• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dödsolycka vid däckbyte i vägrenen...

F

F.d. 55306

Guest
Sv: Dösdolycka vid däckbyte i vägrenen...

Har ett reservdäck hängandes under bilen (hur f-n kollar man däcktrycket?) men tror inte jag skulle ställa mig utefter vägen för att byta däck. Dels är ju trafiken farlig om man blir stående på ett hårdtrafikeat ställe och dels tycker jag att domkraften ser allt annat än tillförlitlig ut.

Jag ringer nog hellre till Fiat assistans!
 

Chris o Benny

HBK Medlem
Inlägg
383
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
729
Medlemskap
2024
Sv: Dösdolycka vid däckbyte i vägrenen...

Har ett reservdäck hängandes under bilen (hur f-n kollar man däcktrycket?) men tror inte jag skulle ställa mig utefter vägen för att byta däck. Dels är ju trafiken farlig om man blir stående på ett hårdtrafikeat ställe och dels tycker jag att domkraften ser allt annat än tillförlitlig ut.

Jag ringer nog hellre till Fiat assistans!
Eller FALK-assistans!!
Vi testade detta förra sommarer, fungerade utmärkt!
//Benny
 
F

F.d. 50021

Guest
Sv: Dösdolycka vid däckbyte i vägrenen...

Vi fick puntering utanför Jönköping på motorvägen idag, vi lyckades ta oss till en avfart och där ringde vi assistanskåren, det kostade oss 1380 kronor men det var värt varenda krona. Vi fick även erbjudande om assistansförsäkring för 397 kronor per år, det får nog bli en sån försäkring.
 

heralue

HBK Medlem
Inlägg
219
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9682
Medlemskap
2024
Sv: Dösdolycka vid däckbyte i vägrenen...

Spikrak väg, 2 filer, klart tort väder, husvagnen jämte vägen !!
Chauffören av lastbilen har garanterat smsat eller dylikt!
Måtte han/hon dömas för dråp eller dylikt.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Dösdolycka vid däckbyte i vägrenen...

Usch vilken skada! Man förstår nu varför asfaltmålare mm har ett jättöverhäng bak som bilisten kan köra in i utan att bli skadad.

Falck byter punkan på min bil ....... och min rygg är fortfarande frisk.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Dösdolycka vid däckbyte i vägrenen...

Det ser ut att vara en 2+1-väg. Således inte mycket utrymme mellan husvagn och wire-räcke.
Sedan vet man ju inte om personen ifråga snubblat eller tappat balansen ed.
Jag tycker inte man skall döma innan man har alla fakta.
//W
 

heralue

HBK Medlem
Inlägg
219
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9682
Medlemskap
2024
Sv: Dösdolycka vid däckbyte i vägrenen...

Jag åker vägen dagligen, den är 2+2.
Tror ändå att föraren av lastbilen slarvat.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Dösdolycka vid däckbyte i vägrenen...

Spikrak väg, 2 filer, klart tort väder, husvagnen jämte vägen !!
Chauffören av lastbilen har garanterat smsat eller dylikt!
Måtte han/hon dömas för dråp eller dylikt.



Det är ju alltid lätt att vara efterklok men varningstriangel ut .
Passagerare varnar,vinkar till trafiken att sänka farten och är beredd att hojta till "mekanikern" att ta skydd om någon kör vårdslöst men allt händer ju på några sekunder .

Som medtrafikant då man ser att det hänt något så är man ju skyldig att sänka farten rejält .

Även vi har assistantförsäkringen och reservhjulet är så idiotiskt placerat , i dubbelgolvet och skall jag få ut det så får jag krypa in med överkroppen i dubbelgolvet på vänstersidan så benen pekar rakt ut i trafiken .
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Dösdolycka vid däckbyte i vägrenen...

Större och tydligare varningsmärke än en stillastående husvagn på en väg - finns det?

Jag får samma tankar som heralue! Varför ska bilister tillåtas döda sina medmänniskor utan adekvat påföljd?

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 28368

Guest
Sv: Dösdolycka vid däckbyte i vägrenen...

