• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hundar icke välkomna.

F

F.d. 1565

Guest
Är på besök i Malmö för första gången och bor fantastiskt
fint i Limhamn i vår husbil. Min lilla cocker spanielflicka på 12
veckor är naturligtvis med. Men hon orkar inte gå speciellt långt
innan hon tröttnar så jag var in på en zoo-butik i Limhamn och köpte
mig en liten fin hundväska som även kan dras då den har hjul likt en
kabinväska. Hon undersökte väskburen, gick in och slocknade direkt.
Sedan skulle vi fika, La Grappa på Lilla torg verkade bra och hade en
uteservering som låg soligt till.
Vi slog oss ner men blev genast bortkörda eftersom hundar inte är
välkomna, inte ens utomhus på en i stort sett tom servering, och inte ens i en stängd väska, man häpnar.
Visst, företag bestämmer sin egen policy, men får då också räkna med att få kritik. Det finns närmare miljonen hundar i Sverige och jag lovar att jag ska göra vad jag kan för att informera så många som möjligt om
La Grappas attityd.

Vi kan väl använda oss av den här tråden för att informera varandra om barer och restauranger där våra fyrfota vänner är välkomna samt varna för de ställen där de är portade. För numera är det faktiskt tillåtet att ta hunden med in på restaurang, lagen säger att hundar inte får vistas där mat förvaras eller tillreds, restaurangers matsalar går däremot bra, det är helt upp till restaurangägaren att avgöra.
 
F

F.d. 924

Guest
Sv: Hundar icke välkomna.

För oss var det en nyhet att hundar får tas med in på restauranger.:yes:
Vi har blivit nekade bord även på uteserveringar när vi kommit med våra hundar.(Kanske 3 hundar i sällskap bidragit till detta)


Benny & Ingrid
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Hundar icke välkomna.

Har själv hund och i Frankrike brukar det inta vara problem.

Men det finns en aspekt till som man kanske glömmer och det är alla som är allergiska mot pälsdjur, de kan ju inte vara eller besöka restaurangen om där varit hundar
 

Nils & Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
961
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
2234
Medlemskap
2024
Sv: Hundar icke välkomna.

Vi har upplevt detta. Rådhustorget i Norrköping några år sedan. Vi beställde kaffe och hade hunden utanför staketet. Vi betalade och satt oss vid bordet. Då kom han som serverade oss och sa att vi omedelbart fick lämna p.g.a. att vi hade hund.
I Spanien i vintras hade vi hunden med in på resuranger. Men inte åka buss,
taxi med hund
 

Rolf och Monica

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5639
Medlemskap
2025
Sv: Hundar icke välkomna.

Är på besök i Malmö för första gången och bor fantastiskt
fint i Limhamn i vår husbil. Min lilla cocker spanielflicka på 12
veckor är naturligtvis med. Men hon orkar inte gå speciellt långt
innan hon tröttnar så jag var in på en zoo-butik i Limhamn och köpte
mig en liten fin hundväska som även kan dras då den har hjul likt en
kabinväska. Hon undersökte väskburen, gick in och slocknade direkt.
Sedan skulle vi fika, La Grappa på Lilla torg verkade bra och hade en
uteservering som låg soligt till.
Vi slog oss ner men blev genast bortkörda eftersom hundar inte är
välkomna, inte ens utomhus på en i stort sett tom servering, och inte ens i en stängd väska, man häpnar.
Visst, företag bestämmer sin egen policy, men får då också räkna med att få kritik. Det finns närmare miljonen hundar i Sverige och jag lovar att jag ska göra vad jag kan för att informera så många som möjligt om
La Grappas attityd.

Vi kan väl använda oss av den här tråden för att informera varandra om barer och restauranger där våra fyrfota vänner är välkomna samt varna för de ställen där de är portade. För numera är det faktiskt tillåtet att ta hunden med in på restaurang, lagen säger att hundar inte får vistas där mat förvaras eller tillreds, restaurangers matsalar går däremot bra, det är helt upp till restaurangägaren att avgöra.

Du harhelt rätt. Detär restaurangägaren som avgörom hundar få tas med in i matsalen.
Monica
f.d restaurangägare
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Hundar icke välkomna.

