....hur lång?

Hej!

Det blev 10 meter armerad genomskinlig slang avsett för tryckluft 1/2".

Med nya anslutningskopplingar!

Härligt!

Hoppas detta funkar!

:)
 
F

F.d. 25142

Guest
Sv: Vattenslang....hur lång?

Det finns en PLATT slang i rulle som är ursmart och kanske kan passa er. Kan tyvärr inte lägga ut bild just nu. Den består av tre hål intill varann i stället för ett som ju en traditionell slang har. Vi har köpt vår i tillbehörsbutiken på Husbilslandet utanför Kristinehamn, men den finns på många andra ställen också.
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Vattenslang....hur lång?

5m slang och en vattenkanna har funkat fem säsonger. Använder faktiskt vattenkannan mest. Man fyller på efterhand det man förbrukar.
Slang är bra om man vill fylla upp tanken. Men om man är ute på vägen, varför transportera 75kg vatten som inte behövs just då?
 
Toppen