Väldigt tråkigt när detta händer. Tyvärr är det inte heller helt ofarligt att sitta kvar i bilen när bilen står på vägrenen. Spansk TV visade nyligen en videofilmad olycka där en bil hade fått stopp på vägrenen och där personerna satt kvar i bilen. En lastbil kom och klämde in i bilen. Samtliga i bilen omkom. Lastbilschafören talade enligt uppgift i mobiltelefon.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Dösdolycka vid däckbyte i vägrenen...

Jag har sett att många långtradarchaufförer använder vägrenen som väg (körfält)!


Vägren, del av väg som ligger vid sidan av körbanan. Vägrenen kan vara gräsklädd, grusbeklädd eller belagd. I Sverige är vägrenen regelmässigt belagd.

Funktion

Vägrenen är en viktig del av vägbanan. Detta beror på att den ökar vägtrafikens tillförlitlighet och minskar olycksrisker för både trafikanter, vägarbetare och bilbärgare. Vägrenens många funktioner inkluderar:
  1. Ge utrymme för förare att återta kontrollen över sitt fordon vid sladd och liknande tillbud.
  2. Ge utrymme för nöduppställning av fordon som gått sönder eller fått bränslestopp.
  3. Ge utrymme för att under säkra former genomföra rutinmässiga driftåtgärder på vägen.
  4. Utgöra tillfällig körbana i samband med trafikolyckor, större vägunderhållsåtgärder (t ex omasfaltering) och ombyggnation.
  5. Utgöra del av vägens säkerhetszon.
  6. Bidra till god horisontell siktlängd.
  7. Genom att ge känsla av trygghet maximera trafikflödet och därmed vägens framkomlighet.
  8. Ge huvudfilernas ytterkant sidostöttning och därmed förebygga att kanten deformeras av tunga fordon.
Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50021

Guest
Sv: Dösdolycka vid däckbyte i vägrenen...

Det var Solid försäkringar som erbjöd assistans till priset 397 kronor per år.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Dösdolycka vid däckbyte i vägrenen...

Jag har alltid med mig en gul extern "saftbalandare" som går på cigguttaget i min personbil. Det är en avlagd gammal lampa jag haft i min tjänstebil, då jag ofta arbetar i anslutning till väg. Den är bra att sätta på taket (har magnetfot) som komplement till varningstriangeln. Vet inte var man kan få tag på dessa, men det är en bra livförsäkring. Skulle jag få stopp på bilen och inte kan komma från vägen, så är det första jag gör att ta ut familjen från bilen och bort från vägen på ett säkert ställe. Det är uppenbarligen förenat med livsfara att sitta kvar.

/Ludde
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Dösdolycka vid däckbyte i vägrenen...

Det är ju alltid lätt att vara efterklok men varningstriangel ut .
Passagerare varnar,vinkar till trafiken att sänka farten och är beredd att hojta till "mekanikern" att ta skydd om någon kör vårdslöst men allt händer ju på några sekunder .

Det låter nästan som hämtat från instruktioner för funktionärer vid en biltävling men det har ju faktiskt gått därhän att det tävlas på det allmänna vägnätet idag. "Kör hårt, livet är kort, har du tur så dör någon annan och du klarar dig"!

Jappe
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.835
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Dösdolycka vid däckbyte i vägrenen...

Att jobba och kroppsligen vistas ute i trafiken är att stå med ena foten i graven.., det har varit känt länge. Det blir allt mer som tar fokus från själva bilkörandet.

:-/<rister
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Dösdolycka vid däckbyte i vägrenen...

Det låter nästan som hämtat från instruktioner för funktionärer vid en biltävling men det har ju faktiskt gått därhän att det tävlas på det allmänna vägnätet idag. "Kör hårt, livet är kort, har du tur så dör någon annan och du klarar dig"!

Jappe


Jo det kanske det kan låta som men jag tycker att mycket handlar om rent förnuft för att som medtrafikant så är det väl självklart att man saktar ner när det står en bil som har en mekaniker i vägen .

Som medpassagerare så gör nog denne mera nytta att hålla uppsikt än att försöka hjälpa till att lossa en mutter .

Nå väl olyckan har inträffat med tragisk utgång och detta kommer ske igen men när och var vet ingen men det kommer hända tyvärr .
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Dösdolycka vid däckbyte i vägrenen...

Skulle jag få stopp på en trafikerad väg så gäller två saker:

1. Ut ur bilen!
2. Bort från vägen!

Jag har ingen dödslängtan!

Jappe
 
Toppen