• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nitrogen i däcken

Per&Gudrun

FD HBK Medlem
Inlägg
106
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6690
Medlemskap
2023
Sv: Nitrogen i däcken

Vi gjorde det i fjor. Vet ej om jag märkt någon direkt skillnad.
Med tanke på kostnaden till att byta till Nitrogen är det tveksamt.
Har ej märkt ngn skillnad på bränsleförbrukningen och det är väl meningen med det hela bl à.
Nu börjar hockeyn igen
Per
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Nitrogen i däcken

Dom tryckte i det när jag köpte nya fälgar och däck tänkte kan ju prova det när ändå plånboken är öppen .
Märker ingen större skillnad mot innan .
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Nitrogen i däcken

Det er en liten fordel med gass fra flaske, den er tørr. Fuktigheten i luften gir økning av dekktrykket ved oppvarming. 20 grader varmere dekk gir 10% høyere trykk er hva jeg har målt med vanlig luft her i Sverige. På husbilen i Australia målte jeg mye større økning, med der var det mye mer fuktighet inne i dekkene. Om en trykket inn ventilnålen kunne en kjenne kondensering i luften som strømmet ut! Etter bytte av dekk ble det omtrent som på bilen her.

Under kjøring er det normalt med opp til 50 grader oppvarming av dekkene og dermed over 20% øking i dekktrykket med vanlig luft. Påstanden er at en unngår denne økningen med ren tørr gass. Den andre påstanden at Nitrogenmolekylene ikke kryper gjennom gummien på samme måte som Oksygen tar jeg mer som selgerargument, luft er en blanding av knapt 80% Nitrogen og knapt 20% Oksygen - resten er vanndamp og diverse gasser. Om oksygenet evakuerer gjennom gummien og en etterfyller med luft skulle det bli mer nitrogen i dekket :rolleyes:

Om noen merker forskjell på luft og nitrogen så måtte det være på baneracere, formel-1 og lignende som kjører så hardt at oppvarmingen blir ekstrem.
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Nitrogen i däcken

Men flygplanen pumpar däcken med Kväve.
Varför?
Kanske finns en fördel?

Jag kan tänka mig mindre risk för att de fattar eld vid landningen, dvs om de skulle gå sönder då.

Att man kallar kvävet nitrogen beror förmodligen på okunskap i kemi.
Eller kanske det låter häftigare.

Nu tar vi en klunk diväteoxid och återställer vätskebalansen.

de
Roy
 

KaMa1

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
8710
Medlemskap
2024
Sv: Nitrogen i däcken

Bräsleförbrukningen blir det ingen skillnad på,(kvävgas är egentligen något tyngre än luft, det är mest för däckens "välmående", atmosfären inne i däcken med nitrogen gör ,att däcken "konserveras", allafall på insidan.

Såg i den andra tråden, att någon föreslog helium, mest på skoj, väldigt lätt!,bra, men helt omöjligt att hålla kvar i bildäck, åka en mil,pumpa igen,det blir inge´ bra..
mvh
KaMa1
 

masse52

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
9379
Medlemskap
2024
Sv: Nitrogen i däcken

Hej på er HBK;are.
Det där med nitrogen i däcken ska vara en fördel. Då vanlig luft har olika egenskaper vid olika temperatur och olika yttre lufttryck. Det är därför som man har det i flygplansdäck, dom expanderar inte uppe i luften som vanlig luft hade gjort. Med andra ord så är nitrogen stabilare i sin form än vanlig luft.

:music-icon::music-icon::mh4:..nu är det sommar, nu är det sol.........Mats o Lena:yes:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Nitrogen i däcken

Har av en som jobbet med vedlikehold av jagetfly fåt forklart at bruken av nitrogen (den gamle norske namnet kvelstoff er nesten helt ute av bruk i Norge til fordel for det kjemiske internasjonale) kommer av den kraftige oppvarmingen dekkene får ved landing. Vanlig luft med sin fuktighet kunne sprenge dekkene. Helt tørr luft kunne brukes, men er vanskelig å lage - faktisk er nitrogen den billigste tørre gassen til dette bruk.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Nitrogen i däcken

Och om jag har förstått rätt är kvävemolekylerna stora, vilket gör att de diffunderar (går igenom) däcket sämre vilket gör att däcktrycket håller sig konstant längre. Den fördelen är dock måttlig eftersom luft redan innehåller ca 80% kväve. Dessutom "slinker" ju syret ut lättare, så efterhand ökar kvävehalten i däcken utan att vi betalar dyrt för det! :)
 

Tandy 635G

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
1141
Medlemskap
2024
Sv: Nitrogen i däcken

Hej,

För normala förhållanden så gäller gaslagen för ex.vis luft och kväve.

Knuts påstående att trycket ökar med 10% för 20 grader är då felaktigt.

En ökning från +20 till +40C grader blir enligt gaslagen 6,8%. En höjning med 50C av temperaturen skulle från +20C till +70C ge 16% höjning av trycket. Volumen på däck och fälg ökar något så höjningen blir något lägre än 16%.

