• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

5 ans växel

F

F.d. 53079

Guest
Sv: 5 ans växel

-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan, det du har hört stämmer. Det är ingen hel nykonstruktion efter 2002. Växellådorna liknar varandra och femmans växel ligger i sitt eget hus längst ut mot hjulet på båda lådorna. Smörjningen funkar lika i båda men dreven och synknavet är lite annorlunda och håller bättre. Det går lika lätt att byta drev i den nyare lådan som den gamla, men det görs oftas bara i syfte att ändra utväxling.
Det skadar säkert inte att hälla i några dl. olja extra i lådorna även om det inte avhjälper felet. Det skall nog förklaras att det ibland finns en missuppfattning att det är dreven/drivkuggarna som blir utslitna och går sönder. Så är inte fallet utan det är de små ingreppskuggen som låser dreven till drivaxeln som brister av överbelastning och viberationer om man hårddrar på femman fast hela bilen ber om en lägre växel.
Även de älsta växellådorna mellan 1982-1994 är av samma konstruktion med femman i sitt eget yttre hus. Det är lite besvärligare att byta drev i dem, för ena motorfästet sitter i den växellådsgaveln och som är gjuten av aluminium till skillnad från de nyare som bara är en plåtkåpa.
Sedan finns ju de nyaste sexväxlade lådorna, som en del, enligt bekräftade rykten inte heller klarar allt på de högre växlarna.

Om man vill skilja lådorna åt med säkerhet så är det så här.

De före -94 har rattväxel, och klarar sig skapligt. Troligen beroende på rätt klena motorer

De klenare mellan -94 och -01 har backväxeln till höger och bakåt.

De hållbarare efter -02 har backväxeln till vänster och frammåt.



Drev med ett trasigt ingreppskugg, nästan i mitten på bilden. det är ca. 40st ingreppskugg på ett drev, det sista jag tittade på i en bil saknade mer än hälften av dem.
Visa bilaga 52501

Ringen med motsvarande ingreppskugg. Inget brustet men lagom stukade, så femman kan hoppa ur.
Visa bilaga 52502

Om man vill snåla så kan man byta drev och vända på ringen, för den är liksidig men bara ena sidan används.
Visa bilaga 52503

Det man kan tänka på är nog också, att på många lådor är redan dreven bytta och om man inte har otur så skräpet från ingreppskuggen slår sönder dreven så kan man åka vidare eller t.o.m. hem på de första fyra växlarna.
Att fixa felet kan kosta mellan ca. 3000:- om man snålar, till ca. 7500:- om man köper en komplett (kanske omväxlad) sats i Sverige. Att byta dreven går rätt snabbt eller på 15min. om man skulle tävla i snabbyte, och kan i svårhetsgrad jämföras med en gammal ventiljustering. En del firmor vill nog som vanligt ha "lite" för mycket betalt för jobbet tyvärr. Men ändå, rädslan för växellådan är kanke lite överdriven ibland. Om man vill så kan man ta bort kåpan och kolla upp läget.....Packningen skall klara sig för den är av profilgjutet gummi och går att återanvända, ev. med hjälp av lite packningssilikon.


M.v.h. JANKRO.

Ps. Jag såg inte att tråden var flera år gammal när skrev mitt inlägg. Men det får vara, och kan kanske vara till nytta för någon ändå :oops:. JANKRO.
Hej !!
Är det någon vänlig själ som vill förklara för mig hur jag väljer en ny drevsats till min husbil, det är en Fiat Ducato 2,8 JTD-03.
Nu har jag ca: 2000 varv vid 90 km men jag vill höja med 300 varv,
har mailat Axel Augustin men inte fått något svar
Mvh JJ
 

Påsse

FD HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
10185
Medlemskap
2021
Sv: 5 ans växel

------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej, om allt funkar bra och ok. för övrigt så är det nog enklast att skaffa delar från A. Augustin enl. Olle Jonsson länk. Beg. lådor av den älsta sorten är det ont om och svårt att veta skicket på. Sedan finns det flera firmor som säljer helrenoverade men då ligger de på från 17.000:- till ca. 25.000:- och brukar enligt en del andra inlägg här ändå inte vara helt tysta.

Du verkar vara en hejare på växellådor Jankro. Vet du vad det kan vara för fel på en låda som låter för jäkligt vid belastning (drivning och motorbroms) det gäller alla växlar men kanske främst 4:an. Bytte olja på den och hittade en del rätt stora metallspånor (kanske några tiondelar tjocka, 2-3mm breda och 5-6mm långa). 5:ans växel låter inte värre än någon annan så jag är tveksam till att det är där felet ligger. Fast det kanske är "normalt" att lådorna på dessa gamla bilar låter illa och att det finns lite skrot i oljan (Fiat Ducato 2.5 TD -91).

