• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

5 ans växel

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: 5 ans växel

..................................... måste förutom kuggantal på 5:an också veta slutväxelns utväxlingsförhållande och vilken däckdimension du har på bilen
Sune
-------------------------------------------------------------------------------------------
Hej, inte när det intressanta bara är att veta varvtalshöjningen som går åt på motorn för att behålla samma varvtal som innan på utgående axel i växellådan och då redan given hastighet på bilen.

(Men om man vill räkna ut bilens verkliga hastighet i förhållande till hastighetsmätaren så måste slutväxel och däcksomkrets vara med.)

M.v.h JANKRO.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: 5 ans växel

Hej, kanske en liten förklaring på slutväxel däck m.m. För dem som orkar :).

Det blir inte så exakt, för ibland står det....
300v/min. höjning vid landsvägsfart. Vad är landsvägsfart ? 80 till 100km/tim. kanske.

Och ibland 300v/min höjning vid 90km/tim. Då har slutväxel och däckens omkrets viss betydelse för slutresultat.

Det man ofta brukar räkna ifrån, som jag gjort, verkar vara ca. 2000v/min på motorn för då hamnar man ungefär på angiven varvtalshöjning för drevsatserna.

Om man skall räkna exakt så skall man börja räkna bakifrån som Brittmarie & Sune påpekar.
För 100km/tim. blir det..........100.000 meter delat med däckens omkrets, sedan slutväxelns/diffens utväxling, sedan femte växelns utväxling, och så sist motorns varvtal nedräknat från en timme ner till en minut.

Det hade faktiskt varit bättre om de från början hade talat om motorvarvtalsökning i procent på olika drevsatser i stället för varvtalsökning vid en luddig hastighet eller varvtal.

Det man skall tänka på är ju faktiskt detta. Om man kör 90km/tim och motorn då varvar 2000v/min, som man höjer med en drevsats med 400v/min. till 2400v/min. och det känns bra, så händer det mer vid högre hastighet.
Om man ökar hatigheten en halv gång med 45km/tim. till 135km/tim som från början skulle varit 3000v/min på motorn, så går det nu med nya drevsatsen i stället åt hela 3600v/min. på motorn för att hålla 135km/tim.



Hoppas det blev begripligt. M.v.h. JANKRO.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: 5 ans växel

Varför är det så viktigt att kunna köra sakta på femman, fyran funkar utmärkt vid farter under ca 80 km. Man skaffar ju sig en rätt surrig och tråkig bil vid landsvägskörning i stället? :confused:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: 5 ans växel

Kan snu litt på frågan, hvorfor skal en ha en veksel som er beregnet på bruk ved hastigheter 80 til 140 i en bil på over 3500 kg som ikke har lov til å kjøre raskere enn 100 (med unntak 110 veier i Sverige). Bedre å redusere 5an så en kan utnytte denne for 60 til 110 mens 4an fortsatt kan benyttes opp til 90.

En får en kjappere bil med lavere forbruk i det viktige hastighetsområdet 70 til 90 etter en ombygnad var min erfaring på en 2.8 TDI 1999 modell - totalvekt 4500 kg og orginal 122 hk.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: 5 ans växel

Ja, vi har ju lite olika utgångspunkter, vår bil är helintegrerad och väger 3500-3800 Kg körfärdig, vi har 2,5 TDi lite vässad, så vridmomentet och effekten är betydligt bättre än original. När motorn var i standard 116Hk utförande kunde jag nog ha hållit med till viss del, men nu skulle jag aldrig växla ned den! Den går lugnt och behagligt på 5:an i 75-110 km, och vill jag köra kontinuerligt långsammare kan jag ju växla ned. 90 km på 4:an med nedväxlad bil kan väl inte bli särskilt trevligt? En annan fördel är ju att man kanske inte nöter på den lite känsliga 5:an lika mycket om man växlar ned lite då och då? :)
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: 5 ans växel

Om man ändrar utväxlingen på 5ans drev och man känner till kuggantalet på både nya och gamla dreven är det väl bara att använda vanlig procenträkning för att få fram varvtalsförändringen.
Ett exempel: O=Original utv. 53/31
N=Nya utv. 49/33
(O-N)/O x100 % och med värdena instoppade ((53/31-49/33)/53/31)x100 %
om jag hoppar ett par led får man:
(1-49x31/33x53)x100 % dvs ungefär 13,2 %

Alltså kommer man få öka motorvarvet från 2000 r/m till 2264 r/m för att få samman hastighet som med original utväxling. Förusatt att man inte ändrar däck eller slutväxel.
Eller är jag ute och cyklar?
// Göte J
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: 5 ans växel

Om man ändrar utväxlingen på 5ans drev och man känner till kuggantalet på både nya och gamla dreven är det väl bara att använda vanlig procenträkning för att få fram varvtalsförändringen.
Ett exempel: O=Original utv. 53/31
N=Nya utv. 49/33
(O-N)/O x100 % och med värdena instoppade ((53/31-49/33)/53/31)x100 %
om jag hoppar ett par led får man:
(1-49x31/33x53)x100 % dvs ungefär 13,2 %

