• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hundar icke välkomna.

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.672
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Hundar icke välkomna.

Det kanske inte finns allergiker i andra länder.:wub:
HaDe Hasse
 

Maggan o Åke

HBK Medlem
Inlägg
198
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
1409
Medlemskap
2024
Sv: Hundar icke välkomna.

Som allergiker kan man undvika pälsdjur men jag som inte tål parfymer och allt som luktar starkt har svårt att gå in i en vanlig butik för alla dofter från alla som häller över sig parfym tvål deo tvättmedel + det so säljs. Så då får man hälla i sig en massa tabletter bara för att handla mat.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Hundar icke välkomna.

En valp i en väska på en uteservering?

Man kanske borde förbjuda gäster på uteserveringarna istället, de är nog farligare för de brukar ju kunna puckla på varandra ibland.

Förut hade jag bara en aning, men nu vet jag; Jante finns :)

Men det är ju svårt att dra gränsen, en valp i en väska är väl knappast farlig, men när nästa gäst kommer med en större valp som inte är i en väska, så blir ju frågan med ens svår. Ska regeln gälla måste den ju faktiskt gälla alla hundar även om dom är i väskor.

Och visst, berusade gäster håller jag med om att dom i många fall är farligare för andra gäster. Men de blir förhoppningsvis avvisade från platsen om de uppträder stökigt.

Och sedan det där med Jante, vad menar du med det? Var det riktat till mig?

Jag bara ville komma med en möjlig teori till varför restaurangen inte tillåter att gästerna har med hundar....:wideeyed:
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Hundar icke välkomna.

Vi har ju hund och jag försöker undvika ställen som ex klubbstugor där man är och kan finnas allergiker, känner faktiskt lite så även hemma när vi sitter i tält på träffar, men nu vet ju folk att vi har hund här och då får de ta det som det är när han går lös. För det märkliga är att en hund drar sig till allergiker och hundrädda. Många resturanger har ju staket runt då får man nog ta det som en innereturang men däremot om man kan sitta som på piren i Jönköping ute och det inte är stängslat, då skulle jag tänka mig och ta med hunden men sätta mig på en plats nära ytterdelen av resturangen.Susanne
 
F

F.d. 8325

Guest
Sv: Hundar icke välkomna.

Mycket bra att resturangägaren är den som avgör en ev. tillåtelse....... och tolereras inte hund, så finns det säkert mängder av olika själ till detta. Som vi då hundägare måste acceptera, trots att vi inte vet orsaken.
För mig behöver det inte bara handla om allergier, hundfobi, stökiga hundägare eller liknande...... jag skulle t.o.m. lätt acceptera ett förbud p.g.a. att tex en resturangägaren som hatar hundar och som ser problem som inte finns.

Nu när staten dragit tillbaka sin pekpinne och den "lilla människan" får bestämma lite mer om sin verksamhet....så får man ju förutsätta att resturangägaren drar dessa regler som gynnar returangen bäst och det finns inga fel i detta anser jag. Det är ju ingen social välgöringinrättning.

Om man skall jämföra andras länder syn på detta, så får man kanske också jämföra länderna som helhet med tex religon, kultur, ekonomi m.m..... ner till antalet singelboende, eller landets hundproblematik.

För ca 30 år sedan så tog jag en eftermiddagspromenad förbi värdshuset en sommar nära mitt boende....ville ta en blånande kall öl på deras uteservering med hunden. Men eftersom det var förbjudet enligt lag att medta hund....så blev jag och hunden inbjuden av köksmästaren till köket, där jag kunde ta min öl och prata lite med kocken. Det blev ingen skön uteservering.......men en trevlig gest för en hundgäst.
mvh Stig
 
Senast redigerad av en moderator:
I

Ice-Man

Guest
Sv: Hundar icke välkomna.

Som hundägare (vi har nog sveriges lugnaste Rottweilertik) sedan många år tillbaks så förundras jag över de hundägare som tar med hundar in på offentliga ställen (affären t.ex.). Jag ser ingen skillnad på om det är en liten oansenlig Chihuahua eller en gigantisk Grand danois, de är båda hundar.
Jag respekterar både pälsdjursallergiker och folk som av någon anledning är hundrädda. Storleken spelar ingen roll, är man allergisk så är man. Själv har jag mer respekt för små hundar än stora.

Utomhus ser jag dock som en helt annan femma. Själv sitter jag mycket sällan på uteservering tillsammans med hunden, men det beror mest på att jag inte vill behöva hålla koll på henne. En valp i en bur kan tyckas vara maximalt harmlöst när det dessutom är utomhus. Jag hade nog valt ett annat ställe! Det är restaurangägarens eget val att avstå våra pengar, precis som vi själva valt att ha hunden med oss.
 
G

Granducan

Guest
Sv: Hundar icke välkomna.

En person med allvarlig allergi skulle garanterat reagera utav att bara sitta bredvid en hundägare utan hund, då vi hundägare alltid har partiklar från våra vänner på oss. Det är överdrivet att inte få sitta på uteserveringar med våra fyrfota. Jag tror att har gått lite "mode" i hundallergi i Sverige för det är mycket större tolerans i övriga Europa.:twitcy:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Hundar icke välkomna.

Jag tror nog att de snarare ligger lite efter oss på allergiområdet, se t.ex. på rökning, där fick ju många människor förut avstå restaurangbesök helt, men nu vill väl ingen vettig människa ha tillbaka rökningen på restauranger. I många andra länder börjar man först nu göra något åt rökproblematiken, och samma kommer säkert med pälsdjuren också. :wideeyed:
 
F

F.d. 1286

Guest
Sv: Hundar icke välkomna.