/Rickard
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.568
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: 5 ans växel

Hej !!
Är det någon vänlig själ som vill förklara för mig hur jag väljer en ny drevsats till min husbil, det är en Fiat Ducato 2,8 JTD-03.
Nu har jag ca: 2000 varv vid 90 km men jag vill höja med 300 varv,
har mailat Axel Augustin men inte fått något svar
Mvh JJ
------------------------------------------------------------------------------------------------
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med vilket kuggantal som behövs.
Kanske Olle Jonsson Nr:883 kan svara om han ser detta :) för han har nyligen handlat drev av dem tror jag.

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.568
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: 5 ans växel

Du verkar vara en hejare på växellådor Jankro. Vet du vad det kan vara för fel på en låda som låter för jäkligt vid belastning (drivning och motorbroms) det gäller alla växlar men kanske främst 4:an. Bytte olja på den och hittade en del rätt stora metallspånor (kanske några tiondelar tjocka, 2-3mm breda och 5-6mm långa). 5:ans växel låter inte värre än någon annan så jag är tveksam till att det är där felet ligger. Fast det kanske är "normalt" att lådorna på dessa gamla bilar låter illa och att det finns lite skrot i oljan (Fiat Ducato 2.5 TD -91).

/Rickard
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej. Njaeeej har plockat en hel del men har aldrig tyvärr slaktat en -82 till -94 låda till sista skruv, men dock några andra :D.
Men varje höst blänger jag lite på min egen. Det blev dock en hel del vårpyssel som jag tänkte dela med mig av, Fjäderben, drivaxlar, stödlager, packboxar i lådan m.m. Men tyvärr så behagade kamerabatteriet bara klara två bilder mellan tre timmars laddningar, så bildmatrialet blev fnuttigt, men något skall jag försöka få till senare.

Jättesvårt att veta vad det är för fel på din låda, troligen lager som håller på att ge sig, eller kanske glappa lagerlägen, så drivkuggar ligger an fel.
Fyran och femmans drev ligger nära varandra med en "vägg" mellan dem som ett av lagren sitter i mellan dreven.
Det enda som jag kan tänka på att kolla, även om det är långsökt, med lådan kvar i bilen är........
Differentialväxeln kan också låta illa och då på alla växlar om dreven ligger fel. Den har koniska rullager som går att lägga åt men det bör man inte exprimentera med utan att veta varför de borde läggas åt, och kunna mäta glappet. Men man kan kolla så inte locket som håller lagren och shimsen har lossat. Det läcker inte olja även om det är löst för det är en stor O-ring som tätar.
Bakom inre drivknuten på lådans vänstra sida sitter ett lock som håller ordning på lagren och shimsen till diffen. Locket sitter med fyra skruvar, dra dem och kolla så de inte har lossnat.
Kom dina metallspån ut ur främre eller bakre pluggen när du tömde lådan ? Du bör nog inte åka allt för länge med den, om lådan och innehåll skall kunna räddas.

Locket synligt utan drivaxel.(Och utan packbox)
PICT0164-400.jpg

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 53079

Guest
Sv: 5 ans växel

------------------------------------------------------------------------------------------------
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med vilket kuggantal som behövs.
Kanske Olle Jonsson Nr:883 kan svara om han ser detta :) för han har nyligen handlat drev av dem tror jag.

M.v.h. JANKRO.

Tack för tippset !
Kanske Olle Jonsson Nr:883 kan svara om han ser detta
 

Olle Jonsson

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
883
Medlemskap
2025
Sv: 5 ans växel

Om vi teoretiskt behåller 34 kugg på lilla drevet krävs det 49 på det stora men så enkelt är det inte med tanke på att kuggeometrin måste stämma mot lilla drevet.
Jag vet inte diametern på dreven men ett antagande är att 51*36 kan vara rimligt för att få 300 r/min i ökning.
Sedan är det väl så att tillverkaren har bestämt 2 eller 3 varianter på utväxling som finns att välja på.
Ett mail till Bossing eller Augustin borde klara ut vilka alternativ som finns att tillgå.

Alltså inget konkret svar på frågan utan ett antagande.
 
F

F.d. 53079

Guest
Sv: 5 ans växel

Om vi teoretiskt behåller 34 kugg på lilla drevet krävs det 49 på det stora men så enkelt är det inte med tanke på att kuggeometrin måste stämma mot lilla drevet.
Jag vet inte diametern på dreven men ett antagande är att 51*36 kan vara rimligt för att få 300 r/min i ökning.
Sedan är det väl så att tillverkaren har bestämt 2 eller 3 varianter på utväxling som finns att välja på.
Ett mail till Bossing eller Augustin borde klara ut vilka alternativ som finns att tillgå.