Alltså kommer man få öka motorvarvet från 2000 r/m till 2264 r/m för att få samman hastighet som med original utväxling. Förusatt att man inte ändrar däck eller slutväxel.
Eller är jag ute och cyklar?
// Göte J
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej Göte J, nej som jag skrev i inlägget över så blir det nästan lite löjligt när det står varvtalshöjning ex. 300v/min. Det gäller ju bara vid just ett förutbestämt varvtal, för det mesta verkar det vara ca. 2000v/min. på motorn.
Men som de beskriver det ibland så kan ju köparen tro att varvet höjs med ex. 300v/min. i hela femmans register.
Så instämmer, procent vore det bästa. Men det är nog lika svårt att ändra på, som Kw. i stället för Hk.

M.v.h JANKRO.
 

Brittmarie & Sune

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Svedala
HBK-Nr
648
Medlemskap
2024
Sv: 5 ans växel

Självklart är det rätta att ange förändringen i procent som Jankro skriver.
Vill ni räkna på vad olika utväxlingar ger för motorvarv kan ni titta på mitt inlägg från i går kväll där jag allmänt beskriver beräkningsgång och exempel från den egna bilen.
Vill någon ha detta mer utvecklat så OK.
De olika utväxlingar som bla Augus tin i Flensburg erbjuder är de originaldrevsatser som finns i olika Ducatotyper.

Sune
 

Olle Jonsson

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
883
Medlemskap
2025
Sv: 5 ans växel

Du skrev:
Omsätter vi detta till vår bil får vi vid 90 km/tim
H=90 km/tim

S= 5,231

F= 0,603 (58/35 kugg)

O= !5 tum x 70 x 215 ger =2.14 meter (Uträknat eller mätt)


Jag antar att du menar 15 tum. Skift-knappen kom i vägen.
Tack för ekvationen den fyllde ut några luckor för mig.
 
F

F.d. 13883

Guest
Sv: 5 ans växel

Är växelkymmer något akut?

Min Fiat motor är från år 2000 och har gått 4700 mil och tills vidare har jag inga bekymmer med växellådan. Om man får bekymmer är det i så fall något akut som händer och som kräver omgående bogsering till närmsta verkstad eller kan man fortsätta att köra med de andra växlarna?
Uppstår dessa bekymmer efter ett visst antal mil?
Undrar
 

Påsse

FD HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
10185
Medlemskap
2021
Sv: 5 ans växel

--------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej. Njaeeej har plockat en hel del men har aldrig tyvärr slaktat en -82 till -94 låda till sista skruv, men dock några andra :D.
Men varje höst blänger jag lite på min egen. Det blev dock en hel del vårpyssel som jag tänkte dela med mig av, Fjäderben, drivaxlar, stödlager, packboxar i lådan m.m. Men tyvärr så behagade kamerabatteriet bara klara två bilder mellan tre timmars laddningar, så bildmatrialet blev fnuttigt, men något skall jag försöka få till senare.

Jättesvårt att veta vad det är för fel på din låda, troligen lager som håller på att ge sig, eller kanske glappa lagerlägen, så drivkuggar ligger an fel.
Fyran och femmans drev ligger nära varandra med en "vägg" mellan dem som ett av lagren sitter i mellan dreven.
Det enda som jag kan tänka på att kolla, även om det är långsökt, med lådan kvar i bilen är........
Differentialväxeln kan också låta illa och då på alla växlar om dreven ligger fel. Den har koniska rullager som går att lägga åt men det bör man inte exprimentera med utan att veta varför de borde läggas åt, och kunna mäta glappet. Men man kan kolla så inte locket som håller lagren och shimsen har lossat. Det läcker inte olja även om det är löst för det är en stor O-ring som tätar.
Bakom inre drivknuten på lådans vänstra sida sitter ett lock som håller ordning på lagren och shimsen till diffen. Locket sitter med fyra skruvar, dra dem och kolla så de inte har lossnat.
Kom dina metallspån ut ur främre eller bakre pluggen när du tömde lådan ? Du bör nog inte åka allt för länge med den, om lådan och innehåll skall kunna räddas.

Locket synligt utan drivaxel.(Och utan packbox)
Visa bilaga 54937

M.v.h. JANKRO.

Tack för hjälpen JANKRO!