Som övervintrare i Portugal har jag 2 problem: jag är hundrädd och jag "hatar" hundhår!
Det finns ca 100 000 vildhundar i Portugal och det är inte roligt att möta dessa var man än går.
Många turister trycker att det är bekvämt med dessa lösa hundar och öppnar gärna dörren på morgonen och släpper ut sin egen hund för att den ska gå gå fritt och göra sina behov fritt.
Dock blir det ganska många hundar "extra" då 8 av 10 svenskar har hund med sig ut på resan.
Alla hundar hårar ju inte men vid besök hos någon kommer man ofta hem "hårig" och det fastnar ju även i min "djurfria" bil!
Kan det vara så att när barnen är utflugna vill man ha en ny "babys" att ta hand om och skaffar sig hund? Jag tycker mest "synd" om matte och husse som ska ut i tid och otid, i regn och rusk med sin vän.
Barnskrik eller hundskall går på ett ut. Men naturligtvius ska hundar inte vara på något näringsställe för ALLAS trevnad! Se bara på rökningen! Den borde inte heller få förekomma utomhus. Det stinker lika mycket där som inomhus.:wub:
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Hundar icke välkomna.

Kanske borde vi kontakta Portugals regering och påtala att det bland oss husbilsåkare finns folk som inte vill eller kan umgås med dessa djur. Kanske kunde man rensa upp bland dessa strykande varelser så vi tillfälliga besökare slapp eländet.;)

De familjer som av någon anledning har med sig barn borde tänka på alla husbilsgrannar som utsätts för skrik och vilda lekar.:cool:

Rökare skall vi inte tala om.:mad:

Men konstigt är det att trots vi utsätts för alla dessa ovälkomna företeelser när vi gästar andra länder eller kulturer, fortsätter vi att åka dit, även om vi hemmavid hade sluppit alla problem.:p:

Nä fram för mera förbud, det är det enda som hjälper. :D
Hundägaren och fd storrökaren med vuxna barn
Lasse J
 
J

Jarn

Guest
Sv: Hundar icke välkomna.

Till trådstartaren, Canario:

Nästa gång du besöker Malmö och har din hund med dig, passa på att besöka denna Pub en söndag, då är det speciellt för de fyrbenta vännerna.....

Välkommen till Malmborgen
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Hundar icke välkomna.

Se bara på rökningen! Den borde inte heller få förekomma utomhus. Det stinker lika mycket där som inomhus.:wub:

Hur var det man sa när man var liten? Luften är fri, luften är fri...
Att gå så långt som att förbjuda rökning även utomhus är nog att gå till överdrift. Jag tycker dock att rökare gärna kunde visa lite mer hänsyn och inte stå t.ex. direkt utanför en dörr och bolma. Var vid ett sjukhus här om dagen och precis utanför dörren stod ett par och rökte. Röklukten spred sig långt in i lokalerna. Minimal hänsyn och respekt för sina medmänniskor.

Ska kanske tillägga att jag normalt är ickerökare, men det händer några gånger per år att jag tar en cigarett eller cigarr.
Dock är jag hundägare - men jag har ändå respekt för andras önskan att av olika skäl inte umgås med mitt husdjur.
 
D

Dethleffs 7014

Guest
Sv: Hundar icke välkomna.

Är på besök i Malmö för första gången och bor fantastiskt
fint i Limhamn i vår husbil. Min lilla cocker spanielflicka på 12
veckor är naturligtvis med. Men hon orkar inte gå speciellt långt
innan hon tröttnar så jag var in på en zoo-butik i Limhamn och köpte
mig en liten fin hundväska som även kan dras då den har hjul likt en
kabinväska. Hon undersökte väskburen, gick in och slocknade direkt.
Sedan skulle vi fika, La Grappa på Lilla torg verkade bra och hade en
uteservering som låg soligt till.
Vi slog oss ner men blev genast bortkörda eftersom hundar inte är
välkomna, inte ens utomhus på en i stort sett tom servering, och inte ens i en stängd väska, man häpnar.
Visst, företag bestämmer sin egen policy, men får då också räkna med att få kritik. Det finns närmare miljonen hundar i Sverige och jag lovar att jag ska göra vad jag kan för att informera så många som möjligt om
La Grappas attityd.

Vi kan väl använda oss av den här tråden för att informera varandra om barer och restauranger där våra fyrfota vänner är välkomna samt varna för de ställen där de är portade. För numera är det faktiskt tillåtet att ta hunden med in på restaurang, lagen säger att hundar inte får vistas där mat förvaras eller tillreds, restaurangers matsalar går däremot bra, det är helt upp till restaurangägaren att avgöra.

Ännu ett skäl att lämna Sverige under sina resor.
 
F

F.d. 4938

Guest
Sv: Hundar icke välkomna.

En solig dag på semestern förra sommaren anföll hungern oss. Efter visst sneglande hittade vi en restaurang med stor servering ute. Vi tassade försiktigt upp på en lång rad. Jag frågade trevande på tyska om hunden fick följa med. Då tittade servitrisen på mig, min man och våra tre barn och hunden och sa Jo då det går bra , ni kan ta barnen med också !
:)
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Hundar icke välkomna.

Tänk om det kunde finnas några hundfria camping och ställplatser.

Tommy R
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Hundar icke välkomna.

Nu skrev jag hundfria, men det kanske inte framgick för vissa.Hur många gånger har det inte hänt att när man sitter utanför sin husbil att hundägare kommer alldeles för nära med sina hundar.Skrev i gnälltråden att en camping där flera hade sina hundar löst springande bland bilar och vagnar.
Tommy R
 
Toppen