Alltså inget konkret svar på frågan utan ett antagande.
Hej Olle!
Så här står det på Augustins sida.

5th växlad hjulet 51 kuggar (33)
Fiat Ducato typ 230/244/250
Peugeot Boxer Citroen Jumper 20um växel
90,00 EUR

Transmissionskugghjul 5: e växeln 53 tänder (31)
Fiat Ducato 2,0 JTD 2,3 2,8 230 244 typ
Peugeot Boxer Citroen Jumper 20um växel
135,01 SEK

Jag förutsätter att siffran inom parentes är det drev som passar till det man väljer, det har talats om en drevsats här tidigare som heter 53x34 men den är till lådor före 02 om jag förstått rätt, det verkar vara många som drevat om sina lådor men ingen kan uppge exakt vad som monterats, det verkar då som om jag har två alternativ 51x33 eller 53x31.
Jag ha mailat Augustins ett flertal gånger men ej fått svar, tveksamt om Bossings gör sig besvär med uppgifter om detta.
Tack för hjälpen.
Mvh JJ
 

Olle Jonsson

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
883
Medlemskap
2025
Sv: 5 ans växel

Esset02!
Tack, du fyllde på där jag inte visste.
53/34 är den sats jag köpt till min låda, -01. Det ger ca 100 r/min i ökning.
Ger trots allt en helt annan körupplevelse runt 70 km/h
 

Lassman

HBK Medlem
Inlägg
144
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
496
Medlemskap
2024
Sv: 5 ans växel

Art 52490
2400/90
Höjer varvtalet ca 400 varv vid 90 km Passar förare som oftast inte kör motorväg eller Autobahn och håller sig under 100 km och bilar med stort luftmotstånd, alkov och är integrerad.
Efteråt går bilen väldigt bra 70-90 väg, blir lätt att köra om med och ger ett litet steg vid nedväxling till 4:an för omkörning och uppförsbackar. Inga problem att köra i 100 km långa sträckor. Går bra att köra upp till 110-120 km kortare sträckor men drar då mer bränsle. Bilen blir väldigt bra vid omkörningar och snabba accelerationer och man behöver inte växla ner lika ofta. Man minskar bränsleförbrukning i farter under 90 km. Passar bra till 115 och 122 hk.

Byte av 5 ans drev 53*34 kr 4800 monterat 122hk 2000a Fungerar toppen
 
F

F.d. 53079

Guest
Sv: 5 ans växel

Hej Olle!
Man blir nog aldrig fullärd, men jag har kommit en bit på vägen tack vare denna källa av visdom, men jag har fortfarande två val.
Trevlig sommar.:)
Mvh JJ
 
F

F.d. 53079

Guest
Sv: 5 ans växel

Hej Lassman!
400 varv verkar lite för mycket för mig, men det är det egna behovet som styr,
tack för ditt inlägg.
Glad sommar:)
Mvh JJ
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.568
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: 5 ans växel

Hej Olle!
Så här står det på Augustins sida.

5th växlad hjulet 51 kuggar (33)
Fiat Ducato typ 230/244/250
Peugeot Boxer Citroen Jumper 20um växel
90,00 EUR

Transmissionskugghjul 5: e växeln 53 tänder (31)
Fiat Ducato 2,0 JTD 2,3 2,8 230 244 typ
Peugeot Boxer Citroen Jumper 20um växel
135,01 SEK
........................................... som monterats, det verkar då som om jag har två alternativ 51x33 eller 53x31.
Mvh JJ
------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej jag igen 29.gif. Om jag inte räknar alldeles galet så borde skillnaden mellan de här utväxlingarna vara ca. 225v/min på motorn vid "normal" landsvägshastighet och ett motorvarv på runt 2000v/min.
Är 53/31 originaldreven till din låda ? (Det borde de vara för de har högst utväxling.)

Och om Olle hade 58/35 som original så skall hans motorvarv med drevsats 53/34 ökat ca. 130v/min. Också vid landsvägshastighet och ett motorvarv runt 2000v/min.

Tror jag :).... Nej, nästan säker :D. M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.568
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: 5 ans växel

Esset02, jag tittade in på Augustins sida till din bil. Det verkar som det finns 45/33 drev till din bil också.
De skulle i så fall öka motorvarvet med ca. 360v/min om originaldreven är 53/31.

Tror jag igen :D. JANKRO.
 

Olle Jonsson

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
883
Medlemskap
2025
Sv: 5 ans växel

Esset02, jag tittade in på Augustins sida till din bil. Det verkar som det finns 45/33 drev till din bil också.
De skulle i så fall öka motorvarvet med ca. 360v/min om originaldreven är 53/31.