Jag har också haft tankar på att det kan vara differentialen eller något lager som det är något fel på. Känns som om det är onormalt "glapp" mellan driv och motorbromsning. Det fanns spånor på båda oljepluggarna, tror dock att det var mest på den främre pluggen. Vad är skillnaden på dessa? Skall gå igenom lådan så fort jag fått hem bilen, just nu står den på firman där jag köpte den. Dom lovade att fixa lådan eftersom det var fel på den då jag köpte bilen, men efter 2 veckor på deras verkstad så vill dom inte det längre utan hänvisar till att det inte finns någon garanti som täcker det och dessutom så tycker dom att det inte är några större fel på den, "lådorna brukar låta en del". Så blir det när man litar på en bilförsäljares ord och inte testkör innan köpet (köpte den per telefon) :mad:.

/Rickard
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: 5 ans växel

Knud Petersen - det er ikke en bestemt milgrense. Byttet drev på min 1999 etter noe over 10000 mil og det var ingen slitasje på 5an, men jeg ønsket en noe lavere utveksling. Andre har klart å knekke 5an på betydlig kortere kjøring, så holdbarheten er helt avhengig av hvordan en kjører.

Når 5an legger av så er det i nesten alle tilfeller fullt mulig å kjøre hjem på 4an, men det er litt avhengig av skadan på 5an. De fleste mister muligheten for å legge inn 5an og det er minimalt med spon i oljan og det fester til magnetene på tappepluggene.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: 5 ans växel

Hej Påsse, tråkigt med oseriösa handlare, det händer allt för ofta att de vill tjäna pengar och skiter i sitt ansvar så fort felen kostar mer än en hundring att fixa. Häng ut dom här så får de lite neg. reklam.
Främre pluggen har tyvärr mer med själva växellådan att göra och den bakre mer med diffen. Men det hänger ihop naturligtvis så det blandar sig. Tyvärr (men bra) så sitter det en rätt stor magnet inne i lådan som tar hand om mycket spån, så det finns mer än det som hamnar på magneterna i pluggarna.
Skriv gärna om fortsättningen på problemet.

M.v.h. JANKRO.

Ps.

14 är magneten, 8 den berömda rännan som stänksmörjningen hamnar i innan oljan rinner vidare till femmans drev.
k.jpg
 
Senast ändrad:

Påsse

FD HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
10185
Medlemskap
2021
Sv: 5 ans växel

Tack för all hjälp JANKRO!

Jag återkommer när jag fått hem bilen, behöver kanske lite assistans när lådan skall demonteras. Har du sprängskissen och detaljspec. i lite större format (A4)?

Hänger nog ut handlaren här efter att jag fått hem bilen, vem vet annars vad dom gör med den;). Det är som du säger, dom är tillmötesgående så länge det inte kostar allt för mycket. Dom fixade fuktskadorna utan problem men tekniken vill dom inte ge sig på för där får dom lämna bort bilen till en annan verkstad och då tickar taxametern allt för fort för dom.

Mvh Rickard
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: 5 ans växel

Hej igen, jag har bara en massa små sprängskisser som jag hittat på internet.
Men jag har en rep.bok där växellådan finns med. Den finns på internet att ladda hem för en femtiolapp (på engelska). Måste kolla vad den täcker, fast alla lådorna är nästan lika i bilarna upp till -94.
Tyvärr så har gråskalan fallit bort vid kopieringen på många av bilderna, så de är lite svårtydda, annars helt kompletta.
Jag vet att Bror Axelsson har en rep.bok med lådan i :).

JANKRO.
 
Senast ändrad:

blomba

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Gotland
HBK-Nr
3796
Medlemskap
2024
Sv: 5 ans växel

Teorin att vända på ringen är mycket inresannt funkar det?
Vår resa är planerad från Gotland upp och runda Haparanda ner genom Finland. Frugan kommer därifrån. När vi kom in i Luleå hoppade 5an ur då visste jag vad det var, utan förvarning (6500 mil) Fiat -99. Försökte hålla i växelspaken, det gick i 5 mil sen var det kört. Det blev att köra på 4an och 70 km/tim. Fick tag på stora och lilla drevet i Isalmi, bytte dom och var glad tills jag skulle lägga i 5an......den hoppade ur. Det var då jag såg detta inlägg att vända på det yttre drevet. Funkar det,någon som provat. Kunde vara bra att lägga i 5an dom 70 milen hem till Gotland
/Tommy
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: 5 ans växel

Hejsan, du skriver vända på yttre drevet, men jag antar att du menar yttre synkringen med ingreppskugg.
Man skall inte lova något för då kan man få :oops:.
Men ringen är ju faktiskt gjord för en utväxling åt varje sida och man använder ju bara ena halvan till femmans växel, så andra i halvan borde ingreppskuggen var oskadda och hålla femman i ingrepp om man vänder på den. Kolla samtdigt så klackarna i växelgaffeln trycker ringen hela vägen till "klick" och ingrepp.
Om vi träffas och jag har fel så får du kasta sten på mig utan mothugg :D.

M.v.h. JANKRO.
 
C

cheetah1

Guest
Sv: 5 ans växel

Oj, det här har hag missat. Har en Fiat Ducato 2.8 idtd -99. Ligger man risigt till?
 
Toppen