KaMa1 påstår att kväve är något tyngre än luft, det är precis tvärtom! Kvävgas är ungefär 3,3% lättare än luft. Det har ju däremot ingen större betydelse för resonemangen om för- eller nackdelar med kvävgas.

Mvh
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Nitrogen i däcken

Vill minnas att Sveriges första monsterbil, en Volvo Duett med typ 2 meter höga skördetröskehjul, hade Helium i däcken.

Den hette (eller heter?) Big Swede och var byggd av en Arne Lindberg (eller linn.. nånting)

Han var den förste att köra bil över Öresund. (innan bron alltså)

Vi hade nattat över i småbåtshamnen i Hudiksvall när vi vaknade till ett häftigt motormuller. In på hamnplan kommer Big Swede, tar sikte på sjösättningsrampen, och kör rakt ut i vattnet.
Han kör runt i säkert ett par timmar mens vi äter vår frukost. Den gick inte så fort i vatten, drevs av hjulen + en propeller som satt direkt på bakaxeln.

Hur ofta han pumpade hjulen vet jag dock ej. Dock räckte flytkraften i däcken att hålla den säkert inte helt lätta konstruktion flytande och efter färdig sjötur körde han upp igen och försvann inåt stan.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Nitrogen i däcken

En faktor som er lett å glemme er virkningen av vatn i luften en har i dekket.
Vatn har en noe annorlunda termisk utvidelse enn luft, jeg refererte til målinger online under kjøring med kontinuerlig måling av temperatur og trykk i dekkene, med gamle dekk og høy fuktighet ble utvikling ekstrem.
 

KaMa1

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
8710
Medlemskap
2024
Sv: Nitrogen i däcken

Hej,

För normala förhållanden så gäller gaslagen för ex.vis luft och kväve.

Knuts påstående att trycket ökar med 10% för 20 grader är då felaktigt.

En ökning från +20 till +40C grader blir enligt gaslagen 6,8%. En höjning med 50C av temperaturen skulle från +20C till +70C ge 16% höjning av trycket. Volumen på däck och fälg ökar något så höjningen blir något lägre än 16%.

KaMa1 påstår att kväve är något tyngre än luft, det är precis tvärtom! Kvävgas är ungefär 3,3% lättare än luft. Det har ju däremot ingen större betydelse för resonemangen om för- eller nackdelar med kvävgas.

Mvh
Ursäkta Tandy, Nitrogen ÄR TYNGRE ÄN LUFT; http://www.airliquide.se/file/otherelement/pj/nitrogen_ 2008-8097.pdf

dock är skillnaden försumbar iaf-

Jag arbetade på AGA gas i tjugo år ,analyserade gaser etc....
..bara så att.
mvh
KaMa1
 
F

F.d. 21911

Guest
Sv: Nitrogen i däcken

Som någon skrev tidigare så är det så att syret diffunderar ut genom gummit och lämnar kvävet kvar vilket innebär att efter ett tag (har inte någon uppgift på hur lång tid det tar) så är det i princip bara kväve kvar i däcken ändå.
Inom racing använder man inte kväve i däcken utan man laborerar med däckstrycket i kallt läge för att uppnå så jämn belastning som möjligt på däcken under loppen (vilket man mäter genom att mäta temperaturen på olika ställen på däcket samt vilket tryck som uppnåtts när däcket är varmt), i de klasser där det är tillåtet förvärmer man även däcken för att uppnå arbetstemperatur fortare.

ps. tror inte att Big Swede hade helium i däcken då det skulle öka flytkraften marginellt men öka kostnaden att fylla däcken ganska kraftigt, bara luften i däcken räcker gott för att få de flesta "monstertruckar" att flyta obehindrat.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Nitrogen i däcken

Jag skall inte gå i god för det där med helium i Big Swedes däck men vill minnas att det var så det framställdes i tex 4Wheel drive. Skulle kunna gå upp på vinden och se om man har kvar nåt gammalt nummer men det kan ju göra det samma.

Häftigt att se den kravla runt i hamnbassängen i alla fall!
 

masse52

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
9379
Medlemskap
2024
Sv: Nitrogen i däcken

Hej på er.
Jag har en fundering gällande mätning på olika ställen på racing däck för att laborera med däckstrycket. Temperaturmätning på olika ställen på slitbanan på däcket är väl för att kolla inställningen på bilen. Har man fel inställning så får man olika värme, vilket ger olika slitage på däcken, som inte är så bra. Nog om detta.

Ha´de
:music-icon::music-icon:Mats
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: Nitrogen i däcken

Jag skall inte gå i god för det där med helium i Big Swedes däck men vill minnas att det var så det framställdes i tex 4Wheel drive. Skulle kunna gå upp på vinden och se om man har kvar nåt gammalt nummer men det kan ju göra det samma.

Häftigt att se den kravla runt i hamnbassängen i alla fall!

Arne Linding heter killen och är från Söderala vid Söderhamn
 

Bilagor

  • images BIG SWEDE.jpg
    images BIG SWEDE.jpg
    11,3 KB · Visningar: 240
Toppen