• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Insprutningspumps trim (Bosch vp37)

F

F.d. 29701

Guest
Sv: Insprutningspumps trim (Bosch vp37)

glömmde att skriva jag köpte även synchronisierung fur 5 gang 20 km getriebe
 
F

F.d. 24447

Guest
Sv: Insprutningspumps trim (Bosch vp37)

Hej igen Olle Jonsson du har inte provkört mera med husbilen efter besiktningen,
Event resultat på sommarväglag ??????????

Hälsning: Kenneth L
 

Olle Jonsson

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
883
Medlemskap
2025
Sv: Insprutningspumps trim (Bosch vp37)

Hej igen Olle Jonsson du har inte provkört mera med husbilen efter besiktningen,
Event resultat på sommarväglag ??????????

Hälsning: Kenneth L

Kenneth!
I´m behind schedule, ska byta 5:ans drev den 2/5. Ej provkört ytterligare med ny kolv, så jag återkommer efter drevbytet, i bland går inte saker som planerat.
 
F

F.d. 24447

Guest
Sv: Insprutningspumps trim (Bosch vp37)

Hej Olle ska du byta till lika drev som sitter orginal 5-an ( antal kuggar ) eller ändrar du varvtalet vid bytet?

Hälsn: Kenneth L
 

Olle Jonsson

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
883
Medlemskap
2025
Sv: Insprutningspumps trim (Bosch vp37)

Kenneth
Jag byter till 53/34 kuggar som enl. info ska höja varvtalet med ca: 10%.
Någon som vet kuggantalet på originaldreven? Med den uppgiften går det väl att räkna ut varvtalsökningen, tror jag.

Min önskan är att på plan väg, kunna köra 60-70 km/h på 5:an och ändå ha någorlunda moment i motorn.
 
F

F.d. 55518

Guest
Sv: Insprutningspumps trim (Bosch vp37)

Tidigare i veckan monterade Bossings i Linköping en drevsats som ökade varvet 400 varv på 5:an. Resultatet blev fantastiskt, känns som en helt ny bil. Redan vid 60-70 km/tim rullar det på fint på 5:an.
 

Olle Jonsson

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
883
Medlemskap
2025
Sv: Insprutningspumps trim (Bosch vp37)

Malmsten
Låter betryggande, det är den funktionen jag är ute efter. Upplever du motorljudet som besvärande med högre varv?
Har du kuggantalet på "gamla" dreven, och på de nya?

Vill du avslöja hur mycket fick du betala för den åtgärden?
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55518

Guest
Sv: Insprutningspumps trim (Bosch vp37)

Olle, jag skickar dig ett privat mail.
 

Olle Jonsson

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
883
Medlemskap
2025
Sv: Insprutningspumps trim (Bosch vp37)

Visserligen avsågs tråden handla om pumpen men vi har ju även inbegripit växellådan i den. Anser web att mitt inlägg ska flyttas, så ok.

Bytt drev från 58/35 kugg till 53/34, inga problem att köra 60 km/h på 5:an. Dessutom kunna öka farten (inte axa) utan att växla ner.
De ca 3900 kr som dreven och synkring kostade är väl investerade pengar för mig.
Vi får se hur det påverkar bränsleförbrukningen, mer om det senare.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 13441

Guest
Sv: Insprutningspumps trim (Bosch vp37)

Dt piston fungerar bra bilen känns starkare...man kan köra lugn 80- 90 utan problem. Det blev stor skillnad...jag satt en kn luffilter med.....nice. Jag har en 2.8 tdi 2000.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Insprutningspumps trim (Bosch vp37)

80-90--det är väl på treans växel??? Vad fär du för toppfart?? Liter per mil????
 