Tror jag igen :D. JANKRO.

Låter mycket troligt.

Också troende:)
 
F

F.d. 53079

Guest
Sv: 5 ans växel

Hej !
Hur mina orginaldrev ser ut vet jag inte,men jag mailade Bossings, och så här svarade han:
Hej
Helst säljer jag en sats till dig, så kan du kolla antalet när du fått den.
Men klart att jag svarar dig. Den satsen som heter 62390 bör ha 33*49 kugg.

Hälsning
Lasse Olsson
Bossings Bilservice
Nyckelgatan 9
589 41 Linköping
013-163600
Med denna skulle jag få 300 extra varv.
All heder åt Lasse Olsson och alla andra som hjälper till.
Mvh JJ
 
F

F.d. 53079

Guest
Sv: 5 ans växel

Esset02, jag tittade in på Augustins sida till din bil. Det verkar som det finns 45/33 drev till din bil också.
De skulle i så fall öka motorvarvet med ca. 360v/min om originaldreven är 53/31.

Tror jag igen :D. JANKRO.
Hej!
Detta är din teori och den ligger ganska nära vad Bossings skrev: 33*49 kugg eller 49x33 så som jag vill läsa det.
Kanske man vågar sig på 45x33, det kan ju inte bli mer än fel :twitcy:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53079

Guest
Sv: 5 ans växel

Esset02, jag tittade in på Augustins sida till din bil. Det verkar som det finns 45/33 drev till din bil också.
De skulle i så fall öka motorvarvet med ca. 360v/min om originaldreven är 53/31.

Tror jag igen :D. JANKRO.

Jankro !
Jag blir lite avundsjuk på dig när du får fram att jag får ca: 360v/min, hur i alla glödheta får man fram något sådant, men jag skall inte fördjupa mig i sådant jag inte förstår, eftersom detta gällde 45/33 så vad tror du Bossings drevsats gör för varvtal med 49/33, blir det mer än 360 eller mindre, Bossings säger ca:300, skall vi lita på det ?
Mvh JJ

Ps
Alla dreven är slut på Augustins :mad::mad:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.568
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: 5 ans växel

Hej igen :). Utan att gå in i matematiken för mycket, för det finns fallgropar i.o.m. att man vill veta höjningen vid 90-100km/tim och/eller ca. 2000v/min. på motorn.
Men man räknar ut varvtalet på utgående/drivande axel i v.lådan vid ett motorvarvtal på 2000v/ min. med originaldreven, och sedan räknar man ut utväxlingarna på de olika drevalternativen och tar fram motorvarvet som går åt för att behålla samma varvtal på utgående axel som innan bytet..............
Vi lämnar matematiken där tror jag.

Bossings säger 300v/min. och jag tror mig veta :D att det blir 315v/min när jag räknar på deras drev (fortfarande under förutsättning att originaldreven är 53/31 vilket de troligen är).

Ca. 300v/min borde vara rätt ok. Jag vet att 400v/min i höjning funkar bra angående styrkan men bränsleåtgången ökar rätt kraftigt om man vill åka fort på motorväg.
200v/min skall vara rätt lagom om man inte har stor alkov som vindfång eller en lång tung bil.
Din bil ser ut att vara en halvintegrerad men rätt lång sak så kanske ca. 300v/min höjning kan vara helt ok.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Brittmarie & Sune

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Svedala
HBK-Nr
648
Medlemskap
2024
Sv: 5 ans växel

Att räkna räkna på vad olika utväxlingar ger för motorvarv med olika drevningar är ingen större konst men man måste förutom kuggantal på 5:an också veta slutväxelns utväxlingsförhållande och vilken däckdimension du har på bilen.


Så här räknar du ut motorvarvet (rpm) vid en given hastighet:

Varvtalet
H x S x F
O x 0,001 x 60 där

H= bilens hastighet i km/tim
S= slutväxelns utväxling
F= femmans utväxling
O= hjulens omkrets i meter

Omsätter vi detta till vår bil får vi vid 90 km/tim
H=90 km/tim
S= 5,231
F= 0,603 (58/35 kugg)
O= !5 tum x 70 x 215 ger =2.14 meter (Uträknat eller mätt)

Varvtalet
90 x 5,231 x 0,603
2,14 x0.001 x 60

Motorns varvatal är såleds 2211 varv/min
Räknar vi på 53/34 kugg blir motorvarvet 2354 varv/min

Byte till 53/34 ger altså 143 varv/min mer vid 90 km/tim på vår bil

Sune
 
Senast ändrad:
Toppen