Kan det vara så att restaurangägaren har förbjudit gästerna att ha hundar även ute, kanske inte på grund av allergirisken, men risken för hundattacker?
Kommer det flera gäster med en hund så kanske inte alla gäster har lika bra pli på sin hund, och hundarna kan ju faktiskt börja skälla på varann eller gå till attack. Och ingen kan ju lämna 100% garanti för att just deras hund inte biter en människa?
Bara en fundering att det kanske är sådana aspekter som ligger bakom, helt enkelt gästernas säkerhet och inte att restaurangen hatar hundar.

/Ludde
 
Senast ändrad:
F

F.d. 1565

Guest
Sv: Hundar icke välkomna.

Kan det vara så att restaurangägaren har förbjudit gästerna att ha hundar även ute, kanske inte på grund av allergirisken, men risken för hundattacker?
Kommer det flera gäster med en hund så kanske inte alla gästen har lika bra pli på sin hund, och hundarna kan ju faktiskt börja skälla på varann eller gå till attack. Och ingen kan ju lämna 100% garanti för att just deras hund inte biter en människa?
Bara en fundering att det kanske är sådana aspekter som ligger bakom, helt enkelt gästernas säkerhet och inte att restaurangen hatar hundar.

/Ludde

En valp i en väska på en uteservering?

Man kanske borde förbjuda gäster på uteserveringarna istället, de är nog farligare för de brukar ju kunna puckla på varandra ibland.

Förut hade jag bara en aning, men nu vet jag; Jante finns :)
 
F

F.d. 9058

Guest
Sv: Hundar icke välkomna.

Trist, men bara att dra till annan krögare som vill ha era pengar! Har själv hund och bor i Malmö. Glöm inte att många i Malmö tycker att hundar är orena och obehagliga. Som boendes i Malmö vet jag vart jag går om jag vill äta på uteservering med hunden och då får hunden en skål vatten också.

/Patrik
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Hundar icke välkomna.

Detta är väl egentligen inget att "tjafsa" om. Problemet är mycket enkelt, får inte hunden följa med så går man någon annanstans svårare än så är det inte. Det kan väl inte vara hundägarna som skall bestämma vad som gäller på en restaurang eller en uteservering. Det måste vara ägaren som bestämmer, bara acceptera och gå till ett annat ställe.

Jag kan texp inte ta med hunden bort till ett par som vi känner för frun är allergisk mot pälsdjur, bara gilla läget eller bli hemma.

Att det fungerar lite annorlunda utomlands är en annan femma. Haft hund med i 8 år utomlands i Frankrike och Tyskland och bara en gång blivit nekad.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Hundar icke välkomna.

I Askersund fick vi inte ha med Zacko på uteserveringen, han skulle vara utanför staketet. Anledningen var, enligt ägaren, att han kunde mista sitt alkholtillstånd om myndigheten uppmärksammade det. Vi gick och köpte pizza och tog med till husbilen.

I Västervik på Harrys var vi mycket välkomna och Zacko blev genast serverad en skål med vatten.

Valdermarsvik stod det vattenskål till hunden på uteserveringen så där var vi också välkomna.

För övrigt i Europa så följer Zacko med på restaurangbesök och det har aldrig varit något problem, varken ute eller inne. Klart att vi frågar först.

Vad jag har förstått så är det tillsynsmyndigheten för alkoholtillstånd i varje kommun som har makten. Självklart så bestämmer ägaren också hur han/hon vill ha det på sin restaurang.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Hundar icke välkomna.

En valp i en väska på en uteservering?

Man kanske borde förbjuda gäster på uteserveringarna istället, de är nog farligare för de brukar ju kunna puckla på varandra ibland.
Förut hade jag bara en aning, men nu vet jag; Jante finns :)
"Jante(?)", repr andras avundsjuka! Jag förstår absolut inte hur "Jante" kommer in i detta med hundar, det gäller att visa rimlig hänsyn!

Flertalet människor har inte hund vilket är "deras val! Väljer man att ha hund, är det lämpligt också förstå de begränsningar och hänsynstaganden som följer i kölvattnet på deras val (betr restauranger, mataffärer, hotellrum, sjukhus, mfl)!

Många människor är allergiska vilket de inte kan rå för, vi i deras omgivning kan med hänsynstagande väsentligt underlätta livet för många av dem - det räcker som argument för mig!
 
F

F.d. 24320

Guest
Sv: Hundar icke välkomna.

Tycker av respekt för att de som är allergiska, eller om du så vill hundrädda, att det ska visas samma respekt som för dom som är rädda för lite rök utomhus.

Även om jag själv är hundägare och tycker det är roligt att ta med hunden så har jag full respekt och förståelse för att det inte är ok över allt.
mvh
 
Toppen