Stefan&Maud

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Hörby
HBK-Nr
8099
Medlemskap
2024
Sv: Insprutningspumps trim (Bosch vp37)

Är det någon som provat med Dt-piston på en gammal (1996) 1,9 liters TD?
Vad tror ni växellådan tycker om att få mer vrid från motorn? Det är ju inte dn mest hållbara låda som tillverkats.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Insprutningspumps trim (Bosch vp37)

Hej, 1,9L motorn har ju mindre vrid från början än 2,5L motorn, så det borde inte vara någon större katastrof med en "trimmad" 1,9L för lådan.

M.v.h. JANKRO.
 

Stefan&Maud

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Hörby
HBK-Nr
8099
Medlemskap
2024
Sv: Insprutningspumps trim (Bosch vp37)

Hej Olle!
Hur har det fungerat efter bytet av Piston?
Märker du nån skillnad mot tidigare? Kanske lite svårt att jämföra eftersom du även drevade om växellådan.
Är det nån annan som har bytt Piston, utan att ändra drev?
Själv har jag lilla 1,9 TD motorn som verkligen skulle behöva få lite mera krut. Har även haft funderingar på att justera upp turbotrycket, men då jag är osäker på om motorn klarar av detta.
 
F

F.d. 29777

Guest
Sv: Insprutningspumps trim (Bosch vp37)

Jag har monterat dt-piston. Bilen är mycket kvickare ,särskilt märks det på 1,2,3,4 och 5 vid 100,110. Det jag upplever är att bilen går tystare. Bilen är en Hymer 644 2,5 tdi 1997 årsmodell.
 
F

F.d. 29777

Guest
Sv: Insprutningspumps trim (Bosch vp37)

Hej igen, jag glömde tala om att jag har orginal drev.Bilen har gått över 20000 mil.
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Insprutningspumps trim (Bosch vp37)

Är intresserad av detta, finns det någon bra beskrivning på hur den skall sitta?
har varit i kontakt med El o Diesel i Aneby och han säger att en del av pistongen skall vändas mot kamremmen?
Tacksam för tipps så jag inte sabbar något, min motor är en Fiat 2,5 TDI 1995.
Har redan skruvart lite på skruven på sidan och fått lite bättre fart i den men funderar på pistongen med.
MVH KEJO20
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Insprutningspumps trim (Bosch vp37)

Hej Kejo, om du tittar på den här bilden och kollar in den lilla pinnen som har Nr:4 och glider mot kolvens kona.
Kolvens kona är märkt Nr:9.
Du skall vrida på kolven och membranet så att den excentriskt placerade konan kommer så långt bort från pinnen som möjligt. D.v.s. att den lilla pinnen skall kunna komma ut mot konan så långt som möjligt. Då ändrar del Nr:3 läge så bränslemängden ökar. Om du tittar på bilden så ser du att del Nr:3 påverkar samma del som justerskruven Nr:10, men på "andra sidan".

(Konan, excentern skall bort från kamremmen.)

dieselpump..JPG

Det finn en liten risk med din -95'a. På de första modellerna med din motor så sitter det ibland en kona som inte är excentrisk utan placerad i mitten på kolven. Den konan är nästan lika bra som om man vrider på en excentrisk kolv och duger rätt bra, men du kan ändå ta bort plastringen för att att förlänga slaglängden på kolven om den sitter kvar, den skall också bort om du har en excenterisk kolv.
Om du vill ha en vassare kolv än en original utan excenter så kan du köpa en billig industrimotorkolv från "Dieselmecken"...... Jag hittar inte länken nu men det finns flera trådar om hans relativt billiga industrikolv som original sitter i motorn när den driver elverk och pumpar m.m. De inläggen är nyare i tid än den här tråden.

M.v.h. JANKRO.
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Insprutningspumps trim (Bosch vp37)

God morgon JANKRO
Tack för info, om jag förstår dig rätt så skall jag inte köpa ny kolv?
Bara vrida den?
Var sitter plastbiten du talar om?
Jag har ju som sagt redan skruvat på skruven nr 10 så då kanske det inte är någon ide att ändra kolven?
MVH KEJO20
 
Toppen